Hjälp! Panik!

kopparberg

Trådstartare
Ngn juridikkunnig som vet om det är så att när det gäller köp från ett konkursbo, så gäller HELT andra regler än vid andra köp?!
Att det inte finns några regler för hur anbudsförfarande ska gå till, till vem konkursförvaltaren väljer att sälja konkursboet (eller delar av det) till osv.
 
Konkursförvaltaren försöker nog bara få ut så mycket som möjligt för att täcka alla de skulder som finns. Jag tror inte det finns några generella regler för anbudsförfarande.
 
Konkursförvaltaren i fråga försöker INTE få ut så mkt pengar som möjligt! :crazy:
Det är DÄR problemet ligger...
Men h*n påstår att h*n får göra så efter eget tycke, att h*n avgör vem som över huvud taget FÅR lämna in anbud!
 
Om han gynnar sina egna vänner och bekanta så BORDE det ju inte vara lagligt men jag är ju inte jurist.

Kan du inte ringa och fråga någon jurist?
 
Jag ska nog ringa en jurist.
Men jag hoppades att det kanske fanns ngn här på forumet? :o

Saken är att jag tycker det verkar så "konstigt" alltihopa! :crazy:
För den/de h*n solklart INTE gynnar, är ju fodringsägarna!
Och med det lilla jag kan om juridik, så verkar det ju jättekonstigt tycker jag! :confused:
 
Läste om nåt sånt för en tid sen, var det i Land måntro? Om en autktionsfirma som förvaltade ett dödsbo och sålde allt till orimliga priser. Tror inte det var nåt olagligt med det? Fruktansvärt att bli drabbad av sånt!

Men kolla med nån riktigt jurist eller så. Konsumentombudsmannen i din kommun kanske vet?
 
Läste om nåt sånt för en tid sen, var det i Land måntro? Om en autktionsfirma som förvaltade ett dödsbo och sålde allt till orimligt låga priser. Tror inte det var nåt olagligt med det? Fruktansvärt att bli drabbad av sånt!

Men kolla med nån riktigt jurist eller så. Konsumentombudsmannen i din kommun kanske vet?
 
Sabbt och ostrukturerat:

http://www.dom.se/ välj informationsmaterial - konkurs
Det här kommer jag fram till:
Konkursförvaltaren stå under tillsyn av tillsynsmyndigheten hos kronofogden
Gäldenären (klubben?) etc ska klaga inom 3 månader efter konkursens avslut.

Kronofogdemyndigeheten har en del utmärkta jurister som är väldigt tillmötesgående i telefon (och en del andra :mad: som man anmäler till JK och/eller JO, men det är en helt annan historia) På http://www.rsv.se/kronofogden/ hittar du info och dessutom under Kontakt telefonnummer till olika kontor. Om "ditt" fall t ex handläggs i Örebro går det att prata med en jurist i Karlstad... Tillsynsmyndigheten är väl i alla fall Karlstad?

Konkurslagen http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/94:K209?${BASE}=SFST&${THWIDS}=1.20]10643126601079&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=20]10643126601079
Kap 7
...
Förvaltarens allmänna åligganden m. m.
8 § Det åligger förvaltaren att ta till vara borgenärernas
gemensamma rätt och bästa samt vidta alla de åtgärder som främjar en förmånlig och
snabb avveckling av boet.

Första stycket hindrar inte att förvaltaren vid avvecklingen av boet beaktar vad som är ägnat att långsiktigt främja sysselsättningen, om det
kan ske utan att borgenärernas rätt nämnvärt förringas.
 
Fast det är ju lite skillnad på ett dödsbo och ett konkursbo där fodringsägarna riskerar att inte få ut sina pengar. Jag kan aldrig tänka mig att det är ok att sälja annat än till högsta bud, eftersom utförsäljningen är just för att reglera skulderna. :eek:
 
Utan att avslöja för mkt (vill inte lämna ut "allt och alla" här på internet), så har det hela just idag rett upp sig till det bästa!

Och ja, det var inte förenligt med lag och ordning som konkursförvaltaren betedde sig.

Dessutom var det en gigantiskt härva av lögner, svek och säkerligen mutor också! :crazy:

Men som sagt, idag sprack bubblan för den oseriösa, så nu är det "lag och ordning" igen! :bow:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp