Hjälp oss med planlösningen

Guldaskig

Trådstartare
Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är särskilt bra på att se hur saker skulle kunna bli så vi behöver hjälp!

Detta är planritningen som är tagen från när vi köpte huset, det är därför inte helt skalenligt men det bästa vi har.

Sovrum 1 är idag mitt och sambons sovrum.
Sovrum 2 är ett barnrum.
Sovrum 3 är idag ett tv-rum då det kändes konstigt att gå ut till altanen från ett sovrum.
Sovrum 4 är ett barnrum.
Kontoret används som gästrum.
Förrådet är ett litet skrymsle där vi har en bergvärmepump.
Klädkammaren är ett förråd.

Vår tanke är att riva väggen mellan kök och vardagsrum men får inte riktigt till en bra lösning. Vi vill i alla fall flytta in tvn till vardagsrummet för att barnen oftast sitter vid tvn när vi lagar mat. Men vad ska vi då göra med tv-rummet (sovrum 3)? Vi skulle i framtiden också vilja få till en till toalett, i eller vid tvättstuga/duschrum på nåt sätt.

Snälla kom med input, realistiska eller bara drömscenario. Vi behöver få lite nya ögon på detta då vi kört fast.
 

Bifogade filer

  • DE7B2E1A-C9C2-42B1-AE3A-8C192E002269.jpeg
    DE7B2E1A-C9C2-42B1-AE3A-8C192E002269.jpeg
    141,3 KB · Visningar: 610
Jag hade ändrat om en del med innerdörrarna faktiskt. Öppnat upp och skapat en toa i sovrum 3...

Fönster mot carporten ställer ju till det så lite drömscenario blir det men ändå!

Stäng igen övre fönstret mot carport, ställ kyl/frys där. Riv hela väggen mot vrum och ta bort dörrarna mot kapprummet både från kök och vrum. Även garderoberna mot sovrum 1 hade åkt.

Sedan hade jag gjort en städvrå i hörnan mot förrådet och satt upp skafferi mot carporten nedan nedre fönstret. Vask osv kvar där det är. mellan fönstret mot carport och kyl/frys nya placeringen hade jag gjort en bänk för hushållsassistent osv.

Sedan hade jag rivit väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum. Flyttat dörren till kontoret till ingång via vrum.

då kan jag sedan riva badrummet och tvättstugan samt den klädkammaren och stänga igen väggen mot kontoret. Sedan hade jag gjort om där så jag hade fått in två dörrar mot sovrum3 därifrån. En dörr till tvättstuga/förråd och en till dusch/toa.
 
Jag hade rivit väggen mellan v-rum och sovrum 3 och även öppnat mellan kök och v-rum. Då får ni ett rejält stort v-rum som "ramar in" uteplatsen. Plus att det blir en enklare passage mellan kök och v-rum.

Är carporten tillbyggd i efterhand? Det ser ju lite knepigt ut med alla fönster ditåt och kökets planlösning känns knölig. Ska man göra det bra så tror jag man får se över hela hörnet kök/förråd/bad och flytta/riva väggar därefter.
 
En drömvariant: byt plats på tvättstuga/dusch och kök. Samla ihop tvättstuga, bad, dusch och förråd strax innanför ytterdörren med den trista utsikten mot carporten. Slå ut alla ev väggar i nuvarande tvättstuga (svårt att se på bilden) och bygg ett nytt kök där. Låter ni sovrum 3 gå upp i vardagsrummet så får ni en trevlig sammankoppling kök-v-rum-altan.
 
Jag hade gjort även en altandörr ut från vardagsrummet. Sovrum tre hade nog fått vara ett allrum, alternativt öppna helt mot vardagsrummet o ha det som matsal. Inte kul för någon att ha det som sovrum när det blir genomfart till nr 4.
 
Jag hade rivit väggen mellan v-rum och sovrum 3 och även öppnat mellan kök och v-rum. Då får ni ett rejält stort v-rum som "ramar in" uteplatsen. Plus att det blir en enklare passage mellan kök och v-rum.

Är carporten tillbyggd i efterhand? Det ser ju lite knepigt ut med alla fönster ditåt och kökets planlösning känns knölig. Ska man göra det bra så tror jag man får se över hela hörnet kök/förråd/bad och flytta/riva väggar därefter.

Carporten är tillbyggd i efterhand. Håller med om att det är lite trist med fönster åt det hållet.
 
Huset är tillbyggt och ändrat i två omgångar tror jag. Kontor och tvättstuga var tidigare ett garage är jag ganska säker på. Sovrum 3, 4 samt klädkammare är tillbyggt efterhand.
 
Jag hade ändrat om en del med innerdörrarna faktiskt. Öppnat upp och skapat en toa i sovrum 3...

Fönster mot carporten ställer ju till det så lite drömscenario blir det men ändå!

Stäng igen övre fönstret mot carport, ställ kyl/frys där. Riv hela väggen mot vrum och ta bort dörrarna mot kapprummet både från kök och vrum. Även garderoberna mot sovrum 1 hade åkt.

Sedan hade jag gjort en städvrå i hörnan mot förrådet och satt upp skafferi mot carporten nedan nedre fönstret. Vask osv kvar där det är. mellan fönstret mot carport och kyl/frys nya placeringen hade jag gjort en bänk för hushållsassistent osv.

Sedan hade jag rivit väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum. Flyttat dörren till kontoret till ingång via vrum.

då kan jag sedan riva badrummet och tvättstugan samt den klädkammaren och stänga igen väggen mot kontoret. Sedan hade jag gjort om där så jag hade fått in två dörrar mot sovrum3 därifrån. En dörr till tvättstuga/förråd och en till dusch/toa.

Jättebra idéer! Tror jag behöver rita upp det för att helt förstå hur du menar. Dörrarna mellan kök och vardagsrum till kapprummet är redan borta. Tycker om din idé att riva väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum, det känns bara konstigt att ha som vi har nu, med i princip två vardagsrum.
 
Hur många rum behöver ni?
Då tänker jag 1. Hur många sovrum.
2. Vardagsrum med tv eller separat tv-rum.
3. Hobbyrum/kontor.
osv.

Annars spontant och enklast så ta bort väggen till sovrum 2 och gör vardagsrum och tvrum i samma. Ta bort väggen mellan vardagsrum och kök, så får ni öppnare planlösning.
Flytta dörren/byt dörr mot fönster i sovrum 3 och vardagsrum.
På ritningen så ser det ut som väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum är bärande, så den skulle jag inte röra i onödan.
Så tänker jag att ni kan ha sovrum 1 och barnen har 3 och 4.
 
Hur många rum behöver ni?
Då tänker jag 1. Hur många sovrum.
2. Vardagsrum med tv eller separat tv-rum.
3. Hobbyrum/kontor.
osv.

Annars spontant och enklast så ta bort väggen till sovrum 2 och gör vardagsrum och tvrum i samma. Ta bort väggen mellan vardagsrum och kök, så får ni öppnare planlösning.
Flytta dörren/byt dörr mot fönster i sovrum 3 och vardagsrum.
På ritningen så ser det ut som väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum är bärande, så den skulle jag inte röra i onödan.
Så tänker jag att ni kan ha sovrum 1 och barnen har 3 och 4.

Vi behöver tre sovrum och har egentligen inga preferenser på övriga rum. Gästrummet används ytterst sällan men är ju väldigt bra att ha i just de lägena. Att vi har ett vardagsrum och ett tv-rum är nog mest för att vi kan.

Väggen mellan vardagsrum och sovrum 3 är bärande, likaså väggen mellan kök och vardagsrum.
 
Jag hade ändrat om en del med innerdörrarna faktiskt. Öppnat upp och skapat en toa i sovrum 3...

Fönster mot carporten ställer ju till det så lite drömscenario blir det men ändå!

Stäng igen övre fönstret mot carport, ställ kyl/frys där. Riv hela väggen mot vrum och ta bort dörrarna mot kapprummet både från kök och vrum. Även garderoberna mot sovrum 1 hade åkt.

Sedan hade jag gjort en städvrå i hörnan mot förrådet och satt upp skafferi mot carporten nedan nedre fönstret. Vask osv kvar där det är. mellan fönstret mot carport och kyl/frys nya placeringen hade jag gjort en bänk för hushållsassistent osv.

Sedan hade jag rivit väggen mellan sovrum 3 och vardagsrum. Flyttat dörren till kontoret till ingång via vrum.

då kan jag sedan riva badrummet och tvättstugan samt den klädkammaren och stänga igen väggen mot kontoret. Sedan hade jag gjort om där så jag hade fått in två dörrar mot sovrum3 därifrån. En dörr till tvättstuga/förråd och en till dusch/toa.

Nu har jag försökt rita upp hur det skulle bli och jag tycker din idé är helt fantastisk! Då får vi till kök och vardagsrum som ”centrum” i huset och slipper gå igenom rum för att komma till ett annat som vi behöver göra idag. Tanken på att göra separata dörrar till tvättstuga och duschrum samt kontor är genialisk! Tänker att duschrummet i så fall får bli nya tvättstugan och tvättstugan får bli badrum.
 
Nu har jag försökt rita upp hur det skulle bli och jag tycker din idé är helt fantastisk! Då får vi till kök och vardagsrum som ”centrum” i huset och slipper gå igenom rum för att komma till ett annat som vi behöver göra idag. Tanken på att göra separata dörrar till tvättstuga och duschrum samt kontor är genialisk! Tänker att duschrummet i så fall får bli nya tvättstugan och tvättstugan får bli badrum.
Precis så menar jag att byta plats på tvätt/dusch! Kul att du gillar det! Tvekade om jag förklarade bra :o

Den bärande väggen mellan vrum och sovrum 3 går att växla av på ett bra sätt men ta till proffs för det. Bara så ni får alla försäkringar osv. Det är mitt varmaste tips.
 
Det är ju en kostnadsfråga (och en smaksak).

  • Men, jag hade öppnat upp köket (som de flesta andra varit inne på).

  • Satt för fönsterna till carporten men kyl/frys/ förvaring, det blå i mitten är en stor köksö.

  • Det gröna i vardagsrummet är dubbeldörrar/ glasparti för att få in ljus ända in i köket.

  • Jag hade tagit bort dörren till sovrum 3 och haft kontor/ bibliotek.

  • Gjort en dörr från det som är kontor idag och haft som sovrum.

  • Finns det möjlighet hade jag flyttat väggar i sovrum 2, så att det blir större på både längden och djupet.
    Beroende på, så hade sovrum 2 blivit "stora" sovrummet med egen toalett till föräldrarna (och då stängt för nuvarande dörrar).
    Ev. så hade jag gjort en mindre gästtoalett (med dusch) med ingång från hallen.


Skärmbild (165).png
 
Det är ju en kostnadsfråga (och en smaksak).

  • Men, jag hade öppnat upp köket (som de flesta andra varit inne på).

  • Satt för fönsterna till carporten men kyl/frys/ förvaring, det blå i mitten är en stor köksö.

  • Det gröna i vardagsrummet är dubbeldörrar/ glasparti för att få in ljus ända in i köket.

  • Jag hade tagit bort dörren till sovrum 3 och haft kontor/ bibliotek.

  • Gjort en dörr från det som är kontor idag och haft som sovrum.

  • Finns det möjlighet hade jag flyttat väggar i sovrum 2, så att det blir större på både längden och djupet.
    Beroende på, så hade sovrum 2 blivit "stora" sovrummet med egen toalett till föräldrarna (och då stängt för nuvarande dörrar).
    Ev. så hade jag gjort en mindre gästtoalett (med dusch) med ingång från hallen.


Visa bifogad fil 68690

Tack för input och idéer! Gillar köksön och det större glaspartiet ut mot altanen 👍
 
Precis så menar jag att byta plats på tvätt/dusch! Kul att du gillar det! Tvekade om jag förklarade bra :o

Den bärande väggen mellan vrum och sovrum 3 går att växla av på ett bra sätt men ta till proffs för det. Bara så ni får alla försäkringar osv. Det är mitt varmaste tips.

Jag tänker ur ett möbleringsperspektiv, när det är dörrar från vardagsrummet till kontor, duschrum och tvättstuga så förlorar en ju en del väggyta att möblera på. Har du nån idé? Vi funderade på om en skulle sätta en vägg tvärs igenom tvättstugan och göra som en liten ”korridor” där för åtkomst till duschrum och kontor.
 
Carporten är tillbyggd i efterhand. Håller med om att det är lite trist med fönster åt det hållet.

Drömscenario:

Jag hade velat bygga för fönsterna mot carporten. Lättare möblering och man slipper se carporten.

Sen hade jag nog velat bygga om en del när det gäller kök och vardagsrum så att det blir en öppen planlösning av det. Med en köksö mellan köksdelen och vardagsrumsdelen (kyl/frys osv mot väggen mot carporten eller i den lilla "tarmen" mellan carport och förråd ). TV:n i vardagsrummet. I det som är TV-rum idag hade jag tagit ner väggen mot vardagsrummet och haft ett matrumsmöblemang. Detta hade varit familjens matbord. Jag hade struntat i att ha ett köksbord och ätit alla måltider i "matrummet". Kanske nån barstol runt köksön så gäster eller familjemedlemmar kan sitta där och umgås när man lagar mat. I det nya matrummet hade jag velat ha snygga glaspartier ut mot altanen. Det hade varit snyggt om det går att öppna upp ordenligt så gränsen mellan ute och inne blandas lite.
 
Drömscenario:

Jag hade velat bygga för fönsterna mot carporten. Lättare möblering och man slipper se carporten.

Sen hade jag nog velat bygga om en del när det gäller kök och vardagsrum så att det blir en öppen planlösning av det. Med en köksö mellan köksdelen och vardagsrumsdelen (kyl/frys osv mot väggen mot carporten eller i den lilla "tarmen" mellan carport och förråd ). TV:n i vardagsrummet. I det som är TV-rum idag hade jag tagit ner väggen mot vardagsrummet och haft ett matrumsmöblemang. Detta hade varit familjens matbord. Jag hade struntat i att ha ett köksbord och ätit alla måltider i "matrummet". Kanske nån barstol runt köksön så gäster eller familjemedlemmar kan sitta där och umgås när man lagar mat. I det nya matrummet hade jag velat ha snygga glaspartier ut mot altanen. Det hade varit snyggt om det går att öppna upp ordenligt så gränsen mellan ute och inne blandas lite.

Tack! Precis det där jag behöver hjälp med också, hur det ska möbleras. Vår tanke har faktiskt varit att ha matbord i tv-rummet men varit lite fundersamma på om det behövdes ett köksbord också. Men som du säger med köksön så kanske det räcker!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 299
Senast: Ms_Antrop
·
J
Hemmet Sitter och försöker rita en planlösning åt oss :) Men det går åt h-vete. Vi planerar köpa tomt och bygga hus men inget hus vi sett hos...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: JumpForMyLove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp