hjälp om vårtor!!!

Calazirya

Trådstartare
Min hund har fått en stor vårta? har pratat med veterinären, han lider inget av det( men den är äcklig ) och en ev operation skulle gå på närmare 5000kr,är det någon som har en annan behandlingsmetod?
Någon salva eller liknande??
:confused: :confused: :confused:
 
kolla tråden längre ner på sidan, blödande vårta, o se om du kan hitta hjälp där.
 
äsch strunt i salvan jag tog "lagen" i egna händer och klippte bort den , tvättade sedan med alsolsprit och får forts med det några dagar för att undvika infektion!
 
klippte du bort den! du kan inte vara riktigt klok! :eek: det är lixom inte precis som att klippa bort en klo! usch...
 
Var sitter vårtorna? Min hund hade också vårtor som satt på läppar och tunga. De växte relativt fort och blev sammanlagt 13 stycken. :crazy: Rådet jag fick av Ultuna Universitetssjukhus var att låta vårtorna vara så skulle de dra sig tillbaka av sig själva. Och det gjorde det på ca 2-3 v.
Vårtorna såg jätteäkliga ut. Lite svagt rosa i färgen och växte sig stora som en ärta och sen växte det ut som små armar på den. Urk!

Men hon har inte fått tillbaka dem.
 
nej jag tror inte jag är riktigt klok :smirk: men eftersom Hunden inte hade känsel i den och jag tycket den var enormt äcklig så valde jag det alternativet! :) Nu ser det redan mycket frächare ut och han lider inte av det , men matte är nöjd och glad ;)
 
okej!
denna vårta satt på nacken i skinnet och kom dit för ca 1 år sedan blev stor som en full fästing och sedan hände inget mer , den har "stått still" i ett år nu så jag tog bort den ( ja det var ganska äckligt ) eftersom den inte gick bort av sig själv.
Så vårtorna som din hund hade är nog inte samma, men vilken tur för dig att dom försvann. :)
 
det du har gjort nu tycker jag är helt galet!
att klippa bort en vårta tycker jag är dumdristigt för en vårta har rötter.. och har en förmåga att sprida sig.
enligt min erfarenhet ska vårtor brännas bort för att få bort rötterna!Tar man en vårta på det sättet du gjorde så är risken ganska stor att den växer innåt i stället!

togs det prov på vårtan när du var hos vet..?
så att det verkligen var en vårta!

Min hund hadde nått som såg ut som en "vårta"
Men det visade sig efter provtagning på klinik att det var cancer!God artad förvisso men ändå....
:( Jag hoppas verkligen att din hund inte får nån form av infektion nu efter ditt framfarande.
 
nej då, jag fick själv rådet , och tro mig jag håller koll på vad som sker och händer .och en vet ska kolla till det.
men tack endå för att varnar
 
Att på egen hand klippa bort en vårta tycker jag låter dumdristigt. Hade du steriliserat saxen innan?
 
fick du rådet, av en leg. vet. att på egen hand klippa bort "en del av hunden"? den veterinären skulle jag vilja prata med... :mad:
 
Oj, vilken uppståndelse =)

Som jag sa i tråden ang blödande vårta, så har min hund godartade cancertumörer i bla huden. De som sitter på kroppen är som "inkapslade", dvs det är en vårta, men med "hel" hud över och är mer som en knöl. De struntar jag i.

på nosryggen däremot har hon en som växer. Som en MINIblomkål i konsistensen.

Den klipper/nyper jag bort när den blir för stor, på veterinärs inrådan. Den är väldigt blodkärlsrik (så det blöder en del ett tag), men däremot saknar den nerver, dvs den saknar känsel.

Så jag nyper av den eller klipper av den (ja med kliniskt rena naglar eller sax). Baddar så det slutar blöda och sen är det bra. Efter någon månad har ny vårta växt ut och så får man göra om proceduren.

Den har inte spridit sig, eller på annat sätt ändra karaktör.

och det var av mig Calazirya fick iden att klippa/nypa bort sin hunds vårta. Och det var inget hon bara gjorde sådär ändå, utan hon kollade mycket noggrant innan.

Sen ska man i sammanhanget vara HELT säker på att det är en sådan vårta/tumör UTAN känsel i, annars är det ganska grymt mot vovven.

Min vovve vaknar dock inte ens när jag tar bort den, och jag tror hon är ganska glad att slippa ha en vårta som sticker upp från nosryggen.
 
:)

Till alla: Min hund hadeingen som helst känsel i denna "vårta" som nu är borta och allt ser fin ut !!
 
Herregud vilken uppståndelse!

Min vovve har också en vårta i nackskinnet. Den sitter lite olämpligt eftersom halsbandet ligger till där. Den är gråsvart (hudfärgad alltså) och ser ut som en fästing (alla tror att det är det - i mitten på november...!). Hundens uppfödare sa att vanlig fotvårtssalva (till människor) gick bra.

Men du kom ju på ett effektivare sätt - till allas förfäran.... :D
 
Det du förklarar beskriver min hunds "vårta" exakt, den kanske växer ut igen, men nu är det fint/fräscht iaf :)
 
det du har gjort nu tycker jag är helt galet!
att klippa bort en vårta tycker jag är dumdristigt för en vårta har rötter.. och har en förmåga att sprida sig.
enligt min erfarenhet ska vårtor brännas bort för att få bort rötterna!Tar man en vårta på det sättet du gjorde så är risken ganska stor att den växer innåt i stället!
håller med det! tänk på det... men jag skäller nog egentligen inte på dig, utan veterinären som sa att du skulleg göra detta. hon vet ju faktiskt inte vad du är för en, jag menar du kunde ju vara vilken galning som helst(ta inte åt dej, det skulle kunna vara så) :mad:
 
Jag har tänkt på allt!Och vart någonstans i tråden har jag skrivit att jag fick rådet av en vet? ( läs igen )däremot har en vet undersökt både honom och vårtan.
Det som kan hända nu är att vårtan kommer tillbaka.
 
jag antog att du hade fått rådet av en vet. annars hade det vart väldigt dumt om du fick rådet av någon annan och sen gjorde som han/hon sa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
2 910
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp