Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Vi hade också problem med att vår hund, som ung, kunde tugga sönder saker. Inte i samma omfattning som er men tillräckligt för att det skulle vara irriterande. Vi gjorde som så att hon fick vara i ett begränsat utrymme när hon var själv, vi gjorde helt enkelt en inhängnad i köket där hon fick vara. Det funkade ypperligt!

Sen gjorde vi det lite svårare för henne genom att göra inhängnaden lite större, vilket resulterade i lite gnag på köksbordet. (Vi observerade henne via en web-cam från grannne). Direkt gick vi då hem och smorde in hela köksbordet i tabasco. Sedan dess har hon låtit möblerna vara...

Jag vet inte om det är några tips du kan ha användning av. Men helt klart tror jag på varianten att begränsa hundens utrymme och se till att den inte kommer åt att ha sönder någonting. Hunder sover mycket och det är utmärkt om den kan lära sig att sova när matte är borta. Våran inhängnad var en sådan där lekhage man använde förr till barnen, också den insmord i tabasco.

Kan passa på att berätta att hon idag är lös i hela huset och hon klarar det förtroendet med glans. Möjligtvis kan man hitta något av mina klädesplagg i hennes säng, men aldrig trasiga. Tror hon har dem som en liten "snuttefilt" bara... :angel:
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Vet inte vad jag ska ge för råd som inte redan getts.. Du har fått endel.
Men jag tänkte på tänderna, är de kollade noga??
Kan ha ont och vill därför bita i saker? De gjorde en hund min granne hade en gång i tiden.

En annan tanke var kastrering. Tror inte de ligger i hormonerna men det kanske hjälper lite grann om ni kanstrerar? De skulle inte förvåna mig om han började skvätta inne eller bli nervös-bajsig och bajsa.
En kompis till mig hade liknande problem med sin hund.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

KL

En hund av sådan korsning behöver få jobba, inte aktiveras med lite lydnad.
Med jobb menas anstängande sök, spår, ett rejält tävlingslydnads pass osv.
Att gömma sig i skogen eller leta lite korv är inte ett jobb.
Mina hundar är av aktiva raser och de har sönder saker om dom är ensamma och inte fått jobba de senaste dagarna.
Mina hundar får jobba 3-4 ggr i veckan. Resterande dagar är det enbart motion eller inlärning i hemmamiljö av olika moment.
När mina hundar jobbar innebär det ett rejält sökpass, spår, agility/lydadsträning.
Dessutom så får ju hundarna vistas ett par timmar i bilen mellan träningspass osv och det tar även på huvudet, ligga och vänta på att få jobba.
Dessutom har jag varit noga med att lära in på och avknapp.
När vi tränar, motionerar så är det laddade hundar. När vi kommer hem så är det av som gäller.

Jag tycker du ska bli medlem i en brukshundsklubb, gå kurser, hitta grenar du gillar och se till att träna flera ggr i veckan, ORDENTLIGT.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Ja! :bow::bow::bow::bow::bow::bow:

När jag talade om lydnadsträning tänkte jag främst på att ta till godo all promenadtid, dvs att hela tiden plocka in lydnadsmoment för att hunden ska få tänka. Många gånger om dagen, korta stunder. Vill bara förtydliga att jag inte tror att det räcker. En sån hund ska absolut jobba!
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Det räcker säkert för de flesta hundar, så jag förstår din tanke.
Men har man en arbetsmaskin som ts säkert har, så är det där bara blaha och räcker inte på långa vägar.
Mitt mål dessa 3-4 dagar är att hunden ska ja jobbat så hårt att den LÄNGTAR hem och få sova och ligger klubbad resten av dagen. Det är jobb, för mig och mina hundar.
Jag har en BC/flat blanding och jag känner igen mig helt i vad TS skriver. Har hon inte fått jobba på några dagar, då är det långfinger och ha sönder som gäller för henne. Kvittar om man ignorerar, säger nej eller blir förbannad.
Har hon dock fått jobba 3-4 ggr per vecka så räcker det att säga nej, gå och lägg dig.
Jag tror helt enkelt TS hund har för mkt energi som gör att det blir spinn i huvudet och "trots".
Vad jag försöker säga är att, Om jag kör 5-10 korta pass med min tokstolla en dag så är hon fortfarande lika energisk. Är jag på klubben eller i skogen och JOBBAR med henne och hon får vänta i bilen nån timme osv, då är hon klubbad sen. Det är skillnad på aktivering och jobb, anser jag :)
Många hundar mår bra av just detta, åka iväg, jobab hårt, vänta i bilen, jobba lite till och sen komma hem och få sova.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Det var precis det jag menade. Dvs att utöver jobb, är det bra att ta också snabbkisspromenaderna och köra lydnad också då. Man behöver alltså inte tänka "nu ska jag träna lydnad mellan kl x och kl x. Man kan göra det hela tiden, i alla vardagliga situtationer
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Självklart :)
Man ska dock vara noga med att tala om för hunden, nu jobbar vi, nu jobbar vi inte.
Tack vare att man tar bilen och åker till klubben och tar bilen hem så får man på ngt sätt en gratis på och avknapp :)

Sedan tränar inte jag mer än max 15 min i taget med mina hundar på apellplanen.
Oftast 10 min träning, 5-10 min lek. Vila medans jag tar den andra hunden. Men så kör jag ju igenom varje hund 2-3 ggr med.
Men allt detta får man ju lära sig och kommer in i om TS går lite kurser.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Håller med dig!

Många använder uttrycket "hjärngympa" och menar att leta lite korvbitar i huset/trädgården. Det är nog en kul (och mumsig!) lek, men jag räknar inte det som hjärngympa. Till det krävs mycket mer.

Min egen hund (Beauceron) är svår att "trötta ut" med såna små lekar, han tycker det är kul men blir mest fisig och undrar när vi ska göra nåt mer. Han har i och för sig lugnat sig betydligt på äldre dar (han fyller 6 i oktober) men det som tröttar ut honom mest är faktiskt kurser. Bara att vara med på en kurs, lydnad, viltspår, vad som helst, gör honom tröttare än det mesta annat. Plus att det är nyttigt.

Faktiskt blir han inte speciellt trött av Viltspår heller, han kan dra ett spår på flera kilometer i grym terräng, och jag är som en trasa, medan han vill tillbaka till spårstarten och leta en älgklöv till!

De flesta Brukshundsklubbar har numera en uppsjö av kurser att välja bland, och man kan alltid gå 2 samtidigt ;-) En Lydnad och en Agility t.ex. så får man 2 tillfällen i veckan. Ofta har klubbarna också en dag då där finns instruktörer tillgängliga, som kan hjälpa en personligen.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Jag haller absolut med. Lite ovningar har och dar ar nog bra, men kurser dar det ar andra hundar och manniskor och massor med storningar, tillsammans med vante tider i bil och sjalva forvantan nar bilen packas, ar valdigt trottande.

Min rottis maste jobba annars blir hon odragligt 'vaktig'. Hon behover ett ordentligt jobb (ett svart spar, en klass/traning med andra hundar, etc) tillsammans med motion atminstone var annan dag. Om jag kor hart en dag tycker hon det ar skont att sova dag tva ocksa ... men dag tre borjar hon bli 'orolig' och letar efter saker att gora.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

Halvt kl Håller med om att det är riktigt arbete so behövs!

Jag tycker TS hund låter som en normal unghund av arbetande ras, eller raser i det här fallet, som inte får sin verksamhetslust tillfredsställd...då blir de gräsliga.

Håller också med om kurser och träning på BK. Sen finns det inga snabba lösningar, är hunden född arbetsnarkoman så är den. Å andra sidan kan den här hunden bli fantastiskt trevlig att arbeta med om ägarna har ork och tid.
 
Sv: Hjälp oss finna lösning för att behålla våran hund!

En instruktör på min klubb benämde viltspår som "autoban i skogen". Vilket jag kan hålla med en del om faktiskt. Det är oftast väldigt enkelt för många hundar.
Då är det mer jobb för dom med ett bruksspår. Men jag tycker ingen gren ska utesluta den andra. Jag eftersträvar att vara mångsidig med mina hundar, att dom ska få uppleva så mkt som möjligt och få en bred berikning i livet.
Så jag ser absolut inte viltspår som ngt man lika gärna kan strunta i, men ett lydnaspass + viltspår kanske får din hund lite mer nöjd :)


Till TS:
Det finns ju så otroligt mkt du kan göra med din hund så några grenar bör ni båda tycka om!
Tävlingslydnad
Rallylydnad
Agility
Sök
Spår
Viltspår
Eftersök
Räddningshund
Vattenarbete
Rapport
Skyddsarbete

Finns säker mer?

Man kan ju även utmana hunden att lära sig underlätta för ägaren i vardagen.
Plocka upp saker, öppna dörrar/skåp/lådor, tända och släcka lampor.
Vet en som lärt hunden plocka ur tvättmaskinen så han slipper böja sig ;)

Det viktigaste är inte vilka grenar man väljer utan att man gör det till hundens arbete, ngt viktigt som den tycker om och får jobba ordentligt med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp