Hjälp! Ont i örat.

Bobbo

Trådstartare
Varit förkyld i ca 1 vecka, och nu ikväll när jag jobbade så "högg" det helt plötsligt till i mitt högra öra, kändes som att jag fick lock för örat, och det började göra ont, nu 2 timmar senare hör jag dåligt på örat och jag har så ont i det så att jag vill gråta. Det tjuter även i det (tinnitus?!?!?!? ) vad händer? Vad ska jag göra? Bör jag söka vård? Kommer jag att bli döv?
Hjälp!!!
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Jag hade jätteofta problem med öroninflammationer när jag var liten, jag tycker att det låter som det. Det gör fruktansvärt ont, minns att jag skrek mig igenom nätter. Men vad jag förstått det som är det ofarligt, jag tror inte att det finns någon större risk för att det kan göra dig varken döv eller att det ger tinnitus. Däremot kan det nog vara en god idé att uppsöka läkare och få behandling, men jag tror inte att du behöver vara akut orolig för permanenta skador! På 1177 står det att man inte har några andra sjukdomar så finns det inte anledning att söka vård på kvällen och natten.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Oroninflammation/
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Som sagt, öroninflammation gör ont som fan. En värktablett kan ta udden av det värsta. Det är inte kul, men man dör inte. Även om det kan kännas så.

Krasar det i örat?
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Klockren öroninflammation. Ring VC i morgon. Förr behandlade man med penicillin, men idag har jag för mig att man bara behandlar symtomatiskt, dvs smärtstillande. Nej, du kommer inte att bli döv.
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Jag får penicillin varje gång jag har öroninflammation. Har jag bara hörselgångsinflammation får jag dock bara kortisondroppar.
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Nja, delvis rätt. På barn som har enstaka öroninflammationer behandlar man inte med antibiotika men på vuxna och på barn som räknas som "öronbarn" behandlar man med antibiotika. Iallafall är det vad jag fick för besked senast jag var inne av den orsaken. På vuxna är det också noga med efterkontroll för att se så att det verkligen har läkt.

Alltså bör du Ts se till att få hjälp imorgon och till dess så ta alvedon var fjärde-var sjätte timme. Ev. ihop med diklofenak eller ipren (ska tas var åttonde timma) för att få bättre smärtstillande effekt. Detta förutsatt att du tål dessa och inte tar andra mediciner som krockar med dem givetvis.
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Jag brukar inte behöva behandla mina öroninflammationer. Smärtstillande och gå i säng brukar vara mitt botemedel. Den sista var en seglivad jävel dock, då blåste jag luft genom öronen som jag brukar kalla det. Håller för näsan, stänger munnen och blåser tills det känns i örat jag önskar. Efter några timmar small det till (ajajaj!) och inflammationen rann ut. Har det inte släppt innan nästa dag skulle jag dock söka vård för inte är det trevligt!
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Tack för alla svar! Ja, det krasar, brusar och piper, känns dock lite bättre idag, inte lika akut ont, men det är absolut inte bra än. Hör fortfarande dåligt på örat.
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Då ringer du 1177 så att du får en tid på jourcentralen eller någon annan helgöppen vårdcentral.
Du ska inte vänta. Öroninflammationer är faktiskt inte att leka med. Som vuxen så ska man inte vänta ut dem för det kan leda till permanent nedsatt hörsel.
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Jag kan få så ibland när jag är eller har varit förkyld. Då tar jag slemhinneavsvällande, slemlösande och nässpray. Det brukar fixa sig då!
 
Sv: Hjälp! Ont i örat.

Var hos läkaren idag, visade sig att det var påbörjad öroninflammation, får vänta ut det och se om det går tillbaka eller utvecklas helt till ÖIF, innan de kunde göra något, fick iallafall lite grejer för att lindra besvären.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp