HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster…..

L

Lyckan i Halland

OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!!
Förvirringen känns total just nu – kan inte tänka klart – bolla lite idéer med mig & ge råd & tips med en förklaring hur du tänker kring dessa.
...jag ser inte skogen för alla träden......:p

Så här ”ligger landet” : Har haft gården i Halland i 5,5 år (vinter 2004) – hästarna har varit 4-6 i antal i olika omgångar, 4-5 stycken under ”min tid” (2-3 fullstora & 2 cob) – men 6 stycken idag = fullt stall (1 fullstor & 4 cob & 1 ponny.

Markens historia, som är insådd vall Timotej 2-3 sorter / Ängsröe 1 sort / Svingel 4-6 sorter & Rajgräs 20% - max 25% 2-3 sorter (vet ang. hög fruktan) det är olika sorter & % på alla 3 markbitarna – kan vara någon mer sort på Markbit 1 ?? (markbit 4 är ej insådd) :

MARKBIT 1: Vinter ca 1,5 ha (användes första gången som vinterhage, Höst 09 – påvänjning via utökande av hagen)
Hagen har använts sedan Höst 2005 – betats av stutar tidigare – gödslats en gång Vår 06 el.07 ? slagits rator kontinuerligt därefter men inget mer.

MARKBIT 2 & 3: Sommar ca 1,8 ha (2) + 0,8 ha (3) (första gången som sommarhage, Vår 09….fast egentligen nu vår 10 då den användes både senhöst 08 & sommar 09 – hoppas ni förstår)
(2) Sommarhagen har använts i ca 35 år till häst – med ev. någon plöjning/vall för länge sedan – Plöjdes Vår 2007 / 1 skördar 2008 – därefter i bruk med påvänjning via utökande av hagen på Sensommaren/Höst
(3) Samma som ovan förutom att den plöjdes året innan Vår 2006 / första skörd 2007 & därefter i bruk med påvänjning via utökande av hagen.

MARKBIT 4: ca 0,5 ha används året om tillsammans med de övriga & mockas (det mockas bort i alla övriga hagar där de skiter som mest – men inte hela hagarna – delas upp vid behov såsom skada/sjukdom, blir harvad & slås rator vid behov.

Även en annan MARKBIT 5 har används under tiden på ca 2 ha i ca 10 års tid – inte gjorts något särskilt med – som inte används längre sedan slutet av 2007.

Ungefärlig användning – då det inte varit någon särskilt ordning – utan flyttats & använts exempel en hage på natten+del av dag & en på dagen då skyddet var dåligt i hage 5+mycket flygfän.

VINTER-04/-05 /VÅR/SOMMAR -05 2/3/4
SOMMAR/HÖST/VINTER -05 5/2/3/4
VINTER/VÅR/SOMMAR -06 5/2/4 (Plöjning av 3)
SOMMAR/HÖST/VINTER -06 5/1/2/4
VINTER/VÅR/SOMMAR -07 5/1/2/4(ej sommar)(Plöjning av 2)
SOMMAR/HÖST/VINTER -07 (5-endast lite)/1/3/4
VINTER/VÅR/SOMMAR -08 1/3/4 Häst 1&2 Lätt fång
SOMMAR/HÖST/VINTER -08 1/2/3/4
VINTER/VÅR/SOMMAR -09 2/3/(4 vid behov)
HÖST/VINTER -09 1/4
VÅR/SOMMAR -10 2/3/(4 vid behov)
( HÖST/VINTER -10 1/4 )
( VÅR/SOMMAR -11 2/3/(4 vid behov) ) o s v

Dilemmat är nu 3 hästar med fångrisk.:eek:

Vad göra nu ?????? Övriga 3 hästar mår bra (aldrig varit drabbade – vad jag eller dess ägare vet) !!!!!

Alltså blir det dessutom enbart 3 hästar (2 cob + 1 ponny) som betar normalt & 3 som betar med Greenguard.

Hästarna har ett stort vindskydd – som går att dela av om behovet finns.

Fånghästarna - Vår/Höst har de gått på liten yta gräs & grus största delen av dagen & med greenguard på eftm/kväll alla tillsammans från ca 3h-8h

Fånghästarna - Försommar så går de hela dagen på liten yta gräs & grus, från (ca 07-21/23) 14-16 h & med greenguard på natten alla tillsammans 8-10 h

Fånghästarna - Sommar/sensommar varierat lite pga väder max Juli/Aug/Sept/Okt – Greenguard hela dygnet (stödfodrar f o m Sept till alla – övrigt hö ges av ägarna själva)

Fånghästarna - Sen Höst / Vinter har det varierat från Greenguard på morgon fram till lunch – till ingen alls.

i övrigt att de faktiskt ”får vara häst” så mycket som möjligt tycker jag är kanonbra/viktigt – ute mycket & hellre Greenguard på än inne i en box & inte kunna röra sig naturligt – förtar ju det mesta både fysiskt & psykiskt…..& en fungerande tarmflora är ju otroligt viktigt & uppnås bäst av ett jämnt intag av bra grovfoder – gräs/hö/halm & rörelse

Detta med att hästar är ”finsmakare” & äter det goda späda gräset först – känns som ett problem i det stora hela – alltså viktigt att beta ”bitvis” så det hinner växa på sig.

Känns inte vettigt att vänta till slutet av April med flytt till sommarhage pga att vänta till träckprov & ev. avmaskning är gjord – utan mer ok att flytta över dem redan i mitten/slutet av Mars senast början av April för att de ska vänja in sig på gräset…… Detta också enligt en annan Veterinär – bättre för fångriskhästarna……. men hur blir det då med parasiterna.
Känner lite som sagt tidigare att ”skita i parasiterna” ang. hagarna & ordna växelbete istället, men hur löser man det smidigast ? Har ett litet vindskydd dem kan nyttja – ska de gå tillsammans eller i den hage som ev. inte nyttjas ? – för & nackdelar med detta ? Hyresgästerna vill ej ha fårstängsel – förståeligt – det betyder 4 trådar & viss risk för rymning ändå.

Hästarna har ett stort vindskydd – som går att dela av om behovet finns.

Alt. 1 : Funderar på om jag ska försöka att ha dem delat alltid – 3xfångisar i vinterhagen delad i 2 resp. sommarhage delad i 2 & de övrigax3 i den andra delen !! Mindre begränsad storlek till fångisarna eller fördela efter storlek på de 3 hästarna = ca hälften ??

Alt. 2 : Ha alla tillsammans i Vinter respektive Sommarhagar – som alltid vänjs på med liten gräsyta som utökas ca 1-2-3 veckor i taget (kanske bäst för alla ?? i förebyggande syfte – då ”alla kan drabbas”)

Alt. 3 : Ha allt som en enda stor hage & de kan gå överallt året om (”som förr ” pga en Veterinärs uttalande – se nedan.)

Alt. 4 : Också mer som ”förr” byta mitt under Sommaren resp. Vintern lite var dag under ett par dagar – alltså Vinter/Vår/Sommar resp. Sommar/Höst/Vinter…..då byts hagarna under bättre del av året & gräset är bra ”längd” då det är bättre för fångisar.

( Alt. 3 & 4 är inte bra ur parasit synpunkt – men kan tänka mig att skaffa ett par stycken får eller getter –tips ang detta är också välkommet – alltså för markens skull – kanske gör det, vilket alternativ det än blir – bra för rator & parasiter)

En veterinär på djursjukhus sa att detta fångproblem blivit så mycket större pga Vårvädret/gräset, som visserligen varierar – men även andra delar av året, mycket pga detta med sommar & vinterhage uppdelning…….Synpunkter på det ???????

......men så var det ju inte riktigt här innan,visst flyttades de mellan hagarna men mer lite hur som helst som sagt (de avmaskade vår & höst – inget under sommaren & inte i samband med hagbyte) Har precis kunnat uppnå detta & enligt rekommendationer – tänkte då främst på parasiter i och för sig (nu görs träckprov på alla & avmaskar vid behov – lilla blodmasken finns men är lågt & 0 – men 2 av de hästar som kom sensommar 2009 – avmaskades då – de hade nu 700 resp. 2000 & avmaskas förståss nu 2010) – då jag ”jobbat mig hit” med Vinter & Sommarhage, så har vi faktiskt alltid utökat med lite gräsyta i taget….. ……förutom denna våren – då var hela sommarhagen öppen – men tror/trodde inte att tillväxten var ett problem pga att det var ganska högt gräs sedan ifjol (och de övriga 3 mår bra som sagt eller 5 egentligen då det är den nya & tydligen känsliga hästen, som borde ha behandlats därefter – men de visste vi ju inte innan….tråkigt…...då kanske ingen varit sjuk i år……)

Hyresgästerna tycker ena stunden att det är för stora hagar /mycket bete / för kraftigt bete till för liten hage & för lite bete………………………….de är helt enkelt aldrig nöjda – tycker väldigt mycket för deras egen del – men de råkar då glömma de andra…..vill göra så lite som möjligt / betala så lite som möjligt & få så mycket hjälp som möjligt……….jag är trööööötttttttt:crazy:

– Det är nu allt detta som snurrar runt i huvudet nu,
& handlar då om hur jag ska lösa nyttjandet av marken på bästa sätt,
– vad tror DU / vad skulle DU göra ???????? :idea:
– Mer information kommer här nedan………………
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Häst 1 fullstor – Lättfödd(men jag tror på proteinbrist)/lugn men känslig gällande bett, sår & liknande
– Rund i formerna, brås på sin mamma/bott här sedan föl är 8 år (borta som föl ca 1 år)
– Drabbades våren 2005 (lindrigt) pga ivägskickad på tillridning i ca slutet av april/början Maj
– utan eget hö + från vana att gå på gräs till sandpaddock & hårdträning/bantning=fång
– men återhämtade sig bra – vandes in på begränsad yta gräs under sommaren + ca 3/5 delar av dygnet användning av greenguard
– användes inte under höst/vinter – på igen ca halva dygnet fom Maj 2006 (gick nog bra pga gynsamnt väder) Lika Maj 2007 & Maj 2008……

Drabbades igen (lindrigt) Början av Maj 2008 pga exploderande vår med kalla nätter
(kommer ej ihåg om det var någon frostnatt inblandad)
& att Greenguarden inte börjats användas – blev snabbt bra.
Vandes in på begränsad yta gräs under sommaren + hela dygnet användning av greenguard
(förutom vid fodring 1-2 gånger / dag)
Hästen har dessutom ätit kraftfoder ända sen den först drabbades
(förutom i akuta skedet) i början havre & betfor & diverse frukt & grönsaker
& numer mindre kraftfoder av en sort för fånghästar & lite betfor & frukt & grönsaker
& alltid getts hö enligt minimum giva året om (men inte blivit smalare av det
– senaste 3 åren har en del av höét / dag varit analyserat hö (ingår i hyran)
& den största delen ett ej analyserat hö (deras eget hö)
– de tror inte på detta….har aldrig behövts förr…. vet att inget av detta ang dess foder är idealiskt – men ej min häst )

Häst 2 cob – lättfödd/lite rund (jag tror på lite proteinbrist)
Drabbad väldigt lindrigt Maj 2008 (dagen efter häst 1
- var mer stressad & nyinflyttad ca 2 år innan
–koliksymtom första sommaren & väldigt dålig i magen
– är inte så stressad nuförtiden) blev aldrig dålig, ingen feber
– enbart lite ”trög” i vändning & att det syndes
”att allt inte var som det brukar”
– har behandlats lika som häst 1 f o m detta, getts mindre mat
(havre&betfor & äpple/morötter) & lite mer hö än Häst1,
har under Höst 2009 även fått en liten mängd lusern
(ingen foderstat uträknad) samma som Häst1 ang. hö liten del analyserat
& störst del oanalyserat.

Veterinären sa att Greenguarden bör sättas på redan i mitten/slutet av Mars
början av April beroende på väder.
Den har då som sagts använts mer flitit året om
– dygnet runt under sommaren & delar av dygn på Hösten
& på hela dagen efter frost (förutom vid höfodring) oftast utan på vintern.

Häst1 & Häst2 – mår bra idag även om det inte är bra ”fångväder” i år
pga halvdag på grus + pytteliten yta med gräs & ges hö
& sedan på med Greenguard & ett par timmar på stor gräshage
som utökas lite varje vecka & inne på nätterna ett tag till
– som i början av Juni kommer att bli dagtid på liten yta & med hö
& på natten med Greenguard på stor gräshage
– ca 8-9 h under hela Juni & utökas något mot slutet
& beroende på sommaren ev. hela dygnet med Greenguard som tidigare år
(tas av vid höfodring)

Häst3 cob – Ny hitflyttad – ägarna visste inte mycket om häst3
(aldrig varit sjuk/skadad enligt säljaren för snart 2 år sedan….)
under denna tid så har kotledsinflammation upptäckts & behandlats
(pga bl a felverkning) & drabbats av borelia & varit stressad pga flytt,
tydligen flyttat mycket innan dess nuvarande ägare
(trivs bra här & är betydligt lugnare redan från början)
Nu drabbad lindrigt – ungefär som Häst2
– Nuvarande hovslagare rekommenderad av djursjukhus
– berättade då vid verkningen (dagen efter) att detta har kanske hänt i
höstas med eller något annat med foderomställning + att hovarna är ganska ”randig” tydligen en känslig häst
(kan visserligen bero på behandling av sjukdomarna jag skrev om….
men dess ägare hade förmodligen behövt veta detta från hovslagaren,
innan vårgräset:crazy:…..jaja så kan det vara….många hovslagare säger
iksom inte saker i onödan verkar det som- egen erfarenhet )
Ätit bra enligt foderstat & med analyserat Hö !
Får nu nån bit morot bara. (går naturligtvis i grushage tillsvidare)


Apropå att de Häst 1 & 2 inte direkt behandlas som fånghästar med fodret
är synd – men jag har försökt ge dem råd & tips lite snyggt & artiklar
& studier att läsa….de har inte heller röntgat ”då veterinären inte sa något
om detta” – även till viss del ”tjatat” på dem att använda Greenguard…….
men det fungerade bäst när veterinären sa det……naturligtvis………:angel:

i övrigt att de faktiskt ”får vara häst” så mycket som möjligt tycker jag är
kanonbra/viktigt – ute mycket & hellre Greenguard på än inne i en box
& inte kunna röra sig naturligt – förtar ju det mesta både fysiskt
& psykiskt…..& en fungerande tarmflora är ju otroligt viktigt
& uppnås bäst av ett jämnt intag av bra grovfoder – gräs/hö/halm & rörelse

Så som sagt......finns det någon smidig lösning ??????

Eller ska jag "be dem flytta" till ett stall med ängsmark/skogshagar som passar deras hästar bättre :crazy:
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

...kom på ett Alt. 5 - att "bara" dela sommarhagarna (de är ju 2 i ett så att säga just nu - lite väl olika stora kanske....? ) & låta alla gå tillsammans på vintern - med öppnande/utökande av lite i taget..........

....kan knapt sova på nätterna pga detta som snurrar runt...........oooooo

Vad verkar vettigast ??????
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Förlåt, men ditt inlägg är så långt att jag inte fattar vad som är frågeställningen... :o

Du har hästar med fångproblematik och undrar hur du ska göra med betessläppet, är det det som är huvudfrågan?
Var någon av fånghästarna din egen, eller är det bara inackorderingar?

Jag hade resonerat så att gällande mina egna hästar hade jag i första hand förebyggt fång. Markanvändning och parasittryck får komma i andra hand.

Vad gäller inackorderade hästar är det upp till ägaren att bestämma. Du bestämmer hur du kommer vilja nyttja din mark och hur du gör med hagar. (Antingen bestämmer du själv, eller så diskuterar ni och fattar ett gemensamt beslut, det beror ju på vilka förutsättningar som råder.) Om ditt beslut inte passar dem har de själva möjlighet att välja att flytta.

Jag hade inte bett en inackordering att flytta för att JAG anser att deras hästar mår bättre av ett annat slags bete, det beslutet måste hästägaren fatta själv.

Om huvudproblemet är att du upplever att inackorderingarna aldrig är nöjda - ha inga inackorderingar! Du ska inte behöva vända ut och in på dig själv.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Förlåt, men ditt inlägg är så långt att jag inte fattar vad som är frågeställningen... :o PLANERING AV HAGARNA - passande för 3 icke fångbenägna + 3 fångbenägna inackorderingar :eek:

Du har hästar med fångproblematik och undrar hur du ska göra med betessläppet, är det det som är huvudfrågan?
Var någon av fånghästarna din egen - NEJ , eller är det bara inackorderingar?

Jag hade resonerat så att gällande mina egna hästar hade jag i första hand förebyggt fång. Markanvändning och parasittryck får komma i andra hand. ÄR HELT INNE PÅ DETTA MED....MEN HUR LÖSER DU PARASITTRYCKET ?

Vad gäller inackorderade hästar är det upp till ägaren att bestämma. Du bestämmer hur du kommer vilja nyttja din mark och hur du gör med hagar. (Antingen bestämmer du själv, eller så diskuterar ni och fattar ett gemensamt beslut, det beror ju på vilka förutsättningar som råder.) Om ditt beslut inte passar dem har de själva möjlighet att välja att flytta.
JA.....DÄR HAR VI ETT PROBLEN - ALLA ÖVRIGA TYCKER OLIKA & DET MÅSTE JU FUNKA FÖR ALLA HYRESGÄSTERNA....OCH FÖR MIG/MIN MARK MED NATURLIGTVIS

Jag hade inte bett en inackordering att flytta för att JAG anser att deras hästar mår bättre av ett annat slags bete, det beslutet måste hästägaren fatta själv. FRÅGAN ÄR SOM SAGT - TIPS - PÅ HUR DU TROR SKULLE KUNNA VARA EN BRA LÖSNING FÖR HYRESGÄSTER - med fångriskhäster respektiva ej fångriskhästar & NYTTJANDET AV MARKEN PÅ ETT BRA SÄTT

Om huvudproblemet är att du upplever att inackorderingarna aldrig är nöjda - ha inga inackorderingar! Du ska inte behöva vända ut och in på dig själv.
VISST - SÅ KAN MAN SE DET OM MAN VILL - men problem är till för att lösas, anser jag - OCH DET ÄR DET JAG VILL

KOM GÄRNA MED MER FUNDERINGAR - MEN INGA IFRÅGASÄTTNINGAR !!!!
DET ÄR SOM DET ÄR - GE GÄRNA TIPS/IDEÉR :idea: PÅ ATT LÖSA DETTA - om det finns....:crazy: några.....
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Men - det är klart att vi måste få ifrågasätta för att kunna diskutera!?
Hur ska du annars kunna få nya infallsvinklar?
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Jag tycker det verkar enklast att separera fånghästarna från de "vanliga".
Eller snarare: Möjliggöra för inackorderingarna med fånghästar att ha tillgång till ett magrare bete, sedan få de själva avgöra om de vill nyttja det eller inte.

Då blir det ju kanske som det blir med parasittrycket.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Jag hade inte bett en inackordering att flytta för att JAG anser att deras hästar mår bättre av ett annat slags bete, det beslutet måste hästägaren fatta själv.

Om huvudproblemet är att du upplever att inackorderingarna aldrig är nöjda - ha inga inackorderingar! Du ska inte behöva vända ut och in på dig själv.

Tänkte mer på ovanstående - det är ju egentligen inte det detta handlar om
....sedan är det så att alla hästägare är olika.....
några av ägarna här - är gärna kvar för att "det är nära och bra"
- Så jag försöker lösa detta för allas bästa (inte lätt)

Personligen - hade min häst haft fång - så hade jag flyttat till ett stall med
bättre förutsättningar för min häst skull
- vi har bara tillgång till insådd vall = oidealiskt....

Det handlar om att hur det ska fungera året om
- då man måste tänka sig för innan/i förebyggande syfte pga fångisarna
.....kan inte ändra "en gång i kvarten" för att en tycker "si eller så"....
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

jag tycker det verkar enklast att separera fånghästarna från de "vanliga".
Eller snarare: Möjliggöra för inackorderingarna med fånghästar att ha tillgång till ett magrare bete, sedan få de själva avgöra om de vill nyttja det eller inte.
ja som det ser ut nu så lutar det åt detta nu på sommaren
- men då kanske den "lilla" (???? - hur stor yta tycker du att 3 fångisar
bör ha av de knappt 3 ha som finns som sommarhage)
hagen ändå måste delas av i 2 eller kanske till & med 3 delar för att
gräset ska ha en chans att växa till sig
- då de hellre ska äta längre gräs än kort + att marken ska hålla !?!?


då blir det ju kanske som det blir med parasittrycket.
- fast det måste ju ändå lösas på något sätt...lite synd
om de "överlever fången" & "dör av parasiter" - ordentligt hårddraget
- marken vi har är ju trots allt inte så stor egentligen
- med tanke på att det är minst 1 ha / häst i rekomendation
(även om de inte är 6 fullstora hästar här då)
- vill liksom inte stå där "med skägget i brevlådan" :o
om i värsta fall ett år eller två - med det dilemmat
- ex. Om det blir får (2 tackor + ev. En bagge), så behöver de ju också bete
- tanken är ju visserligen hage 1=vinterhagen till förfogande då i allafall
& sommarhagarna 2/3 på vintern....tror du att det kan fungera ??
1010101010
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Ska jag vara ärlig har jag inte läst riktigt allt...

För att göra det enkelt för mig hade jag nog gjort som så att hagarna 2-5 får användas som sommarhagar.

Någon hage får vila 1 år i taget, från hösten ena året fram till sensommar året därpå alt. hela sommaren (pratade med en forskare, Johan någonting hette han på parasitologen på SVA. Han hävdade att hagen efter en sådan vila kan räknas som parasitfri).
Det ska alltså inte vara hästar där då, men det är fritt fram för andra djurslag!

Fånghästarna kan gå kvar i vinterhagen längre än "de friska" och sedan släppas in tillsammans med de andra hästarna i sommarhagen när det blivit lite nedbetat. Innan betet tar slut flyttas de friska hästarna till en ny hage och och de med fång får gå kvar. När de friska hästarna sedan har betat en del av det nya betet får fånghästarna släppas in där. Och så låter man det rulla på under sommaren.

A och O är det att man gör träckprov och följer upp med avmaskning om det behövs.

Annars är jag frestad att ge samma råd som Luleå, erbjud inackorderingarna en av hagarna ex. hage 5 som verkar lite magrare (och är dessutom parasitfri!) och låt dem själva avgöra hur de vill disponera den.
Att den "bara" är 2ha spelar ingen roll, det är hästar som inte ska äta en massa.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Fast det är mycket farligare för fånghästar att beta nedbetat gräs. Grässtubben lagrar nämligen mycket fruktan. Hellre då tillämpa strippbetning till sånna hästar, och anpasssa betestidpunkten när hästarna får beta.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Fast det gäller väl bara hårt betat gräs (gräset ser ut som en golf green)?

Är gräset allt för långt så kan de beta ganska bra med en greenguard, men är det betat (alltså inte hårt betat, alt. slaget) så får de inte i sig på långa väga lika mycket gräs.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Tyckte du att det var för mycket info....:o

Tyvärr är det så att hage 5 inte är tillgänglig alls längre
- sorry att det var lite OT där.


Men om man tänker 2-4 då istället - så fungerar det ju också !
Men har då ingen mark att vila ett helt år
(kanske kan få till det framöver - men inte som det ser ut idag - de
angränsande bönderna håller hårt i sina marker, därav mina tankar om får !)

Tänkte precis så som Adrenochrome skrev ang. nedbetningen !!!
Vet inte om jag får med ägarna på det riktigt heller,
- utökning av hagen har vi haft tidigare....men vi stängslade
aldrig av det de betat på - men strippbetning är ju ett alternativ.

Det bästa gräset är det som är så långt som möjligt,
även om "mellanlängd" även är bättre än superkort.

- ska klura lite på en uppdelning av hage2
(i 2-4 delar ? ingången är i mitten av den hagen så relativt lätt att dela av.
- även dela av hage3 i 2 delar på något sätt.....eller blir det för många
delar på en vår/sommar...4-8 stycken?????

Detta borde vara bra - då kan minst en del få växa till ordentligt på
sensommaren & så kan man börja med den på tidig vår - vad tror ni ?

...Vinterhagen då ????- en utökning alla tillsammans eller strippbetning
(uppdelad i 2-4 delar???) eller annat alt. ???
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Det blev lite tyst här...;)...

Jag klurar fortfarande - har lagt fram lite ideér till hyresgästerna,
- som sagt åsikterna går isär, så helt lätt är det inte.

Så här blir det nog:

SOMMAR
- användning/invänjning från början/mitten av Mars
till mitten/slutet av September.

MARKBIT 2 blir uppdelad i 2 delar som smidigt ändras & ätes en del itaget
- byts med ca 2 veckors mellanrum - lite beroende på väder/tillväxt.

MARKBIT 3 blir avdelad i 2 delar - en större som kommer att
användas/växlas (läs öppnas betas/stängas växa till sig o s v)
med markbit 2,
den lilla delen blir i år använd av den häst som är ny & nysjuk i fång
för dess invänjning här framöver (liten yta-med högt gräs)
Och "åren"? framöver blir den nyttjad av alla de fångbenägna vid
invänjning "av våren" & varje år

VINTER
- användning/invänjning från mitten/slutet av September
till början/mitten av Mars

MARKBIT 1 & 4 används tillsammans men utökas från 1/4 del (markbit 1)
från 1/2 del (markbit 2) samtidigt upp till hela hagytor
slutet av December senast i början/mitten av Januari....då det kan bli svårt
att få upp stolparna annars :o ...(beroende på vad för sorts vinter vi får i år)


- Förhoppningsvis fungerar detta för alla hästarna + att det bör bli
hyfsad längd på gräset i "sektionerna" som ska vara bäst för de fångbenägna.
Och att det alltid blir en "sektion" minst där gräset är uppväxt inför våren
(ej för nedgnagd) - där de då börjar invänjningen.



ÖNSKAR INFORMATION OM FÅR & EV. GETTER (tror själv mer på får)
Har hört att det finns raser som är mer rymningsbenägna !?
Hört om raser som ofta får fler lamm än de själva då kan ta hand om!?
- kan man undvika dessa merarbeten - som att jaga får
eller föda upp flasklamm, så är det ju ett måste att hitta något passande.
Medveten om att det kan uppstå sådana situationer ändå förståss
- TIPS & RÅD TAGES TACKSAMT EMOT :bow:



Skulle gärna ha lite mer reflektioner ang. mitt Alt. 4 som jag skrev om i
första inlägget, se nedan - Är det någon som byter halvårsvis på detta sätt
- erfarenheter kring detta
- hästar som haft det så flera år & drabbats eller aldrig drabbats av fång ??
Alt. 4 : Också mer som ”förr” byta mitt under Sommaren resp. Vintern
lite var dag under ett par dagar – alltså Vinter/Vår/Sommar resp.
Sommar/Höst/Vinter
…..då byts hagarna under bättre del av året & gräset är bra ”längd”
då det är bättre för fångisar.

:)
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Angående får (kan inget om getter)

Får är flockdjur som minst vill gå i grupp om 5 st för att känna sig trygga. Enklast är att bara ha tackor som inte lammar alls.
Vill man ha lamm, men inte för många kan man till viss del påverka det genom att hålla nere matmängden under perioden dom betäcks. På det sättet tror dom att det blir ett "svårt" år med lite mat och styr då själv hur många lamm dom får, istället för 2-3 lamm blir det 1-2 lamm.

Så att ingen missförstår, jag menar inte att man svälter tackorna på något viss. EX. Jag matar vanligtvis inget kraftfoder (korn) under den perioden utan bara bete och/eller hö.

Om du istället vill slippa ifrån det mesta av ansvaret och krånglet så kan du ju höra med någon fårbonde i närheten om du får låna några får över sommaren bara. Om det skulle hända något så är det bara att meddela bonden som får lösa situationen ex. hämta hem den tackan som fått för många lamm eller om någon blir sjuk. Vet många häromkring som gör så, fungerar mycket bra.

Ang. getter. Våran granne hade 2 getter och dom var mer utanför staketet än innanför, dom är riktigt smidiga och hoppar högt! Kanske nåt att ha i åtanke.

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Ang. getter. Våran granne hade 2 getter och dom var mer utanför staketet än innanför, dom är riktigt smidiga och hoppar högt! Kanske nåt att ha i åtanke.

Getter hoppar högt, de kryper under, de lirkar upp lås, de klättrar, de bryter upp saker, de smiter emellan... Kort sagt är de sällan snällt kvar i hagen man ställer dem i och de äter allt möjligt och omöjligt, lämpligt och olämpligt, de diskriminerar alltså inte tex trädgårdsväxter, glasspapper osv... :angel:
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Dilemmat är nu 3 hästar med fångrisk.:eek:
/.../
i övrigt att de faktiskt ”får vara häst” så mycket som möjligt tycker jag är kanonbra/viktigt – ute mycket & hellre Greenguard på än inne i en box & inte kunna röra sig naturligt – förtar ju det mesta både fysiskt & psykiskt…..& en fungerande tarmflora är ju otroligt viktigt & uppnås bäst av ett jämnt intag av bra grovfoder – gräs/hö/halm & rörelse
/.../
Alt. 1 : Funderar på om jag ska försöka att ha dem delat alltid – 3xfångisar i vinterhagen delad i 2 resp. sommarhage delad i 2 & de övrigax3 i den andra delen !! Mindre begränsad storlek till fångisarna

:idea: Det finns säkert många synpunkter. Jag tänker i alla fall att FÅNG ÄR PRIO ETT. :crazy: Parasiter dör de inte av på en vecka... Enklast att fånghästarna går ihopa för de behöver mycket passning, behöver inte vara en jätteyta. Hur du sedan ordnar det praktiskt har jag just nu ingen favoritlösning på.
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

...ooo verkar inte vara helt lätt kanske,
vet inte om marken räcker till det heller - tänkte nog 2 tackor & 1 bagge
& 2-4 lamm då...men om det blir 6-8 lamm...eeeehh...:crazy:
Vill ju inte inte ha en golfgreen heller,
utan mer ett underhåll på marken när hästarna går på den andra.

- har relativt nära till en stor flock får.
- ska nog ställa frågan, ang. att låna - det kanske är bäst ändå ???
Tack för infon :)
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Näe - de klarar ju lite parasiter - men försöker se långsiktigt på det hela,
så gott det går....

Joo de ska gå ihop - så fort "ny-sjuklingen" kan börja gå med dem !!

....den get informationen är bra avskräckande....
Kanske ska se om man kan hitta en ko (eller 2...gärna små i storleken :o)
som kan gå här å skrota - som kan vara ute med vindskydd året om.
- ideer / info om det ?? ....eller är det helgalet ???

....åååå tänk om man kunde få till en favoritlösning....
......härliga vidder...orörda ängar...skog...sjö....:p.....
 
Sv: HJÄLP – Planering av BETE / FÅNG / HAGAR / PARASITER / VETERINÄRER……Hyresgäster….

Jag har själv köpt fång hästar.. De har alltid gått på bete här.. Förra året fick jag hit en shettis som hade fång sommaren innan. Han gick ut på bete i Juni utan problem. Han fick beta dag och stå inne med hö på natten. Första veckan, sen fick han gå på bete dygnet runt. De ska inte vara hungriga när man släpper ut de. Får då vräker de i sej...
Så det kör jag i stället för greengard. Målet, inga hungriga hästar/ponnyer på bete.
Även en annan häst som haft fång innan har nu gått på bete i 2 sommrar utan problem... Skogshage och även åker ej gödslad i år.

Det som verkar är att de som har haft fång har lika stor chans att få det igen som de som inte haft det innan.
Så jag är alltid lika noga med att alla hästar jag släpper på bete eller vänjer in, inte är hungriga. Utan mätta...

Att ha greengard ökar risk för fång då hästen går ca 12 h och får inte i sej tillräckligt för att bli helt mätta, de äter då hela tiden och när greengarden åker av så betar de i sej dubbelt så mycket som de hade gjort om de hade gått utan...
Om man tänker efter så är det helt logiskt...
En del hästar kanske om gräset är kort går och svälter och när man då tar av greengarden kan ni själva tänka er vad som händer.
Helt plötsligt en massa mat och mycket energi.
De blir desutom TJOCKA....
Om det då skulle vara gräset som gav fång så ökar risken väldigt mycket med greengard då det blir mycket gräs på få timmar i stället för lite gräs hela tiden och ej hungriga..

Då är det bättre att de står med hö halva dygnet och gräs andra halva...
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp