hjälp! sjuk häst! långt

SiZo

Trådstartare
min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om att jag har varit där ca 6 ggr. de hittar inget...

historien från början:
våren 2007 tog ut vetten pga galliga kotor runt om, han hade även tappat i vikt. hittade inget trots att han hade stått inne i 2 dygn, stallägaren ville inte släppa ut dem eftersom det va -20 och vattnet frös då, något stel men han var ju 14 år då och hade stått inne.

har inte papprena här men vet att det var 1-2 ggr där emellan men kommer inte ihåg vad vi kollade.

förtsätter gå ner i vikt

var med på en tävling (distans) 80 km, när vi tog ut honom ur transporten var han helt dyngsur... jätte konstigt... men på banan funkade han super och vi kom 2 a med en hastighet på 17,2 km/h vilke är minst 50% galopp ungefär... (bara så ni vet på ett ungefär)

han var pigg o glad o fräsch på alla sätt.

går ner i vikt mer...

nästa tävling, YR-SM 120 km, kändes pigg o fräsch, det var våran första 12 milare så jag tog det lungt, en tjej o jag låg sist så vi stannade o lät hästarna beta en stund, när jag skulle få honom att trava igen var han halt på... ja... det kändes som alla 4, när vi kom till vet blev vi såklart uteslutna, men vetten kunde inte heller säga vilket ben, vi hann komma ca 10-11 mil, efteråt var han jätte pigg o glad och vi kunde åka hem 2 timmar efteråt... såg inte halt ut dagen efter och var pigg o fin


går ner i vikt mer..

nästa tävling berättar jag för vetten med en gång att om han ser minsta lilla sak så ska han utesluta oss, han ser en liten rörelse störning när jag vänder hästen och talar om det, jag säger ok då åker vi väl hem då... jag hade hunnit 6 mil. det var dock ingen annan som såg det så det var nog väldigt lite...

2 veckor efter det åkte vi till vet igen, han readerar på alla böjprov och de tror det är för nära tävlingen.

efter ett tag, kommer inte ihåg hur nära så tar jag ut vette igen (min underbara distriktare!) och hon hittar lite så vi får åka till klinik igen hon tar även blodprov på alla fästingsjukdommar och mask, han hade mask men ingen fästing sjukdom... så han avmaskades. (sep)

på kliniken konstaterades en inflamation på ena carpus, behandlades och bev bra på bara en behandling, men vi behandlade en gång till för säkerhets skull då vetten rekomenderade det.

nedan ser ni bilder på hur han såg ut som värst, och hur han såg ut sommaren innan. nu ser han bättre ut, inte kantig nånstans förutom ryggen, men inte ett gram fett för mkt...

han har nu riktigt ont i ryggen och det räcker med att bara titta på honom från håll så ser man detta, jag har inte ridit på honom på ca 1,5 månad och tagit ut massören och tömkört och longerat med lös snodd ca varannan/var 3dje dag, snodd bara för att han inte ska gå med huvudet rakt upp, inte hårdare än så...

han har en arabvalack på 15 år, skimmel som ni ser på bilderna...

han har fri tillgång på grovfoder, 9,5 MJ 51 smb protein, lite låg kvot därav får han 3 kilo lusern oxå, och även 250 gram super G... och självklart mineraler och vitaminer...

så har ni nån teori? snälla hjälp mig?! vetten hittar ju aldrig nåt!

han avmaskades igen i mitten av januari
http://i220.photobucket.com/albums/dd158/kimmis87/Bilder009.jpg?t=1203764142

y1pgJTgXzV9c7qGBLIaiBl2cNWLPuhA4-1.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Har du fått kollat upp hästen riktigt på klinik?
Jag har tidigare haft ett fullblod som kunde vara så där ojämn och ibalnd även tappa mycket i vikt. Detta var en "dyr" häst så han var tidgare besiktigad vid köp UA. Men när det här hade hållit på ett tag fick göra en ordentlig undersökning på klinik med bl a EKG. Vilket visade att han hade ett medfött hjärtfel. Detta märktes inte vid vanligt undersökning med att lyssna på hjärtat. För själv hjärtat var i bra skick och han återhämtade sig bra vid arbetsprov. Men minsta lilla infektion slog ut med gång på hans ork och kapasitet. Som exempel när han gick löp så fanns två alternativ. Antingen vann han med nästan hela upplopps sträckan eller så kom han 400 meter efter. Ingen hittade något fel på honom under hans tid på banan.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

japp han är genomgången på klinik 3 ggr det senaste året...

tror inte det är nåt fel på hans hjärta då han klarade av 80 km i den hastigheten och det avslutades i ett tufft upplopp som han vann, och han kom snabbt ner i puls efteråt...

i distansen kommer nog hjärtfel fram ganska snabbt eftersom det är 4 vet kontroller på en 8 mil, och det blir fler ju längre det är...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

blodprover på alla fästingsjukdommar är tagna, 2 ggr tillomed... visar inget...

det där med o tävla... nä det är lätt att vara efterklok, ellerhur? men förändringen skedde ju långsamt och eftersom vet sa att han var helt ok och tyckte absolut att jag kunde tävla så litade man ju på det... men men, man lär sig av sina misstag...

kunde jag vrida tillbaka klockan så skulle jag givetvis inte ha tävlat.

jaha... nu blev ju mitt svar lite konstigt... men men....
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Ja men har de gjort EKG?
På min häst märktes absolut inget på hjärtat vid vanliga undersökningar.
Om det inte är hjärtat så kommer istället frågan om de gjort gastroskopi och undersökt magen. Skulle kunna vara ett magsår som ligger bakom viktminskningen.
Hältorna skulle kunna komma komma från nersatta njurfunktioner. Det kan ge att det blir urinämnen i blodet under vissa omständigeter t ex vid tävling. Som i sin tur kan ge stelhet i leder och hältor.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jag hade en "hästpratare" här när jag var som mest desperat... hon var dock gratis då hon var under utbildning... hon sa att hon fick en bild av en knöl på ryggen ( läs i) runt sista revbenet... Njurarna sitter väl där?

det jag funderar på är, han får massor mat men verkar inte ta upp det, det pekar ju på magen... vad det sen är i magen är ju svårare att komma på... magsår kan det visserligen va, men med tanke på att han har fi tillgång till grovfoder så känns det... ja... långsökt... han är ute ca 16 timmar per dygn ibland mer ibland mindre, han står i litet stall med väldigt lite stress... de är bara han och min andra häst...

hjärtat känns väldigt långsökt han har ca 26 i vilopuls och tar igen sig snabbt efter en tävling, det är skillnad på galopp och distans...

han har ju vissa melanom knölar, i skapet, vid svansen, och så har han haft en vid ögat som vi tog bort, det är tyvärr länge sen och då bestämde mamma, så vi skickade den inte på analys, tyvärr. kan man kolla efter knölar invärtes på nåt sätt förutom obduktion? jag vill inte behöva raka hela ryggen på honom... tänker då på ultraljud...

njurarna kan det ju va, hur vet man det? vad tar man för prover och vad kostar det? osv osv...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Hade en sköthäst som påminner mkt som du skrivit om din häst. Ojämn och kunde ena veckan gå 1.13 tempo (travare)
för att nästa gå 1.25 som max och veckan efter gå orent för att sedan springa som attan utan problem.
Veterinärerna hittade inga fel (tror inte de gjorde någong EKG) men efter han fått vandra til de evigt gröna
ängarna så gjordes det en obduktion för att se om man kunde hitta felet. Då visade sig att han hade
ett förstorat hjärta och hade troligen haft känningar av det under hela hans karriär. Han hade heller aldrig några
problem med puls och det borde ha märks då han ofta gick med pulsmätare.

Hjärtat kan ge mkt defusa symtom
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

men han har aldrig varit så här förut... har ju haft hästen i 8 år, nåt borde väl ha märkts innan? dessutom så har aldrig hans prestationer minskat, på de är han ganska jämn, förutom att han inte har några muskler nu då...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Kan räcka med en förskylning som missats och man fortsatte träna för att det ska börja krångla med hjärtat. Gäller att komma till en bra och erfaren veterinär speciellt när det är sådant man inte direkt kan ta på. Finns ju så mkt som kan krångla och du skrev att han hade tumörer och de kan vara någon invändig som ligger och trycker/stör. Svårt att spekulera.

Har du varit i kontakt med Ultuna?
Har ju mkt forskning och kunskap och kan säkert ge tips och råd om du har för långt att åka dit.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

När det gäller njurarna så brukar man börja med urinprov. Så de första undersökningarna brukar inte vara så kostsamma. Av det provet kan man utläsa mycket om hur njurarna fungerar.

När det symptomen från hjärtat så var min häst fälttävlanshäst efter avslutat galopp karriär. Han återhämtade sig otroligt fort därför vad det ingen som märkte något på hans hjärta.

Den gången när det gjordes EKG trodde veterinärerna först att han höll på att få hjärtstillestånd. Så när han skulle göra arbetsprov fick han börja med att bara skritta ett varv. Veterinären lyssnade och han fick skritta lite längre. Ny lyssning och veterinären undrade om han kunde trava. Det hela slutade med att han fick galoppera o en kvart och innan hästen stannat och veterinären hunnit fram hade han återhämtat sig. Så det konstaterades att han hade ett medfött hjärtfel som bara gav utslag vid vissa situationer som en infektion.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

min pålle har ju galopperat över 1 timma i sträck och sedan kontrollerats av vet... tycker att de borde märkt nåt... men man ska aldrig säga aldrig, typ.

en sak till föresten, han äter väldigt mkt salt, kan det han nån betydelse?

vart ligger ultuna? jag är lite emot att åka långt för veterinärer som sägs vara bra, jag gjorde det en gång, och det gav inte mkt mer än en felaktig diagnos som antagligen ledde till att jag fick avliva honom 1 år senare...

visst kan jag åka, men inte för långt... sen är ju alltid hästarna bättre när man har åkt konstigt nog....
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

cancer ger ju avmagring. du ska nog inte helt bortse från att det kan vara tumörer i tarmar o indre organ som gör att näringsupptaget försämras. det behöver inte vara elakartad iofs, kan bara va så att dom sitter så det stör.

sen med fästingsjukdomar så är det åtminstone så på människor att man kan ha sjukdommen utan att det syns på blodprovet! man kan ibland få ta prov ur ryggmärgsvätskan. symptomen är väldigt typiska för fästingsjukdommar så kanske vore nåt att diskutera med din vet??
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jo cancer är det som känns närmst för mig... men... ja... jag vill inte... dels för att man kan ju inte få reda på det förens man gör en obduktion om jag inte minns fel?

fästing vet jag oxå... brorsan hade borelia i somras så det kan jag en del om... men men... vi får väl se... ringer väl vet på telefontiden å måndag och rådfrågar...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

förstod inte riktigt vad din häst fick att äta förutom massa hö och 3 kg lusern.. samt super G. Jag tycker den borde få något Kraftfoder!!
Min häst blir super duper tunn när vi tävlar och jag har nu funnit ett foder som håller hullet på henne utan att hon blir het. Build up, Dodson & Horell.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

hästar r gjorda för att äta gräs, jag ger gräs. nåt kraftfoder tänker jag inte ge när han inte gör nåt. han har fått kraftfoder innan, men det gav ingen effekt what so ever.

jag tycker inte du behöver skriva massa utropstecken som om det skulle vara synd om honom för att han inte får kraftfoder, för hästar är inte skapade för att äta det.

min häst har alltid klarat sig på bara grovfoder och sen lite skrammel i krubban för mineralernas skull.

så nej jag tänker aldrig ge nåt kraftfoder, möjligtvis när han börjar träna o tävlas hårt, men jag kommer antagligen ge olja istället.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

hästar r gjorda för att äta gräs, jag ger gräs. nåt kraftfoder tänker jag inte ge när han inte gör nåt. han har fått kraftfoder innan, men det gav ingen effekt what so ever.

jag tycker inte du behöver skriva massa utropstecken som om det skulle vara synd om honom för att han inte får kraftfoder, för hästar är inte skapade för att äta det.

min häst har alltid klarat sig på bara grovfoder och sen lite skrammel i krubban för mineralernas skull.

så nej jag tänker aldrig ge nåt kraftfoder, möjligtvis när han börjar träna o tävlas hårt, men jag kommer antagligen ge olja istället.

ok, men som jag förstod det så var det denna foderstat hästen gick på när den tävlades också... du måste ju skriva alla förändringar du gjort för att få hjälp.
Som jag förstod det så undrade du varför din häst gick ner i vikt... och med den foderstaten du skrev är det inte konstigt. Men förlåt så mycket!
Då kan jag inte hjälpa dej i alla fall.
Lämna in hästen på någon riktigt bra klinik och vägra hämta den förän den är frisk då!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

med den foderstaten? jag gissar på ( igentligen vet eftersom min förra häst gick på den foderstaten förutom att ha ite fick lusern, och han tränades mkt mkt hårt) att jag skulle kunna tävla en häst på elitnivå med bra värden på höet och bara ge hö! ingen häst behöver kraftfoder om värdena på höet är bra och om hästen är frisk.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Min häst gick på fri tillgång och hade en stressfri miljö och fick ÄNDÅ magsår .
Det var styngflugelarver som käka på hennes magsäck.
Dom små jävlarna syns inte på träckprov man måste gå ner med kamera i magen.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

nu känner jag shit vad dyrt detta kommer bli :D

tur att han är försäkrad... lika bra att åka till en klinik som har både ekg o allt på plats redan, lämna där tills de hittar nåt fel... för nåt fel är det juh! hm... men vart ska man åka då?

kan ju säga att ughästen som går på i princip samma foderstat förutom att hon inte får nån super g börjar få riktig hängbuk... rund o fin över både rumpa o rygg och en gigantisk mage... tror jag får börja gå promenader med henne :D


men styngfluge larver synns väl för att de lägger ägg på benen på sommaren?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jag kan inte hjälpa idg med hältorna, men jag fattar inte varför du är så emot kraftfoder?
Det är inte många hästar som tävlar hårt som klarar sig på grovfoder.
Kraftfoder är inget "hokus pokus" utan bara ett bra komplement när hästarna har ett högre näringsbehov.
Hästar i frihet skulle nog gärna äta havre och korn som växer vilt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp