HJÄLP!!! remontgrimma!!

ockelboanna

Trådstartare
Jag blir tokig snart.
Av en händelse så råkade jag klämma fast nosgrimman i boxdörren (vanlig med acceengrimma) och ha sönder denna för 1,5 v sedan. Har då ridit utan nosgrimma sedan dess och fått världens finaste häst :)

Han trivs som fisken i vattnet och min dressyrtränare bara gapade igår för han är i världens form!
Dock måste ju en nosgrimma på om jag ska utoch starta framöver. Hon tyckte inte att jag skulle sätta på en likadan (vi var väldigt överens) utan att prova en remontgrimma i stället. De flesta hästar hon haft har funkat kalas på dessa och uppenbarligen så gillade inte min gosse den vanliga speciellt mycket om man jämnför hur han är nu!

Så nu till mitt dilemma......jag har letat och letat och letat men inte hittat någon som ser riktigt bra ut (om man bortser från dyons :d som nästan är gratis.....not)

Jag hade tänkt att lägga ner lite pengar på tränset och vill ha ett i bra kvalitè. Hittade ett stubben med remont men det var fodrat i brunt och det kommer han inte att riktigt klok ut i.....han är av färgen gul/brun även sk bork! Är alltså i behov av ett svart!

Kollade med affären i stan och hon hade ett dyons hemma för 2250:- utan tyglar. Tyglarna gick på 650:- men tränset är ju snyggt som f.n...maken är inte lika glad men det brukar gå över fort. Om man köper ett sånt träns så kan man ju ha det läääänge.

Vet ni några andra träns med bra kvaliè som ni kan rekommendera?

Har ju två prestige sadlar så det vore skoj med ett lika remontträns men det varkar vara hur svårt som helst att hitta!!:confused::crazy::cry:
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Innan du går och köper ett helt nytt (och dyrt) träns tycker jag att du ska prova att rida med remont ett par gånger för att se om det funkar. Skulle ju vara väldigt tråkigt att köpa ett sådan fint och dyrt träns och sedan inte kunna använda det fullt ut.
Om hästen går bäst utan nosgrimma, varför har du då inte bara en väldigt löst spänd engelsk på? Som bara är där för syns skull alltså. :)
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Ska du inte prova att rida hästen på en remontnosgrimma först innan du köper ett för flera tusen? Det är ju mkt möjligt att det är just trycket runt nosen som din häst inte gillar och då kanske det inte funkar iaf. Om den går som en klocka utan nosgrimma, kan du då inte prova ta på en engelsk nosgrimma och lämna den ett par hål lösare, då kanske du får fram hästens bästa sida även om du har nosgriumma. :)
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Innan du går och köper ett helt nytt (och dyrt) träns tycker jag att du ska prova att rida med remont ett par gånger för att se om det funkar. Skulle ju vara väldigt tråkigt att köpa ett sådan fint och dyrt träns och sedan inte kunna använda det fullt ut.
Om hästen går bäst utan nosgrimma, varför har du då inte bara en väldigt löst spänd engelsk på? Som bara är där för syns skull alltså. :)

Oj då glömde skriva det, fick låna en remontgrimma på sista delen av träningen igår och det funkade bra, går naturligvis inte att avgöra om det funkade super eftersom han redan hade jobbat ett pass då. Ska självklart rida på den ett par veckor innan jag köper ett sånt dyrt träns. Men vill kolla lite med er......spånar alltid ett tag innan jag slår till!
ursäkta för min oklarhet men naturligtvis köper jag inte ett träns för 3000:- INNAN jag har provat om han funkar på det!
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Innan du går och köper ett helt nytt (och dyrt) träns tycker jag att du ska prova att rida med remont ett par gånger för att se om det funkar. Skulle ju vara väldigt tråkigt att köpa ett sådan fint och dyrt träns och sedan inte kunna använda det fullt ut.
Om hästen går bäst utan nosgrimma, varför har du då inte bara en väldigt löst spänd engelsk på? Som bara är där för syns skull alltså. :)

därför att den engelska nosgrimman fick sönder och det var därför jag/vi kom på idèn. Jag kommer ju i alla fall att bli tvunget att köpa en ny nosgrimma hur det än blir! återkommer med resultatet.

Min fråga i denna tråd gällde alltså om någon hade erfarenhet ang. BRA remontgrimmor inget annat. Jag har en mycket erkänt bra intruktör och tror nog att vi tillsammans kommer fram till det bästa för min häst!

Tack ändå för era synpunkter!
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Henri de Rivel har träns med remontnosgrimma, det är helt okej för sin prisklass. Kostar ca 600:- inkl tyglar. Kavalkade har också ett, kostar runt 500 kr inkl. tyglar, helt ok men kanske inte jämförbart med ett träns som kostar 5 ggr så mycket då.
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Varför köpa nytt träns? Som jag fattade det var det bara nosgrimman, så varför inte köpa endast en remontgrimma från typ hööks? Det kostar nog inte lika mycket som nytt träns:D
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Varför köpa nytt träns? Som jag fattade det var det bara nosgrimman, så varför inte köpa endast en remontgrimma från typ hööks? Det kostar nog inte lika mycket som nytt träns:D

nej och det blir inte alls lika snyggt som om man köper ur olika märken enligt mig. Dessutom tycker jag att både han och jag är värda ett nytt träns men det hade inte alls med min fråga att göra!!
Förövrigt så har hööks slut på sina och får in dem i lager 15 januari!;)
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Varför köpa nytt träns? Som jag fattade det var det bara nosgrimman, så varför inte köpa endast en remontgrimma från typ hööks? Det kostar nog inte lika mycket som nytt träns:D

Så tänkte jag också, däremot är Hööks nosgrimma för lång framtill, den ska vara max 25 cm för ett normalt halvblod.
Men jag har köpt Dyons, bara själv grimman, inte gratis men klart bäst.
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Henri de Rivel har träns med remontnosgrimma, det är helt okej för sin prisklass. Kostar ca 600:- inkl tyglar. Kavalkade har också ett, kostar runt 500 kr inkl. tyglar, helt ok men kanske inte jämförbart med ett träns som kostar 5 ggr så mycket då.

hej och tack för ditt svar!

Nej men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera om ett träns som kostar 5 ggr så mycket verkligen är 5ggr bättre! Snygga som satan var de men ändå!
Nu har ju jag bestämt att han ska få ett nytt träns efter 10 år med det gamla men det här var ju inte lätt!
Ska kika lite på dina förslag. Tack igen!
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Så tänkte jag också, däremot är Hööks nosgrimma för lång framtill, den ska vara max 25 cm för ett normalt halvblod.
Men jag har köpt Dyons, bara själv grimman, inte gratis men klart bäst.

ja jag kollade på hööks idag för att bara ha den att prova med då mitt lån är brunt och det inte är spec snyggt varken ihop med mitt svarta träns eller färgen på hästen. Dessutom tycker jag aldrig om att låna saker. Men de var slut och skulle komma in mycket senare - kanske var likabra med tanke på vad du skriver!

så du är nöjd med dyons? vad kostade den - alltså bara nosgrimman?
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

ja jag kollade på hööks idag för att bara ha den att prova med då mitt lån är brunt och det inte är spec snyggt varken ihop med mitt svarta träns eller färgen på hästen. Dessutom tycker jag aldrig om att låna saker. Men de var slut och skulle komma in mycket senare - kanske var likabra med tanke på vad du skriver!

så du är nöjd med dyons? vad kostade den - alltså bara nosgrimman?

Jag hade tur, köpte den på rea för 450:-, det är det helt klart värd. Annars tror jag den går på runt 800:-.
Men jag har gjort så till båda mina träna, har ett brunt och ett svart. Dvs köpt en lös remontgrimma. Dyongrimman är ju ställbar, plus att den är snygg, men den andra funkar också.
Det enda du tar med till butiken är måttband, längden mellan ringarna, alltså framdelen på nosgrimman, bör vara 25 cm eller kortaren.

Längden på nackremmen, den längsta, kollar du mot ett träns du har idag.
Sen är det bara att mäta. Sen kan man strunta i om det står cob eller full eller vad som, bara längden passar.
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

Jag hade tur, köpte den på rea för 450:-, det är det helt klart värd. Annars tror jag den går på runt 800:-.
Men jag har gjort så till båda mina träna, har ett brunt och ett svart. Dvs köpt en lös remontgrimma. Dyongrimman är ju ställbar, plus att den är snygg, men den andra funkar också.
Det enda du tar med till butiken är måttband, längden mellan ringarna, alltså framdelen på nosgrimman, bör vara 25 cm eller kortaren.

Längden på nackremmen, den längsta, kollar du mot ett träns du har idag.
Sen är det bara att mäta. Sen kan man strunta i om det står cob eller full eller vad som, bara längden passar.

smart det ska jag ta med mig. Ska prova rida på den vackra bruna ett tag först - synd att den inte var svart för den var ganska snygg och dessutom ställbar över nosgrimman!
 
Sv: HJÄLP!!! remontgrimma!!

En Idé iaf:) Jag vet inte mycket om det men kikar ju rätt mycket och drömmr sig bort i katalogen:) Den är rätt sliten nu;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter ett rundsytt träns till min häst men kan inte hitta något jag tycker är perfekt. Så nu ber jag om tips! Önskemål: Svart...
Svar
15
· Visningar
1 528
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 081
M
Utrustning Hej! Jag har försökt leta efter ett pullar träns rätt länge nu men inte kunnat hitta något som ser ut och har den passformen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Utrustning Hata Dyon tränsen att man inte kan byta nosgrimma på dom :( Iaf har alltid haft Aschen nosgrimma på min häst då jag tkr de är...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp