Hjälp tills imorgon förmiddag!j

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag har blivit blåst:-( Av en säljare jag trodde var från 3 men visade sig sen va från ett oberoende företag som säljer bla 3 abonnemang.
Jag är kund hos 3 och har varit länge och känner förtroende för dom så jag synade inte alla papper så noga som man bör.
Säljaren kollade. Hur mkt GB jag surfar upp i månaden och det landade på ca 2,3 gb. Jag betalar för 5 gb i dagsläget och han tyckte så att detta var ju onödigt och att det är bättre att ändra så jag betalar för 3 gb och därmed sänker min månadskostnad med 50kr. Sen skulle jag också få en ny telefon (vilket jag alltid får när jag förlänger mitt abonemang). Han tar fram en telefon och visar mig. Jag frågar då om hur kameran är. Ja den är ju bättre än den du har nu. Jaha ok vad bra säger jag och vi skriver på papper för en förlängning av abonnemanget och de ändringar vi pratat om. När jag kommer hem och synar papprerna ser jag att jag bara har fått 2 gb samt att han ljugit om telefonen. Den är sämre på ungefär allt än den jag redan har:-( Kag får ju behålla den jag har men går den sönder så kan jag inte hämta ut någon ny utan får du ha den jag fick av honom.
På ett av papprerna jag skrev på så står det att jag har hyresrätt men ej ångerrätt. Men enligt svensk lag vad jag har hittat så har man i stort sätt alltid ångerrätt.
Hur är det med rätten att häva ett köp?
Jag tänkte gå ner och prata med dom imorgon och vill gärna ha lite lagar att spela på. Jag tänker inte ge mig och detta känns för jävligt.

Tidningarna är bra att hota med va? Om de inte ger med sig först förstås. Jag tänkte även nämna att jag tänker vända mig till konsumentombudsmannen och att jag inte tänker ge mig. Här ni några andra tips?
 
Ursäkta stavfel..skriva från mobilen är sådär. Menar bytesrätt istället för ångerrätt.
 
De måste gå efter lagstiftningen. Hör annars med konsumentombudsmannen.
De måste gå efter lagstiftningen. Hör annars med konsumentombudsmannen.
De måste gå efter lagstiftningen. Hör annars med konsumentombudsmannen.

På konsumentverkets hemsida under: När ångerätten inte gäller, så är det en punkt där det står: Om tjänsten fullgjorts och kunden utryckligenn gått med på att tjänsten börjar gälla utan ångerätt
Och det antar jag man kan säga att jag gjort eftersom jag skrivit på ett papper dör det står ej ångerätt på.
 
Ja eller hur. Ska se vad jag kan hitta om att häva ett köp.

På konsumentverkets sida så står det att man kan ha rätt att häva ett köp om det är ett fel på varan. Och det kan man väl säga att det är om beskrivningen av den inte stämmer överens med vad säljaren säger om den.
 
J
Du kan ju alltid kontakta 3 också om han krånglar. De borde väl vara måna om sina kunder

Ja man kan tycka det. Ringde dem imorse för att kolla vad de hade fått för uppgifter. Det stämde det han sa till mig om priset på abonnemanget men dock inte antalet gb. Det var inte förens efter detta samtal som jag upptäckte att han ljugit om mobilen när min sambo hjälpte mig att kolla den. Personen på 3 som jag pratade med så att de står för abonnemanget och att det här andra företaget står för mobilen
 
J
Du kan ju alltid kontakta 3 också om han krånglar. De borde väl vara måna om sina kunder

Ja man kan tycka det. Ringde dem imorse för att kolla vad de hade fått för uppgifter. Det stämde det han sa till mig om priset på abonnemanget men dock inte antalet gb. Det var inte förens efter detta samtal som jag upptäckte att han ljugit om mobilen när min sambo hjälpte mig att kolla den. Personen på 3 som jag pratade med så att de står för abonnemanget och att det här andra företaget står för mobilen
 
Är det någon som vet om får "hota" med att prata med tidningar och säga att man exempelvis kommer skriva om detta samt vad deras företag heter och att man kommer se till att detta sprids på sociala medier?
 
Är det någon som vet om får "hota" med att prata med tidningar och säga att man exempelvis kommer skriva om detta samt vad deras företag heter och att man kommer se till att detta sprids på sociala medier?
Är det ett hot? ...undrar en tant.

Om du inte kommer överens med dem (och deras chef) så är det väl bara egentligen en upplysning, detta att du kommer att berätta om din upplevelse för medier och att du deltar på sociala medier där du berättar om din vardag.
 
Det är till din nackdel att uppträda osakligt och hota med press etc. Kan du få in det i ett samtal som en naturlig följd av att inte vara överens, är det en annan sak.

Du kommer att få oerhört svårt att bevisa att du blivit lovad 3 GB men skrivit på för 2 GB. Det är ju i princip omöjligt, eftersom du skrivit på, och det står svart på vitt.

Vad telefonen anbelangar har du ju haft full möjlighet att undersöka den innan köp, ta del av specifikationer etc. Vad som är bra och dåligt kan också komma att variera från person till person, och säljaren har alla chanser att neka till att du varit specifik i dina önskemål. Han kan vända det mot dig.

Visst ska du försöka driva igenom en hävning av köpet, men jag tror det kan bli mycket svårt. Du ska nog vara rätt försiktig hur du väljer dina ord, det kan komma att slå tillbaka mot dig.

Vad gäller abonnemanget tycker jag du ska diskutera direkt med 3 och se om du kan få till stånd en ändring, inom en rimlig prisändring.
 
Hej allihopa!
Jag har blivit blåst:-( Av en säljare jag trodde var från 3 men visade sig sen va från ett oberoende företag som säljer bla 3 abonnemang.
Jag är kund hos 3 och har varit länge och känner förtroende för dom så jag synade inte alla papper så noga som man bör.
Säljaren kollade. Hur mkt GB jag surfar upp i månaden och det landade på ca 2,3 gb. Jag betalar för 5 gb i dagsläget och han tyckte så att detta var ju onödigt och att det är bättre att ändra så jag betalar för 3 gb och därmed sänker min månadskostnad med 50kr. Sen skulle jag också få en ny telefon (vilket jag alltid får när jag förlänger mitt abonemang). Han tar fram en telefon och visar mig. Jag frågar då om hur kameran är. Ja den är ju bättre än den du har nu. Jaha ok vad bra säger jag och vi skriver på papper för en förlängning av abonnemanget och de ändringar vi pratat om. När jag kommer hem och synar papprerna ser jag att jag bara har fått 2 gb samt att han ljugit om telefonen. Den är sämre på ungefär allt än den jag redan har:-( Kag får ju behålla den jag har men går den sönder så kan jag inte hämta ut någon ny utan får du ha den jag fick av honom.
På ett av papprerna jag skrev på så står det att jag har hyresrätt men ej ångerrätt. Men enligt svensk lag vad jag har hittat så har man i stort sätt alltid ångerrätt.
Hur är det med rätten att häva ett köp?
Jag tänkte gå ner och prata med dom imorgon och vill gärna ha lite lagar att spela på. Jag tänker inte ge mig och detta känns för jävligt.

Tidningarna är bra att hota med va? Om de inte ger med sig först förstås. Jag tänkte även nämna att jag tänker vända mig till konsumentombudsmannen och att jag inte tänker ge mig. Här ni några andra tips?

Var någonstans stod säljaren? Det har stor betydelse för vilken ångerrätt som gäller, var det tex. utanför eller i en mataffär lyder det under lagen om distansavtal och då borde det gå att häva avtalet.
 
Det är till din nackdel att uppträda osakligt och hota med press etc. Kan du få in det i ett samtal som en naturlig följd av att inte vara överens, är det en annan sak.

Du kommer att få oerhört svårt att bevisa att du blivit lovad 3 GB men skrivit på för 2 GB. Det är ju i princip omöjligt, eftersom du skrivit på, och det står svart på vitt.

Jag kan ju visa hur mkt gb jag använt den sista tiden det står på alla mina fakturor. Och jag gör av med minst 2,5 tex så tecknar jag väl inte ett avtal med 2 gb. Så det kan jag ju "visa" på så sätt.

Vad telefonen anbelangar har du ju haft full möjlighet att undersöka den innan köp, ta del av specifikationer etc. Vad som är bra och dåligt kan också komma att variera från person till person, och säljaren har alla chanser att neka till att du varit specifik i dina önskemål. Han kan vända det mot dig.

Nej det har jag faktiskt inte för de papperna som fanns där innehöll ingen specifikation om mobilens egenskaper. Därför frågade jag säljaren, och han ljög. Jag har ju min nuvarande telefon som är lätt att bevisa att den är mkt bättre än den jag fick av dom. Varför skulle jag vilja byta till en tele som är sämre på allt?

Visst ska du försöka driva igenom en hävning av köpet, men jag tror det kan bli mycket svårt. Du ska nog vara rätt försiktig hur du väljer dina ord, det kan komma att slå tillbaka mot dig.

Vad gäller abonnemanget tycker jag du ska diskutera direkt med 3 och se om du kan få till stånd en ändring, inom en rimlig prisändring.
 
Tag aldrig, aldrig, aldrig beslut om långvarig utgift på plats.
Gå hem och fundera på vad erbjudandet egentligen säger.

Det är så lätt att bli lurad, tyvärr. Om du har köpt från ett "stånd" utanför Coop eller dylikt tycket jag gott att du kan kontakta verksamhetschefen på Coop, och säga uppriktigt att det är ett gäng som lurar folk in i dåliga abonnemang. Det är inte bra för t ex Coop att ha bedragare kopplad till sin butik. Dessa telefonförsäljare hyr yta, tror jag, eller det är de uppgifter jag har fått.

Men som sagt, tag inga beslut på plats i fortsättningen, utan fundera i hemmiljö där du hinner granska kritiskt erbjudandet.

Lycka till
 
Var någonstans stod säljaren? Det har stor betydelse för vilken ångerrätt som gäller, var det tex. utanför eller i en mataffär lyder det under lagen om distansavtal och då borde det gå att häva avtalet.

De stod "utanför" sina lokaler. De har inte ens en butik i denna staden.
 
Detta var
Tag aldrig, aldrig, aldrig beslut om långvarig utgift på plats.
Gå hem och fundera på vad erbjudandet egentligen säger.

Det är så lätt att bli lurad, tyvärr. Om du har köpt från ett "stånd" utanför Coop eller dylikt tycket jag gott att du kan kontakta verksamhetschefen på Coop, och säga uppriktigt att det är ett gäng som lurar folk in i dåliga abonnemang. Det är inte bra för t ex Coop att ha bedragare kopplad till sin butik. Dessa telefonförsäljare hyr yta, tror jag, eller det är de uppgifter jag har fått.

Men som sagt, tag inga beslut på plats i fortsättningen, utan fundera i hemmiljö där du hinner granska kritiskt erbjudandet.

Lycka till

Detta var på en marknad som arrangeras i min stad. Så finns ingen butik så att kontakta. Det skulle väl vara kommunen då.

Nä du det gör jag inte om igen..
 
@_Maria_

Jag råkade ut för en oärlig säljare (på 3's egna butik). Då fick jag hjälp av en annan säljare (telia) som kände till den säljaren som försökt lura mig och allt löste sig. Kanske är den säljare du pratade med redan känd som oärlig?

Slänger med vad som hände mig, rätt skrattretande såhär i efterhand :P
Jag hade redan kollat upp vilket abonnemang samt telefon jag ville ha, inga konstigheter där, men jag ville också ha ett minneskort i telefonen. Det stod på hemsidan att ett följde med, men jag tänkte dubbelkolla och frågade efter i affären. Då var svaret nej, det ingick inte utan fick köpas till. Okej, tänkte att jag kanske läst fel och sa ja till att köpa ett. Jag var dock misstänksam, så jag spelade dum och bad honom sätta in kortet åt mig. Såklart satt redan ett kort där, men det var ett "dammskydd" som han kunde slänga åt mig. Jag sa att ett "dammskydd" är ju bra att ha, det vill jag behålla och fick det med mig. Gick rätt över gatan till telia, visade grejerna för en kille där som suckade och sa något i stil med "typiskt xxx" och "inte igen...". Han kom med tillbaka och jag fick pengar tillbaka för minneskortet säljaren lurat på mig.
 
De stod "utanför" sina lokaler. De har inte ens en butik i denna staden.

Men eftersom jag hittat en punkt på komsumentverkets sida under ångerrätt att den inte gäller om kunden uttryckligen gått med på att tjänsten börjar gälla utan ångerätt. Och det kan man nog säga att jag gjort eftersom jag skrivit på ett papper där jag sen ser att det står ej ångerätt inom parantes med liten text
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 753
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 534
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp