Hjälp! "Stalkad"?

Det är mycket spekulationer i tråden. TS - tala direkt med polisen istället. Folk på Buke uttalar sig ofta tvärsäkert om lagar och brott fastän de vet nada.

Den infon jag fått från polisen i ärenden angående stalkning/ofredande är:

1. Dokumentera och spara alla kontaktförsök.
2. Säg tydligt till personen, via sms eller mail, att kontakten är oönskad och att du kommer att polisanmäla om hen hör av sig igen.
3. Blockera överallt där det går.
4. Polisanmäl personen och fortsätt polisanmäla varje gång hen gör ett kontaktförsök.
5. Även om utredningen initialt läggs ned kan den återupptas om mer bevisning inkommer.

Poliserna jag talat med är tydliga på att man måste uttrycka tydligt att kontakten är oönskad.

Ja! Någon gång måste man ju tala om att man inte vill ha kontakt. Men jag fick höra att jag sedan skulle ignorera eftersom varje svar av mig sågs som positivt oavsett vad jag svarade.
 
Men vad vill han? Har du aldrig någonsin svarat på ett av hans samtal? Jag hade ju absolut inte kunnat hålla mig utan svarat på ett nattligt samtal och gjort fullkomligt klart att det är oacceptabelt att ringa på de tidpunkterna och att jag inte önskar kontakt. Hade samtalen fortsatt efter det så hade det direkt gett stalkervarning. Kan du inte be någon annan ringa upp och fråga vad han vill dig och berätta att du inte vill ha någon kontakt?

Nej, jag har ljudlöst på telefonen när jag sover så jag har i princip alltid sovit när han ringt. I går när han ringde så ringde han typ 2 signaler så jag skulle inte hunnit svara om jag så ens ville. Nu svarar jag aldrig på nr som jag inte har sparade i mobilen endå. Han kan ringa allt från en signal till tio.

Polisen ansåg att det helt klart inte var normalt och förstod att det var obehagligt, dock så sa dom att jag skall meddela honom att jag inte vill ha någon kontakt alls och att han genast ska sluta ringa/skriva till mig först och främst innan vi kan göra en grej av det. Dom tog alltså ingen anmälan nu, vet inte om det noteras att jag ringt endå dock? Om kontaktförsöken fortsätter efter det så skulle jag återkomma, samt spara allting såklart. Jag kunde fortsätta ha honom blockad för att slippa eländet.

Jag sa att jag vill absolut inte ringa upp honom, och dom förstod mig, så sambon får ringa. Hans telefon var dock av nu så än så länge har vi inte fått tag på honom.
 
Nej, jag har ljudlöst på telefonen när jag sover så jag har i princip alltid sovit när han ringt. I går när han ringde så ringde han typ 2 signaler så jag skulle inte hunnit svara om jag så ens ville. Nu svarar jag aldrig på nr som jag inte har sparade i mobilen endå. Han kan ringa allt från en signal till tio.

Polisen ansåg att det helt klart inte var normalt och förstod att det var obehagligt, dock så sa dom att jag skall meddela honom att jag inte vill ha någon kontakt alls och att han genast ska sluta ringa/skriva till mig först och främst innan vi kan göra en grej av det. Dom tog alltså ingen anmälan nu, vet inte om det noteras att jag ringt endå dock? Om kontaktförsöken fortsätter efter det så skulle jag återkomma, samt spara allting såklart. Jag kunde fortsätta ha honom blockad för att slippa eländet.

Jag sa att jag vill absolut inte ringa upp honom, och dom förstod mig, så sambon får ringa. Hans telefon var dock av nu så än så länge har vi inte fått tag på honom.
Skicka ett sms.
 
Ja! Någon gång måste man ju tala om att man inte vill ha kontakt. Men jag fick höra att jag sedan skulle ignorera eftersom varje svar av mig sågs som positivt oavsett vad jag svarade.

Det är det jag varit orolig för, att om jag skulle skrivit/svarat så vänder han på det till att jag äntligen besvarat kontakten efter 8-9 år och det blir ÄNNU värre. Nu har vi som sagt bestämt att sambon får ringa och meddela honom så jag slipper. Sen visar det sig vad som händer. Oavsett kan han iallafall inte ringa och komma fram mer från varken hemtelefon eller nya mobilen.
 
Nej, jag har ljudlöst på telefonen när jag sover så jag har i princip alltid sovit när han ringt. I går när han ringde så ringde han typ 2 signaler så jag skulle inte hunnit svara om jag så ens ville. Nu svarar jag aldrig på nr som jag inte har sparade i mobilen endå. Han kan ringa allt från en signal till tio.

Polisen ansåg att det helt klart inte var normalt och förstod att det var obehagligt, dock så sa dom att jag skall meddela honom att jag inte vill ha någon kontakt alls och att han genast ska sluta ringa/skriva till mig först och främst innan vi kan göra en grej av det. Dom tog alltså ingen anmälan nu, vet inte om det noteras att jag ringt endå dock? Om kontaktförsöken fortsätter efter det så skulle jag återkomma, samt spara allting såklart. Jag kunde fortsätta ha honom blockad för att slippa eländet.

Jag sa att jag vill absolut inte ringa upp honom, och dom förstod mig, så sambon får ringa. Hans telefon var dock av nu så än så länge har vi inte fått tag på honom.

Är du inte rädd att missa samtal då? Typ försäkringskassa, jobb mm?
 
Är du inte rädd att missa samtal då? Typ försäkringskassa, jobb mm?

Nej, jobbet har jag inlagt så ringer dom så vet jag att det är dom. Försäkringskassan har jag väldigt sällan kontakt med och dom få gångerna det varit något så har dom skrivit brev (när det blivit fel datum i vab), från vårdcentral/sjukhus så får jag hem kallelse i brevlådan. Den enda gången är om jag ringt vc och dom ska ringa upp, men då säger dom ju att dom ska ringa upp vid tex kvart över två, så ringer det skyddat nummer runt den tiden så vet jag ju att det är dom. Har faktist aldrig missat något viktigt samtal i hela mitt liv.

Är det något viktigt så lämnar folk röstmeddelanden eller skickar sms när man inte svarar. Jag tror dom flesta har förståelse för att man inte är tillgänglig 24/7.
 
Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare!

Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i en liten by här. Vi hade ingen jättekoll på grannar utan vi höll oss lite för oss själva, precis som dom flesta gjorde där i byn. Självklart hejade vi på varandra då vi träffades på, men det var inte många som vi visste namnen på ens.

På vintern/våren 09-10 började det ringa på nätterna, oftast vid 1-tiden. Sökte på nr och visade sig gå till huset snett nedanför oss. Där hade vi aldrig sett nån levande människa, men däremot att det lyste i fönster och var skottat på gården. Nr visade en man i 45+. Vi tänkte att han kanske varit onykter eller liknande.

Sen till våren/sommaren så började folk röra sig mer ute och vi kunde börja para ihop rätt människor med rätt hus och rätt bilar. Även denna man gissade vi oss till, då han ofta stog vid busshållsplatserna. Han verkar lätt förståndshandikappad, men hade aldrig någon mer med sig och står även ensam på adressen, så så pass kapabel till att klara sig själv är han.

Våren och sommaren gick, och samtalen fortsatte komma på nätterna, både på min Mob och hemtelefon. Gick i perioder, ibland var det tyst i månader, sen kunde han ringa 2,3 gånger på en månad. Så fortsatte det.

Våren 2012 blir jag gravid, och vi bestämmer oss för att sälja huset, dels att vi vill närmare till civilisationen och dels för att gården inte alls var anpassad för barn, mitt i kurva och folk körde som galningar, fanns inga andra barn alls i närheten och jag kände att det skulle vara jobbigt att sitta där ute ensam under föräldrarledigheten. Huset blir sålt november 2012, och samtalen upphör så gott som helt efter att vi flyttat.

För några veckor sen så hade jag ett missat samtal på mobilen, söker på det och nr går till honom! Jag blockar direkt! Förra veckan fick jag hem ett handskrivet brev, det stog att han vill träffa mig nu, ring mig eller smsa mig, sen hans adress och nummer. Då började jag tycka det var otäckt då han uppenbarligen sökt reda på min nya adress. Nuvarande sambon skrattade först åt det, men morgonen efter sa han att han tänkt på det där och det är faktist bara sjukt och otäckt. Och tänk så kommer han hit när du är hemma själv? Att han tycker vi ska åka dit och prata med honom att det inte är ok.

Jag svarade att äh, han har ju inte alla hemma liksom, bättre att bara ignorera.

Men, nyss så ringde gubben igen?! Halv elva på kvällen, från ett nytt mobilnummer. Jag svarade inte för jag svarar aldrig på okända nr, men sökningen visade att det var till honom, så nu är det blockat det också.

Snälla bukeoraklet, VAD gör jag? Ska jag fortsätta ignorera? Skicka sms/brev och be honom sluta ringa eller kontakta mig? Åka dit och prata med honom? Ringa upp? Be någon annan prata med han? Kan man få någon information någonstans om han har nån tex förmyndare eller något son skulle kunna ta det här med honom, för jag gissar att han har NÅN slags hjälp iallafall...

Jag vill ju helst inte prata med honom alls! Vet inte hur hans hjärna fungerar så vill inte få han att tänka att jag äntligen kontaktat eller svarat honom?

Det har för fasiken gått 5,5 år sen vi flyttade!!! Varför tänker han ens på mig längre?!!!!
Min syster blev uppringd flera gånger på mobilen, när hon svarade var det stönande i andra änden. Minns inte om det var mamma eller styvfar som svarade sista gången och sa om det inte slutar omedelbart skulle det polisanmälan, blev tyst efter det.
 
Då misstänker jag att vi är igång igen....:down: Fick plötsligt ett meddelande från telefonsvararen trots inget missat samtal, fattar misstanke direkt... Lyssnar, och det är låten ”you’re the inspiration” med Chicago som spelas....:cautious:

Vad ska jag göra?! Nu vet jag ju inte till 100% att det är han, men till 99,9% eftersom han är blockad, så samtalen kommer inte fram, men jag fattar inte varför han kan lämna meddelanden på mobilsvar?!
 
Usch stackare! :cry: Jag har råkat ut för att nån jag har blockat ändå lyckats lämna meddelande via mobilsvar till mig. Inte lika obehaglig situation som med din stalker, men otrevligt ändå. Har du ingen barsk bekant du kan be ringa och bara tydligt tala om att du inte vill ha någon kontakt från hans sida, nånsin mer? Gärna med tillägg om polisanmälan annars.
 
Då misstänker jag att vi är igång igen....:down: Fick plötsligt ett meddelande från telefonsvararen trots inget missat samtal, fattar misstanke direkt... Lyssnar, och det är låten ”you’re the inspiration” med Chicago som spelas....:cautious:

Vad ska jag göra?! Nu vet jag ju inte till 100% att det är han, men till 99,9% eftersom han är blockad, så samtalen kommer inte fram, men jag fattar inte varför han kan lämna meddelanden på mobilsvar?!
Har du pratat med polisen sen du startade tråden i mars 2018? Sa de något?
 
Det finns sådana jävla äckel därute! Så arg jag blir!

Kontakta polisen imorgon och tala om för dem att det börjat om igen, fråga om råd. Och var rädd om dig!

Det är så jävla sjukt att det har varit tyst igen enda tills nu? VAD är det som triggar han till att kontakta mig?

Han har som sagt inte alla hemma, därför det känns ”svårare”. Har kollat upp han på mr koll, och han har inga tidigare domar eller annat på sig iallafall. En av mina närmaste vänner har erbjudit sig att åka dit och prata med honom också, men ja, jag vet inte... Hade han inte haft något slags handikapp så absolut, men nu känns det ”elakt” att både polisanmäla, eller skicka dit någon.

Har fått tips att jag kan kontakta min operatör så kan dom förhoppningvis spärra mobilsvaret för honom, eller så får jag ta bort det helt, då kan han omöjligt störa mig på telefonen iallafall...
 
Det är så jävla sjukt att det har varit tyst igen enda tills nu? VAD är det som triggar han till att kontakta mig?

Han har som sagt inte alla hemma, därför det känns ”svårare”. Har kollat upp han på mr koll, och han har inga tidigare domar eller annat på sig iallafall. En av mina närmaste vänner har erbjudit sig att åka dit och prata med honom också, men ja, jag vet inte... Hade han inte haft något slags handikapp så absolut, men nu känns det ”elakt” att både polisanmäla, eller skicka dit någon.

Har fått tips att jag kan kontakta min operatör så kan dom förhoppningvis spärra mobilsvaret för honom, eller så får jag ta bort det helt, då kan han omöjligt störa mig på telefonen iallafall...

Spärra mobilsvaret låter ju som en bra början, men att anmäla är inte elakt. Om människan inte klarar av att fungera i samhället utan att ofreda och skrämma andra människor behöver han mer stöd eller mer tillsyn och på något vis måste ju myndigheterna få veta det.
Det finns ingen trigger heller, försök att inte lägga det på någonting du gör eller säger. Det spelar ingen roll och du kommer förmodligen adrig att få veta.

Och :heart .
 
När man lyssnar av ett mobilsvar kan man via vissa operatörer trycka på en siffra under ”avlyssningen” och så skickas numret som lämnat meddelandet till dig som ett sms. Kolla med din operatör om de har den funktionen så kan du först och främst ta reda på om det verkligen är samma pajas som stör dig igen.

Lider med dig!
 
Det är så jävla sjukt att det har varit tyst igen enda tills nu? VAD är det som triggar han till att kontakta mig?

Han har som sagt inte alla hemma, därför det känns ”svårare”. Har kollat upp han på mr koll, och han har inga tidigare domar eller annat på sig iallafall. En av mina närmaste vänner har erbjudit sig att åka dit och prata med honom också, men ja, jag vet inte... Hade han inte haft något slags handikapp så absolut, men nu känns det ”elakt” att både polisanmäla, eller skicka dit någon.

Har fått tips att jag kan kontakta min operatör så kan dom förhoppningvis spärra mobilsvaret för honom, eller så får jag ta bort det helt, då kan han omöjligt störa mig på telefonen iallafall...

Men nä. Även om man inte har alla hästar hemma får man inte hålla på så där, ingen har rätt att förfölja någon annan. Polisen vet hur man hanterar sådant här (och idag är det ju ingen tvekan, det är rakt av olagligt).

Personligen hade jag inte velat skicka dit någon kompis, beroende på hur det framställs och vilka som hör kan hen åka dit på olaga hot. Bättre att ringa polisen.
 
Jag säger fortfarande att personen behöver upplysas tydligt om att beteendet är oönskat. Det är en nyckelfaktor om man öht skall resonera kring brott och polisanmälan, kanske i synnerhet när det gått så länge mellan kontaktförsöken. Om det nu är samma person.
 
Det är så jävla sjukt att det har varit tyst igen enda tills nu? VAD är det som triggar han till att kontakta mig?

Han har som sagt inte alla hemma, därför det känns ”svårare”. Har kollat upp han på mr koll, och han har inga tidigare domar eller annat på sig iallafall. En av mina närmaste vänner har erbjudit sig att åka dit och prata med honom också, men ja, jag vet inte... Hade han inte haft något slags handikapp så absolut, men nu känns det ”elakt” att både polisanmäla, eller skicka dit någon.

Har fått tips att jag kan kontakta min operatör så kan dom förhoppningvis spärra mobilsvaret för honom, eller så får jag ta bort det helt, då kan han omöjligt störa mig på telefonen iallafall...
Om han nu inte verkar ha alla hästar hemma så kanske någon du känner kan ringa upp honom från okänt nummer och med myndig stämma säga sig ringa från polisen och säga åt honom att det han pysslar med inte är ok? (Om det nu inte faller under något brott att utge sig ringa från myndighet)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp