Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Jolandan

Trådstartare
Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig perfekt å rida lugn i boxen mm. Vi hade henne på prov två veckor och allt var bra. (Förutom att hon vägrade gå in i stallet så det tog en halvtimme och 5personer två dagar i rad)
Sedan efter ca 4 veckor började problemen. Orolig i hagen själv. Stegrar i boxen fast det finns hästkompisar inne i stallet. Det är bara på kvällen då alla hästar är inne i stallet som hon är lugn det hjälper inte med hästkompis i boxen brevid. Springer ut ur stallet ibland. Senast sprang hon igenom 3 elstängsel och motionerade alla stallets hästar (hon jagade upp dem)... När jag går ut på åkrarna/ängarna brevid stallet så är hon orolig och kan inte slappna av. Hon bockar och stegrar på åkrarna då jag rider där (pga att det är halt så kan jag inte rida på plan). senast var jag där en halvtimme skrittade och travade lite, hon bockade stegrade stack mot diken och till andra åkrar helt blint hon liksom tänker inte lyssnar inte bara stänger av och springer.. När jag kom tillbaks var hon heelt genomsvettig och fortsatte stegra och hålla på i boxen. Hon stegrar också då jag har henne uppbunden i stallet och i andra boxar. Med sällskap i terräng är hon helt ok lugn stegrar,bockar,pompar iaf inte men hon är jättespänd hela tiden. Låtsas att hon ska bestämma och sedan är hon livrädd. Kan inte gå först i terräng. Hon stannar då man ska gå från stallet ensam med henne och tar en stund och få henne att gå fram. Då jag longerar henne så stegrar hon, går på mej,hotar mej eller drar iväg. Sedan då jag rider dressyr,hoppar och sånt är hon huuur fin som helst, vid förra stället sa dom att hon kunde stanna och vägra gå framåt i början men inget annat. Dom sa att dom inte sett henne bocka med nån "hon kan inte bocka" och aldrig stegrat i boxen elr vid ridning... Dom hade ridit henne i grimma i terräng själv hon hade stått själv mkt i stallet och det enda hon hade gjort var stannat. Trodde ju vi köpte en trygg "förstahäst" som jag skulle tävla med och rida själv i terräng mm. Vid förra stallet så föddes hon och har varit två gånger borta därifrån förrän vi köpte henne och dom sa att det hade gått hur bra somhelst. Har nu haft henne i två månader. Behöver verkligen alla tips vi kan få! :crazy::crazy:
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Hej! Tänk på att det är en stor omställning för en häst som stått på samma ställe i hela sitt liv att flytta. Det är ju inte bara stallet och kompisarna; hela hanteringen blir ju annorlunda när man kommer till nya människor. Du säger att det är första hästen. Hur kunnig är du själv? (Ta inte illa upp bara, jag undrar mest om du är van att hantera olika hästar i olika situationer.) Det är också något att analysera. Blir man själv tveksam när hästen blir nervös blir det ju ofta sju resor värre.
Bor de gamla ägarna långt bort? Annars kan du kanske be dem om hjälp? Annars tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare (Allra helst åka till en ridbana med vettigt underlag, om hon är snäll att lasta.) Nog för att man ska ta det lite lugnt med nya hästar i början, men man behöver också få hjälp att hitta knapparna.

För jag antar att hon är besiktigad? Normalt sett när en häst plötsligt börjar bete sig annorlunda är ju det första man gör att kolla upp att den mår bra, men med tanke på omständigheterna i det här fallet (flytten) är det ju en god anledning för hästen att bli stressad. :)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Hej! Tänk på att det är en stor omställning för en häst som stått på samma ställe i hela sitt liv att flytta. Det är ju inte bara stallet och kompisarna; hela hanteringen blir ju annorlunda när man kommer till nya människor. Du säger att det är första hästen. Hur kunnig är du själv? (Ta inte illa upp bara, jag undrar mest om du är van att hantera olika hästar i olika situationer.) Det är också något att analysera. Blir man själv tveksam när hästen blir nervös blir det ju ofta sju resor värre.
Bor de gamla ägarna långt bort? Annars kan du kanske be dem om hjälp? Annars tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare (Allra helst åka till en ridbana med vettigt underlag, om hon är snäll att lasta.) Nog för att man ska ta det lite lugnt med nya hästar i början, men man behöver också få hjälp att hitta knapparna.

För jag antar att hon är besiktigad? Normalt sett när en häst plötsligt börjar bete sig annorlunda är ju det första man gör att kolla upp att den mår bra, men med tanke på omständigheterna i det här fallet (flytten) är det ju en god anledning för hästen att bli stressad. :)

Lycka till!
. Jo altså jag är verkligen aldrig rädd med hästar och iallafall lugn och stressar inget och är nog ganska mjuk i händerna.Fast foderhästen vi hade innan och den vi köpt nu är ju som natt och dag så jag antar väl att jag har blivit van vid att det går att göra nästan vad som helst och hästen e lugn å snäll ändå.Och vi har tagit hjälp av kunniga människor och har kunniga människor runt mej i stallet men ingen veet vad som är problemet hon är besiktigad och har inte ont nånstans det är som två olika hästar i olika situationer. Förstår inte vad hon har för anledning att gå på mej och liksom stressa i stallet då det (vad jag vet) inte har hänt nåt där. Och vet inte om vi vågar ta med henne heller till nåt annat stall då hon just flyttat och är uppstressad bara hon står själv i stallet. Det blir ju ännu mera nytt för henne om vi tar henne nån annanstans.
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Vad fodrar ni med och hur mycket ungefär?
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Du får aldrig med dig samma häst hem som tidigare ägare hade, hästar ändrar sig mer eller mindre beroende på ägare.

Hästen kan mycket väl varit så som säljarna beskriver den med dem, men då var hästen på hemmaplan där den kände sig trygg och dessutom med en ägare den kände sig trygg med.

Nu har hästens värld blivit upp och nedvänd och hon verkar inte känna sig trygg ännu.
Vore jag dig skulle jag ta hjälp av en tränare som lär dig och hästen hur ni ska lära känna varandra och bli trygga och få förtroende för varann.
Ni behöver umgås och bli kompisar.

När jag köpte min ena häst för nästan 1,5 år sen spenderade jag dem första veckorna från marken, vi gick promenader och bara umgicks och lärde känna varann så numera är vi bra kompisar :)
Trots att vi är bra kompisar nu är hon inte likadan som hos sin förra ägare, hon testar mig ganska mycket och hittar på mer hyss med mig :cautious:
Men jag tror att den tidigare ägaren är mer noggrann än mig och ställer högre krav på både ridning och uppförande, då får man också en häst som uppför sig väl.
Jag är lite slappare och "tillåter" mer hyss, jag vill väl egentligen inte det men mitt sätt att hantera hästen säger det..
Det är ju inte ovanligt att vi människor vill och tänker på ett sätt men sen faktiskt säger något annat till hästarna, inte undra på att det kan bli pannkaka när man kommunicerar lite galet..

Så våga ta hjälp av en duktig tränare och rannsaka dig själv om du gör något tokigt så ska du se att du får fason på din ponny och samtidigt lärt dig massor av nyttigheter :)
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Det låter som om hästen känner sig väldigt otrygg, och det beror inte på er som ägare/ryttare utan på att en omställning till ny miljö tar låååååång tid för en häst att komma till rätta med.

Hon känner inte er, känner inte de andra hästarna, känner inte omgivningen. Osäker och orolig inför vad som väntar henne.

Att du är hennes nya trygghet kan hon inte alls vara säker på förrän hon har testat en längre tid och i olika situationer.

Om jag var som du skulle jag lägga ner ridningen ett tag och bara gå ut på promenader. Lugna promenader där du bestämmer när ni ska gå, när ni ska stanna, hur länge ni ska stå stilla och att hon inte får gå framför dig. Lugnt och fint.

Pyssla mycket i boxen med henne när hon är i en trygg situation, t ex står och äter sitt hö. Borsta, smek, klia, småprata. Inga stora grejer, inga krav mer än att hon inte ska bråka på något sätt.

Jag har fått hem många nya hästar till gården genom åren, och gemensamt för alla är att det har tagit ungefär ett år innan de har känt sig helt hemma och betett sig lika tryggt som de som är gamla i gården, så att säga.

Lycka till, det kommer att gå bra med tiden!
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Jag funderar på antingen väldigt otrygg eller häst med smärta.

Är hästen besiktigad, vilken slags besiktning utfördes? Ålder på hästen, tidigare användningsområde? Hur ofta tränades den på förra stället? Hagsällskap eller inte då vs nu? Reds den ensam eller inte?
Kan hästen nu hos er ha skadat sig i hagen tex?/att nåt traumatiskt inträffat?
Skillnader i foderrutiner?
Vilken utrustning har ni - något som bytts?
Har ni olika sätt att rida/hantera på som skiljer sig mycket?
Tänk igenom alla tänkbara förändringar!

Visst kan hästar ändra sig i nytt hem, men det låter nästan lite extremt här och den verkar helt klart inte tillfreds/väldigt stressad och måste ha en orsak. På 2 månader ska en häst ha hunnit landa om det inte är så att den misstrivs nåt oerhört eller att den har andra orsaker som smärta tex som förklaring.
Lite lätt skeptiskt som jag är hade en första varningsklocka ploppat upp i min skalle: ryggproblem?
att förra ägaren nämner att den ibland vägrat gå framåt hade gjort att jag i första hand hade börjat leta efter smärta då det inte är ovanligt att hästar börjar stanna då även om man knappt kan se nåt yttre fel men som kommer smygandes med tiden
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Lägger till: Gärna en koll kring tänder samt hovslagare och om det är något där som spökar.

Barfotagång - skor nu eller tvärtom?
Verkas den annorlunda?

Kolla igenom verkligen alla förändringar som kan ha skett.

Somsagt, finns många orsaker men jag har lite svårt i detta fallet att från början se att det enbart är ett problem för hästen att den är i ny miljö, jag hade uteslutit all form av skada eller smärta först då de allra flesta hästar är väldigt bra på att anpassa sig så länge de har föda, vatten och artfränder utan att få diverse personlighets eller större beteendeförändringar på så kort tid. Det jag hade oroat mig mer över i ett sånt här fall är för många förändringar på kort tid, det är det inte alla som fixar (är hästen dessutom skadad så blir det mer påtagligt) men det innebär inte bara just att hästen bytt hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Jag har erfarenhet av en liknande hast. Alltid "radd" nar man ar ute, vagrar ga frammat for att sedan hoppa fram eller bocka/stegra. Hon kastade av folk till hoger och vanster, brot revbenen pa sin agare och jag brot min ankel nar jag flog av efter ett ar av stora framgangar, men det gick aldrig hela vagen. Efter manga om och men (uppkollad av vet + alla andra saker du kan tanka dig, provade med & utan skor, olika sadlar, trans, bett, utan bett you name it).

Jag har nu borjat fundera pa om hon aldrig riktigt trivdes med att vara ridhast. Jag menar, hon ar helt fantastisk i dressyren, lar sig fort, snygg ar hon ocksa och hon tog enorma steg frammat under aret jag red henne. Men hon gar inte att lita pa och jag kan aldrig kanna mig 100% trygg pa henne. Darfor har jag bestamt att jag ska forsoka ge henne en chans till & kora in henne (har inte mycket erfarenhet sa jag ska forsoka ta hjalp) och se hur det gar. Kanske din hast ar lite liknande, att hon egentligen inte VILL vara ridhast utan hon skulle passa mycket battre innom en annan gren? Bara lite tankar som jag sjalv haft senaste tiden..
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Har du koll på mängden hö och hur mycket energi det innehåller? Förr sa man att för mycket kraftfoder satte sig i bena men för mycket hö satte sig i huvudet.
Kanske behöver hon ett hö med lägre energiinnehåll.
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

KL
jag måste hålla med Dandylinn och säga att jag inte öht känner ingen Cornelias åsikt att det tar upp till ett år innan en häst känner sig trygg i en ny miljö.

jag tycker de flesta hästar anpassar sig väldigt väldigt lätt och snabbt till ny stallmiljö och flytt. Haft hästar i 35+ år och det är på en hand räknat de som har svårt att anpassa sig, och då har det handlat om extremt känsliga, lättstressade individer allmänt. såna kräver jobb och lång inpassning.
Men som sagt majoriteten av hästar brukar anpassa sig väldigt fort och smidigt. så jag tycker att Ts har anledning att tycka att dennes häst inte beter sig traditionellt öh.t.
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Säger som de andra, alla hästar ändrar sig och tar tid på sig att landa i sin nya miljö.
Min häst skenade i 2 månader i hagen och gick knappt att ta ut i hagen, blev halt pga omställningen i underlag(ridhus häst som kom till stall utan ridbana) och ridningen.
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Jo, jag menar på fullt allvar att det tar så lång tid.

Läste en undersökning om detta, ska se om jag kan hitta den och länka.

Det är också helt i enlighet med vad jag har observerat här. Naturligtvis anpassar sig hästen till att fungera i den dagliga miljön mycket snabbare än så, men att vara helt och hållet trygg och knyta an ordentligt till ny ägare och nya hästar tar upp till ett år.

Det beror väl på också hur noga man observerar sina hästar om man lägger märke till detta, och hur nära man vill komma dem mentalt. Det tar minst ett år innan jag känner mig säker på att jag är trygg med hästen i alla situationer, och därmed är ju hästen också trygg med mig.

T om min man, som inte är hästmänniska från grunden, har självmant reflekterat över detta många gånger. "Nu har xxxxxx verkligen landat här, och nu har det gått snart ett år sedan han/hon kom ...."
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Det måste väl ändå vara individuellt?
Min ponny till exempel har aldrig tagit speciellt hårt på någon flytt, inte med nya miljön eller nya människor utan i så fall om han fått nya hagkompisar. Annars tar det, för honom som är van med att åka på meeting och så, bara ett par dygn i ett nytt stall att anpassa sig och "känna sig som hemma".
Inte heller när jag köpte honom för massor av år sedan kommer jag ihåg någon "krånglig" period, utan han var direkt med på noterna.

Så det måste ju vara individuellt för hur lättanpassad hästen är?
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Självklart!!
Men jag minns att den här undersökningen hade kollat upp alla möjliga aspekter, som tarmflora, flockbeteende, stressnivåer osv.

Hittar inte den, har googlat på olika sökord .... Ska fortsätta leta.

Det jag egentligen menar är att man inte ska vara förvånad över anpassningsproblem och inte heller ge upp, eftersom tiden arbetar för en här!:)
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Kan du länka eller ange källa till denna undersökning?

Jag själv har nämligen en stresspelle som tar omställningar hårt och mött fler men aldrig att det skulle ta ett år att kunna komma till ro! Skulle det ta så lång tid vill jag säga att man gör nåt väldigt fel/att hästen verkligen misstrivs för vi skulle inte kunna använda hästen alls om det såg ut så. Det är en viss skillnad i att Vi kanske tar ett år på oss innan vi känner oss trygga med hästen men det är ett helt annat plan

Hästar bygger relationer eller knyter band väldigt fort sinsemellan även.

Hur som helst bör ts häst besöka veterinär för att utesluta skada eller sjukdom. Det kan inte vara allvar att ts "ska vänta och se" utefter hur beteendet är beskrivet! I så fall blir jag djupt oroad..
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Jo, jag menar på fullt allvar att det tar så lång tid.

Läste en undersökning om detta, ska se om jag kan hitta den och länka.

Det är också helt i enlighet med vad jag har observerat här. Naturligtvis anpassar sig hästen till att fungera i den dagliga miljön mycket snabbare än så, men att vara helt och hållet trygg och knyta an ordentligt till ny ägare och nya hästar tar upp till ett år.

Det beror väl på också hur noga man observerar sina hästar om man lägger märke till detta, och hur nära man vill komma dem mentalt. Det tar minst ett år innan jag känner mig säker på att jag är trygg med hästen i alla situationer, och därmed är ju hästen också trygg med mig.

T om min man, som inte är hästmänniska från grunden, har självmant reflekterat över detta många gånger. "Nu har xxxxxx verkligen landat här, och nu har det gått snart ett år sedan han/hon kom ...."

Jag håller nog med dig där att det faktiskt kan ta så lång tid för vissa hästar.
Andra kanske anpassar sig mycket fortare. En häst som dessutom aldrig flyttat nån gång tar säkert längre tid än för en häst som är van. Och dessutom så har ju ston svårare att "knyta an" till någon än vad valacker har.
Säger som flera andra, ta och lär känna hästen och låt hästen lära känna dig. Hästen måste ju lära känna dig och få förtroende för dig innan den kan känna sig trygg och kunna lite på dig.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Ponnyn blev som förbytt efter vi köpte henne

Det låter också som den inte fått den motion som den fick tidigare.

Överskottsenergi kan visa sig exakt som med denna.

Tävlingshästar som säljs rids o tränas var dag från dag 1 o blir sällan eller aldrig problematiska.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 415
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 938
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp