Hjälp, rädd importhäst

"tränar join up" är för mig en rejäl varningsklocka.
Join up är en extremt hård metod mentalt som knäcker hästen psykiskt istället för fysiskt som du gör genom att konsekvent rappa upp den med en pisk. Det man gör när man "tränar" join up är att man tar ut sin snälla häst ur stallet och slänger in den i en round pen. Efter det så driver man den från sig och talar om att du är elak så du får inte vara med i flocken. Hästen har inte en susning om vad den gjort för fel eftersom den inte gjort något fel. Tillslut ber den på sina bara knän om att få komma in i flocken igen för att ha en chans att överleva, en ensam häst är en död häst. För mig är den inte psykisk mobbning det är mental terror.
Ja det finns tillfällen där jag tror metoden har sin plats men den ska enbart urföras av extremt kunniga personer och som en allra sista utväg innan ett skott i pannan.
Håller verkligen med i ditt inlägg, därav mitt första inlägg kanske också blev lite "hårdare" i orden än menad, för blev typ mag ont för mig att läsa om en 3 årig import häst som fått flytta till något helt nytt och okänt, då blir utsatt för join up och sedan TS avslutar med " kanske skicka tillbaka den". Blir bara väldigt mycket fel där, jag tror verkligen inte någon gör någon av dessa sakerna i någon elak syfte, men min tanke när man då kör "join up" som method på en otrygg unghäst, att det då innebär man gör detta av okunskap, för jag tycker som du absolut inte man skall göra detta mot hästar.
 
Håller verkligen med i ditt inlägg, därav mitt första inlägg kanske också blev lite "hårdare" i orden än menad, för blev typ mag ont för mig att läsa om en 3 årig import häst som fått flytta till något helt nytt och okänt, då blir utsatt för join up och sedan TS avslutar med " kanske skicka tillbaka den". Blir bara väldigt mycket fel där, jag tror verkligen inte någon gör någon av dessa sakerna i någon elak syfte, men min tanke när man då kör "join up" som method på en otrygg unghäst, att det då innebär man gör detta av okunskap, för jag tycker som du absolut inte man skall göra detta mot hästar.
Jag är också övertygad om att det är av okunskap. Metoden såldes ju in stenhårt av god affärsman för ett antal år sedan och jag som många andra gick på det. Insåg dock rätt snabbt att något kändes fel då jag försökte utföra den så la ner oerhört fort och genomförde aldrig. Idag mår jag illa av tanken att jag inte tänkte ett steg längre och tackar min vackra vita <-- för att hon lärde mig att man inte beter sig på det sättet mot sin häst.
 
Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst...
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Så till problemet... Han har nu vid några tillfällen fått panik, skenar och blir då helt okontaktbar. Det har skett både vid ridning och longering. Jag upplever att det uppstår i situationer när han tror att han ska bli slagen. Han blir då direkt farlig och går inte att kommunicera med eller att få stopp på.
Jag har full förståelse att det behövs tålamod och positiv förstärkning. Vi går mkt med honom i skogen, tränar "join-up" och mycket hantering, men ser ingen förbättring. Vad kan jag göra för att han ska få tillit till människor? Har någon erfarenhet av liknande problem?
Ska jag ge upp hoppat och lämna tillbaka honom eller hålla ut...
Tråkig situation men jag tror det finns hopp. Som flera andra i tråden så tänker jag också att du behöver ge det tid. Hästhanteringen/ridning skiljer sig ganska mycket mellan Spanien/Portugal och Sverige. Jag tror inte att din häst nödvändigtvis har blivit slagen men omställningen och en helt annorlunda hantering gör att den blir osäker och reagerar med flykt.

Jag hade vänt mig till någon som har kunskap om det system som hästen är vanvid och som kan hjälpa dig att förstå och även hjälpa hästen förstå ditt system. Många instruktörer inom WE har kunskap och erfarenhet av hantering och ridning av iberiska hästar och vilka möjligheter och svårigheter som kan uppstå.
 
Det får du tycka. 🤷‍♀️ jag tänker inte sitta och mala på en diskussion i en tråd som kommer helt av spåret, som det ofta blir här. Om bara 1 sak kan hjälpa 1 häst i någonting som blir skrivit så har kommentaren man lämnar gjort sitt syfte och det är det iaf jag försöker uppnå. Jag anser det är totalt lönlöst att dra någon långdragen diskussion om det ena och det andra vidare så. Du får tycka precis vad du vill utifrån hur du läser och tolkar mitt inlägg. Jag vet mitt syfte med det jag skrev och uppenbarligen flera som har samma tankar. Så jag slipper den där.
Om du nu verkligen vill att det du skriver ska hjälpa hästen har du väldigt mycket att jobba på i hur du framställer det. Som sagt, att förminska den som ber om råd är generellt inte ett direkt bra sätt att få mottagaren att ta till sig av det man skriver.
 
Om du nu verkligen vill att det du skriver ska hjälpa hästen har du väldigt mycket att jobba på i hur du framställer det. Som sagt, att förminska den som ber om råd är generellt inte ett direkt bra sätt att få mottagaren att ta till sig av det man skriver.
Att säga någon saknar kunskap om en sak är inte att förminska en person, det är en realitet vi som människor ofta får handskas med. När man skriver ett inlägg på ett forum och sedan beskriver methoder som sedan jag (och andra) anser är sanslösa att använda så drar jag den slutsatsen man saknar kunskap. Det är inte så jag är någon omnipotent gud som har rätt och alla svar, men det är den konklussionen jag drog utifrån detta. Som så många andra, så drar man en konklussion.

Sedan läser du in massor saker mellan radorna, som om jag anklager TS för inte ha lyst, anledningen till jag drog upp det med lyst/ork etc är för jag faktiskt tycker det är helt rimligt att man erkänner man har tagit vatten över huvedet, man måste inte kämpa på en 3 årig häst som får panik och skenar om man inte vill eller är rädd, det skall vara roligt att ha häst, man får göra misstag och då rätta till det på bästa sätt. TS snackade själv om att lämna tillbaka hästen, så därav innehöll mitt svar med detta.
Jag tycker inte man kan lämna tillbaka en sådan häst, som sedan skall stå i en transport en vecka+ i en transport tillbaka till Spanien, så därav att sälja hästen istället till rätt hem är en mycket bättre lösning.

Sedan har jag eller andra ibland fått en sån aha upplevelse av folk som är raka på sak, man kanske blir förbannad till en början, men sen när man tänkt efter så har man tänkt att dom personerna som sa åt faktiskt hade en poäng.

Sedan att du tycker man skall säga saker på ett visst sätt det får du tycka, men som tur är så behöver jag inte hålla med dig, att du vill läsa massor saker mellan linjerna och ta åt dig åt TS är din sak. Kanske du behöver jobba med att inte ta åt dig åt andra och läsa in massor saker som inte är skrivit.

Det är det sista jag kommer säga åt hela den diskussionen (I mean it this time) får annars kommer hela tråden av spåret och det då blir en diskussion på flera sidor med "du sa så, eller så" och som sagt tycker jag det är onödigt slöseri med tid och energi.
 
"tränar join up" är för mig en rejäl varningsklocka.
Join up är en extremt hård metod mentalt som knäcker hästen psykiskt istället för fysiskt som du gör genom att konsekvent rappa upp den med en pisk. Det man gör när man "tränar" join up är att man tar ut sin snälla häst ur stallet och slänger in den i en round pen. Efter det så driver man den från sig och talar om att du är elak så du får inte vara med i flocken. Hästen har inte en susning om vad den gjort för fel eftersom den inte gjort något fel. Tillslut ber den på sina bara knän om att få komma in i flocken igen för att ha en chans att överleva, en ensam häst är en död häst. För mig är den inte psykisk mobbning det är mental terror.
Ja det finns tillfällen där jag tror metoden har sin plats men den ska enbart urföras av extremt kunniga personer och som en allra sista utväg innan ett skott i pannan.
Jag har använt joint up och det handlar ju som med allt hur det görs. Jag "typ" gör en join up i hagen om någon häst blir bufflig eller "farlig" , typ vid fodring om hästen blir jobbig shasar jag iväg den och som nu har jag en märr som två gånger vänt upp rumpan och ger järnet när hon sparkar mot en, då har jag shasat iväg henne. Jag vill sätta en gräns utan att använda våld men ändå markera att det är fel. Funkat bra med kombination med annan hantering, nu kommer hon nu fram i hagen med öronen framåt och vill bli kliad och masserad så va det inte när hon kom.
Hon behövde struktur men också känna att jag är postiv att vara med ingetn man ska sparka och bita utan ha trevligt med.
Så join up är inget jag använder på ett aggressivt sätt eller på många hästar. Utan mer på ett samma sätt hästar shasar iväg varandra i en flock.
 
Jag har använt joint up och det handlar ju som med allt hur det görs. Jag "typ" gör en join up i hagen om någon häst blir bufflig eller "farlig" , typ vid fodring om hästen blir jobbig shasar jag iväg den och som nu har jag en märr som två gånger vänt upp rumpan och ger järnet när hon sparkar mot en, då har jag shasat iväg henne. Jag vill sätta en gräns utan att använda våld men ändå markera att det är fel. Funkat bra med kombination med annan hantering, nu kommer hon nu fram i hagen med öronen framåt och vill bli kliad och masserad så va det inte när hon kom.
Hon behövde struktur men också känna att jag är postiv att vara med ingetn man ska sparka och bita utan ha trevligt med.
Så join up är inget jag använder på ett aggressivt sätt eller på många hästar. Utan mer på ett samma sätt hästar shasar iväg varandra i en flock.
Sen när är att schasa iväg hästen som sparkar åt en detsamma som en Join up?
Join up är en teknik som går ut på att stenhårt driva sin häst ifrån sig på liten yta där hästen inte kan komma undan utan måste springa benen av sig utan att hästen gjort något fel.
 
Sen när är att schasa iväg hästen som sparkar åt en detsamma som en Join up?
Join up är en teknik som går ut på att stenhårt driva sin häst ifrån sig på liten yta där hästen inte kan komma undan utan måste springa benen av sig utan att hästen gjort något fel.
Jag skriver typ av join up. Man kan shasa iväg en häst med samma resultat som en join up
 
Vari är likheten mellan att schasa iväg en häst som betett sig dåligt och att jaga en häst som beter sig bra i ett trångt utrymme? Att driva en häst ifrån sig är inte en join up på något sätt.
Då ser vi på join up på olika sätt. Principen är densamma, jag behöver bara inte göra det i ett trångt utrymme eller på en "duktig" häst.
Kan tillägga att jag shasar ju inte bara iväg hästen en gång utan markerar ordentligt, utanför den skull bli aggressiv.
Jag ser likheter inte du och så kan det få lov o h vara
 
Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen var då inriden, provreds inte av mig men jag fick många hanterings- och ridfilmer. Väl hemma i Sverige anlände en otroligt snäll individ, om än försiktig mot människor. Orädd för miljö, trevlig att hantera. Pigg och mycket känslig i ridningen.
Hur mycket vila har den här hästen fått sen han reds in? Låter som ett klassiskt "pushat unghäst för mycket"-problem och det kommer bakslag.
 
Då ser vi på join up på olika sätt. Principen är densamma, jag behöver bara inte göra det i ett trångt utrymme eller på en "duktig" häst.
Kan tillägga att jag shasar ju inte bara iväg hästen en gång utan markerar ordentligt, utanför den skull bli aggressiv.
Jag ser likheter inte du och så kan det få lov o h vara
Jag ska ta en liknelse för att tydliggöra vad jag menar för det ser för mig ut som om vi pratar om helt olika saker.
Pelles föräldrar anser att det är en god uppfostringsmetod att ställa barnet i skamvrån/time out. Ibland får Pelle stå där i förebyggande syfte för att lära sig vad som händer om man inte lyder. Ibland får han stå där för att han tex sparkat boll så att en ruta gått sönder.
Tycker du att de sakerna är jämförbara?
 
Jag ska ta en liknelse för att tydliggöra vad jag menar för det ser för mig ut som om vi pratar om helt olika saker.
Pelles föräldrar anser att det är en god uppfostringsmetod att ställa barnet i skamvrån/time out. Ibland får Pelle stå där i förebyggande syfte för att lära sig vad som händer om man inte lyder. Ibland får han stå där för att han tex sparkat boll så att en ruta gått sönder.
Tycker du att de sakerna är jämförbara?
Får isåfall bli en liknelse som rör hästar eftersom hästar och människor beter sig ganska olika. Sen som jag sa jag använder en typ av join up när den krävs inte i förebyggande om det är det du syftar på.
 
Får isåfall bli en liknelse som rör hästar eftersom hästar och människor beter sig ganska olika. Sen som jag sa jag använder en typ av join up när den krävs inte i förebyggande om det är det du syftar på.
Nu pratar vi samma sak. Just det där med förebyggande är det jag försökt få igenom som en den stora skillnaden även om jag tvivlar på att det du genomför är en regelrätt join up men den diskussionen är inte särskilt relevant :)
 
Jag hade för många år sedan en vuxen väluppfostrad och välutbildad/tävlad häst som började bete sig på exakt det sättet efter att jag hade ägt honom några månader. Minst sagt problematiskt! Det visade sig att hästen inte trivdes i det fina tävlingsstallet med små hagar och 3-5 dagar ridhus/vecka. Flyttade till litet stall med tre boxar och red utomhus. Alla problem försvann och han var världens trevligaste häst som stannade hos mig livet ut. Nu har du en unghäst och en import men jag tänker ändå att det kan handla om att han inte trivs med sitt liv/sin miljö.
 
Också bara för att "pipe in"
video vart han kollar på hästar i Spanien (Dyra hästar även) och han då snackar om method som används av vissa människor, det visas även på filmen. Otroligt viktigt att vara medveten om sånt här kan ha hänt med en häst man köper osedd från andra länder. För dom som är nyfikna.
 
Tre år är ju ingenting i ålder På en häst. Pre blir väl rättså gamla också? Det är nästan man tror att det är en trolltråd. Näej, börja rid in den från början igen. Låt den landa ett halvår med hage och traditionell unghästhantering.
 
Tre år är ju ingenting i ålder På en häst. Pre blir väl rättså gamla också? Det är nästan man tror att det är en trolltråd. Näej, börja rid in den från början igen. Låt den landa ett halvår med hage och traditionell unghästhantering.
Bara för att något inte stämmer överens med ens egna uppfattning behöver man inte insinuera att en annan användare trollar.

/mod.
 
Absolut men det går att diskutera. Eller? Det är efter nyår så hästen är väl ändå fyra år nu , eller @3mma ?

men tråden startades efter nyår men det är oändligt många som fött upp eller köpt någon fölunge som har varit unghäst väldigt länge. Så nomenklaturen att missa att de växer är väl vanlig, Upplever jag. Vår 6- åring börja bli så pass fin nu att hon , tja det går knappast att kalla henne bebis längre när jag tittar på henne men oändligt länge har hon varit lillan och bebis.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668
Träning Hej, Jag vet inte om det här är en hästhanteringsfråga eller hästmänniska men vi försöker... Jag har haft häst i många år och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 918
Senast: Honeypixie
·
Träning Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 998
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp