Hjälp, prematurt föl!

Tack för alla svar! Det blir inget med det moderlösa fölet. Ägaren hade inte tid att hålla på att försöka få det att funka och fölet har andra hästar runt omkring att vara med.

En annan fråga som jag funderat på. Brukar man sticka och sy i små föl utan någon typ av lokalbedövning? När vet satte kanyl fick hon sticka om flera gånger för att få den rätt och sedan skulle den sys fast och det blev ju flera stick då med nålen. Kanylen lossnade dessutom så den fick sättas om dagen efter och proceduren upprepade sig. Det var väldigt stressande för fölis som så klart reagerade en hel del på sticken.
 
Beklagar att ni förlorade den lilla 😭 Värsta som kan hända. Vi har haft ett sto som förlorade fölungen nästan direkt efter fölning. Hon sörjde i strax över ett dygn innan vi fick ta i från henne fölungen. Hon var rätt hysterisk. Vi prövade med att ta i mot en moderslös men den dog tyvärr med pga av troligtvis den långa resan och att de inte hade fått i sig tillräckligt med mjölk från början. Så för henne blev de ju dubbelt upp tyvärr.
 
Beklagar att ni förlorade den lilla 😭 Värsta som kan hända. Vi har haft ett sto som förlorade fölungen nästan direkt efter fölning. Hon sörjde i strax över ett dygn innan vi fick ta i från henne fölungen. Hon var rätt hysterisk. Vi prövade med att ta i mot en moderslös men den dog tyvärr med pga av troligtvis den långa resan och att de inte hade fått i sig tillräckligt med mjölk från början. Så för henne blev de ju dubbelt upp tyvärr.
Men stackarn! Ja det är tragiskt och så ledsamt när man ser stoets sorg.
Nu går stoet i alla fall i hagen och betar och lilla fölis är i jorden. Barnen plockade blommor och la på graven och sonen son ör fyra sjöng Blinka lilla stjärna där ✨💕🌸💔😞
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 763
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 279
Senast: Tassa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp