Hjälp oss hitta vår drömhund

Familjehunden

Trådstartare
Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras.
Om vi får designa vår egen drömhund skulle det vara en hund som:
- både tycker om att gosa i soffan och vara ute och röra på sig och följa med oss på äventyr i skog och berg eller bara leka på gården. (Vi bor i en villa med stor tomt)
- älskar människor och vill bli klappad, inte en hund som helst går åt sidan.
- varken är för stor eller för liten 😄 Jag är uppvuxen med en labrador, men skulle hellre ha en hund som är lite mindre än så. Dels så att barn och mor- och farföräldrar orkar hålla i hunden även om den skulle dra, men också så att den inte behöver ta upp hela bagageutrymmet vid resor. Skulle vara mysigt med en hund som kan sitta i en vuxens knä.
- helst inte har krullig päls (typ pudel eller doodle-raserna) då vi inte är så förtjusta i den typen av päls. Vi har inget emot att behöva sköta om en päls och tänker oss att om vi skaffar en hund som behöver klippas/trimmas så lär vi oss det!
- inte blir galen om den inte används för jakt. Ingen i familjen jagar så det blir inget sånt
- helst inte är så skällig av sig
- klarar av kylan i norra Norrland och har tillräckligt långa ben för att kunna springa rund i en decimeter snö innan plogbilen hunnit ut

Hit me med era bästa förslag! 😃
 
Senast ändrad:
Springer spaniel kanske? Vet inte hur hälsan ser ut på dem.. de är väl som flera andra jakthundar, uppdelade i jakt/utställning.
 
Engelsk springer spaniel? Det har vi nyligen skaffat och hittills är vi väldigt nöjda! Låter som vi har ungefär samma ambitioner med vårt hundägande och vi har inte tänkt jaga. Däremot har jag tänkt köra viltspår med henne 😊

Nu är hon ju bara fem månader så jag vet inte men hon känns väldigt representativ för rasen än så länge. Pigg och glad, är med på allt men kan också ta det lugnt någon dag. Vi har tre barn och hon är väldigt glad i dem. Tror knappt jag hört henne skälla och hon kommer bli lagom stor (i våra ögon, större än cavalier som vi hade tidigare men inte så stor som en labrador).

Hon är inte av jaktvariant, det hade blivit för mycket hund för oss.
 
Springer spaniel kanske? Vet inte hur hälsan ser ut på dem.. de är väl som flera andra jakthundar, uppdelade i jakt/utställning.

Engelsk springer spaniel? Det har vi nyligen skaffat och hittills är vi väldigt nöjda! Låter som vi har ungefär samma ambitioner med vårt hundägande och vi har inte tänkt jaga. Däremot har jag tänkt köra viltspår med henne 😊

Nu är hon ju bara fem månader så jag vet inte men hon känns väldigt representativ för rasen än så länge. Pigg och glad, är med på allt men kan också ta det lugnt någon dag. Vi har tre barn och hon är väldigt glad i dem. Tror knappt jag hört henne skälla och hon kommer bli lagom stor (i våra ögon, större än cavalier som vi hade tidigare men inte så stor som en labrador).

Hon är inte av jaktvariant, det hade blivit för mycket hund för oss.

Blir inte de så pass stora att de kan bli svåra att hålla för barn och äldre? Det är ju ändå ca 50 cm mankhöjd och ca 20 kg hund.
 
Dra i kopplet är ganska personligt och även träningsfråga, jag har en liten hund som drar som ett ånglok och har haft en 30 kgs hund man kunde hålla med lillfingret.

Förutom att det är en spets och att den ev drar så samojed?
 
Blir inte de så pass stora att de kan bli svåra att hålla för barn och äldre? Det är ju ändå ca 50 cm mankhöjd och ca 20 kg hund.

Beror väl på hur gamla barnen och de äldre är. Skulle kanske inte låta min 95-åriga farmor med rollator gå med hunden 😄 Men TS barn kanske är i yngsta laget för att gå med en ESS. Å andra sidan kanske en tioåring inte ska gå ensam på hundpromenader öht.
 
Beror på hur mycket aktivitet ni menar med skog och mark. Säger som Nota, låter som drömlivet för en Samojed. De jag känner som verkligen får några timmar i skogen varje dag har varit väldigt trevliga hundar som inte haft nära till skall. Det blir förmodligen helt annorlunda om de inte får den stimulansen dock.

Annars är jag med på engelsk springer spaniel som uppfostras väl. Nu har jag mest haft nära kontakt med jaktlinjer som använts till jakt. Men min upplevelse om dem har varit clowninga hundar med en tydlig av- och påknapp som gärna hälsar och blir klappade av främlingar, men som samtidigt har en tydlig familjekänsla. Upplevede inte heller en extrem jaktlust hos dessa (jag var regelbundet hundvakt) i vardagen. Utan jag kunde ha de lösa både i gårdsmiljö och i skogen. Däremot var de fantastiskt skarpa med husse under älgjakten.
 
Nu dök det upp många tips om springer spaniel här och jag tycker de verkar vara härliga hundar. De är nog lite större än vad vi hade tänkt (även om vi är öppna för att ändra oss på de flesta punkter om vi blir extra förtjusta i någon ras). Har någon erfarenhet av både springer och Cocker spaniel? Cockern är kanske mer den storlek jag hade tänkt, men är det i övrigt stor skillnad mellan dessa två raser? Alltså utöver skillnaderna i utseende.
 
Papillion, sheltie, bichon är några jag tror skulle kunna passa.
Nu dök det upp många tips om springer spaniel här och jag tycker de verkar vara härliga hundar. De är nog lite större än vad vi hade tänkt (även om vi är öppna för att ändra oss på de flesta punkter om vi blir extra förtjusta i någon ras). Har någon erfarenhet av både springer och Cocker spaniel? Cockern är kanske mer den storlek jag hade tänkt, men är det i övrigt stor skillnad mellan dessa två raser? Alltså utöver skillnaderna i utseende.
Jag tycker alla cocker spaniels går med nosen i backen och drar hit och dit.

Skulle inte kunna tänka mig en tråkigare hund till enbart promenader.
 
- varken är för stor eller för liten 😄 Jag är uppvuxen med en labrador, men skulle hellre ha en hund som är lite mindre än så. Dels så att barn och mor- och farföräldrar orkar hålla i hunden även om den skulle dra, 😃
Jag funderar lite över ovanstående. Barn i den ålder som era barn är ska inte tillåtas gå ut och gå med hund, oavsett storlek, utan att någon vuxen är med. Det handlar inte om hurvuvida de orkar hålla i hunden eller ej, utan om att de inte är vuxna nog att kunna ta det ansvar som ställs på den som är ute med hunden, både gällande vad hunden kan ställa till med men även råka ut för. Säg att hunden blir attackerad av en lösspringande hund – ett barn ska inte utsättas för att behöva ta ansvar i en sådan situation. Säg att barnet tappar hunden när den plötsligt ser en katt på andra sidan gatan och hunden blir påkörd... inte heller detta är något som ett barn ska behöva ta ansvar för (och släpper man ut barnet med hunden utan vuxet sällskap, så har man per automatik lagt det ansvaret på barnet).
 
Jag funderar lite över ovanstående. Barn i den ålder som era barn är ska inte tillåtas gå ut och gå med hund, oavsett storlek, utan att någon vuxen är med. Det handlar inte om hurvuvida de orkar hålla i hunden eller ej, utan om att de inte är vuxna nog att kunna ta det ansvar som ställs på den som är ute med hunden, både gällande vad hunden kan ställa till med men även råka ut för. Säg att hunden blir attackerad av en lösspringande hund – ett barn ska inte utsättas för att behöva ta ansvar i en sådan situation. Säg att barnet tappar hunden när den plötsligt ser en katt på andra sidan gatan och hunden blir påkörd... inte heller detta är något som ett barn ska behöva ta ansvar för (och släpper man ut barnet med hunden utan vuxet sällskap, så har man per automatik lagt det ansvaret på barnet).

Åh, vad jag håller med!!
 
Dra i kopplet är ganska personligt och även träningsfråga, jag har en liten hund som drar som ett ånglok och har haft en 30 kgs hund man kunde hålla med lillfingret.

Förutom att det är en spets och att den ev drar så samojed?

Min gamla rottis, min nuvarande rottis, och min malle drar inte alls. Jag har tunna sma koppel som hanger i bage mellan hunden och mig. En skotte drog omkull sin 60+ agare for inte sa lange sedan. Det handlar om traning! ... Jag har just blivit ombedd att trana namnda skotte och agare. :p

Jag tycker alla cocker spaniels går med nosen i backen och drar hit och dit.

Skulle inte kunna tänka mig en tråkigare hund till enbart promenader.

Nosen i backen ar ocksa en traningsfraga ... Min forsta rottis gjorde det nar hon var yngre, men larde sig fort att det fick hon gora pa "sin" tid ... inte nar vi var ute tillsammans.
 
Hur liten är för liten?
Papillion eller Bichon havanaise?
Dvärgschnauzer om ni vill ha en tuffare hund?
Dansk/svensk gårdshund?

Skulle jag själv köpa en liten familjehund skulle jag köpa en havanaise :)

Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras.
Om vi får designa vår egen drömhund skulle det vara en hund som:
- både tycker om att gosa i soffan och vara ute och röra på sig och följa med oss på äventyr i skog och berg eller bara leka på gården. (Vi bor i en villa med stor tomt)
- älskar människor och vill bli klappad, inte en hund som helst går åt sidan.
- varken är för stor eller för liten 😄 Jag är uppvuxen med en labrador, men skulle hellre ha en hund som är lite mindre än så. Dels så att barn och mor- och farföräldrar orkar hålla i hunden även om den skulle dra, men också så att den inte behöver ta upp hela bagageutrymmet vid resor. Skulle vara mysigt med en hund som kan sitta i en vuxens knä.
- helst inte har krullig päls (typ pudel eller doodle-raserna) då vi inte är så förtjusta i den typen av päls. Vi har inget emot att behöva sköta om en päls och tänker oss att om vi skaffar en hund som behöver klippas/trimmas så lär vi oss det!
- inte blir galen om den inte används för jakt. Ingen i familjen jagar så det blir inget sånt
- helst inte är så skällig av sig
- klarar av kylan i norra Norrland och har tillräckligt långa ben för att kunna springa rund i en decimeter snö innan plogbilen hunnit ut

Hit me med era bästa förslag! 😃
 
Jag tänker ju att en liten mittelspitz eller finsk lappe skulle vara perfekt. :) Det där med skällande så fort man nämner en spets brukar vara en stor grej, men de enda spetsar jag tycker varit överdrivna i sitt skall är jaktspetsar som bor i hundgård. Det är sådana och Shelties på agilityträning. :D
 
Jag funderar lite över ovanstående. Barn i den ålder som era barn är ska inte tillåtas gå ut och gå med hund, oavsett storlek, utan att någon vuxen är med. Det handlar inte om hurvuvida de orkar hålla i hunden eller ej, utan om att de inte är vuxna nog att kunna ta det ansvar som ställs på den som är ute med hunden, både gällande vad hunden kan ställa till med men även råka ut för. Säg att hunden blir attackerad av en lösspringande hund – ett barn ska inte utsättas för att behöva ta ansvar i en sådan situation. Säg att barnet tappar hunden när den plötsligt ser en katt på andra sidan gatan och hunden blir påkörd... inte heller detta är något som ett barn ska behöva ta ansvar för (och släpper man ut barnet med hunden utan vuxet sällskap, så har man per automatik lagt det ansvaret på barnet).
Jag håller helt med om att barnen inte ska gå ut med hunden själva, det borde jag ha förtydligat. Jag menar mer att de ska orka hålla i hunden om den tex upptäcker en mumsig kissfläck den plötsligt vill lukta på och rycker till när man är ute och går (i sällskap med en vuxen alltså). I en situation där man tex möter en annan hund eller det av någon annan anledning behövs så hjälper självklart den vuxna och till att se till att allt går säkert att till 😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 137
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 269
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 518
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 101
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp