Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

M

Magini

Behöver lite akut hjälp att hitta en ny sadelmodell till en häst som är överbyggd, verkligen byggd i nerförsbacke.. Hon har även svängd rygg..

Förra året fick hon en M&N utprovad som låg okej. Inte super men den va den bästa just då..

Problemet är nu att sadeln åker fram heeela tiden.. (trots nyomstoppad förra veckan..)Efter en liten stund så sitter man på manken.. Värdelöst! Jag tror att hon för det första behöver en bredare bom eftersom den åker fram men det måste ju finnas en annan modell som ligger bättre?!

Ge mig bra tips på vad vi ska leta efter.. Helst dressyrsadel..
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

en svängd och överbyggd rygg kräver såklart en svängd och kort sadel! så fattar inte hur hon fick en m&n? rak bom och kilbossor är nog det sista en sån rygg behöver...

testa prestige, jaguar, dominus, röösli och liknande.
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

Jag skulle prova en sadel utan kilbossor i första hand.
(Stübben har flera modeller utan kil)

Sen svängd bom. County har det främst på äldre sadlar. Modellen WB uppfattar jag som mer svängd än Competitor. Dock är det kilbossor på denna.

Zaldi har en sadel som heter Classic. Dressyrmodell som ligger bra på svängd rygg.

Sen beror det på prisklass och hur pass vid bomvidd hästen behöver.
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

en svängd och överbyggd rygg kräver såklart en svängd och kort sadel! så fattar inte hur hon fick en m&n? rak bom och kilbossor är nog det sista en sån rygg behöver...

testa prestige, jaguar, dominus, röösli och liknande.

Och det är en människa som är med i (vad heter det?!) Svenska sadelprovar-nånting som har provat ut den.. Jag varken äger eller rider hästen så jag vet inte vad sadelprovaren sa så jag kan inte försvara denna.. Tror inte att jag vill heller iof... :crazy: Frågade ägaren om inte sadelutprovaren va bunden vid märket och jo det va den ju men hon trodde inte att hon skulle bli lurad av honom.. Men det kanske är vanligare än vad man tror..

När ägaren fick sadeln omstoppad förra veckan va sadelmakarens svar att om det inte hjälper med en omstoppning så finns det nog ingen sadel som kan passa.. Bullshit, förstår jag nu!

Ska testa dom du gav som förslag, hon kan ju inte vara den enda hästen som inte är "drömhäst-byggd".

Tack tack!!
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

Jag skulle prova en sadel utan kilbossor i första hand.
(Stübben har flera modeller utan kil)

Sen svängd bom. County har det främst på äldre sadlar. Modellen WB uppfattar jag som mer svängd än Competitor. Dock är det kilbossor på denna.

Zaldi har en sadel som heter Classic. Dressyrmodell som ligger bra på svängd rygg.

Sen beror det på prisklass och hur pass vid bomvidd hästen behöver.

Prisklassen är nog upp till 15.000:- ungefär. Huvudsaken är ju att vi hittar en som passar... Tror inte hon behöver ovanligt bred bom.. Något vidare än "normal" är vad hon behöver..

Ska kolla upp Zaldi och County oxå!
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

jag skulle aldrig prova ut en sadel hos en utoprovare som är bunden bara till ett märke.

Pröva Prestige, jättebra sadlar som ligger bra på överbyggda hästar.
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

jag skulle aldrig prova ut en sadel hos en utoprovare som är bunden bara till ett märke.

Pröva Prestige, jättebra sadlar som ligger bra på överbyggda hästar.

Jag håller med dig!!

Ska verkligen prova Prestige. Nu är ni ju två som rekommenderar dom och sköna sadlar är det ju!=)
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

Låter som min förra häst, prova Prestige!
 
Sv: Hjälp!!!! Sadel till överbyggd häst?? Finns inte? Eller?

Jag rekommenderar också Prestige! Supesköna sadler som passar precis den rygg du beskriver!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Söker en allroundsadel till min överbyggda Paintkorsning. Har försökt läsa på om olika märken men tycker inte att jag hittar något :meh...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Anemone
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp