Hjälp, prematurt föl!

Usch, håller verkligen alla tummar för er!

Säger som de andra Ultuna framför Strömsholm. Mälaren är jätteduktiga och snäppet billigare än Ultuna (enligt min erfarenhet). Vet att det varit rörigt här i krokarna sista tiden då Ultuna fick MRSA-smitta och varit delvis stängt. Vilket belastat Mälaren och Strömsholm än mer. Ultuna är sanerat och alla avdelningarna ska vara öppna igen sedan några dagar tillbaka. :)
 
Vi får inte riktigt bukt med koliken så jag räknar inte med att hon finns kvar i morgon.
Fått smärtstillande och kramplösande samt klyx. Nu kommer det ljust mjölkbajs så det är ju bra. Men hon är fortfarande smärtpåverkad om än inte lika mycket som tidigare och jag får inte ge mer smärtstillande och kramplösande förrän vid 2 tiden i natt. Vi masserar magen och försöker lägesändra för att få igång magen.
Blivit svagare av att ha vevat runt med benen och ha ont. Men äter i alla fall men inte lika mycket som hon gjort innan.

Överlevde hon natten? :heart
 
Överlevde hon natten? :heart
Jag står just nu och väntar på att senaste sprutan ska ha effekt. Men det verkar den inte ha. Så jag får nog ringa vet som för komma och avsluta lidandet. Kolik in ju ta tid att häva men jag tänker inte plåga henne hur länge som helst. Hon har blivit så svag nu under natten så jag tror hur som helst inte att hon kommer att återhämta sig även om smärtan försvinner. Hon är fortfarande spänd i hela kroppen och fortsätter veva på med benen trotts smärtstillande och kramplösande 😥
 
Jag står just nu och väntar på att senaste sprutan ska ha effekt. Men det verkar den inte ha. Så jag får nog ringa vet som för komma och avsluta lidandet. Kolik in ju ta tid att häva men jag tänker inte plåga henne hur länge som helst. Hon har blivit så svag nu under natten så jag tror hur som helst inte att hon kommer att återhämta sig även om smärtan försvinner. Hon är fortfarande spänd i hela kroppen och fortsätter veva på med benen trotts smärtstillande och kramplösande 😥
Jag beklagar verkligen.
 
Nu har vår lilla Blomma somnat in. Hon hade det väldigt jobbigt och var i stort sett medvetslös när veterinären kom. Det smärtstillande och kramplösande jag gav hade ingen effekt.
Så hon somnade in i min famn och får ligga kvar ett tag så stoet får sörja. Även om jag tror att hon redan innan förstått hur det skulle sluta. Stoet har vakat över fölis hela natten och inte ätit. Hummat å ”pratat” med henne vid varje kramp. Direkt fölis var borta så gick stoet och tog några tuggor hö... Världens bästa sto som låtit oss hålla på med fölis utan att störa det minsta men alltid funnits med i bakgrunden för att ha koll. Ibland har vi varit fyra pers inne i boxen för att hålla fast fölis vid behandling och stoet har snällt stått lös bakom oss i boxen och väntat och sedan gått fram för att trösta fölis när vi varit klara. Jag sörjer så att jag inte får något föl från henne.

Rent hypotetiskt, skulle ni våga betäcka om detta sto med tanke på att hon är 18 år nu och fått en prematur och en med kontrakturer? Hur stor är risken att nästa också blir prematur tex? Tänker att risken är stor att stoet inte ger nog med näring till fostret och om det är problemet så lär det väl inte bli bättre med stigande ålder?
Jag kommer inte betäcka om men tanken var att försöka låna ut henne eller sälja henne som avelssto efter att detta föl var avvant. Men det lär ju gå dåligt nu.
 
Beklagar verkligen ❤ . Så hemskt tråkigt för er. Som ni kämpade för den lilla ❤.

Angående moderns framtid som avelssto så kanske man ska höra med kunnig veterinär just på avelsområde? Det kan ju vara slumpen som gjort att det inte gått vägen med de här två avkommorna, det är ju inte samma problem de drabbats av.
Svårt att råda.
 
Beklagar er förlust så @Kristall10 :cry: :heart

Vad gäller stoet... jag hade inte försökt igen. Oavsett orsaken till att det gått fel (genetiskt eller slumpen) vill du riskera att gå igenom det igen? :heart
Nä jag kommer inte försöka igen. Främst eftersom att jag nu lärt mig att det är väldigt svårt att få bra veterinärvård för föl här uppe nu när kliniker har stängt och distriktarna inte har så mycket erfarenhet. Utan funderingen gäller i fall att det skulle finnas någon annan som vill försöka då tanken har varit att inte ha kvar henne hos mig efter detta föl. Eftersom att hon inte går att rida så är väl enda lilla hoppet att hitta nytt hem åt henne att hon säljs som avelssto. Men jag är medveten om att det kommer bli svårt oavsett.
 
Nu har vår lilla Blomma somnat in. Hon hade det väldigt jobbigt och var i stort sett medvetslös när veterinären kom. Det smärtstillande och kramplösande jag gav hade ingen effekt.
Så hon somnade in i min famn och får ligga kvar ett tag så stoet får sörja. Även om jag tror att hon redan innan förstått hur det skulle sluta. Stoet har vakat över fölis hela natten och inte ätit. Hummat å ”pratat” med henne vid varje kramp. Direkt fölis var borta så gick stoet och tog några tuggor hö... Världens bästa sto som låtit oss hålla på med fölis utan att störa det minsta men alltid funnits med i bakgrunden för att ha koll. Ibland har vi varit fyra pers inne i boxen för att hålla fast fölis vid behandling och stoet har snällt stått lös bakom oss i boxen och väntat och sedan gått fram för att trösta fölis när vi varit klara. Jag sörjer så att jag inte får något föl från henne.

Rent hypotetiskt, skulle ni våga betäcka om detta sto med tanke på att hon är 18 år nu och fått en prematur och en med kontrakturer? Hur stor är risken att nästa också blir prematur tex? Tänker att risken är stor att stoet inte ger nog med näring till fostret och om det är problemet så lär det väl inte bli bättre med stigande ålder?
Jag kommer inte betäcka om men tanken var att försöka låna ut henne eller sälja henne som avelssto efter att detta föl var avvant. Men det lär ju gå dåligt nu.

Jag beklagar förlusten, så tråkigt att lille fölis tid i livet inte blev av det bättre slaget. Jag hade faktiskt inte försökt igen, både för att det kostar pengar och känsla och för att en så premature trots att stoet gått rätt normal tid tyder på att något inte riktigt fungerar som det skall. Hade hon varit yngre hade det varit värt att nysta i känner jag men med tanke på mammans ålder hade jag sett mig om efter annat sto för vidare avel :heart
 
Jag beklagar verkligen sorgen. Jag minns så väl din resa med den andra fölungen och blev så ledsen när jag läste om oturen med denna lilla också. Ibland finns det verkligen ingen rättvisa i världens otur ❤️.

Jag skulle nog rådfrågat en kunnig avelsveterinär innan jag eventuellt gjort om det. Jag själv skulle nog inte vågat. En gång är ingen gång, men vid två... Även om de skiljer sig åt, så kan det ju vara något konstigt.
 
Jag beklagar förlusten, så tråkigt att lille fölis tid i livet inte blev av det bättre slaget. Jag hade faktiskt inte försökt igen, både för att det kostar pengar och känsla och för att en så premature trots att stoet gått rätt normal tid tyder på att något inte riktigt fungerar som det skall. Hade hon varit yngre hade det varit värt att nysta i känner jag men med tanke på mammans ålder hade jag sett mig om efter annat sto för vidare avel :heart
Ja, jag tänker också att det nog mest troligt är så att något inte fungerar optimalt hos stoet när det gäller dräktighet.
Anmält till amma jouren och det finns ett 1,5 månaders föl 15 mil bort som är uppfödd på ersättning. Är det någon idé att prova tro? Brukar det funka när fölet är så pass gammalt ändå? Vet att du bla har erfarenhet av att skaffa amma.
Någon annan som kanske har erfarenhet?
 
Stoet har ännu inte accepterat att fölis är död. Trodde det då hon blrjade äta direkt efter men sedan har hon bara stått och vakat över henne i boxen. Provat två gånger att ta ut stoet i hagen men hon ska bara in igen. Travade in i boxen och ställde sig över fölet. Hur länge ska man vänt innan man tar ut fölet?
 
Låt henne sörja klart, du märker när hon gjort det och släppt taget. Tog bort min gamling i höstas och sa uttryckligen åt sambon att vänta med att flytta henne med traktorn tills han såg att hennes kompisar hunnit ta farväl. Kom tillbaka (släppte och gick en promenad när hon föll) efter en timme och möttes av en häst i upplösningstillstånd för att sambon försökt att flytta hennes vän för tidigt. Slutade med att kroppen fick ligga kvar över natten, morgonen därpå hade alla hästar accepterat att hon var borta. Inte optimalt för hon låg ganska öppet, men jätteviktigt att låta det ta den tid det tar så att de hinner förstå.

När gamlingen förlorade sitt föl i sin tur släppte hon taget rätt omgående, några timmar så kunde jag ta ut det ur hagen och hon var lugn. Känn av stoet är mitt råd.
 
Låt henne sörja klart, du märker när hon gjort det och släppt taget. Tog bort min gamling i höstas och sa uttryckligen åt sambon att vänta med att flytta henne med traktorn tills han såg att hennes kompisar hunnit ta farväl. Kom tillbaka (släppte och gick en promenad när hon föll) efter en timme och möttes av en häst i upplösningstillstånd för att sambon försökt att flytta hennes vän för tidigt. Slutade med att kroppen fick ligga kvar över natten, morgonen därpå hade alla hästar accepterat att hon var borta. Inte optimalt för hon låg ganska öppet, men jätteviktigt att låta det ta den tid det tar så att de hinner förstå.

När gamlingen förlorade sitt föl i sin tur släppte hon taget rätt omgående, några timmar så kunde jag ta ut det ur hagen och hon var lugn. Känn av stoet är mitt råd.
Tack för svar. Förra fölet släppte hon direkt. Men då hade hon ju stått på box i fyra månader och var överlycklig över att få komma ut. Kan tänka mig att känslorna svallar mer när hon nästan nyss fölat dessutom. Vi får se om de kommer med ett moderlöst föl för att prova och se om Najomi vill ha det. Men fölis får ligga kvar tills Najomi har sörjt färdigt.
 
Beklagar förlusten, så oerhört trist att ni skulle behöva förlora ännu ett föl. :cry::heart

Angående amma till så gammalt föl - har det aldrig lärt sig att dia (om mamman dog under födseln?) så kan det nog bli svårt. Men ditt sto har ju haft föl förut så om ni har tur kanske hon lär honom.... Jag tänker att det är värd att testa iaf, särskilt om du inte har någon använding för stoet så vore det ju skönt om hon kan vara till nytta för någon. :heart
 
Tack för svar. Förra fölet släppte hon direkt. Men då hade hon ju stått på box i fyra månader och var överlycklig över att få komma ut. Kan tänka mig att känslorna svallar mer när hon nästan nyss fölat dessutom. Vi får se om de kommer med ett moderlöst föl för att prova och se om Najomi vill ha det. Men fölis får ligga kvar tills Najomi har sörjt färdigt.

PS: Det brukar gå bättre (och är rekommenderat) att man kör stoet till fölet. Om hon inte är interesserad så kan man även testa hormonbehandling, hojta till om ni behöver "receptet".
 
Ja, jag tänker också att det nog mest troligt är så att något inte fungerar optimalt hos stoet när det gäller dräktighet.
Anmält till amma jouren och det finns ett 1,5 månaders föl 15 mil bort som är uppfödd på ersättning. Är det någon idé att prova tro? Brukar det funka när fölet är så pass gammalt ändå? Vet att du bla har erfarenhet av att skaffa amma.
Någon annan som kanske har erfarenhet?

Chansen finns att de kommer ta till sig varandra (hormonbehandling om de inte vill ha varandra självmant) men jag har ingen erfarenhet av att få ett så gammalt föl att äta från juvret. Att ta flaskan lär vara väldigt präglat vid det här laget och jag hade inte velat ha den uppgiften på mina händer. Å andra sidan kanske de båda får en mer kvalitativ tillvaro tillsammans även om man inte får den lille att dia. Jag hade inte velat lämna bort mitt sto så långt till en okänd utan referenser dock. Likväl hade jag inte velat att någon kör ett så litet föl så lång sträcka för att "testa om det går" utan min åsikt är att då åker stoet till fölet. Det är mer eller mindre praxis, men alla håller inte med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 730
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp