Hjälp önskas...

YorkWann

Trådstartare
Tänkte ni kunde hjälpa mig lite. Letar efter en ny hund. En hund finns redan i huset, (en liten omplacerings blandis)nu ska jag skaffa en egen. Har gått och funderat vad jag vill ha. Tänkte att ni skulle få höra mina tankegångar. :crazy:

Vill ha en större sällskaps och "motions" hund. Jag tänker inte tävla eller ställa ut hunden. Utan den ska vara med mig i stallet varje dag, kunna följa med på mina cykelrundor (Ca 30 min-1h/dagen) och vara trevligt sällskap. Den måste vara barnvänlig samt gå bra ihop med andra hundar. Har tänkte lite på alla möjliga raser. Allt från New Foudland till pittbull.

Jag har haft bandisar (dalmatiner/golden, schäfer/labbe/Borsai) innan samt golden, labbe, cocker spaniel, tax, benner senner och GD.
Den vi har nu är en tax/pudel/pappillon/spets. :love:

Nån som har några förslag? :crazy:
 
Du ville inte ha en liten hund men kan ändå rekomendera borderterrier!
 
Hmm.. jag har några förslag(vill INTE få någon efter mig nu!!) :crazy:

Boxer,belgisk vallhund,dalmatiner,riesenschnauzer,setter,labbe,golden,ridgeback,schäfer,lajka

eller nåt! :D


:bump:
 
Jag skulle absolut gå på en Ridgeback i ditt läge :bow:

Lycka till med hundvalet!
 
Äsch idag gör det ingeting.

Min snart 7åriga pojke har betett sig som försklassens snorvalp idag!!
Och det började med att han hoppade upp på bordet och snodde min frukost macka :eek: Han har aldrig tagit något från bordet förut( och då har han frestats värre med oxfilée )

Sedan gick vi ut på promenad och han drog i kopplet, hoppade efter löv som blåste förbi och viste INTE vad fot betydde ( och vi skall ha tävlat :smirk:)

Vad har tagit år honom
:crazy:

Så idag kanske det var en bra dag att glömma Mellanschanuzer
 
och varför skulle ridgebacken vara optimal i detta läge? (det kan den vara men jag vill gärna att du motiverar varför)
 
Ja den är ju till att börja med en allroundhund :smirk:

Ridgebacken Har bra tålamod med barn och stor uthållighet, den är lojal och sammarbetsvillig och gillar högt tempo i alla former, även om den gärna ligger i timmar och bara slappar i soffan. Den går bra som vakthund och till viss del jakthund mm

Kan plita ner mer om du vill? Men enklast är nog för dig eller dom som är intresserade av rasen att söka på alla förträffliga sökmotorer vi har tillgång till via nätet för mer info :)

Tror nog den kan passa till det som trådskaparen beskrev...eller vad tror du? Hon ville ha en hund som är större i storlek och har orken att följa hennes tempo samt vara bra med barn. Finns många raser som stämmer in och jag var inte den enda att föreslå Ridgebacken ;)
 
Haha. Trodde först du pratade om ett barn, som hoppade upp på bordet :eek: :smirk:

Det kanske e nåt i luften? Bara de inte kommer hit åt, nu när de börjar funka :crazy:
 
Men enklast är nog för dig eller dom som är intresserade av rasen att söka på alla förträffliga sökmotorer vi har tillgång till via nätet för mer info

Tack tack men jag har tre egna och föder dessutom upp rasen så det ska väl inte vara nödvändigt :smirk:
 
haha nej min mellanschnauzer pojke.

Inte nog med detdär, han avslutade kvällen med att käka upp en hel falukorv som jag skurit i bitar för att blanda i en korvgryta :eek: :crazy:
 
Ja men vad bra då :)

Det kunde ju inte jag veta.

Varför kunde inte du berättat lite mer om rasen själv då? :confused:
Men det är väll som vanligt... :angel:
 
labben är den ultimata Hunden :love: . tålmodig, energisk och älskar hela världen (fast dig mest). dessutom är de väldigt vackra att titta på (om dom inte är för feta). och lagom stora. rr kan ju bli hur enorma som helst!
 
Har du kollat min användarbild? :confused:

Jag brukar inte rekommendera min ras så lättvindigt därför att det är en mycket krävande ras som inte passar varenda en och man måste vara mycket medveten om vad man vill ha, vad man kommer att få och att just RR är den rätta innan man skaffar sig en.
Och med den beskrivningen som trådskrivaren gav av en hund hon ville ha så kan säkert 25 olika raser passa bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 453
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Grana
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp