Hjälp, prematurt föl!

Kristall10

Trådstartare
Stoet fölade för va en timme sedan. Ungen är premaur. Pratat med vet som sa att det enda som vi kan göra i kväll är att få i den råmjölk. Råmjölken är av dålig kvalité, under godkänt. Får inte tag i den vet tipsade om som har bra råmjölk i frysen.
Vad göra?!
Ska jag ringa och säga att vet får komma ut å ge plasma? Det första vet säger är att det är dålig prognos på prematura föl. Född på dygn 326.
Hon är inte sugen på att äta när vi försöker med flaska.
 
Hur ser du att den är prematur? Det är inte "bara" ett dummyföl...? Dygn 326 är ju rätt normal dräktighetslängd...

Jag skulle nog testa med plasma om ni inte får i den tillräckligt med mjölk av bra kvalitè.
Utbuktande panna, liten och tunn, hängande öron, svag sugreflex. Kämpar med att få i henne mjölk men hon är inte jätte intresserad. Veterinären kommer och ger plasma och antibiotika. Men dom har inte så mycket plasma hemma så dom är rädd om det dom har och ville jag skulle jaga råmjölk i första hand. Fick dock inte tag i någon.
 
Väntar fortfarande på vet. Men jag har fått i henne drygt 5 dl mjölk och nu sista gången så gnäggade hon och började suga på mina skor när jag kom. Och sög jätte bra på flaskan så det kändes som ett steg i rätt riktning. Gör försök att resa sig ibland men orkar inte utan sover mest.
Trodde vi hade haft nog med otur med förra fölungen, men tydligen inte. Denna är iofs inte ens min...
 
Vet har nu varit här och lämnat plasma som jag ska nappa i henne samt gett antibiotika. Dom hade bara gammal plasma hemma och därmed kunde hon inte ge intravenöst utan jag får nappa i stället. Hon äter bara ca 1 dl vid varje tillfälle så det kommer bli kämpigt att få i henne då jag måste blanda med mjölk oxå. Hon hoppades att de skulle få ny plasma i morgon.
Vet kommer på morgonen igen för mer antibiotika och ev röntgen av benen för att se om de är utvecklade. Är så inte fallet är det inte mycket mer att göra enligt vet.
Men hon är piggare och ålar runt i boxen och gnäggar så det är ju bra.
 
Min erfarenhet är inte toppen av det du beskriver. Gav ni plasman i flaska innan eller efter mjölken? Hur gammal var plasman? De jag pratat med har sagt att nyligen utgången plasma kan ges även i.v men att det inte är optimalt, men bättre än inget.
 
Min erfarenhet är inte toppen av det du beskriver. Gav ni plasman i flaska innan eller efter mjölken? Hur gammal var plasman? De jag pratat med har sagt att nyligen utgången plasma kan ges även i.v men att det inte är optimalt, men bättre än inget.
Plasman är från 2018 och har fällningar i sig så den går inte ge IV. Veterinären kom drygt fyra timmar efter att fölet var fött så vi hann ju ge mjölk innan vi började med plasman. Tog ju för givet att den kunde ges IV. Det gick bra til en början att blanda hälften mjölk och hälften plasma. Men för varje gång jag ska ge så har hon varit mindre och mindre sugen på att äta. Nu är hon inte sugen alls och ligger bara stilla. När veterinären var här var hon rätt pigg.
Så det kommer nog inte att gå vägen. Men vet är på väg för att komma och ge glucosdropp och sonda plasma. Tyvärr verkar det vara missat att beställa hem ny plasma när den nya dom hade hämtades av en annan vet station. Man ska verkligen inte ha föl i Norrland... Vi har ju ingen klinik heller att kunna åka till, ingen som har dygnet runt öppet i alla fall.
Det blir garanterat inget mer föl för mig.
 
Plasman är från 2018 och har fällningar i sig så den går inte ge IV. Veterinären kom drygt fyra timmar efter att fölet var fött så vi hann ju ge mjölk innan vi började med plasman. Tog ju för givet att den kunde ges IV. Det gick bra til en början att blanda hälften mjölk och hälften plasma. Men för varje gång jag ska ge så har hon varit mindre och mindre sugen på att äta. Nu är hon inte sugen alls och ligger bara stilla. När veterinären var här var hon rätt pigg.
Så det kommer nog inte att gå vägen. Men vet är på väg för att komma och ge glucosdropp och sonda plasma. Tyvärr verkar det vara missat att beställa hem ny plasma när den nya dom hade hämtades av en annan vet station. Man ska verkligen inte ha föl i Norrland... Vi har ju ingen klinik heller att kunna åka till, ingen som har dygnet runt öppet i alla fall.
Det blir garanterat inget mer föl för mig.
Herregud vilken tråkig sits... Jag beklagar verkligen. Sonda plasma? Samma gamla som ni redan gett? Var i Norrland bor du? Har svärföräldrar utanför Hudik som är granne med en seminstation med veterinär kopplad till sig men det är lite sent nu... Om du har mjölk så se om du kan få veterinären att visa hur du slangar i mjölk. Inte precis optimalt med risk för aspiration men du har inte direkt ett bra utgångsläge och inte så mycket att förlora som jag ser det
 
Herregud vilken tråkig sits... Jag beklagar verkligen. Sonda plasma? Samma gamla som ni redan gett? Var i Norrland bor du? Har svärföräldrar utanför Hudik som är granne med en seminstation med veterinär kopplad till sig men det är lite sent nu... Om du har mjölk så se om du kan få veterinären att visa hur du slangar i mjölk. Inte precis optimalt med risk för aspiration men du har inte direkt ett bra utgångsläge och inte så mycket att förlora som jag ser det
Ja, samma gamla som vi redan försöker få i henne.
Har gett upp att ge plasma i flaskan nu utan ger bara mjölk, då äter hon lite bättre och har faktiskt rest sig upp på bröstet och sett nyfiken ut ett par gånger nu. Hon behöver näringen mer än plasman just nu för att överhuvudtaget orka.
Vid 3 i natt så visade reffen i alla fall 16, var ju nere på 11 första gången jag mjölkade ur. Så lite antikroppar kanske hon får i sig i alla fall.
Enligt vet så borde hon ha fått i sig nog med mjölk för att vara pigg, drygt 1 liter. Men jag övertalade henne att hon ska få dropp ändå. Hon behöver all energi hon kan få för att orka äta mera.
Tyvärr bor jag utanför Skellefteå så det är för långt till Huddik, tack ändå!
Hoppas verkligen att någon station eller klinik i närheten får hem plasma i dag så jag kan hämta.
 
Ja, samma gamla som vi redan försöker få i henne.
Har gett upp att ge plasma i flaskan nu utan ger bara mjölk, då äter hon lite bättre och har faktiskt rest sig upp på bröstet och sett nyfiken ut ett par gånger nu. Hon behöver näringen mer än plasman just nu för att överhuvudtaget orka.
Vid 3 i natt så visade reffen i alla fall 16, var ju nere på 11 första gången jag mjölkade ur. Så lite antikroppar kanske hon får i sig i alla fall.
Enligt vet så borde hon ha fått i sig nog med mjölk för att vara pigg, drygt 1 liter. Men jag övertalade henne att hon ska få dropp ändå. Hon behöver all energi hon kan få för att orka äta mera.
Tyvärr bor jag utanför Skellefteå så det är för långt till Huddik, tack ändå!
Hoppas verkligen att någon station eller klinik i närheten får hem plasma i dag så jag kan hämta.
Du tänker rätt om glukosdroppet men framför allt vill du ha i den mjölk av bra kvalitet. Kan du få i den dropp och näring så den piggar på sig tillräckligt så skulle jag verkligen försöka få iväg den till klinik. Det är ett jäkla meck att hålla på hemma med begränsade resurser. Går det inte så fine, men plasma i.v lär den behöva, mycket. Har du lagt ut på Facebook i avel och dräktiga ston? Jag efterlyste både råmjölk och plasma och fick fantastiskt gensvar, 2 timmar senare hade jag både refraktometer, råmjölk och plasma.
 
Någon som vet någon som har plasma kring Malmö? Min syster åker med tåget från malmö kl 13 idag och kan i så fall ta med det upp till oss.
 
Någon som vet någon som har plasma kring Malmö? Min syster åker med tåget från malmö kl 13 idag och kan i så fall ta med det upp till oss.
Jag har plasma hemma... Inte Malmö men bor nära Alvesta som är knutpunkt. Dock inte optimalt då det är kylvara/fryst. Har hon möjlighet att ta den i kylväska med klamp så. Min gick ut i år för ett par månader sen, går att ge i.v iaf
 
Jag har plasma hemma... Inte Malmö men bor nära Alvesta som är knutpunkt. Dock inte optimalt då det är kylvara/fryst. Har hon möjlighet att ta den i kylväska med klamp så. Min gick ut i år för ett par månader sen, går att ge i.v iaf
Tusen tack men jag fick just goda nyheter. Stationen 10 mil från oss har just fått leverans av plasma idag och dom behöver den inte själva så vi får hämta där! 🤩🙏🏻🙌🏻
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 704
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 250
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 665
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp