HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början....

Intejag

Trådstartare
...när ni började med western?

Jag ska ha hand om ett flertal prova-på kurser i western ridning och tycker att det skulle vara till god hjälp om någon/några av er har lite idéer om vad som kan vara bra som ett första introduktionspass! :idea:
Det är min klubb som arrangerar dessa och jag har lovat att ta hand om de kurser som blir i Karlstad-trakten.
Väldigt stor respons har det blivit på den annons vi satte in i NWT - KUL!! :bump: :bump:

Har tänkt mig att börja med lite ledarskap, att det är vi som leder hästen och inte tvärsom.
Att hästen skall stå stilla vid uppsittning+ ev visa lite andra markövningar med min häst som tex flytta undan för tryck, rundcorallarbete- ordet whoa:s betydelse.
Sedan är det ridning på grundnivå- tänkte ta med 2 westernsadlar + 3 tyglar som de som vill kan pröva( om sadeln passar då förstås).'
Mycket att man kan rida med långa tyglar, men inte förrens hästen kan bära sig själv!! Hur man använder sätet för att sätta igång och stoppa hästen etc.
Efter detta blir det nog en paus då vi kan prata om allt det som vi gjort på första ridpasset. Dessutom tänkte jag berätta lite om westernridningens filosofi som jag ser den samt lite historik och användbarhet.Därefter tänkte jag mig att var och en får rida ca 15 min en och en för mig, med lite mer tempo( trav & galopp för de som vill) och fortsätta med att lära häst och ryttare komma bort från att bära vikt i handen och få balans utan att tyglarna stramar.
OBS att de som kommer på dessa kurser alltså aldrig ridit western förut!! Och det är väldigt mycket olika hästar som kommer- tinker, halvblod, ponnies, varmblod, araber och fullblod....


Vad tror ni - verkar det bra? För mycket eller för litet?
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Ingen som har några synpunkter?
Jag ska köra min första kurs på lördag och vill ju bara förvissa mig om att jag inte glömt något väsentlig... :smirk:
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Jag tycker det verkar bra!! :)
Jag tror säkert dina elever blir nöjda :D
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Tack för det! :)
Ja jag hoppas också att de blir nöjda!
 
Tror det är viktigt att de får prova att rida med delade långa tyglar. Det gör det iaf lite mer western-likt även om man har en engelsk sadel.

När de rider en och en så ge tips på vad de kan träna lite mer på hemma, så att de känner att det inte tar slut där och då sas.

Ordentligt info om kommande kurser, medlemskap osv.
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

ja det låter som en bra idé!
Jag tänker ju ta med mig mina 3 par westerntyglar så de som vill får pröva.
Dessutom har jag i dagsläget möjlighet att låta dem låna 2 westernsadlsr, förutsatt att de passar på hästen förstås.

Ang fortsättninen så är det meningen att om intresse finns att fortsätta med uppföljningskurser samt att tipsa om våra clinics kommande år.
Hela grejen är ju ett försök att hitta fler medlemmar till klubben ;)
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Har du inte tillräckligt många par tyglar så kanske du har några grimskaft som går att använda?

Ibland har infon en tendes att inte bli så tydlig som det var tänkt. När man vet allt själv så är det lätt att glömma el ta nåt som självklart när man skriver ihop ett papper. Så var övertydlig och ha med tydliga hänvisningar till kontaktperson och ev hemsida.
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Good point
har haft min första kurs idag- och jag tycker nog att det verkar som om de var nöjda!
2 nya medlemmar blev det!
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

Grattis! Kul att det gick så bra. Fortsätter du så här så har ni snart dubbelt så många medlemmar :)
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

tack :o
Fast om jag ska dubbla medlemsantalet får jag jobba hårt, vi är runt 100 st idag. :smirk:
 
Nu har du ju redan startat kursen, men att lära sig hur man sätter fast en westerngjord är ju väldigt viktigt! :D Och det är inte det lättaste i början! :crazy: ;)
 
Re: HJÄLP önskas!!Vad skulle ni velat fått lära er redan från början..

hihi, hade faktiskt tänkt på det!
Vi har haft en liten genomgång av westernutrustning innan vi börjat med de praktiska övningarna...
Har sadeln snurrat för dig , månne :angel:
 

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 801
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 427
Senast: IngaLena
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 408
Senast: sthu
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp