Hjälp, överdosering Ivomec

Twihard

Trådstartare
Hej!

Idag skulle jag avmaska min 1åriga shetlandsponny. Jag fick att jag skulle avrunda uppåt till 200kg och tänkte maska med det. MEN sprutans sprint, den som stoppar dosen, lossnade och liksom gled ner när min häst sög på sprutan så han hann få i sig för 500kg:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting: Jag försökte torka ur hans mun men inget hjälpte och jourhavande veterinär svarar inte när jag vill ringa och fråga om det är farligt. Jag kollade Fass och där stod det att det först i typ ett test syntes biverkningar vid 10ggrför mycket flera gånger i rad, och i bipacksedeln finns inget mer än att hästen kan bli resistent om den får för ofta.

Ska försöka ringa veterinären igen senare, men undrar om ni råkat överdosera också? Och jag tryckte inte alls hårt på sprutan men sprinten föll liksom av och han sög typ tag. Jättetokigt (så avböjer pekpinnar för att jag inte hade koll, det var en olyckshändelse):nailbiting:
 
Tack så mycket. Fått lära mig att det kan vara farligt att överdosera så ville vara säker:heart
Individer kan såklart vara olika känsliga men för så lite som drygt dubbla dosen, eller tredubbla, hade jag inte flugit i taket. Men om du är orolig är det självklart inte fel att hålla lite extra koll några dagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp