Hjälp oss med planlösningen

Uppdatering.

Nu har två snickare varit här och ingen tycker att det är någon bra idé att ta ner väggen mellan vardagsrum och sovrum 3 då det är en gammal yttervägg.

De tyckte dock att det smart att sätta igen fönstret i köket och sätta dit kyl och frys så det är nog planen nu. Tv och matbord blir i vardagsrummet så nu återstår bara att komma på vad vi ska göra i sovrum 3. Och i området runt tvättstuga och duschrum...
 
Flytta k/f efter att ha satt för fönstren till carport, öppna mellan kök och vardagsrum och även riva väggen mellan vardagsrum och sovrum 2 för större umgängesyta. Ersätta fönster i vardagsrummet med utgång till altan?
 
Uppdatering.

Nu har två snickare varit här och ingen tycker att det är någon bra idé att ta ner väggen mellan vardagsrum och sovrum 3 då det är en gammal yttervägg.

De tyckte dock att det smart att sätta igen fönstret i köket och sätta dit kyl och frys så det är nog planen nu. Tv och matbord blir i vardagsrummet så nu återstår bara att komma på vad vi ska göra i sovrum 3. Och i området runt tvättstuga och duschrum...
Sätta igen dörren mellan tvättstuga/kontor, öppna en dörr mellan kontor/v-rum, göra kontor till sovrum (och hoppas att andra barnet också sover som en stock när tvättmaskinen går, alt låta bli att tvätta när barnen sover). Använda sovrum 3 till kontor/lugnt läsrum, ev. med bäddsoffa för gäster. Ta ner väggen till sovrum 2 och göra separata områden i vardagsrummet för tv/soffhäng respektive matbord/spela sällskapsspel.
 
Min rekommendation är att konsultera en arkitekt några timmar. Det kostar verkligen inte mycket i jämförelse med vad det kan tillföra/avråda från. Ni har flera förslag och idéer att utgå från som ni kan prata med arkitekten om och att få råd kring, men kanske kan han/hon komma med något helt nytt som ingen tänkt på. Bra snickare kan (precis som era) konstatera om en vägg är bärande, men de har kanske inte de kunskaper om funktion etc som en arkitekt har. Bäst är om arkitekten kan komma på besök och se huset.
En del byggfirmor har samarbeten med arkitekter, fråga dem som ni var i kontakt med om de kan rekommendera någon, annars kan kommunens bygglovsavdelning ha namn på arkitekter som brukar göra liknande arbeten.
 
Nu har vi möblerat om lite så som vi har tänkt ha det efter renoveringen. Det blir ju lite trångt eftersom väggen fortfarande är kvar, vårt största bekymmer är hur vi ska få till det bra med soffa och tv. Som det är nu sitter tvn på väggen mot sovrum 2 och så står soffan ut från väggen strax efter fönstret med ryggen mot övriga rummet.

Kan hålla med er som föreslagit att slå ner väggen till sovrum 2 att det vore det optimala, då kan man på sikt också göra större fönsterpartier ut mot altanen.

Problemet då är att vi behöver ett sovrum till ena barnet, kontoret är som sagt ett omgjort garage med lägre i tak, ett proppskåp och ena fönstret är ut mot carporten. Det funkar ju men är inte helt optimalt, särskilt inte om en ska sälja tror jag.

Andra alternativet är att dela av sovrum 1 till två barnrum och så tar jag och sambon sovrum 4. Men tror att de två nya sovrummen som då blir kommer vara i minsta laget...

Å andra sidan kan en väl flytta soffa och tv till andra änden av vardagsrummet och ha bordet vid fönstret.
 
Nu har vi möblerat om lite så som vi har tänkt ha det efter renoveringen. Det blir ju lite trångt eftersom väggen fortfarande är kvar, vårt största bekymmer är hur vi ska få till det bra med soffa och tv. Som det är nu sitter tvn på väggen mot sovrum 2 och så står soffan ut från väggen strax efter fönstret med ryggen mot övriga rummet.

Kan hålla med er som föreslagit att slå ner väggen till sovrum 2 att det vore det optimala, då kan man på sikt också göra större fönsterpartier ut mot altanen.

Problemet då är att vi behöver ett sovrum till ena barnet, kontoret är som sagt ett omgjort garage med lägre i tak, ett proppskåp och ena fönstret är ut mot carporten. Det funkar ju men är inte helt optimalt, särskilt inte om en ska sälja tror jag.

Andra alternativet är att dela av sovrum 1 till två barnrum och så tar jag och sambon sovrum 4. Men tror att de två nya sovrummen som då blir kommer vara i minsta laget...

Å andra sidan kan en väl flytta soffa och tv till andra änden av vardagsrummet och ha bordet vid fönstret.
Storlek på rum är av mindre betydelse än att få eget oftast. Jag hade lätt delat ert sovrum till två barn så länge de får in säng och garderob. Datorhörna kan ni göra i biblioteket aka sovrum 3. Då får ni dessutom en naturlig punkt att prata om internet, vad som är ok osv där.
 
Storlek på rum är av mindre betydelse än att få eget oftast. Jag hade lätt delat ert sovrum till två barn så länge de får in säng och garderob. Datorhörna kan ni göra i biblioteket aka sovrum 3. Då får ni dessutom en naturlig punkt att prata om internet, vad som är ok osv där.
Tänk även på isolering emellan rummen om ni delar! Så de som tonåringar slipper lyssna på syskonet som antingen bråkar med någon eller har sex med någon :idea::o
 
Storlek på rum är av mindre betydelse än att få eget oftast. Jag hade lätt delat ert sovrum till två barn så länge de får in säng och garderob. Datorhörna kan ni göra i biblioteket aka sovrum 3. Då får ni dessutom en naturlig punkt att prata om internet, vad som är ok osv där.

Rummen kommer i så fall bli ca 2,20x3,10 vilket känns ganska litet. Jag hade ett litet rum när jag var växte upp men inte fullt så litet som det där..
 
Rummen kommer i så fall bli ca 2,20x3,10 vilket känns ganska litet. Jag hade ett litet rum när jag var växte upp men inte fullt så litet som det där..
Det är många som delade med syskon hela tiden de bodde hemma, att bara få ett eget hade räckt. En 80cm säng och garderob får plats, man kan få in ett litet skrivbord eventuellt beroende på dörrarna. När de är små vill de ändå leka där ni är.

Men ja allt beror jumpa barnen, ålder osv.
 
Det är många som delade med syskon hela tiden de bodde hemma, att bara få ett eget hade räckt. En 80cm säng och garderob får plats, man kan få in ett litet skrivbord eventuellt beroende på dörrarna. När de är små vill de ändå leka där ni är.

Men ja allt beror jumpa barnen, ålder osv.

Jag håller med dig, absolut. Känns bara lite tråkigt att flytta dem från två normalstora rum där de får plats med 105-120 sängar och sen trycka in dem i två små rum bara för att vi vill få ett större vardagsrum 🙈
 
Nu har vi renoverat klart köket och vi är SÅ nöjda 😃 Att väggen mellan kök och vardagsrum har kommit ner är hur bra som helst. Väggen till ”sovrum 3” är fortfarande kvar och får vara så ett tag till. Det finns dock ingen dörr där så endast en dörröppning.

Nu skulle vi vilja ha lite olika inputs till möblering om någon känner sig sugen och manad. Det vi vill ha plats med i vardagsrum, kök och det som står som ”sovrum 3” är matbord och stolar, soffa och tv. Sen har vi såklart lite bokhyllor och skåp och diverse annat men det stora är vart vi ska placera matbord och var den förbaskade tvn ska vara 🙈 Jag försökte mig på att rita upp rummen som det ser ut idag, inte skalenligt för fem öre. Det blå är köksbänk, köksö samt kyl och frys. Det gula är fönster. Mellan köksön och väggen är det 3,55 m så får ni ett hum om hur stort det är. Längden på vardagsrummet är 7,25 m så det är väldigt långsmalt. Sovrum 3 är 2,70 m x 4,35 m.
 

Bifogade filer

  • CF1E3753-CA3A-40D1-BC4F-ACA18B2F4FCD.png
    CF1E3753-CA3A-40D1-BC4F-ACA18B2F4FCD.png
    13 KB · Visningar: 36
Nu har vi renoverat klart köket och vi är SÅ nöjda 😃 Att väggen mellan kök och vardagsrum har kommit ner är hur bra som helst. Väggen till ”sovrum 3” är fortfarande kvar och får vara så ett tag till. Det finns dock ingen dörr där så endast en dörröppning.

Nu skulle vi vilja ha lite olika inputs till möblering om någon känner sig sugen och manad. Det vi vill ha plats med i vardagsrum, kök och det som står som ”sovrum 3” är matbord och stolar, soffa och tv. Sen har vi såklart lite bokhyllor och skåp och diverse annat men det stora är vart vi ska placera matbord och var den förbaskade tvn ska vara 🙈 Jag försökte mig på att rita upp rummen som det ser ut idag, inte skalenligt för fem öre. Det blå är köksbänk, köksö samt kyl och frys. Det gula är fönster. Mellan köksön och väggen är det 3,55 m så får ni ett hum om hur stort det är. Längden på vardagsrummet är 7,25 m så det är väldigt långsmalt. Sovrum 3 är 2,70 m x 4,35 m.
Måste matbordet ha stolar på båda sidor eller skulle det vara ok med en sittbänk/settee/platsbyggd bänk på ena sidan? Jag hade nog försökt få bordet till höger längs väggen med en bänk vid väggen och stolar på sidan ”inuti” rummet. Äta nära där maten förbereds, men ändå ha utrymme i mitten av rummet för att gå in i sovrummet ovan utan att behöva gå i en cirkel.

TVn hade jag hängt på väggen till vänster och sedan haft en L-formad soffa som går längs det gula fönstret och sedan neråt, som ett L upp och ner och bakochfram. Det ger rummet två avgränsade ytor på ett naturligt sätt utan att göra det jobbigt att gå in i dem två rummen ovan och nedan. Då kan den som står vid köksön ha koll på dem som sitter i soffan och dem som sitter vid bordet utan att behöva röra sig.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Ms_Antrop
·
J
Hemmet Sitter och försöker rita en planlösning åt oss :) Men det går åt h-vete. Vi planerar köpa tomt och bygga hus men inget hus vi sett hos...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: JumpForMyLove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp