Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

M

Miolja

Hej.

Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt!

Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på januari detta året, en ca 5 månaders kille som vi tror är en blandning mellan schäfer/labrador/border collie...
Dom som sålde valpen till oss var endast en "mellan landning" för honom då han tydligen blev köpt från uppfödaren av människor som ej brydde sig om honom. Han fick knappt någon mat. Fick förmodligen inte gå ut så ofta, hade likssom ingen social kompetens alls... Vi vet inte exakt vad som hänt honom tidigare. Vet heller inte exakt vad han är för raser. Iallafall så visade han INGA som helst tendenser till att varit illa behandlad när vi för första gången hälsade på honom. Han var pigg, nyfiken, inte rädd för att gå med oss ut själv på gården etc. Jätte söt och go så givetvis bestämde vi oss för att köpa honom!

Han var som vilken valp som helst förutom att han är RIKTIGT envis och vad jag kan tycka, riktigt KAXIG! Jag har haft hund tidigare och givetvis så testas man men INTE på det här viset! Han har en tendens till att börja gruffa/morra på i stort sett vad som helst. Säger man då till honom så är det en kamp om "sista ordet" mellan oss! Han ger sig ALDRIG! Man kan ignorera beteendet. Han fortsätter. Man kan säga till honom lätt. Han fortsätter. Man kan tappa tålamodet och faktiskt ta tag i honom ordentligt. Han fortsätter! Första gången så är det på som jag skrev vad som helst men efter första tillsägelsen så morrar han tillbaka mot mig som om han säger håll käften jag gör vad jag vill! Låter kanske konstigt när jag skriver så men det är sant! Har han väl satt igång med att gör något han inte får göra så finns det likssom INGET som får han till att sluta! Han har ingen respekt FAST vi varit stentuffa med regler och uppfostran!

Detta är inte det största problemet utan det störtsa problemet är att han biter sönder ALLT! Jag var hemma med honom i ca 3 månader innan jag började jobba halvtid igen och under den tiden, från januari till april, hann jag ensamträna honom ORDENTLIGT! Jag gjorde ALLT från början. Köpte grindar så att han fick vara i ett annat rum till att börja med när jag var i ett annat! Det var inga problem. Lämnade han pytte stunder i början ensam, heller inga problem etc etc... Hans plats gjordes i hallen. Han hade alltså BARA tillgång till att vara i hallen. Det började med att han bet sönder sin säng. Sen sina leksaker. Sen allt annat som var hans! Alla filtar, leksaker, sängar, bollar etc etc.

Vi gick upp en lördag och låtsades gå till jobbet och riggade kameror bara för att ta reda på hur han sätter igång och om han blev ängslig när vi går om han har seperationsångest... men typiskt nog så låg han jätte fint just den gången. Han stog i max 15 sek och tittade mot trappan medans vi låste dörren. Sen gick ha o la seg. Och då gjorde vi allt som vi bruka göra på morgonen. Gå en liten sväng etc etc... Han kan lämnas i en hel vecka 3 - 4 timmar varje dag utan att göra något men så är det som att han känner att, NÄ nu är detta inte roligt längre och så börjar han göra sönder saker!

Jag motionerar honom! Jag är ute, leker, han får jobba med huvudet av olika aktiviteter men han är INTE heller över stimulerad! Tro mig! Jag har analyserat hela situationen tuuusen ggr! Läst forum mm... Jag har provat olika saker som människor tipsar om men inga resultat!

En dag gick vi upp klockan 11. Stressade inte utan ringde ett par som har en schäfer vi brukar träffa och gå promenader med. Var ute och gick i ca 3 timmar. Kom hem. Han fick vara med ute medans vi grejade. Till slut på kvällen innan vi var på väg hem satte vi honom i bilen i MAX en kvart! Då hade han hunnit demolera HELA sin vattenskål! Så även fast han varit ute och fått motion så slutar han inte!

Jag kan fortsätta skriva miljoner saker han demolerat!

Varför vi känner att vi inte kan ha honom kvar är för att han nu gett sig på trösklar, lister mm. Han äter upp våran hyreslägenhet vi inte alls har råd att renovera!!!!!!!!

Eftersom han inte kunde vara i hallen själv så fick vi efter MÅNGA om och men röja ur sambons dotters rum och stänga in han där med endast en tuggknut och ett favoritben medans vi var på jobbet. Tror ni han tuggar på benet eller leksaken??? Nej då han skall göra sönder hela rummet istället! Och detta tog honom ca 1 månad att komma igång med. Vi trodde ju att rummet funka hela tiden tills vi kom hem igår och fick se att han då gjort sönder heeela listen under elementet!

Vi har försökt ALLT! Köpt sån där lugnande doft från apoteket. Den gången demolerade han trappan!

Vad ska vi göra? Han är ett helvete rent ut sagt och jag hatar att han skall göra så här eftersom det innebär att vi inte kan ha honom kvar! Jag låg o grät igår kväll för att jag inte orkar mer! Han är ett rent helvete i övrigt men att han demolerar saker är bara pricken över i.et!!!!

Snälla hjälp!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Dagis?

Min hund äter Clomicalm (ångestdämpande för hund) och det tycker jag hjälper.

För övrigt undrar jag om du aktiverar tillräckligt mentalt..? Det är krävande raser och jag hade testat att trappa upp ordentligt med den mentala aktiviteten i 2 veckor och se vad resultatet blir. Då menar jag spår, sök, leta osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Hej.

Tack för svar men tro mig. Jag har tidigare fått detta tips och tränar sök, både inne och ute. Jag har tränat "huvudet" på honom så mycket känns det som så att jag inte ens kommer på fler övningar... Han har nog alla aktivitets saker en hund kan ha! Köpte lugnande i tablettform. Inte heller de hjälpte. Dom verkade inte ha någon effekt alls! Lika pigg o energisk som vanligt o då ökade jag dosen tillome!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Vad är det för tabletter du ger och vilken veterinär har skrivit ut tabletter för en hund som biter sönder saker då den lämnas ensam?

Jag tycker att ni ska skaffa dagmatte/dagis. hunden trivs uppenbarligen inte att vara ensam. Ni har skaffat en blanding från ökända föräldrar som antagligen är sånna raser som kan vara jobbiga under unghundstiden. Har ni gått någon kurs med hunden?

Ni har tagit på er den här hunden och den är förmodligen inte det lättaste att omplacera. Så om ni pekar ut de största problemet ni har just nu, vad är då det? Att han förstör saker då han lämnas ensam? Börja i så fall i den enden, lös det problemet så har ni ett mindre och jobba sedan på att lära hunden ta det lungt och slappna av, jag får uppfattningen om att den inte är så bra på det...eller?
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Det låter som en rätt normal valp tycker jag. Det hade definitivt kunnat vara en beskrivning av min äldsta whippet när hon var i den åldern (höll väl i sig till hon var omkring 10 månader). Det går över utan att man behöver vidta några särskilda åtgärder. Ju mer man bråkar när hunden är sådan desto värre tenderar det att bli. Ignorera och plocka undan sådant som ni inte har råd att få sönderbitet eller sådant som kan vara farligt för hunden att tugga på.

Däremot kanske ni behöver backa i ensamhetsträningen. Han är väl egentligen lite för liten för att varje dag klara 4-5 h ensam kan jag tycka. Min femmånaders är bara ensam en halvtimme i taget än så länge och då har hon sällskap av den äldsta hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Så tänkte jag också, faktiskt. Jag som har en superaktiv ras fick bordsbenen omsvarvade både en och två gånger. Hunden var hur nöjd som helst, fick hon lite tråkigt så hittade hon på lite vad som helst. Sen kunde hon sköta sig finfint i flera veckor.

Ts, jag undrar vad för sorts mental aktivering du gör? Kör lydnad under varje promenad, kort som lång. Det kan vara mer utmattande än en tretimmars skogspromenad.

Skaffa dagmatte tills situationen lugnat sig, och en tränare som kan hjälpa på plats.

Sen blir det lite "skyll dig själv" också. Vad hade du egentligen väntat dig av den korsningen:eek: Soffhund?
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Varför köper man ens en sån blandning?

Dagmatte/Dagis så han inte är själv tror jag oxå på.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Läste huvudinlägget igen och började räkna. Du skriver att valpen är ca. fem månader. Det kan inte stämma om ni tog över valpen i januari. Eller var valpen fem månader då?

Men oavsett om hunden är fem eller tio månader. så tycker jag inte att hunden bör lämnas ensam så länge. Det är uppenbart att han inte trivs med det. Dagmatte eller hunddagis! :)

Att slippa mötas av ett söndertrasat hem varje dag gör säkert även under för er relation. Istället för att bråka kan ni lägga fokus på att gå någon kurs tillsammans där ni kan jobba på relationen och du kan hitta verktygen för att få din hund harmonisk.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Jag pratade med veterinär men han rådde mig till att prova tabletter från apotek. Sånna man ger tex vid nyårsafton. Dock tyckte jag som sagt inte att de gjorde någon nytta o slutade ge han dim direkt och köpte istället sån där doft man sätter i kontaktuttaget. Gjorde heller ingen nytta utan kom ju då hem och fick se hela trappräcket demolerat! Han är född i augusti så han är nu snart 11 månader. Vi kör all möjlig slags lydnad hela tiden. Han får ej vara först in eller ut vid promenader, han måste sitta innan mat, måste gå fot större del av promenader. När vi är ute gömmer sig den ena så han får leta upp den andra. Gömmer korv inomhus på olika ställen han får söka upp, övar konster mm o som sagt har han olika aktivitets leksaker. Bygger även upp lite egna hinder på en äng så han får agility träna. Tränar han på band ibland, åker inlines med honom. Rastar honom tillsammans med andra hundar både i rastgårdar och med folk vi känner ute i skogen.

Jag har absolut inte trott att han skulle vara någon "soffhund"! Han är med oss större delen av dygnet. Lämnar honom som sagt från ca halv 7 på morgonen till ca klockan 11 på förmiddagen då min sambo kommer hem.

Han har svårt för att vara lugn! Det stämmer! Vi aktiverar honom ganska mycket men ändå inte stup i kvarten! Vi håller på att renovera hus vi köpt och tanken var att han skulle få en del i garaget med hundlucka i dörr och tillgång till en del av gården. Dock känner man sig lite kluven att lägga massor med pengar om han ändå kommer bita sönder allt! Stor risk finns la att han ger sig på trädörren där luckan kommer att vara!

Om vi under tiden vi är i huset binder fast honom utanför gör han sönder linan direkt! Han är jätte glad när han får vara ute men om han sitter fast blir han som en staty! Spelar ingen roll hur lång linan är! Han hatar de! Är inne på tredje linan nu! Håller man koll på honom hela tiden o kan säga till honom så fårt han börjar bita på linan hämtar han istället en pinne o biter den i miljoner bitar!

Ska ringa tillbaka till veterinären imorgon och be dom göra en riktig koll så att något inte är fel!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Måste också klämma in frågan...

Om vi inte har möjlighet till dagmatte (Då vi bor utanför städer på landet. Har redan kollat runt och frågat i närbutiken) och inte har råd med hunddagis är vårat alternativ, om jag fattar folk rätt, att göra sig av med honom?

Finns det ingen som har haft ungefär samma problem som vidtagit annan åtgärd än att ha dagis eller dagmatte? Är ALLA hemma 24 timmar om dygnet med sina hundar?

Min sambo har tillome tagit med honom till jobbet just för att vi inte trodde på att lämna honom ensam men där var han lika hysterisk som hemma!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Finns det ingen som har haft ungefär samma problem som vidtagit annan åtgärd än att ha dagis eller dagmatte? Är ALLA hemma 24 timmar om dygnet med sina hundar?

Nu jobbar jag hemifrån vilket gör att jag kan vara hemma dygnet runt med mina hundar om det skulle behövas. Men det krävdes ändå en del åtgärder för att jag skulle få jobbro hemma när min äldsta (nu 22 månader) när hon var i din hunds ålder. Struktur var nog det viktigaste. Varje morgon gick vi på långpromenad (med både inslag av raskare tempo och "strosa"). Efter det var det frukost och efter det vila. Efter att vi hade kört dessa förmiddagsrutiner ett tag så kunde jag få sitta ostört och jobba fram till lunch.

Fördelen med strukturen var även att jag helt plötsligt kunde börja lämna hemmet (det gick inte innan utan att hon fick panik). När hon väl hade börjat slappna av så blev hela hennes sinnesstämning mycket lugnare. :)

Jag tycker att ni ska fundera lite över rutinerna. Hinner hunden få sitt på morgonen innan ni går? Hinner han varva ner efter frukost? osv. Sedan tycker jag att ni ska släppa det här med att gå först in och först ut osv (annat än att det kan vara praktiskt). Men att ha det som princip leder bara till onödiga spänningar och ärligt talat så spelar det ingen som helst roll för hur hunden kommer att bete sig i andra situationer.

Och jag lovar dig att min var vild som ung. Pratade jag i telefon började hon hysteriskt bita i mina händer för att få uppmärksamhet. Hon kampade med mina byxben och kunde komma farande i full rulle i korridoren för att sedan sätta tänderna i mina hälsenor. Lyfte jag bort henne kom hon tillbaka med dubbel frenesi. Lyfte jag bort henne igen så kom hon tillbaka med trippel frenesi. Min sambo var övertygad om att vi inte skulle kunna ha henne bland folk - helt seriöst. Men det var hans första valp. Själv var jag aldrig orolig, om än lite öm i mina hälsenor. Nu är hon världens underbaraste och husse har sedan länge glömt huliganfasonerna.

Nu menar jag inte på något sätt att negligera ert problem. Mår inte ni bra så mår inte hunden bra. Mitt förslag är att se över rutinerna för att se om ni kan få honom att slappna. Läs gärna på om hur man tränar passivitet med hunden. Ta hjälp av en duktig tränare om så behövs (eller gå en hundkurs vilken som helst bara för att jobba på kommunikationen mellan er). Men fungerar det inte så kan det vara en bra idé att ni placerar om honom. Dock har ni skaffat en hund som kan vara mycket svår att placera om, vilket gör att det definitivt är ett sistahandsalternativ.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Finns det ingen som har haft ungefär samma problem som vidtagit annan åtgärd än att ha dagis eller dagmatte? Är ALLA hemma 24 timmar om dygnet med sina hundar?

Min sambo har tillome tagit med honom till jobbet just för att vi inte trodde på att lämna honom ensam men där var han lika hysterisk som hemma!

Jo, jag har gjort 1000 åtgärder, men du verkar ju inte riktigt ta till dig av våra tips. Min hund är 9 år och kan inte vara ensam, det är ett helvete ibland, men det går.

Iaf, fetstilade. Här tror jag du har problemet. Ni måste träna passivitet, supermycket! Kan inte hunden vara lugn på olika platser med er är det såklart svårt att vara lugn utan er.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Gissar att det är zylkene, det tar TID innan man märker effekt av dem- om man märker effekt. Du skriver att ni slutade direkt då de inte gav nån skillnad och när man behandlar med zylkene ska man börja i god tid och behandla under en längre period om det är så att hunden är stressad hemma och det kan även användas ihop med DAP. Men det är inte säkert att man märker skillnad av någon av dessa hjälpmedel. Att prova ge ett par tabletter och förväntar sig skillnad är att lura sig själv.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

vår hane på 1,5 år var precis likadan, han består av 8 raser, (tjuvparning av hans föräldrar ;)) och är väldigt stor. vi har haft han sedan nyfödd då vi äger hans mamma. vi turades om att vara hemma med honom i 3,5 månad innan vi började jobba igen. och han var alltid väldigt lugn. vi jobbade 4 timmar och åkte sedan raka spåret hem. en kvarts bilfärd. exakt varje dag när vi kom hem, så var det alltid NÅNTING han hade pyntat. skorna kunde vi inte lämna i sko-hyllan för dom slet han ner och tuggade i småbitar. han norpade jackor från krokarna, han slet och drog tills ögglan i nacken på jackorna sprack. hörnet på en vägg smalade han i sig och golvlisterna till alla rum var bort-slitna och sönder tuggade. men detta lugnade ner sig, helt plötsligt när vi kom hem en dag så var ingenting förändrat i huset. allt såg precis lika ut som när vi åkte. och då hade han fyllt 1 år och 2 månader. så han höll på med sin "valp-trots" eller vad man ska kalla det, väldigt länge. men efter det har han inte bitit sönder ett dugg. han är världens ängel idag! :)

det kan ju hända att din hund lugnar ner sig till slut, han har ju inte ens fyllt 1 år än, så man vet aldrig. :)
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Min första tanke är om hunden är passivitetstränad? Har ni lärt hunden att slappna av? Han kanske är så van vid att det ska hända saker hela hela tiden att han har svårt att slappna av pga de? Lär honom att det lönar sig att slappna av!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Alltså, ta inte illa upp men jag tror ni behöver hjälp av en instruktör. Att gå först ut genom dörren och att hunden måste sitta innan den får lov att äta maten är INTE lydnad- det är heller ingen mental aktivering. Det blir bara en rutin för hunden till slut ochär något ni gör för att förenkla er vardag och kommer knappast att förändra hunden särskillt mycket. Att låta hunden reja en massa och åka inlines med är väl bra i lagom doser. Att låta en aktiv hund aktiveras en massa fysiskt ger bara en hund som behöver ännu mer motion för att bli nöjd. Att söka korv kan väl vara en rolig lek, men jag tror inte att det är tillräkligt för den här hunden. Det låter som ni ändå försöker hitta på saker för att aktivera hunden så han ska bli trött och tillfreds men jag tror att största felet är att ni inte har lärt hunden slappna av.

Så visst finns det saker ni kan göra, hjälpa hunden att slappna av till att börja med och passivitetsträna den ordentligt. Du har ju fått tips i tråden. Jag skulle om jag vara du sattsa på att gå en allmänlydnadkurs så att du kan få hjälp med grundläggande saker i er träning för det känsn som att ni missat passiviteten i er vardag och det är otroligt viktigt. Att bara aktivera hudnen en massa och låta den springa med hundar är kanske inte alls avd den behöver. I mina öron låter det som att den behöver lära sig ta det lungt och använda hjärnan i form av spår. Lägg långa spår som hunden får gå istället för att den får springa i skogen och leta folk. Spår tycker jag är bra för att det ändå är en rätt stillsam aktivitet- även om det går undan för vissa hundar i spåret.

Lägg pengar och engegemang på hundkurs och ta hjälp av en duktig instruktör. Den tid ni lägger ner på hunden nu kjommer ni förmodligen att få mycket för när hunden blir äldre.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Att lära honom att ta de lugnt är ett bra tips! Skall öva detta mer men tycker inte att gan har problem med detta. Vi håller inte på med honom hela tiden. Det finns många dagar som varit slappa och han har inte, vad vi iallafall märkt, haft ont av detta. Han kan ligga o sova till elva, tolv ibland på förmiddagarna med oss. När det har varit riktigt dåligt väder har vi inte aktiverat honom nåt direkt o han hat legat på golvet i hallen o sovit en halv dag om så ska vara. Dock kan de ju hända att han inombords är uppstressad kanske så ska öva ännu mer att ta de lugnt.

Att sitta o vänta på mat och inte vara först ut eller in är ju givetvis en pytte del av den lydnad vi tränar varje dag! Det är svårt att beskriva problemet här och få med allt! Samma sak med spår. Vi har tränat tillsammans med ett grannpar som tränar sin hund. Inte jätte mycket men att vi gömt oss är inte de enda.

Kag vill ha tips av folk men dagmatte är tyvärr inte aktuellt. Det finns ingen där vi bor. Har som sagt kollat runt, frågat grannar och kollat annonser. Hunddagis är väll en bra ide men de dagis som finns ligger långt bort och krockat med tider och är helt enkelt för dyrt för oss just nu.

Tabletterna slutade vi med för att det inte känndes bra att ge honom tabletter över huvudtaget igentligen o när de häller inte hjälpte efter en vecka kändes de fel att öka dosen... Men om det tar tid kan man ju prova de igen.

Jag älskar min hund över allt annat! Hade jag varit miljonär o kunnat renovera lägenheten om o om igen eller rent av sagt upp mig o varit hemma med honom hade jag gjort de!!! Nu är inte så fallet och det börjar bli lite panik med att iallafall få honom att sluta göra sönder hemmet!

Jag lägger ALL min lediga tid på hunden! Aktiverat honom, tränar honom, älskar honom o ger han kärlek! Till slut blir det inte roligt mer när det istället för att vara roligt blir ett tvång. Jag har aldrig varit med om att en hundägare aldrig kan göra något annat än att vara med hunden.?
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

<snip>
Han var som vilken valp som helst förutom att han är RIKTIGT envis och vad jag kan tycka, riktigt KAXIG! Jag har haft hund tidigare och givetvis så testas man men INTE på det här viset! Han har en tendens till att börja gruffa/morra på i stort sett vad som helst. Säger man då till honom så är det en kamp om "sista ordet" mellan oss! Han ger sig ALDRIG! Man kan ignorera beteendet. Han fortsätter. Man kan säga till honom lätt. Han fortsätter. Man kan tappa tålamodet och faktiskt ta tag i honom ordentligt. Han fortsätter! Första gången så är det på som jag skrev vad som helst men efter första tillsägelsen så morrar han tillbaka mot mig som om han säger håll käften jag gör vad jag vill! <snip>

Han later som en hund som behover positiv traning. Min tjej har aldrig gatt lika langt som din, darfor att jag tranar positivt, men om man satte "hart mot hart" med henne nar hon var liten sa vek hon inte. De ganger jag varit trott, och inte tankt mig for och forsokt tvinga fram vad jag vill har jag forstatt vad folk menar med "envisa rottweilers". Normalt ar hon den mest foljsamma hunden i varlden, jag kan tyst skaka pa huvudet och hon slutar med vad hon gjor ... darfor att det ar en conditioned response och betyder att den positiva beloningen utgar.
Om jag vore som dig skulle jag ta fram en clicker och borja trana. 10-15 minuters sessions flera ganger om dagen (med massor av berom och skratt) tillsammans med ordentligt med motion.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Jag lägger ALL min lediga tid på hunden! Aktiverat honom, tränar honom, älskar honom o ger han kärlek! Till slut blir det inte roligt mer när det istället för att vara roligt blir ett tvång. Jag har aldrig varit med om att en hundägare aldrig kan göra något annat än att vara med hunden.?
Hundar är individer så tyvärr går det inte att säga att bara för att det finns massvis av hundar som klarar av att vara ensamma hur enkelt som helst kommer din hund klara samma sak. Själv tog det ungefär ½ år innan min omplacering kunde vara ensam utan att tugga sönder något, hade jag inte varit hemma under den perioden hade det antagligen aldrig gått. Men jag har också bekanta vars hund aldrig klarade av att vara ensam utan att skälla och skrika, vilket gjorde att han alltid behövde vakt (eller fick sitta i bilen kortare stunder) när hon skulle bort eftersom hon bodde i lägenhet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 591
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp