Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

LittleJohn

Trådstartare
Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D

Jag och sambon vill skaffa oss hund nummer 2 när vi fått bukt med några lydnads grejer med vår labbe! Så det kan ju ta någon månad till några år innan nästa hund;) Men bättre att vara ute i god tid och leta bra uppfödare!

Just nu bor vi i lägenhet i en mindre stad, lägenhet kommer vi nog bo i ett par år framåt i alf men planerar att till hösten söka oss lite mer utåt landet eller mer glesbebyggt område.
Båda är väl ganska nya på det här med träna seriöst med hund, men jag har levt med hund i ca 12 år. Sambon är helt ny inom hundvärlden.
Har inte hittat min gren ännu, tycker än så länge att det mesta är kul men mest intresse ligger nog runt agility och lydnad.
Jag vill även börja ställa ut och Älskar allt vad pälsvård innebär:D
Sambon har fått upp intresse för spår/sök, men det kommer nog labben användas mest till:D
När det gäller motionen ligger nog på ganska normal nivå, just nu då labben inte fyllt ett år än så lite längre lugna promenader i skogen på helgerna, mentalstimulans var dag för att hålla igång tankeverksamheten. Längre promenader morgon och kväll, ofta lite kortare apporteringsträning på kvällarna och däremellan rastrundor i parken.

Även om vi vill träna seriöst och tävla lite smått i framtiden har vi inga ambitioner att bli bäst, utan är mest bara för att det är kul!

Så lite önskemål:

* Storleksmässigt inte större än labrador, gärna lite mindre, men ändå stor nog att kunna leka, utan att vi ska oroa oss för mycket, med nuvarande hund
* Gilla att arbeta och röra på sig, samt vilja följa med på de flesta upptåg och äventyr! Har i princip alltid med mig Lex förutom när jag är i skolan.
* Ingen spetsras. Haft japansk spets innan och inte förtjust i fluffpälsen!
* Vaktinstinkt- Gärna ett skall när det knackar på dörren eller så, men inte något evighetsskäll så fort det är ljud i trappuppgången. Men är väl lite en fråga om träning också! Märkte hur fruktansvärt jobbigt det är med en hund som älskar allt och alla sen labben köptes..:grin:
Jaktinstinkt- Inte allt för stark, men behöver inte vara obefintlig

Förstår förstårs att alla kriterier kanske inte går att hitta i en och samma ras så lite får man väl kompromissa :D
Sambon vill ha en Corgi(kikat på rasen tidigare och träffade trevliga individer under mydog!), även jag finner dem intressanta, men har även kikat lite på cocker spaniel !

Men vi är öppna för förslag , så kom gärna med förslag:D
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

En pinscher kanske?
Jag brukar inte rekommendera pinscher, men här skulle det nog kunna fungera.
De vill garanterat hänga med på allt, fungerar som larm, låååångt från fluffpäls, som mest bara älskar flocken medan resten av världen kan kvitta och går att träna och tävla nästan vad som helst med.

Och som vanligt: Välj uppfödare med omsorg, och välj mentalitet framför allt.
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Schnauzer?

Lagom aktiv, lagom stor, inte fullt så översocial som labben, viss pälsvård, robust och tålig. Vakt och jakt får någon annan uttala sig om men som jag har förstått det är de gårdshundar = viss vakt och inte så mycket jakt.
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Dvärgschnauzer helt klart! Eller schnauzer om ni tycker dvärgarna är för små. Tycker de passar in på alla kriterier faktiskt!
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Som dp-ägare är jag självklart partisk! ;)

Men en dvärgpinscher skulle säkert toppen trivas med er och ni med den!
Min pojke lekar med hundar i alla storlekar och är tålig. Hänger med på alla aktiviteter som erbjuds.
Är smidig storlek på dom med speciellt när man bor i lägenhet.
Man får en stor hund i litet format!

Enda är väl att du inte får pälsvård på den då den har väldigt lättskött päls!

Vill man ha lite mer päls kanske man ska titta på schnauzer istället, har hört många säger att schnauzer är som en pälsig pinscher.
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Dvärgschnauzer säger jag med! Eller en irish softcoated wheaten terrier?
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Jag undrar lite varför ni vill ha en hund till?
Ni har redan en ungdom (även om du skriver att ni ska vänta lite tills ni fått ordning på honom). Vill ni ha varsin hund att träna med? Går det inte att samsas om den ni har?

Jag och sambon skaffade vår första gemensamma hund i somras. Då hade vi redan en 8-årig hund som jag hade redan när vi träffades. Vi skaffade en till för att jag ville ut och tävla mer än vad 8-åringen psykiskt pallar för och vi ville ha varsin att träna.
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Jag tycker en lagotto från rätt uppfödare (dvs en som avlar på hundar som är mentalt bra, fria från HD och ögonlysta ua) skulle kunna vara nåt.
Är nog lite partisk, för det är de två raserna vi har (labbe och lagotto) men jag vet flera med samma kombination.
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Fast varför inte?
Det är bra mycket roligare med två hundar, både för hundarna o för oss.
Med passande ras blir det inte mer jobb heller :-)
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Jag undrar lite varför ni vill ha en hund till?
Ni har redan en ungdom (även om du skriver att ni ska vänta lite tills ni fått ordning på honom). Vill ni ha varsin hund att träna med? Går det inte att samsas om den ni har?

Fast det har jag full förståelse för. Är man två som båda vill vara aktiva med hunden så kan ju dels aktiviteterna kollidera och det är snällare mot hunden i längden.

Nu har vi en massa rent regelmässiga saker som hindrar att jag använder mig av sambons hund men det hade aldrig fungerat att dela på hund i vårt hus. Det hade varit tjafs om vem som skulle iväg med hunden konstant :grin:
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Ceskyterrier!

Jag har tränat min lite i agility och han tycker det är superkul! Det är dessutom en kul ras att ställa ut då rasen är så ovanlig att det blir en trevlig sammanhållning bland de som ställer :)
 
Sv: Hjälp oss hitta vår nya framtida familjemedlem!

Schnauzer :love:
Jösses, nu har jag rekomenderat min ras 3 ggr på kort tid.
Vill ni träffa rasen är ni välkomna, bor ni i Jönköping som det står under ditt nick, så har ni inte långt att åka :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 054
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 709
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp