Hjälp oss med planlösningen

Tack! Precis det där jag behöver hjälp med också, hur det ska möbleras. Vår tanke har faktiskt varit att ha matbord i tv-rummet men varit lite fundersamma på om det behövdes ett köksbord också. Men som du säger med köksön så kanske det räcker!

Jag tror absolut att det räcker med ett matbord! Vill man så kan man ju ha barstolar (enstaka) vid köksön så öppnar det upp för umgänge vid matlagning. Eller om man äter en snabb frukost själv nån gång.
 
Jag tror absolut att det räcker med ett matbord! Vill man så kan man ju ha barstolar (enstaka) vid köksön så öppnar det upp för umgänge vid matlagning. Eller om man äter en snabb frukost själv nån gång.

Perfekt! Det är inga enorma ytor vi pratar om heller så det blir inte så stora avstånd. Barstolar har vi (främst sambon) haft i åtanke att ha vid en eventuell köksö.
 
Namnlös.png

Hade jag fått spåna fritt, men utan allt för stora ingrepp, hade jag nog velat lösa det något såhär. Ett ordentligt badrum med badkar (om man gillar det) där tvättstugan är nu, flytta väggen lite till sovrum två (det skulle nog dock komma rätt långt ned på listan om rummet funkar bra i dagsläget). Flytta lite dörrar runt tvättstuga osv. Och sedan (det fik jag inte med på ritningen) öppna upp dörrar mot altanen från bägge sidor i vardagsrummet.
 
Visa bifogad fil 68699
Hade jag fått spåna fritt, men utan allt för stora ingrepp, hade jag nog velat lösa det något såhär. Ett ordentligt badrum med badkar (om man gillar det) där tvättstugan är nu, flytta väggen lite till sovrum två (det skulle nog dock komma rätt långt ned på listan om rummet funkar bra i dagsläget). Flytta lite dörrar runt tvättstuga osv. Och sedan (det fik jag inte med på ritningen) öppna upp dörrar mot altanen från bägge sidor i vardagsrummet.

Wow! Jag älskar hur otroligt kreativa alla är 😍 Tack, den här planlösningen ska jag verkligen kolla närmare på 👍
 
Svårt med ytor. Vi har levt i ett hus med skitdålig (för våra behov) planlösning sedan 2014 och nu är vi på väg ut då vi inte kan göra så mycket åt den men i ert kan jag se några förslag.

Då vi saknar förvaring och vet hur jävligt det är tänker jag att jag skulle vara försiktig med att skrota den möjligheten. Därför tänker jag att jag klappat ner en del av väggen mellan kök och vardagsrum. Behållit den delen som buktar in mot vardagsrummet och ställt högskåp där. Vill man kan man ju lägga halva väggar mellan kök och vardagsrum, kanske även vid hallen så det är öppet, utan massa dörrar som tar plats och väggar som avgränsar men ändå möjligt att göra bänkyta och underskåp. Kvar i köket blir en hyfsat liten yta (?) i kanten mot carport där man skulle kunna sätta ett bord modell mindre om man är en eller två som vill sitta och äta/vara social en stund under matlagningen. Min partner övervägde att fixa bänkyta på en liknande sådan yta hos oss men som är riktigt pluttig där man kunde ha barstolar. Passande för att hjälpas åt vid matlagning eller inta lättare måltider men det vetesjutton om det varit lösning på våra problem. Kanske hade funkat hos er om det är risk att det blir trångt.

Jag hade även öppnat sovrum #3 var det va, genomgångsrummet. Då får man lite kontakt med barnen vid tv:n
 
Svårt med ytor. Vi har levt i ett hus med skitdålig (för våra behov) planlösning sedan 2014 och nu är vi på väg ut då vi inte kan göra så mycket åt den men i ert kan jag se några förslag.

Då vi saknar förvaring och vet hur jävligt det är tänker jag att jag skulle vara försiktig med att skrota den möjligheten. Därför tänker jag att jag klappat ner en del av väggen mellan kök och vardagsrum. Behållit den delen som buktar in mot vardagsrummet och ställt högskåp där. Vill man kan man ju lägga halva väggar mellan kök och vardagsrum, kanske även vid hallen så det är öppet, utan massa dörrar som tar plats och väggar som avgränsar men ändå möjligt att göra bänkyta och underskåp. Kvar i köket blir en hyfsat liten yta (?) i kanten mot carport där man skulle kunna sätta ett bord modell mindre om man är en eller två som vill sitta och äta/vara social en stund under matlagningen. Min partner övervägde att fixa bänkyta på en liknande sådan yta hos oss men som är riktigt pluttig där man kunde ha barstolar. Passande för att hjälpas åt vid matlagning eller inta lättare måltider men det vetesjutton om det varit lösning på våra problem. Kanske hade funkat hos er om det är risk att det blir trångt.

Jag hade även öppnat sovrum #3 var det va, genomgångsrummet. Då får man lite kontakt med barnen vid tv:n

Förstår hur du menar, vi har varit inne på en sådan lösning också men det blir för trångt. En får inte plats att ha några kylskåp eller liknande tror vi och jag tror inte att vi skulle vilja ha ett mindre bord för bara ett par stycken. Vi tycket mycket om vårt hus och har inte nån jättebrist på förvaring heller och om vi sätter igen fönstret mot carporten tror jag det kommer bli väldigt bra att sätta högskåp där :)
 
Visa bifogad fil 68699
Hade jag fått spåna fritt, men utan allt för stora ingrepp, hade jag nog velat lösa det något såhär. Ett ordentligt badrum med badkar (om man gillar det) där tvättstugan är nu, flytta väggen lite till sovrum två (det skulle nog dock komma rätt långt ned på listan om rummet funkar bra i dagsläget). Flytta lite dörrar runt tvättstuga osv. Och sedan (det fik jag inte med på ritningen) öppna upp dörrar mot altanen från bägge sidor i vardagsrummet.

Kom på en sak, det finns ett proppskåp i kontoret, oklart om det är smart att ha i ett sovrum som ska användas av en snart 4-åring 🙈 Å andra sidan går det väl att låsa på nåt sätt.
 
Kom på en sak, det finns ett proppskåp i kontoret, oklart om det är smart att ha i ett sovrum som ska användas av en snart 4-åring 🙈 Å andra sidan går det väl att låsa på nåt sätt.

Det kanske går att bygga in på något snyggt sätt? (Eller ha barnens sovrum bredvid varandra)

Och sen kom jag på att man kanske eventuellt hellre vill ha dörren in till badrummet in från tvättstugan för att få lite mer hel väggyta i vardagsrummet (men hade absolut inte velat göra tvärtom, med badrum som genomgång för att ta sig till tvättstuga, för då känns det som att tvättstugan blir ganska låst)
 
Jag hadeav praktiska skäl velat ha tvätt i närhet av städ och kök och nära ingången. Sen hade det varit trevligt med ett större öppningsbart glasparti från vardagsrum ut mot trädäck och altan.
 
Jag tänker ur ett möbleringsperspektiv, när det är dörrar från vardagsrummet till kontor, duschrum och tvättstuga så förlorar en ju en del väggyta att möblera på. Har du nån idé? Vi funderade på om en skulle sätta en vägg tvärs igenom tvättstugan och göra som en liten ”korridor” där för åtkomst till duschrum och kontor.
Jag undviker korridorer och jag har själv 3 dörrar i rad. Det som gör att det fungerar är att jag har dem ihop som ett kluster sas samt att man har nog med plats utanför.

tex jag hade satt dörren till tvättstugan och kontoret så nära badrummets dörr som möjligt. Detta så det ser symmetriskt ut men också så man får plats med bokhylla/vitrinskåp med bredd mellan dörren och väggen mot sovrum 4

dörrarna måste öppnas mot vrum! Annars blir det trångt. Men så blir det inga problem alls!

Ang idé med köksö om man gör den lite bredare i ena änden och som en bar i andra kanske? Då Blir det ett bord för 5 pers med möjlighet att ställa mat bredvid.

sedan om dörren till sovrum 4 flyttas närmare bad/tvätt kan du även sätta två på den väggen och våga ställa soffan ”mitt i rummet” runt där väggen mellan vrum/sovrum3 är idag. Då får du ljuset men ändå en TV-hörna samt uppsikt från köket.


Annars en helt ny ide! Med tvättstugan / dushen bytt och köket soffan inritad.
 

Bifogade filer

  • AE7E9B16-83BD-4CB4-AB9B-4321C62A31BF.jpeg
    AE7E9B16-83BD-4CB4-AB9B-4321C62A31BF.jpeg
    145,6 KB · Visningar: 131
Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är särskilt bra på att se hur saker skulle kunna bli så vi behöver hjälp!

Detta är planritningen som är tagen från när vi köpte huset, det är därför inte helt skalenligt men det bästa vi har.

Sovrum 1 är idag mitt och sambons sovrum.
Sovrum 2 är ett barnrum.
Sovrum 3 är idag ett tv-rum då det kändes konstigt att gå ut till altanen från ett sovrum.
Sovrum 4 är ett barnrum.
Kontoret används som gästrum.
Förrådet är ett litet skrymsle där vi har en bergvärmepump.
Klädkammaren är ett förråd.

Vår tanke är att riva väggen mellan kök och vardagsrum men får inte riktigt till en bra lösning. Vi vill i alla fall flytta in tvn till vardagsrummet för att barnen oftast sitter vid tvn när vi lagar mat. Men vad ska vi då göra med tv-rummet (sovrum 3)? Vi skulle i framtiden också vilja få till en till toalett, i eller vid tvättstuga/duschrum på nåt sätt.

Snälla kom med input, realistiska eller bara drömscenario. Vi behöver få lite nya ögon på detta då vi kört fast.
För rum 3, ett bibliotek med ett par mysiga fåtöljer.

Ev ngt bord så man kan spela spel där inne.
 
För rum 3, ett bibliotek med ett par mysiga fåtöljer.

Ev ngt bord så man kan spela spel där inne.
Bra idé, för att spinna vidare kanske ett kombinerat bibliotek, arbetsrum och kontor. Perfekt med öppning mot trädgården så man kan hålla lite koll på ungarna samtidigt.
 
Bra idé, för att spinna vidare kanske ett kombinerat bibliotek, arbetsrum och kontor. Perfekt med öppning mot trädgården så man kan hålla lite koll på ungarna samtidigt.
@Guldaskig Och ni hade ju fler rum "över" slå inte ut för mycket väggar kanske utan spara ett till extra som ni kan sätta in en skärm och dataspel i senare. Eller ett bord för bordsspel. Då kan man vara i lugn och ro i vardagsrummet senare trots att två skrikande barn spelar ngt slags gitarrspel eller Lego Marvel eller så i det rummet. (de för magiskt mycket oväsen)
 
@Guldaskig Och ni hade ju fler rum "över" slå inte ut för mycket väggar kanske utan spara ett till extra som ni kan sätta in en skärm och dataspel i senare. Eller ett bord för bordsspel. Då kan man vara i lugn och ro i vardagsrummet senare trots att två skrikande barn spelar ngt slags gitarrspel eller Lego Marvel eller så i det rummet. (de för magiskt mycket oväsen)

Bra tanke! Det tar jag med mig.
 
Diskuterade tvns placering här hemma igår och kom fram till att bästa platsen för den nog blir vid väggen mot sovrum 2. Då kan en ha en eller två soffor ståendes ut från väggen, alternativt mitt emot varandra.
 
Där du ritat tvättstugan har vi idag en bergvärmepump, inte så sugen på att flytta den 🙈
Tvättrum är en bra plats för en bergvärmepump. Anledningen till att man placerar tvättrum intill kök och ingång är att det är väldigt opraktiskt att gå genom hela huset när man skall hänga ut tvätt och en tvättmaskin kan vara ganska bullrig så helst inte intill sovrum eller andra rum där ljudet från tvättmaskinen stör.

Sen har vädersträck och omgivning också stor betydelse för hur man placerar rum men det finns inte med i infon.
 
Senast ändrad:
Tvättrum är en bra plats för en bergvärmepump. Anledningen till att man placerar tvättrum intill kök och ingång är att det är väldigt opraktiskt att gå genom hela huset när man skall hänga ut tvätt och en tvättmaskin kan vara ganska bullrig så helst inte intill sovrum eller andra rum där ljudet från tvättmaskinen stör.

Sen har vädersträck och omgivning också stor betydelse för hur man placerar rum men det finns inte med i infon.

Det utrymmet är tyvärr inte optimalt för en tvättstuga. Det finns ett fönster i ”tarmen” in vid köket och där kommer det in massa ljus, skulle vi sätta en vägg och göra tvättstuga där skulle det bli betydligt mörkare i köket. Vi är dessutom stora fan av att hänga ut tvätten när vädret tillåter och då passar det utmärkt att gå ut genom altandörren och göra det. Tvättstugan är dessutom endast nära äldsta dotterns sovrum och hon sover som en stock och vaknar inte av det ljudet. Så tvättstugan får vara kvar i det området 😊
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 273
Senast: Ms_Antrop
·
J
Hemmet Sitter och försöker rita en planlösning åt oss :) Men det går åt h-vete. Vi planerar köpa tomt och bygga hus men inget hus vi sett hos...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: JumpForMyLove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp