Hjälp - stängsel och alutråd

R

Raderad medlem 142449

Hej!
Har börjat så smått med vinterhagarna och har köpt aluminiumtråd, som jag läst ska vara det bästa.

Men hur skarvar man tråden? Behövs trådspännare? Och ni som har alutråd, vad har ni vid grindsöppningarna? Alutråd i dom också?

Tack på förhand!
 
Hej!
Har börjat så smått med vinterhagarna och har köpt aluminiumtråd, som jag läst ska vara det bästa.

Men hur skarvar man tråden? Behövs trådspännare? Och ni som har alutråd, vad har ni vid grindsöppningarna? Alutråd i dom också?

Tack på förhand!
Det finns tyvärr inga skarvdon i aluminiumtråd, så man får tvinna ända ändarna. När du fäster tråden vid grindöppningar och liknande (vi har elastiska grindar), dra tråden minst två varv hårt mot metallöglan så det blir ordentlig kontakt. Då korroderar det något mindre. Vi har dessutom grävt ner en markkabel under grindarna - det har minskat korrosionen rejält.
wp-1481895286087.jpg
 
Det finns tyvärr inga skarvdon i aluminiumtråd, så man får tvinna ända ändarna. När du fäster tråden vid grindöppningar och liknande (vi har elastiska grindar), dra tråden minst två varv hårt mot metallöglan så det blir ordentlig kontakt. Då korroderar det något mindre. Vi har dessutom grävt ner en markkabel under grindarna - det har minskat korrosionen rejält.
wp-1481895286087.jpg
Tack!

Finns det något annat alternativ än elastiska grindar?
 
Det finns tyvärr inga skarvdon i aluminiumtråd, så man får tvinna ända ändarna. När du fäster tråden vid grindöppningar och liknande (vi har elastiska grindar), dra tråden minst två varv hårt mot metallöglan så det blir ordentlig kontakt. Då korroderar det något mindre. Vi har dessutom grävt ner en markkabel under grindarna - det har minskat korrosionen rejält.
wp-1481895286087.jpg
Vi hade någon form av avlång metallbricka med skruv som vi skarvade tråd med. Ska se om jag hittar dem. De var inte av stål, utan med typ aluminium/aluminiumblandning. Tror vi beställde dem från Tyskland.
 
Vi hade någon form av avlång metallbricka med skruv som vi skarvade tråd med. Ska se om jag hittar dem. De var inte av stål, utan med typ aluminium/aluminiumblandning. Tror vi beställde dem från Tyskland.
Nu blir jag faktiskt osäker om det inte var hårdplast. Var över tio år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.
 
Nu blir jag faktiskt osäker om det inte var hårdplast. Var över tio år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.
Synd, hade ju varit gött med en ordentlig skarvning och även möjlighet att sträcka tråden!
 
Tack!

Finns det något annat alternativ än elastiska grindar?
Det går ju att använda precis vilken grind man vill ha, inkl sätta handtag på aluminiumtråden - men då ska man absolut gräva ner en markkabel under grinden och vira hårt och ha stenkoll på korrosionen.
 
Det går ju att använda precis vilken grind man vill ha, inkl sätta handtag på aluminiumtråden - men då ska man absolut gräva ner en markkabel under grinden och vira hårt och ha stenkoll på korrosionen.
Hade tänkt gräva ner markkabel ändå! Kanske bara kör vanligt elrep vid grindarna då, känns enkelt,
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp