Hjälp tills imorgon förmiddag!j

De stod "utanför" sina lokaler. De har inte ens en butik i denna staden.
Men eftersom jag hittat en punkt på komsumentverkets sida under ångerrätt att den inte gäller om kunden uttryckligen gått med på att tjänsten börjar gälla utan ångerätt. Och det kan man nog säga att jag gjort eftersom jag skrivit på ett papper där jag sen ser att det står ej ångerätt inom parantes med liten text

Det har du iofs. gjort men det kräver också att tjänsten fullgjorts och det har den väl inte? Meddela tre att att du vill behålla ditt gamla abonnemang och teleförsäljarens företag att du ångrar avtalet , var noga med att det dokumenteras så att du kan bevisa att det gjorts, och lämna tillbaka telefonen.

"11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som 1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,"
 
Mig försökte en försäljare lura på en extra lur och fri surf visade sig inte alls vara fri surf utan ha ett ganska lågt tak. Efter ett par samtal till högre chefer inom koncernen så blev det det som utlovades, dvs. surf utan tak och som kompensation för strulet ett tvillingkort till den fåne som agerar bärbar terminal när jag inte är hemma. Jag ringer fortfarande med min gamla hajfena och har inga planer på att byta ut den alls då täckning fordras precis överallt där jag är.

Jag har fortfarande fri surf, billig telefoni och betalar bara 30 spänn för tvillingkortet då den avgiften endast täcker Telenors kostnad för att få ha det med i andras nät.

Det jag har är mobilt bredband och telefoni och avtalet gick tydligen ut för 1,5 år sen men ingen verkar bry sig, samma låga avgift månad efter månad och fortfarande inget tak på surfen. :)
 
Jag kan lägga till att lagen om distansavtal nyligen ändrats, tidigare inkluderades inte "gatuförsäljning".

Värt att notera är också att lydelsen för ångerrätt vid "tjänster" har ändrats:

Tidigare:
"4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal 1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,"

Nya:

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som 1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
 
I o m AndersB´s punkt tycker jag det verkar självklart att det inte finns någon ångerrätt. Om det inte är så att ändringen i abonnemanget uttryckligen ligger framåt i tiden, t ex den 30/7 eller annat datum framåt i tiden.

För att returnera telefonen enligt ångerrätt måste den vara obruten i sin förpackning, där är det uttryckligt att varan ska vara oanvänd (fullt säljbar till annan kund såsom varande ny)

Sedan kan/ska man alltid försöka reklamera om man är missnöjd, börja underifrån och gå upp.Men vara medveten om bristerna i sina resonemang, om sådana finns.
 
I o m AndersB´s punkt tycker jag det verkar självklart att det inte finns någon ångerrätt. Om det inte är så att ändringen i abonnemanget uttryckligen ligger framåt i tiden, t ex den 30/7 eller annat datum framåt i tiden.

För att returnera telefonen enligt ångerrätt måste den vara obruten i sin förpackning, där är det uttryckligt att varan ska vara oanvänd (fullt säljbar till annan kund såsom varande ny)

Sedan kan/ska man alltid försöka reklamera om man är missnöjd, börja underifrån och gå upp.Men vara medveten om bristerna i sina resonemang, om sådana finns.

Jag ska kontakta 3 igen om abonemanget.I mitt tidigare aabonnemang så betalade jag 50kr mer i månaden så det är ju inget dem förlorar pengar på.

Telefonen är oanvänd och förpackningen är inte bruten.

Ja jag känner också att det blir svårt att hävda ångerrätt med däremot rätten att häva köpet.

Väntar på sambon nu som ska köra mig till dem, hoppas de inte packat ihop och dragit. Störtregnar här..
 
I o m AndersB´s punkt tycker jag det verkar självklart att det inte finns någon ångerrätt. Om det inte är så att ändringen i abonnemanget uttryckligen ligger framåt i tiden, t ex den 30/7 eller annat datum framåt i tiden.

För att returnera telefonen enligt ångerrätt måste den vara obruten i sin förpackning, där är det uttryckligt att varan ska vara oanvänd (fullt säljbar till annan kund såsom varande ny)

Sedan kan/ska man alltid försöka reklamera om man är missnöjd, börja underifrån och gå upp.Men vara medveten om bristerna i sina resonemang, om sådana finns.

Det nya abonnemanget har redan börjat gälla. Det är igentligen en förlängning av mitt gamla med vissa ändringar. Man kan tydligen dock när som helst uppgradera sitt abonemang. Så jag antar att jag kan göra det.
Men jag har ju förbrukat min rätt till att hämta ut en ny telefon om min kg har nu går sönder eftersom jag fått en av dom.

Så man kanske kan dela upp det att jag inte har ångerätt på abonnemanget(helt ok eftersom jag kan uppgradera mig) men inte ångerätt på mobilen. Här kanske jag kan få till att häva köpet eller åtminstone hyresrätt vilket det står att jag har på pappret.
 
I o m AndersB´s punkt tycker jag det verkar självklart att det inte finns någon ångerrätt. Om det inte är så att ändringen i abonnemanget uttryckligen ligger framåt i tiden, t ex den 30/7 eller annat datum framåt i tiden.

För att returnera telefonen enligt ångerrätt måste den vara obruten i sin förpackning, där är det uttryckligt att varan ska vara oanvänd (fullt säljbar till annan kund såsom varande ny)

Sedan kan/ska man alltid försöka reklamera om man är missnöjd, börja underifrån och gå upp.Men vara medveten om bristerna i sina resonemang, om sådana finns.

Hur kan det vara självklart att tjänsten fullgjorts, alltså inte som i tidigare lydelse fullgörandet har påbörjats, och därmed ångerrätten upphört?

Och även att telefonen måste vara i obruten förpackning? Det gäller för digital media, typ dvd-skivor och liknande, vilket är ganska självklart men inte för telefoner.
 
Det nya abonnemanget har redan börjat gälla. Det är igentligen en förlängning av mitt gamla med vissa ändringar. Man kan tydligen dock när som helst uppgradera sitt abonemang. Så jag antar att jag kan göra det.
Men jag har ju förbrukat min rätt till att hämta ut en ny telefon om min kg har nu går sönder eftersom jag fått en av dom.

Så man kanske kan dela upp det att jag inte har ångerätt på abonnemanget(helt ok eftersom jag kan uppgradera mig) men inte ångerätt på mobilen. Här kanske jag kan få till att häva köpet eller åtminstone hyresrätt vilket det står att jag har på pappret.
Nu har ju inte jag gjort någon djupare koll i förarbeten osv. så helt säker är jag inte men lagen ändrades bara för en månad sedan och som jag redan skrivit en specifik ändring var just från att ångerrätten bortfaller då fullgörandet av tjänsten påbörjats till att istället bortfalla då tjänsten fullgjorts.
 
Som ett exempel på "tjänsten har fullgjorts": påfyllning till kontantkort. När du har fyllt på påfyllningen (tjänsten) så är den förbrukad/fullgjord.

Det finns därför ingen ångerrätt på kontantkortsöåfyllningar.
 
På konsumentverkets hemsida under: När ångerätten inte gäller, så är det en punkt där det står: Om tjänsten fullgjorts och kunden utryckligenn gått med på att tjänsten börjar gälla utan ångerätt
Och det antar jag man kan säga att jag gjort eftersom jag skrivit på ett papper dör det står ej ångerätt på.

Ingen av oss här VET - men i och med det där skulle jag tippa att du är rökt.

Ingen borde någonsin skriva på ej ångerrätt. Det har skrivits spaltmil om hur folk blir lurade av de så kallade canvasförsäljarna, jag fattar inte hur någon fortfarande vågar köpa något av dem.
 
Har en bekant som varit med en likadan händelse med 3. De stod utan för en affär, och han skrev på ang att ändra abonnemang och fick en mobil och en surfplatta.
Upptäcke sedan det finstilta när han kom hem. Han härjade rätt bra, fick tag på den som såld abonnemanget, fick tag på chefen, ringde riktiga 3 och fick allt hävt och även tillbaka de villkor han haft innan. Han hävdade att han blivit lurad.
 
Jag tycker du ska kontakta 3 och vara alldeles uppriktig utan att vara hotfull. Jag tabbade mig med en dyrbar vara till ett TVbolag som jag returnerade och sen slängde kvittot och bolaget kunde inte se att varan kommit fram eftersom jag dessutom inte lagt nån adresslapp i lådan..... Som gjort för en dyr smäll för mig. Men dom trodde mig och jag slapp betala!!! Helt otroligt !
 
Jag tycker du ska kontakta 3 och vara alldeles uppriktig utan att vara hotfull. Jag tabbade mig med en dyrbar vara till ett TVbolag som jag returnerade och sen slängde kvittot och bolaget kunde inte se att varan kommit fram eftersom jag dessutom inte lagt nån adresslapp i lådan..... Som gjort för en dyr smäll för mig. Men dom trodde mig och jag slapp betala!!! Helt otroligt !

Håller med dig. Att vara trevlig och resonabel kommer man längre med än att orera om lagar som man inte kan och lite vagt "hota med pressen". (Pressen gör ju sina egna bedömningar och ställer inte upp som slagträ för var och en som vill det).
 
Men eftersom jag hittat en punkt på komsumentverkets sida under ångerrätt att den inte gäller om kunden uttryckligen gått med på att tjänsten börjar gälla utan ångerätt. Och det kan man nog säga att jag gjort eftersom jag skrivit på ett papper där jag sen ser att det står ej ångerätt inom parantes med liten text

Det du kan göra är att ta avtalstexten till din Konsumentvägledare och få en bedömning om det är lagligt/skäligt att ha informationen om ångerrätten med så lite text...
 
Ingen av oss här VET - men i och med det där skulle jag tippa att du är rökt.

Ingen borde någonsin skriva på ej ångerrätt. Det har skrivits spaltmil om hur folk blir lurade av de så kallade canvasförsäljarna, jag fattar inte hur någon fortfarande vågar köpa något av dem.

Jag såg inte den texten ej ångerätt först. Och jag känner mig redan dum pga av det här. Jag fattar inte heller att jag gjorde det. Var väl i ett svagt ögonblick eller något.
 
Hej allihopa!
Jag har blivit blåst:-( Av en säljare jag trodde var från 3 men visade sig sen va från ett oberoende företag som säljer bla 3 abonnemang.
Jag är kund hos 3 och har varit länge och känner förtroende för dom så jag synade inte alla papper så noga som man bör.
Säljaren kollade. Hur mkt GB jag surfar upp i månaden och det landade på ca 2,3 gb. Jag betalar för 5 gb i dagsläget och han tyckte så att detta var ju onödigt och att det är bättre att ändra så jag betalar för 3 gb och därmed sänker min månadskostnad med 50kr. Sen skulle jag också få en ny telefon (vilket jag alltid får när jag förlänger mitt abonemang). Han tar fram en telefon och visar mig. Jag frågar då om hur kameran är. Ja den är ju bättre än den du har nu. Jaha ok vad bra säger jag och vi skriver på papper för en förlängning av abonnemanget och de ändringar vi pratat om. När jag kommer hem och synar papprerna ser jag att jag bara har fått 2 gb samt att han ljugit om telefonen. Den är sämre på ungefär allt än den jag redan har:-( Kag får ju behålla den jag har men går den sönder så kan jag inte hämta ut någon ny utan får du ha den jag fick av honom.
På ett av papprerna jag skrev på så står det att jag har hyresrätt men ej ångerrätt. Men enligt svensk lag vad jag har hittat så har man i stort sätt alltid ångerrätt.
Hur är det med rätten att häva ett köp?
Jag tänkte gå ner och prata med dom imorgon och vill gärna ha lite lagar att spela på. Jag tänker inte ge mig och detta känns för jävligt.

Tidningarna är bra att hota med va? Om de inte ger med sig först förstås. Jag tänkte även nämna att jag tänker vända mig till konsumentombudsmannen och att jag inte tänker ge mig. Här ni några andra tips?
Jag gick ner dit där de stod sist men de hade packat ihop för dagen. Jag har pratat med 3s kundtjänst och enligt dem så har jag inte rätt till en ny mobil när jagfförlänger mitt abonemang om jag tar samma abonemang jag haft innan. 349 kr, fria samtal, fria sms, 5gb surf och den telefonen jag har nu. Eftersom det är ett så pass bra pris så gällde utav av en telefon (den jag har nu). Jag trodde ju att den telefonen jag fick av honom gjorde att jag inte har rätt att hämta ut någon nymen det hade jag inte innan heller. Pga av det billigare priset 349 kr i månaden som kom i ett erbjudande för längesedan. Innan det så betalade jag nästan 600kr i månaden och då gällde uttag av ny telefon vid varje förlängning.
Så det jag förlorat är 3gb i månaden.
Det jag vunnit på affären är 50kr i månaden och en ny telefon som jag ju kan ha som reserv eller sälja kanske.
Sen är det ju rent moraliskt surt att han stod och ljög mig rätt upp i ansiktet.

Jag har ju bara använt strax över 2gb i månaden tidigare och har ändå tänkt att minska mitt surfande på mobilen och nu blir jag ju på ett sätt tvungen till det och det vet jag inte om det är något dåligt igentligen.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 530
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp