Hjälp! "Stalkad"?

När man lyssnar av ett mobilsvar kan man via vissa operatörer trycka på en siffra under ”avlyssningen” och så skickas numret som lämnat meddelandet till dig som ett sms. Kolla med din operatör om de har den funktionen så kan du först och främst ta reda på om det verkligen är samma pajas som stör dig igen.

Lider med dig!

Googlade, och det kunde man visst! Och ja, det var såklart han.:cautious:

Var som sagt 99,9 säker, dels för att han är den enda jag vet som skulle kunna göra så här, ringa efter 22 på kvällen, och spela upp en ”kärlekslåt”, och dels för att han är den enda jag har blockad, och att då få ett röstmeddelande utan att ha ett missat samtal blir då ganska tydligt.

Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Polisen känns så jäkla överdriven att kontakta igen för att han ringt en gång på typ 1,5 år. Då var det ju helt klart värre när vi bodde i princip grannar och han ringde på hemtelefonen 1-2 på nätterna, kunde ske flera gånger i månaden då. Sen såklart så känns det sjukt hela grejen endå, oavsett hur få/många kontaktförsök han gör. Vi flyttade därifrån 2012 för sjutton!
 
Men nä. Även om man inte har alla hästar hemma får man inte hålla på så där, ingen har rätt att förfölja någon annan. Polisen vet hur man hanterar sådant här (och idag är det ju ingen tvekan, det är rakt av olagligt).

Personligen hade jag inte velat skicka dit någon kompis, beroende på hur det framställs och vilka som hör kan hen åka dit på olaga hot. Bättre att ringa polisen.
Jag hoppas verkligen att polisen tar sig an fallet - men undrar i mitt stilla sinne. En familjemedlem här har blivit stalkad x antal år och det hela eskalerade till hotelser mot hens partner - och kulminerade i en mycket otäck hotbild: en bild på en nygrävd grav med en död kropp invirad i lakan och text under: -Du dör för mig - jag menar det. Vi polisanmälde, veckorna gick ... och det hela lades ner utan åtgärd. Inga förhör ingenting. Man menade att där inte fanns "bevis" trots att vi kunde visa upp både sms och foton. Jag tror det ska mycket till innan polisen griper in, tyvärr. Tyvärr. Men - absolut, gör ett försök! Kanske vetskapen om att en polisanmälan gjorts kan få ts´ stalker att backa, men då måste han få veta det också.
 
Googlade, och det kunde man visst! Och ja, det var såklart han.:cautious:

Var som sagt 99,9 säker, dels för att han är den enda jag vet som skulle kunna göra så här, ringa efter 22 på kvällen, och spela upp en ”kärlekslåt”, och dels för att han är den enda jag har blockad, och att då få ett röstmeddelande utan att ha ett missat samtal blir då ganska tydligt.

Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Polisen känns så jäkla överdriven att kontakta igen för att han ringt en gång på typ 1,5 år. Då var det ju helt klart värre när vi bodde i princip grannar och han ringde på hemtelefonen 1-2 på nätterna, kunde ske flera gånger i månaden då. Sen såklart så känns det sjukt hela grejen endå, oavsett hur få/många kontaktförsök han gör. Vi flyttade därifrån 2012 för sjutton!

Det kan ju faktiskt vara så att du är en av 10 han terroriserar. Och det blir ett större mål om det kommer upp fler målsägare.

Jag hade börjat med att låta någon annan ta samtalet, alternativt sakligt ta samtalet och förklara att detta är oönskat, att det är förföljelse och att det kommer att polisanmälas om det fortsätter. Upphör det inte, gå vidare till polisen.
 
Jag hoppas verkligen att polisen tar sig an fallet - men undrar i mitt stilla sinne. En familjemedlem här har blivit stalkad x antal år och det hela eskalerade till hotelser mot hens partner - och kulminerade i en mycket otäck hotbild: en bild på en nygrävd grav med en död kropp invirad i lakan och text under: -Du dör för mig - jag menar det. Vi polisanmälde, veckorna gick ... och det hela lades ner utan åtgärd. Inga förhör ingenting. Man menade att där inte fanns "bevis" trots att vi kunde visa upp både sms och foton. Jag tror det ska mycket till innan polisen griper in, tyvärr. Tyvärr. Men - absolut, gör ett försök! Kanske vetskapen om att en polisanmälan gjorts kan få ts´ stalker att backa, men då måste han få veta det också.

Min erfarenhet skiljer sig från din :) Jag blev kontaktad av något pucko när jag jobbade på ICA som använde ett oregistrerat kontantkort (dock hade vi en misstanke om vem det var eftersom han utsatt en annan kollega tidigare). Jag blev fly förbannad och sa åt honom att dra någonstans och ringde polisen (det här var långt innan stalkerlagen). Hon tyckte det var bra att jag ringde och att jag skulle höra av mig om något mer hände. Givetvis lades det hela ner men hade det eskalerat var det bra att de hade den där första anmälan, det ger dem liksom mer att gå på än om man väntar tills det blivit riktigt illa.

Jag är absolut inte för okynnesanmälningar men i sådana här fall tycker jag absolut att man ska anmäla. Bra dokumentation och anmälningar gör ju att polisen har bättre underlag för att göra något. Sedan är jag medveten om att polisens arbete inte alltid är på en önskvärd nivå på alla ställen.
 
Googlade, och det kunde man visst! Och ja, det var såklart han.:cautious:

Var som sagt 99,9 säker, dels för att han är den enda jag vet som skulle kunna göra så här, ringa efter 22 på kvällen, och spela upp en ”kärlekslåt”, och dels för att han är den enda jag har blockad, och att då få ett röstmeddelande utan att ha ett missat samtal blir då ganska tydligt.

Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Polisen känns så jäkla överdriven att kontakta igen för att han ringt en gång på typ 1,5 år. Då var det ju helt klart värre när vi bodde i princip grannar och han ringde på hemtelefonen 1-2 på nätterna, kunde ske flera gånger i månaden då. Sen såklart så känns det sjukt hela grejen endå, oavsett hur få/många kontaktförsök han gör. Vi flyttade därifrån 2012 för sjutton!

Jag håller med @athena_arabians och tycker du ska anmäla det. För att få ordentligt dokumenterat att han börjat igen. Skicka ett rekommenderat brev om att du undanber dig all kontakt och att samtliga kontaktförsök kommer att polisanmälas.

Du ska inte behöva känna obehag även om personen kanske inte förstår sin handling. Då måste någon förklara obehaget, t ex polisen.
 
Googlade, och det kunde man visst! Och ja, det var såklart han.:cautious:

Var som sagt 99,9 säker, dels för att han är den enda jag vet som skulle kunna göra så här, ringa efter 22 på kvällen, och spela upp en ”kärlekslåt”, och dels för att han är den enda jag har blockad, och att då få ett röstmeddelande utan att ha ett missat samtal blir då ganska tydligt.

Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Polisen känns så jäkla överdriven att kontakta igen för att han ringt en gång på typ 1,5 år. Då var det ju helt klart värre när vi bodde i princip grannar och han ringde på hemtelefonen 1-2 på nätterna, kunde ske flera gånger i månaden då. Sen såklart så känns det sjukt hela grejen endå, oavsett hur få/många kontaktförsök han gör. Vi flyttade därifrån 2012 för sjutton!
Lyckades ni nå personen och informera att han måste sluta med kontaktförsöken? Annars är ju det steg ett, det KAN ju vara så simpelt att han inte förstår att det här är något som inte uppskattas av mottagaren/inte okej. Om ni gjorde det och han fortsätter ändå tycker jag absolut du ska anmäla.
 
Polisen kommer vilja att du tydligt förklarar för honom att kontakten är oönskad. Jag skulle skicka det i sms. Kort och koncist. Och så sparar du smset I din telefon.

Fortsätter han så anmäl.

Men om det skett en gång och inte sagts ifrån är det väldigt svårt bevisa brott.

Jag hoppas det är tyst framöver.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 986
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp