Hjälp, rädd importhäst

3mma

Trådstartare
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...
 
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...
Tänker på två viktiga saker.
1) Det är ju en unghäst, kan ju inte varit inriden särskilt länge. Är absolut ingen unghästexpert men det går ju att både under- och överhantera en unghäst. Vad har du för kravnivå mot honom?
2) Han har bara varit här tre månader. I min värld är det väldigt lite efter en sådan omställning i sådan ung ålder.


Nu kanske du är mycket mer unghästvan än mig, men det var spontana tankar iaf.
 
Join up ses inte längre som något positivt av många hästmänniskor längre, särskillt inte med en otrygg och rädd häst. Han är 3 år gammal och en bebis, du får sätta dig ner att ta en eftertänkare, du saknar kunskapen, har du viljan att fortsätta detta och vill du lära dig vad som krävs, eller är du rädd eller saknar du lysten? det är absolut inget fel på att vara rädd, bättre att erkänna och då kunna ta rätt beslut för hästen. Om det är läget så tycker jag man tar ansvaret och säljer hästen till någon som kan hjälpa hästen och har kunskapen som behövs (troligen med förlust, men det får man ta på sig när man importerar osedd). Det är inte hästens fel, det låter väldigt troligt som han har haft grejor som nog inte varit så bra. Finns vissa ställen i Spanien och andra länder vart det inte alls är ovanligt att slå hästerna om dom "inte beter sig", jag tror han förväntar sig att bli slagen när han blir rädd och studsar runt och i "anticipation" på detta så får han mer panik och då skenar. Det blir negativt på negativt så att säga. (Men detta är endast mina tankar utifrån din beskrivning, jag är inte där, det kan vara smärt-beteende också)

Denna stackars häst har fått flytta till ett helt annat land och jag tror helt enkelt du pressat honom för mycket och för snabbt, (Om han då inte har ont), jag förstår man vill rida, men man får verkligen sätta sig in i hästen ställe och då ta det lugnt, vissa hästar kan det ta 1 år eller mer för dom landar i en ny miljö.- Jag hade rekomenderat att kolla på Warwick Schiller
. Jag gillar hans videoer skarpt, han går verkligen på djupen om hur vi som hästfolk hanterar våra hästar OCH hur han själv har lärt sig av hästar och själv börjat om.

Video som faktiskt är på hans framsida, som påminner mig om det du beskrivar:

Jag hade backat bandet hela vägen till början och börjat om som det vore en helt rå häst och då tå det långsamt. Jag hade läst och sugit åt mig all information som finns online och sedan hittat en duktig tränare med rätt inställning som jag hade tagit hjälp av- alltså en person som jobbar med hantering och "problemhästar" finns många som är mindre bra av såna, så gäller att man ser sig för och inte tar ut första bästa.

Jag känner flera hästfolk som varit super duktiga ryttare, vunnit mycket tävlingar och då fått en ny häst som är "svår" och "galen" enligt andra, ena tjejen har en FB sida vart hon beskriver allt hon gjort med sitt sto. Hon fick tänka om och ändra hela hennes sätt att hålla på med hästar på. Ibland så får man helt enkelt ta sig en tankeställare och ändra på hur man gör. (Hon finns här om du vill läsa: https://www.facebook.com/Drageakademiet )
 
Om det vore för att han tror att han ska bli slagen, så borde väl problemet ha funnits redan från början? Kanske du behöver någon mer erfaren som rider och hanterar hästen ett tag? Om du är säker på att det inte beror på smärta, vill säga.
 
Som en extra liten sidgrej- så gillar jag inte när man bara står på hårt "NEJ DEN HAR INTE ONT!!". Man får ha en öppen inställning när man har med hästar att göra, dom är otroligt snälla och följsamma djur, som behöver man lyssnar på dom. Kanske den inte har ont, men jag tycker iaf man får ha ett öppet sinne för möjligheten, så om tecken visas för detta, så ignorerar man dom inte. Jag hade använd krut på oavsett att få en sån häst kollat, finns massor med kiropraktors etc som är otroligt bra på att hitta små saker som kanske kan ställa till det. Sedan steg som, hur ligger sadlen? hur är tränset, hur är bettet etc. Man får helt enkelt lära sig att lyssna på sin häst.

Jag har haft en veterinär som jobbar på en väldigt känd klinik i Stockholm, som sa rakt av att min häst inte hade KS för hon va så fint musklad över ryggen, hon va halt. Sedan visade det sig minsann att hästen hade grov KS på flera ställen och MÅNGA problem. Blev i slutänden hon blev bortagen pga.. detta. Så jag litar verkligen inte på det där med att tro sig tvär säker på en sak. Man får vara öppen för hur saker kan se hur med våra hästar.

Det behöver inte vara så han är skadad. Kanske sadlen och gett problem? vem vet. Finns massor med hästar vart sadlen i "teori" borda vara bra, men hästen hatar den. Man får fel söka och ta ett steg i taget. I samband med det andra jag skrev.
 
3 månader är väldigt kort tid för en så unghäst. En ung känslig individ som rest långt och allt är nytt.
Låt hästen strosa i hagen, borsta och mys. Låt det ta tid, räkna med ett halvår till där det bara ska gå ut på att ni ska bygga en relation. Släpp alla krav och förväntningar på hästen. Behöver den röra på sig, låt den springa lös i inhägnat område och träna på att det är positivt att komma till dig. 😊

Om han har blivit tränad kontinuerligt i flera månader eller något år så är det nog dags för en ordentlig unghästvila också.

Förstår att du är taggad på att komma igång med din fina häst, det kommer nog bli bra för er bara han får lite tid på sig. Lyssna på din magkänsla och inte så mycket på vad folk runt dig säger eller tycker.
 
Finns importhästar som har en ryggsäck med sig när dom kommer. Tuff snabb inridning och ingen hagvistelse.
Skulle börja med att låta den landa och få vara häst med kompisar och mycket hagvistelse.
Trygga kravlösa rutiner utan att tumma på säkerheten
Alla nya intryck med helt annorlunda liv och samt mer att få tycka till om kan bli farligt i längden.
 
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...
Hur har man gått igenom hästen medicinskt?

Har någon ridit den sedan den kom hit? Hur pass mycket då och är det du eller någon annan som ridit?
När har problemen börjat?

Varför upplever du att det är för att den tror den sa få stryk? Vad är det som sker?

Är du van vid Iberier?

Om man är absolut säker på att det inte är smärtrelaterat så finns väl lite olika alternativ.

Jag ser sånt här en del.
Med vissa importer, tex från Spanien eller andra länder där hanteringen i vissa stall kan vara väldigt brutal, får man hästar som sköter sig, upplevs trafiksäkra, uppför sig bra i ridningen etc. Men då har de ridits av orädda och hårda ryttare på sätt vi här i Sverige oftast inte brukar iom att det för oss är för brutalt.
När hästen sedan kommer till ryttare som kanske både är mindre sadelfast, inte van vid den typen av hästar och inte har kunskap riktigt att möta upp med så kan det spåra ur. Hästen märker att den inte rent fysiskt hålls fast, den får inte stryk och den kan då börja visa annat beteende.
Med för området rätt kunskap och rätt verktyg kan man forcera igenom en väldig massa på ett ojust sätt. Och man kan få stopp på en häst som försöker sticka eller gör det. Så det problemet döljs.

Hästar som också tagits brutalt kan bli introverta och när de väl reagerar är det för att de är i full panik/smärta/etc och explosionerna blir enorma gentemot den där hästen som oftare låter sina känslor pysa ur, inte gör som man vill etc.

För att jobba med det på en så ung individ får man oftast nolla dem och rida in på nytt för att få bäst resultat och minska farorna för den som ska jobba med hästen.
Sen får man ju se till att det är en 3-åring. Den har eventuellt mycket energi som förvärrar problemen.
Den är förmodligen också mer balanskänslig om ryttaren är van vid äldre hästar som inte ridits av ryttare med mkt god balans och liksidighet. PRE:er är ju så pass överrörliga ofta och känsliga att de kan reagera stort på små, små balansmissar. Jag har haft flera duktiga kompisar som åkt i backen av bara den pga att hästen reagerat på liten, liten balansmiss.
Man måste lära in ett signalsystem som gör att man kan kontrollera hästen så att den inte blir farlig. Och givetvis det viktigaste av allt: ta reda på varför den reagerar. Så man kan hjälpa den.

Har man inte rutin på detta och själv upplever att hästen blir farlig så kan det vara klokt att lämna hästen till tränare eller iaf ta ut en tränare regelbundet så denne får se hästen live och förmodligen också själv sköta en del av arbetet.
 
Join up ses inte längre som något positivt av många hästmänniskor längre, särskillt inte med en otrygg och rädd häst. Han är 3 år gammal och en bebis, du får sätta dig ner att ta en eftertänkare, du saknar kunskapen, har du viljan att fortsätta detta och vill du lära dig vad som krävs, eller är du rädd eller saknar du lysten? det är absolut inget fel på att vara rädd, bättre att erkänna och då kunna ta rätt beslut för hästen. Om det är läget så tycker jag man tar ansvaret och säljer hästen till någon som kan hjälpa hästen och har kunskapen som behövs (troligen med förlust, men det får man ta på sig när man importerar osedd). Det är inte hästens fel, det låter väldigt troligt som han har haft grejor som nog inte varit så bra. Finns vissa ställen i Spanien och andra länder vart det inte alls är ovanligt att slå hästerna om dom "inte beter sig", jag tror han förväntar sig att bli slagen när han blir rädd och studsar runt och i "anticipation" på detta så får han mer panik och då skenar. Det blir negativt på negativt så att säga. (Men detta är endast mina tankar utifrån din beskrivning, jag är inte där, det kan vara smärt-beteende också)

Denna stackars häst har fått flytta till ett helt annat land och jag tror helt enkelt du pressat honom för mycket och för snabbt, (Om han då inte har ont), jag förstår man vill rida, men man får verkligen sätta sig in i hästen ställe och då ta det lugnt, vissa hästar kan det ta 1 år eller mer för dom landar i en ny miljö.- Jag hade rekomenderat att kolla på Warwick Schiller
. Jag gillar hans videoer skarpt, han går verkligen på djupen om hur vi som hästfolk hanterar våra hästar OCH hur han själv har lärt sig av hästar och själv börjat om.
Fast drar du inte helt extremt stora växlar på ingenting nu?
 
Jag är inne på samma spår som Tuaphua, utomlands har man ofta en väldigt tight "hård" ram som hästen arbetas in i av orädda proffs, och sen när de flyttar till nya hem förlorar de den här tighta ramen och blir mycket osäkra, rädda och explosiva. Verkar hästen må bra så det inte är ett veterinärt problem hade jag backat bandet till de absoluta grunderna och etablerat en relation till hästen från marken, tagit duktig tränarhjälp som både kan sitta upp och instruera för när det är dags för uppsuttet, och funderat ett par varv på om jag löser detta problemet eller om en mindre känslig häst vore en bättre matchning.
 
När ägaren skriver hon tänker skicka tillbaka hästen där den kommer ifrån så nej. Du får tycka det, men hästar väljer inte att hålla på med oss. Det ansvaret har vi, så då får man lyssna på sin häst.
Du säger att trådskaparens inte har tillräcklig kunskap. Du ifrågasätter hennes lust att lära sig, hennes vilja och hennes allmänna lust. Du säger att hon pressar för hårt. Du påstår också att hon hårt driver "NEJ DEN HAR INTE ONT!" när hon skrivit att hon är veterinär och beteendet inte är smärtutlöst.

Du har ingen aning om vare sig kunskapnivåer, engagemang, eller vilka krav som TS ställer. Du fullkomligt strösslar med förutfattade meningar och fyller i mellan raderna på ett sätt som jag upplever som fruktansvärt osympatiskt och tonlöst. Tror du verkligen att det är konstruktivt att förminska TS på det sätt du gör?
 
Du säger att trådskaparens inte har tillräcklig kunskap. Du ifrågasätter hennes lust att lära sig, hennes vilja och hennes allmänna lust. Du säger att hon pressar för hårt. Du påstår också att hon hårt driver "NEJ DEN HAR INTE ONT!" när hon skrivit att hon är veterinär och beteendet inte är smärtutlöst.

Du har ingen aning om vare sig kunskapnivåer, engagemang, eller vilka krav som TS ställer. Du fullkomligt strösslar med förutfattade meningar och fyller i mellan raderna på ett sätt som jag upplever som fruktansvärt osympatiskt och tonlöst. Tror du verkligen att det är konstruktivt att förminska TS på det sätt du gör?
Det får du tycka. 🤷‍♀️ jag tänker inte sitta och mala på en diskussion i en tråd som kommer helt av spåret, som det ofta blir här. Om bara 1 sak kan hjälpa 1 häst i någonting som blir skrivit så har kommentaren man lämnar gjort sitt syfte och det är det iaf jag försöker uppnå. Jag anser det är totalt lönlöst att dra någon långdragen diskussion om det ena och det andra vidare så. Du får tycka precis vad du vill utifrån hur du läser och tolkar mitt inlägg. Jag vet mitt syfte med det jag skrev och uppenbarligen flera som har samma tankar. Så jag slipper den där.
 
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...

Håll ut. Han är bara tre och har gått igenom väldigt mkt. Man brukar säga att det tar ett år att lära känna en häst.

Uteslut smärta och dåligt passande utrustning och ge det tid.
 
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...
Jag skulle börja om noll med allt. Göra de saker som fungerar från marken. Få hästen att lita på dig. 3 månader är igen långtid att få hästen att lita till ny människa. Man vet inte riktigt vad den har i bagaget.
Rida in på nytt. 3 år är ungt och tycker du att du har tiden och orken så det är en häst du tycker om?
 
Som många andra råder jag att man börjar från början. Hästen är hanterad och utbildad under vissa ramar och blir otrygg när de ramarna inte längre finns. Han har dessutom bytt klimat, landskap, språk.

Man är vänlig och fyrkantig mot hästen. Ger den rutiner, gör samma sak på samma sätt dag efter dag. Då blir hästen trygg att den vet vad som händer och vad som förväntas av den.

Join-up har jag aldrig sett varit positivt för någon häst, det jag har sett har gjort hästen ännu otryggare och osäker på vad som gäller.
 
"tränar join up" är för mig en rejäl varningsklocka.
Join up är en extremt hård metod mentalt som knäcker hästen psykiskt istället för fysiskt som du gör genom att konsekvent rappa upp den med en pisk. Det man gör när man "tränar" join up är att man tar ut sin snälla häst ur stallet och slänger in den i en round pen. Efter det så driver man den från sig och talar om att du är elak så du får inte vara med i flocken. Hästen har inte en susning om vad den gjort för fel eftersom den inte gjort något fel. Tillslut ber den på sina bara knän om att få komma in i flocken igen för att ha en chans att överleva, en ensam häst är en död häst. För mig är den inte psykisk mobbning det är mental terror.
Ja det finns tillfällen där jag tror metoden har sin plats men den ska enbart urföras av extremt kunniga personer och som en allra sista utväg innan ett skott i pannan.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 691
Träning Hej, Jag vet inte om det här är en hästhanteringsfråga eller hästmänniska men vi försöker... Jag har haft häst i många år och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 924
Senast: Honeypixie
·
Träning Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 999
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp