Hjälp sökes

shady

Trådstartare
Shady har ju fått en avkomma efter Stanford-Elizar, som ägaren planerar att betäcka efter 3 års testet nästa år. Idag ringde hon och frågade mig lite om hingstar. Hade inte tid att sitta och spåna då, men sa att jag skulle be er om råd av val av hingst till henne.

Är ju ute i väldigt god tid, men spåna kan man. Stammen är Stanford-Elizar-Dragon-Trumf-Drabant osv. Hon är väldigt ädel för att vara efter Stanford. Det ägaren söker är först och främst en hopphingst men den skall även ha bra gångarter.

Så vad har ni för förslag?
 
Sv: Hjälp sökes

Ja du, shady - svensk eller utländsk?

Jag blev ganska förtjust i Alcatraz på Bruksprovet (när det gäller utlandsfödd hingst), svenska hingstarna är ju mera Görels område. ;)
 
Sv: Hjälp sökes

Vi pratade om det också, spelar egentligen inte så stor roll, men visst vore det kul med lite mer svenskt sa vi båda två. Tanken är att ägaren själv skall ha fölet och tävla med sedan.
 
Sv: Hjälp sökes

Feliciano var inte heller helt fel... :d

Nu har jag inte stammen i huvudet (om den är svensk eller inte alltså), men Felicianos ersättare hos Maria Gretzer - dvs Spender S - hoppade rätt bra enligt min åsikt (han hoppade högt och villigt i alla fall), sen vet ju inte jag om han har gjort något i avelsboxen än.
 
Sv: Hjälp sökes

Visst hade du fått en väldigt fin Briar avkomma, alltså ett syskon till Stanfordstoet?
Briar hade behållt det riktigt svenska blodet och han kan ju bevisligen både producera hopp- och dressyrhästar. Eftersom han dessutom nedärvt sig väl på samma stolinje är han ett ganska säkert kort (om det nu finns sådana...)
 
Sv: Hjälp sökes

Jo det har jag. Hon skall gå treårs testet här nu i vår. Jo Briar har varit på tal. Är nog den mest som talats om faktiskt. Fast i dags läget är han för dyr för hennes ekonomi. Fast hon vet att det kostar lika mkt att föda upp en häst efter en dyr hingst som efter en billigare.

Men som läget är nu och Briars priser och hur det skall betalas så blir han tyvärr inte aktuell. Annars är det hennes första val.
 
Sv: Hjälp sökes

Jag hade valt Camaro M! Titta på resultaten från treårstesten förra året. Flera dubbeldiplom. Dessutom är han själv en mycket trevlig individ!
Lycka till!
 
Sv: Hjälp sökes

Hon har ju den stora fördelen att hon är Utrillo-fri!

Vad tycker du om Feliciano? Är han för kraftig? Har sett Hip Hop ett par gånger, och tycker att han är en lättare upplaga av sin far, skulle han kunna vara något?

Bayron och Rambo är hingstar jag personligen tittar på. De har höga poäng på både gång och hopp, och har avkommor med talanger åt båda hållen. Dessutom kommer de båda från framgångsrika mödernelinjer, som funnits hos deras uppfödare i flera generationer.

Zephyr är en annan intressant hingst, som dock bara står på naturlig betäckning.
 
Sv: Hjälp sökes

Naturligt är inte att tänka på, såvida dom inte lastar på en mkt intressant hingst på färjan till Gotland. Om den skulle bli ngt grov spelar ingen roll sa hon. Tanken är ju att hon själv skall ha den att tävla hoppning och lite dressyr med.

Feliciano är inte helt fel, däremot inte Hip Hop. Camaro M är heller ingen dålig ide. Däremot tror jag att hon är lite rädd för skimmelanlaget. Vet att hon inte vill ha skimmel. Fast i slutändan är det ju ändå kvaliten på hingsten som avgör.

Bourbon har hon kollat in en del också. Inget dåligt val heller tycker jag.

Off topic bara. Var du intresserad av fölet så skulle du säga till sa hon. ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 025
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp