Hjälp på att beräkna budget

R

Rosenlof

Hejsan alla!

Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem för att starta en egen tråd.

Det är nämligen så att jag är på väg att skaffa häst. Tycker att det börjar bli dags, har ju hållit på med hästar i ett X antal år nu och ridskola samt springa runt i privatstall börjar bli aningen tröttsamt.

Jag har kollat runt på stall och ska åka runt och kolla på lite hästar. Jag har börjat tänka igenom en passande budget och har gjort lite undersökningar angående verkligheten vad gällande priser och åtgång.

Det stall jag fastnade mest för är en ridskola med två privatstall (alltså är det enbart privathästarna/ägarna som är i de stallen). De hade två boxar till uthyrning, en vanlig box och en utebox. Jag fastnade för den vanliga boxen, men nu när jag nästa vecka ska åka och kolla på en intressant häst var den boxen redan bokat. (Skit också). Dock har jag pratat med stallchefen och hon vet att det inom en snar tid (troligen till julen eller lite kort efter det) kommer en eller två boxar att bli ledig/lediga i det stallet. (En man håller på att bygga ett eget stall och han och hans dotter skulle flytta sina hästar dit då). Så just nu funderar jag över att ta uteboxen om jag bestämmer mig för den här hästen för att sedan byta till det vanliga stallet. Tanken var då att hästen och jag skulle behöva slippa kompromissa med det jag söker. Plus att jag kände en skön trygghet i just det här stallet då en vetrinär hade sin praktik där och var tillgänlig cirka en dag i veckan och så vidare.

Men i alla fall för att göra en lite längre historia kort så skulle jag gärna vilja prata mer med personer som redan är hästägare. Vad bör jag främst tänka på när jag ska åka och kolla på den här hästen förutom det öppenbara? Några bra tips? Vad tror ni om budgeten? Lagom, i underkant eller i överkant? Jag är mest intresserad av vad som stämmer i praktiken än teorin.

(Angående strö och hö. På det här stallet får du en faktura på höet beroende på din foderstat. Dessutom "kvitterar" du ut ditt spån (spånpellets). När jag frågade vad stallchefen vad hon trodde att det skulle gå på per månad sa hon att när hon hade hennes häst uppstallad där betalade hon cirka (under vintern) 600-700:- för det utöver kallhyran för en häst som tydligen var väldigt stor. Hon trodde inte att det skulle gå över den summan.

Kallhyra: 1100:-
Strö och hö: 600-700:-
Havre: 150:- (ca 2kg/ dag)
Betfor och mineraler: 100:-
Hovslagare: ca 500:- /månad
Försäkring: ca 100:- (på den jag ska titta på)

2550 -2650:- /månad

"Klump" avgifter: (per år)
Vaccination: 500-1000:-
Anläggningskort: 900:-
Träckprov: 400:-
Tandraspning: 400:-
2200-2700:- /år

185-225:- /månad

Totalt:
2735- 2875:- /månad


Låter det rimligt för en ridhäst (fd. travare på 168 cm), som jag inte ska tävla/ träna på en särskilt högre nivå. LC, LB dressyr? Ägaren sa att hon åt ca 13 kg hö/ dag, 2kg havre/ dag, ca ½dl betfor/ dag plus någon mineral).

Det är totalt kaos i min hjärna just nu och organisatören/planeraren i mig har fullt upp, men behöver en eller flera hjärnor till.
Har bestämt mig för att ha ett separat hästkonto (med uttagningskort till) där jag sätter in en summa varje månad och så får jag använda spendera pengarna därefter.

Jag vet en massa mer jag skulle kunna skriva och berätta mer utförligt för er, men det känns som jag inte kommer få några svar om jag gör det här inlägget längre^^

Tack på förhand
Erika
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tror du ska kolla igenom strö/foderkostnaden igen.
Nu beror det ju givetvis på fodret samt kostnaden men tänk 13 kg hö x 30 dagar x 2 kr/kg = 780 :-
Då kanske hästen tom behöver MER mat, samt extra foder, och sen tillkommer ju ströet.
Att den äter 13 kg hö idag betyder ju inte att den kommer äta 13 kg/dag hos dig.
Strö vet jag inte vad det kostar men nog lär det gå på några hundralappar i månaden åtminstonde..


Och vart får du tag på en så billig försäkring? :eek:
Är travarna så billiga att försäkra?
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Det är bra att ta hänsyn till resekostnaderna.

För min egen del så har jag nästan lika stora kostnader med att resa till och från stallet som kostnaden att ha hästen och att fodra hästen, men jag har inte så stor kostnad i övrigt jämfört med dig vad gäller foder, strö o s v.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Försäkringen låter lite konstigt..
Antar att det bara är vetvårdsörsäkring då (livförsäkringen drar ju upp mkt på priset)?
Men kolla verkligen upp vad försäkringen täcker och inte om den nu är så billig. Vissa bolag har ju tex så att dom inte täcker hältor mm på hästar som varit i trav el galoppträning. Och då kan det ju krävas att man har större buffert om hästen blir sjuk osv :)

Annat kan ju skillja i landet men höet tror jag inte du kan få så billigt.

Andra kostnader du behöver räkna med är träning för instruktör, tävlingsavgifter, licenser, transportkostnader och hästens utrustning.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

När jag tog ut veterinären ifjol för att vaccinera en häst kostade det runt 1100 kr.
Så 500-1000 tycker jag låter lite lågt, såvida du inte räknar in även tandraspning och annat
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Kallhyra: 1100:-
Strö och hö: 600-700:-
Havre: 150:- (ca 2kg/ dag)
Betfor och mineraler: 100:-
Hovslagare: ca 500:- /månad
Försäkring: ca 100:- (på den jag ska titta på)

2550 -2650:- /månad
Det låter som en billig hovslagare och även försäkring, men det är ju olika på olika ställen i landet. :) Jag betalar 700:- på sommarenför helskoning och 750 på vintern, då inkl. broddar.

Jag vet inte vad ni har för foderpriser där du bor eller hur du planerar att utfodra, men tänk på att foderpriserna kan variera kraftigt från år till år och det kan göra mkt på kostnaderna i stort. Räkna på ett högt hö-pris!

Om hästen ska ha fri tillgång på grovfoder, vilket jag rekomenderar, så räkna med ca 500kg/månad i snitt. Det blir säkert mindre, men räkna högt.

Kraftfoder behöver du kanske inte ens ge, men mineraler är ju bra. Det baserar du ju på grovfodret.

"Klump" avgifter: (per år)
Vaccination: 500-1000:-
Anläggningskort: 900:-
Träckprov: 400:-
Tandraspning: 400:-
2200-2700:- /år

185-225:- /månad

Totalt:
2735- 2875:- /månad
Det är jättebra att du räknar med att kolla hästens tänder årligen, men raspa behöver du nog inte göra så ofta om inte hästen har bettfel. Tänk på att du aldrig ska låta en vanlig veterinär hantera hästens tänder. Det ska en person som är specialutbildad på tänder göra. Ca 1000:- kan man räkna med. Låt även denna person se över alla bett och träns (på hästen) när han är ute så att allt ligger bra i munnen.

En annan sak som jag tycker att du ska lägga till är kiropraktor/ryggvet eller liknande. En häst som rids ska årligen ses över av någon som är kunnig på ryggar, muskler och liknande. För att undersöka så att hästen inte har några spänningar, snedheter etc. Det kommer du och hästen att spara mycket på, och du får också lättare en varningsklocka om utrustningen börjar sitta dåligt. Räkna ca 1000:- per år på det. Oftast blir det billigare om hästen är frisk och fin i kroppen. Då behöver de ju inte göra nåt. Återigen - inte vanlig veterinär utan en person med djupare utbildning. Jag brukar låta denna person undersöka alla sadlar på hästen också, det brukar inte kosta extra. Så att det sitter bra. Hästen utvecklas ju muskulärt hela tiden och kan växa ur sadlar, alt behöva att sadeln stoppas om.


Vi har haft budget sen 4 år tillbaka och jag har haft en fd travare och en nordsvensk bruks. Budgeten har för båda hållt med ungefär plus-minus noll. De har kostat (med alla utgifter, även insektsmedel på somrarna, sjukvårdsgrejer och mindre vet-besök och liknande) ca 2000kr per månad PLUS kallhyra. Då är även oförutsedda utgifter inräknade. Vi har lagt på ca 300 kr per månad för sånt i vår budget.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Tycker inte de låter dyrt att lägga undan 500 kr till hovslagare. Många skor bara var 8e vecka & do kostar hovis 1000kr.
Min travartjej kostade 175 kr i månaden på försäkringen :p men dock hade jag ingen liv & bara vet till 50.000
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Svar till Vita_N_6520:

Jag vet att det låter lågt, därför har jag tänkt ta upp det mer noga med stallchefen igen när jag väl bestämt mig för en häst. Hon behöver ju mer veta vad det är för häst för att kunna beräkna en passande foderstat. Dessutom hade hon inte fått analysen av höet när jag pratade med henne. Så det beror ju lite på det också. Jag menade inte att hästen exakt ska äta just 13kg hos mig heller^^ Men det blir kanske troligen något däromkring.
Jag har i dagsläget inte "fått tag i " en så billig försäkring, jag har inte ens bestämt mig för den hästen än. Men ägaren trodde att hon betalade ca 1000:- / året för den. Ska såklart kolla upp försäkringen mer innan jag gör något mer.


Svar till Lilla Grodan:

Resekostnaderna löser sig!:) Cykelavstånd, kommer nog dock köra lite på vintern, men den siffran ordnar sig.


Svar till Bellis05:

Japp, bara vetvård. När jag pratade med ägaren via telefon pratade vi lite om försäkringen. Hon sa ju helt ärligt att försäkringsbolagen är lite kinkiga när det gäller fd travare, hon menade att om försäkringsbolagen anser att skadan har uppkommit av förslitningsskador från travtiden så får man inte ut något. Men vanliga stukningar/ vrickningar var det inget med. Men det är någon man är medveten om, om man nu funderar över en travare:)

Buffert har jag redan tänkt på.
Jag bor på landet^^ Ja är lite tveksam till det med, men det är ju ridskolan som köper allt, så det kan ju ha att göra med att de har bra kontakter och köper in stort på en gång..?

Jag kommer inte räkna in pengar i månadsbudgeten för speciella träningar med instruktör, tävlingar m.m. Vill kunna träna med hästen på den nivån jag nämnde, men inte nödvändigtvis tävla. Tänker mer att jag kanske "unnar" mig någon gång att träna inför en instruktör. Slitage för utrustning har jag tänkt på.

Svar till Rie:

Ja det är en bra sak med det stallet (som jag skrev) är att en vetrinär har sin praktik i en del av stallet. Det gör ju att man slipper ta ut en distriksvetrinär. Han finns alltså på plats. Det drar ner på kostnaderna. Men jag har inte än kollat upp exakt för vaccinationerna. Tänkte försöka få tag i den vetrinären och prata med honom. Vilka sprutor fick din häst då?:)

Svar till Tintilar:

Försäkringen är billig, hovslagaren har jag räknat lite i överkant^^, Som ElectraDelight skrev så menade jag 500:- /månad, alltså 1000:- för varje skoning ca:) Din skoning låter billig tycker jag;D Har för mig att den hovslagaren jag tycker om tar ca 800-900:-/gång.
Ja, det är lite många frågetecken angående höet och sådär:S Men det känns inte som om jag kan hålla på och fråga stallchefen hur mycket som helst innan jag på något sädär bestämt mig för en häst. Eller kan jag det..?

Det blir nog inte fri tillgång till grovfoder i alla fall:P Det blir foderstat.


Svar till Electra Delight:

Nä, den kostnaden är jag ganska säker på:) Travarförsäkringarna är ganska billiga. De är ju billigare vid inköpet också. Jag är medveten om att hästens försäkring är billig, men ska kolla mer exakt. Ska skicka ett mejl med frågor m.m. till säljaren imorgon hoppas jag.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Svar till Rie:

Ja det är en bra sak med det stallet (som jag skrev) är att en vetrinär har sin praktik i en del av stallet. Det gör ju att man slipper ta ut en distriksvetrinär. Han finns alltså på plats. Det drar ner på kostnaderna. Men jag har inte än kollat upp exakt för vaccinationerna. Tänkte försöka få tag i den vetrinären och prata med honom. Vilka sprutor fick din häst då?:)


Sorry, missade att veterinären redan fanns på plats. Då blir det i alla fall ingen milersättning och förhoppningsvis ej heller inställelseavgift...Ska kolla vilka sprutor han fick och vad det gick på.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tycker att du ska ha en eloge för att du så noggrant kollar igenom allt innan du köper häst. Nånting som man önskade att fler gjorde.

Visst kanske det är så att några av siffrorna kommer behöva justeras upp eller ner men helt ute och cyklar är du inte ;).
Mitt tips är att du sätter in lite mer pengar än vad tror kommer gå åt på ditt hästkonto varje månad. Då har du lite extra att ta av den dan det händer något oförutsett. Självrisk på försäkringen t ex.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Svar till Rie:
Ganska förståeligt att du missade det, skrev så fruktansvärt mycket xD
Förhoppningsvis:) Men tänkte försöka få tag i vetrinären och kolla lite med honom.
Det vore jättesnällt om du kunde det! Men vanligen är väl stelkramp och hästinfluensa? Det finns ju också en tredje, boutism något. Men frågan är ju vilken/ vilka man bör ta regelbundet och så vidare.
Känner att det är lite sorgligt att jag inte har koll exakt på sånt här praktiskt, men antar att det är ganska vanligt att man inte kan veta allt innan man faktiskt har/ lånar en häst m.m.

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Du vaccinerar mot hästinfluensa årligen (förutsatt att hästen har grundskyddet), stelkrampen mer sällan (var tredje år efter grundvaccination tror jag?). Botulismsprutan tar man om varje år, om man grundvaccinerat. Denna är dock väldigt dyr, om det är som tidigare system.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tycker att du ska ha en eloge för att du så noggrant kollar igenom allt innan du köper häst. Nånting som man önskade att fler gjorde.

Visst kanske det är så att några av siffrorna kommer behöva justeras upp eller ner men helt ute och cyklar är du inte ;).
Mitt tips är att du sätter in lite mer pengar än vad tror kommer gå åt på ditt hästkonto varje månad. Då har du lite extra att ta av den dan det händer något oförutsett. Självrisk på försäkringen t ex.

Lycka till!

Svar till Speedway:

Tack ska du ha!:D Nu känns inte allt åt helvete längre xD Vet inte hur många nätter jag har surfat runt på datorn för att försöka kolla upp mer om ex. hö, åtgången, priset, träckprov m.m
Det har alltså blivit mycket surfande, och en del av det på bukefalos forum. Älskar google. Är förvånad att sambon inte har tröttnat på allt än^^ Han är faktisk roligt nog, pepp.

Det är ju just det, att jag tänker att jag är helt ute och cyklar! Håller mig lite vaken om nätterna^^, För visst behöver det inte bli så jobbigt om jag tänker att det kan variera med någon hundralapp upp och ner från 3000, men om det egentligen handlar om 4000, vet jag inte om jag klarar det ekonomiskt. (om det är standarden varje månad, vid enstaka fall/ i värsta fall har jag lite sparpengar (arv) som jag kanske måste ta av.

Men tycker som sagt att det är bra med all vägledning jag kan få.

Mvh
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp på att beräkna budget

OBS!

Skickade ett mejl till köparen nu:
--------------------------------------

Hejsan!

Jag kände att det var några saker jag skulle vilja kolla med dig igen (jag hoppas att det är okey).

Först undrar jag lite runt de kostnader du har i dagsläget (och har haft) när det gäller hästen. (Vad var hans namn?)
Hur mycket räknar du på vaccinationer, avmaskningar (träckprov) och tandraspning? (Räknat per år eller månad?) Hur mycket bör man tillägga i budgeten för de tre sakerna? Givetvis förstår jag att det är väldigt olika beroende på det geografiska läget och så vidare, men på ett ungefär. Det är ju alltid lättare att veta när man är i den situationen än för någon som inte är det.

Sen undrar jag lite över hans försäkring. Kände att det var några frågetecken jag skulle vilja reda ut.
Först, vad kostade den per månad nu igen? Vad är det för typ av försäkring och vad täcker den mer exakt och i vilken utbredning?

Hur var det nu igen med hans sjukdomshistorik? Finns något om det dokumenterat? Har det förekommit ofta att han har varit sjuk/ skadad? Även feber, hosta m.m?

Hur är det med hans foderstat? Vad går han på vanligen? Hur mycket grovfoder? Vad? Vilket/ vilka kraftfoder? Och hur mycket? Mineraler? m.m
Vilken typ av foderstat skulle du rekommendera om jag skulle köpa honom? Hur mycket brukar du räkna på foderkostnaderna per månad på ett ungefär? Vad går han på för strö idag?

Hur såg du på veterinärbesiktningen? När, var, hur i så fall?

Hur såg du på att ha hästen på prov nu igen? För exempelvis en månad?

Om du har möjlighet får du gärna skicka fler bilder.

Min mailadress:
Mitt mobilnummer:
Mvh

------------------------------------

När jag pratade med henne sa hon att hon hade en man där som kollade hästens tänder varannat år, men att han hela tiden hade sagt att han hade så fina tänder att han inte behövde göra något med dem.

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Du vaccinerar mot hästinfluensa årligen (förutsatt att hästen har grundskyddet), stelkrampen mer sällan (var tredje år efter grundvaccination tror jag?). Botulismsprutan tar man om varje år, om man grundvaccinerat. Denna är dock väldigt dyr, om det är som tidigare system.

Okey. Vet du vad de sprutorna på ett ungefär går på?
Bra information:) Du får gärna (om du vet) tillägga allt om vaccinationerna som är bra att veta. Ex. har hört att det är särskilt viktigt med hästinfluensa sprutan om man reser mycket med hästen (tävlar) och om det kommer nya hästar till stallet. Stämmer det?

Mvh
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Vi åker med hästarna till klinik årligen där vi gör vid tänderna, genomgår hälsoundersökning och vaccinerar. Därför är priset för vaccinationen väldigt lågt i förhållande till vad man får betala om man tar ut en veterinär och vaccinerar. En prisuppgift för vaccination i fält från närliggande stall är 1500 kr/år (stelkramp & influensa), men det skiftar ofantligt mellan olika stall och olika platser i landet.

Ska du tävla måste hästen revaccineras årligen (inom 365 dagar) efter grundvaccinationen är gjord, annars får du inte starta. Jag tycker det är självklart att vaccinera mot hästinfluensa och stelkramp men vi vaccinerar inte mot botulism. Personligen tycker jag man ska läsa på om botulism på häst innan man bestämmer sig för att vaccinera mot just detta.

Det som tillkommer och jag tycker du ska fundera på är träningar för andra tränare, hur du ska ordna om hästen måste iväg (till klinik för hältutredning eller akut skada) - har du tillgång till bil och släp som du har behörighet att köra t ex?
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Jag tror du ska kolla igenom strö/foderkostnaden igen.
Nu beror det ju givetvis på fodret samt kostnaden men tänk 13 kg hö x 30 dagar x 2 kr/kg = 780 :-
Då kanske hästen tom behöver MER mat, samt extra foder, och sen tillkommer ju ströet.
Att den äter 13 kg hö idag betyder ju inte att den kommer äta 13 kg/dag hos dig.
Strö vet jag inte vad det kostar men nog lär det gå på några hundralappar i månaden åtminstonde..


Och vart får du tag på en så billig försäkring? :eek:
Är travarna så billiga att försäkra?[/
QUOTE]

Jag betalade 310 kr i månaden på min förra, och då var veterinärvården "maxad".
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Vi åker med hästarna till klinik årligen där vi gör vid tänderna, genomgår hälsoundersökning och vaccinerar. Därför är priset för vaccinationen väldigt lågt i förhållande till vad man får betala om man tar ut en veterinär och vaccinerar.

Jag gör likadant och kostnaden för vaccinationen blev 350kr i år.
Jag köpte min häst för ett år sedan och då behövde han grundvaccineras. Första vaccinationen gjordes på kliniken när jag besiktigade. Den andra gjordes av en veterinär som bor nån kilometer från stallet och han tog 500kr. Överkomligt även det.
 
Sv: Hjälp på att beräkna budget

Vi åker med hästarna till klinik årligen där vi gör vid tänderna, genomgår hälsoundersökning och vaccinerar. Därför är priset för vaccinationen väldigt lågt i förhållande till vad man får betala om man tar ut en veterinär och vaccinerar. En prisuppgift för vaccination i fält från närliggande stall är 1500 kr/år (stelkramp & influensa), men det skiftar ofantligt mellan olika stall och olika platser i landet.

Ska du tävla måste hästen revaccineras årligen (inom 365 dagar) efter grundvaccinationen är gjord, annars får du inte starta. Jag tycker det är självklart att vaccinera mot hästinfluensa och stelkramp men vi vaccinerar inte mot botulism. Personligen tycker jag man ska läsa på om botulism på häst innan man bestämmer sig för att vaccinera mot just detta.

Det som tillkommer och jag tycker du ska fundera på är träningar för andra tränare, hur du ska ordna om hästen måste iväg (till klinik för hältutredning eller akut skada) - har du tillgång till bil och släp som du har behörighet att köra t ex?


Okey, vad betalar du för ett sådant besök? Jo, har läst att det är specialla krav angående tävling. Men det blir nog inte aktuellt med tävlingar på annan ort just nu i vilket fall som:) Men självklart ska jag (om jag köper häst) vaccinera såsom man bör ändå.

Du menar att du tycker att jag ska träna inför instruktörer? Jag har tillgång till bil och släp som är lagliga till mitt B-körkort:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 484
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp