Hjälp skumpig maratonvagn

Buck

Trådstartare
Har en fin liten maratonvagn som rullar superlätt på asfalt och i ridhuset men är hemsk att köra på knöliga ridbanan och grusvägen då den skumpar runt som bara den (giggen går finfint där så är bara maratonvagnen)

Stötdämparna på framaxeln är tydligen bytta till hårdare av fd ägaren som var 10/20?kg tyngre än mig, tänkte att det inte kunde spela så stor roll men får nog byta ut/klippa av ngn ring från den ändå. Men hur mjuk vill man ha stötdämparna i maratonen? Enda andra 4huliga vagnarna jag kört är viktoriavagn och en flakvagn som båda var väldigt mjuka men hade annan typ av fjädring och såklart inte gick i samma hastighet som maratonvagnen så är ingen bra referens.
 
Skumpar den även när du har gromen med dig? Om inte lägg en vikt bak (traktorvikt/ett par vattendunkar). Maratonvagnarna är väl gjorda för att ha 2 personer på?
 
Skumpar den även när du har gromen med dig? Om inte lägg en vikt bak (traktorvikt/ett par vattendunkar). Maratonvagnarna är väl gjorda för att ha 2 personer på?
Jo men det är ju mer vikt över bakaxeln, har funderat över att lägga på vikt men är rädd att det bara kommer dunsa/skramla av det ändå..
 
Spänn fast med ett litet spännband (jula/biltema för 40kr), så dunsar inget. Jag har hört när min stallkompis fick råd om att ha vikt på sin maratonvagn av sin tränare (som vunnit SM), just för att de är balanserade för två pers. Detta var efter att kompisen fick sladd när hästen skyggade (jag såg det, jag körde efter).
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp