Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

M

MaaritK

Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :(

Ca 1 månad sedan köpte jag en ny häst, min första alldeles egna, har haft olika på foder innan, men alltså min alldeles egna nu... :love: Både jag och min mycket kunniga kompis provred honom innan köpet, och han var snäll och duktig då, lite pigg, men inte så värst. (Jag behövde en snäll och duktig häst utan olater då jag har begränsade kunskaper och behöver någon att lära mig på).
Jag bestämde mig för honom, och köpte honom. (14 årig maxad Connemara, går som stor häst.) Jag vet inte mycket om hans bakgrund, vet att han gått på ridskola en tid, men sålts, och vet att han haft några olika ägare sedan dess. Jag köpte honom från ett försäljningsstall, och har börjat fundera på om det var väldigt korkat.
(Det har ju sina fördelar med att köpa från privatpersoner som känner sina hästar...:crazy: )

När han kom hem till mig, fick han stå en vecka och bekanta sig med omgivningarna. (Skulle varit några dagar hade jag tänkt, men blev sjuk.) Sedan började vi så smått att promenera ut tillsammans, för att lära känna varandra. Sedan red jag lite i paddock, för att känna på honom, och han var snäll och trevlig. Förra veckan fick jag ett infall - trots att jag bestämt att rida i paddock första månaden eller så, fick jag för mig att rida ut på honom. Han blev väldigt missnöjd med att behöva gå ifrån de andra (vi red förbi han hage), och han trilskades och ville vända om. Ingen fara, jag fick med honom, och vi hann ett par hundra meter till. Då fick han se en annan hage med hästar (vi har tyvärr stall i Sveriges mest hästtäta område, så det finns GOTT om andra pållar runtomkring...), och totalfrös. Han ville in till dem, och jag fick tvinga honom framåt. Då kom givetvis grannen i sin trimmade j**a racerbil och vrålade på. Han blev inte rädd tror jag, men helt klart distraherad. Då började min kära lilla skitponny steppa på stället, och skuttade som en liten fjäder. Jag klarade av det ganska bra, och vi stod och höll på en kvart med stegringar, stepp på stället, och massa "nu-vänder-jag-och-går-hem-fasoner", men jag försökte vara envis och får honom framåt. Jag kände att han var osäker på både mig, omgivningarna och hela situationen, och han testade, GUD vad han testade. En stor jävla traktor körde förbi i 180 knyck också, TVÅ GÅNGER, utan att sakta ner... Givetvis kom det två bilar också, från var sitt håll, och jag fick tvinga ut honom i åkern för att de skulle kunna komma förbi. Lite stegring i åkern, sen kom vi fram ett par meter till. Jag hann precis tänka "WOW, jag fixade det"...

...och KABOOOOM!!! Totalexplosion - han tvärvände, skenade hej vilt med galna bocksprång och jag flög som en vante rakt ner i den stelfrusna åkern med ändan före som tur var... :mad:
Hästfan skenade hem, och gick tydligen och ställde sig framför sin box och väntade snällt på att bli insläppt. Jag fick linka hem svärandes och ilsken. (Kan tillägga att den j**a traktorn kom en gång till också, och jagade honom hela vägen hem - idiotbonde, höll på att köra ner honom!!! Skulle kunna mörda honom. Han körde dessutom rakt förbi mig när jag låg i åkern och han SÅG mig men stannade inte ens och frågade hur det var med mig...:mad: )
(Och ingen säkerhetsväst hade jag, ren tur att jag inte bröt ryggen... Korkat.) Tog ut honom i paddocken för att "fostra honom" lite, longerade honom, och försökte få honom trött. Han hoppade och skuttade, slet i linan och var helt tokig. Efter en stund fick jag honom att gå fint, och sen var det ok.

Summa summarum, ingen lyckad tur. Tänkte att det var osäkerhet och förebrådde mig själv för att jag red ut honom ensam när han var så ny. Ok. Ändring nästa gång. Red ut med två kompisar dagen därpå. (Öm i häcken, men det gick.. :smirk: Och säkerhetsväst hade jag denna gången...) Han var SÅ SNÄLL! Skötte sig exemplariskt, var lyhörd, duktig och lydde kanonfint.
Sååå nöjd jag var. :)

Trodde att det var en engångsföreteelse, och skulle rida i paddocken igår. Där han han alltid skött sig, även fast han varit ensam. Vi hann inte mer än ut där, jag såg inga som helst tecken på att han var skärrad mer än att han stannade till och såg bort mot hagen med kompisarna när vi gick in i paddocken, och frös en sekund. Men sedan verkade han helt lugn, och vi gick in och jag satt på. Vi tog några steg, och KABOOM, så skenade han, kastade sig som en idiot, och bockade av mig. Helt oförberedd som jag var på det - out of the blue - flög jag givetvis av, och landade visst på min hand på något vänster - (hela kvällen på akuten, svår stukning i långfingret men inget brutet, tack och lov.)
Han rusade iväg, och skenade runt i paddocken som en vilde.
Jag tappade humöret, sprang och hämtade ett spö och tänkte att jag skulle minsann visa vem som bestämmer, men jag fick inte tag i honom, och lika bra var väl det, så jag inte gjorde något korkat och förstörde vår relation ännu mer. :o
Efter en kvarts galet rusande lugnade han ner sig och kom när jag ropade på honom.
Jag ledde runt honom litegrann, och han tog några "idiot-språng", men jag ryckte ner honom och gormade på honom, och då lugnade han ner sig. Satt upp, och red en stund, men kunde inte hålla i tygeln på grund av handen, och fick ge upp. :(
(Minst sagt svårt att skriva nu, med ett tjockt långfinger som pekar rakt ut i luften... :o ;) )

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. :cry:
Jag har helt enkelt inte den erfarenheten och kunskaperna till att kunna få styr på honom utan hjälp. Min kompis, som har hästen i samma stall, ska hjälpa till så gott hon kan, men hon har ont om tid.
Jag känner en jätteduktig tjej jag ska sätta på att "rida till" honom, hon har lyckats göra underverk med många hästar innan, men jag vill vara delaktig själv också. Det är ju min häst, och mig han framför allt ska ha respekt för. Som det känns nu, har han tagit överhanden, och jag står handfallen. Jag har aldrig haft en så bångstyrig häst innan, har haft turen att ha duktiga hästar utan större olater.

Som det känns nu vill jag knappt rida honom, eftersom det faktiskt känns som om jag riskerar livet varje gång. Det är ren tur att det inte gått värre.

Jag har kikat på andra trådar i forumet, men ingen jag hittat är riktigt samma grej. Dessutom förstår jag inte riktigt alla råd, eftersom jag till exempel inte är särskilt insatt i NH, och inte har tömkört knappt alls. Däremot har jag kört ganska mycket. Ursäkta min okunskap, men är tömkörning exakt samma princip som körning? :o

Hur får jag ordning på honom från marken? Tömkörning, NH, longering har jag förstått är bra. Något annat? Hur bär jag mig åt med dessa tekniker ovan? Något speciellt i fråga om longering, eller bara elementärt? Speciella övningar som kan hjälpa?
Natural Horsemanship, förklara gärna mer om det. Någon som vet var man kan få kurser i det runt helsingborgsområdet?

Jga upplever problemet som ett ledarskapsproblem. Jag trpr INTE det handlar om smärta. Jag är mycket medveten om att sådana här problem kan ha med sådant att göra, och det är också det första alla påpekar i alla trådar. Givetvis kan jag inte säga att det absolut inte är att han har ont, men jag tror inte det, det känns som om detta är ett ledarskaps/osäkerhetsproblem.

Han litar inte på mig, känner inte mig, utmanar mig. Jag vet inte hur jag ska få kontrollen.

HJÄLP!!!!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Kan förresten tillägga - vet inte om det spelar någon roll - att hästen är väldigt snäll, men mycket hårdhänt och bufflig - har dålig respekt för "personligt område", och kliar sig gärna hårt på en, springer rakt över en om man inte hindrar honom, och klampar rakt på, och "bufflar sig" rent allmänt. Snäll att rykta etc. förutom att han har svårt att stå still.

Han är krubbitare, det kan eventuellt vara viktigt att veta - det kanske gör honom mer nervös till sin läggning. (Han är ganska kronisk tror jag - han hittar på alternativa lösningar till att krubbita om han inte har tillgång till stöd. T.ex. tar han ibland stöd mot linorna när han är uppbunden, och trycker sig bakåt och försöker svälja luft på det sättet. I hagen tar han stöd över ryggen på sin hagkompis och pressar halsen mot hennes rygg och försöker svälja på det sättet.. :(

Hmm... vet inte om det är något mer som kan vara relevant att veta.

Foderstat: han står på hö, lucern, müsli, havre, betfor och linfrökaka.
Ska prova ta bort havren och ersätta med annat kanske?
Dock har jag hört från foderexperter att havre inte gör hästar hetare än annat, att det är en gammal myt...?

Har hört att magnesiumtillskott gör hästen lugnare? Något annat som kan coola ner lite?
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Ta det lugnt...ni känner inte varandra, då får ni räkna med bakslag när ni ger er på situationer där båda blir osäkra. För det verkar som där är problemet, att ni båda blir osäkra och ingen vet hur den andra kommer reagera vilket bara skapar ännu mera osäkerhet. Enkel psykologi.

Det är alltid svårt med första egna hästen, har själv egna erfarenheter av det. Hur snäll hästen egentligen är så får man ju problem, men problem är till för att lösas.

Mitt tips till dig är att ta bort allt kraftfoder, låt honom vara och ta det lugnt. Låt honom komma in i rutinerna, gör bara saker som du känner dig säker på med honom. Det kan vara tråkigt i början, men det området kommer utökas hela tiden och du kommer märka dag för dag att du vågar göra mer och mer utan att vara rädd för att något dåligt ska hända. När han känner dig och är van vid dig kommer han också acceptera dina viljor utan att vara osäker(gå hem, frysa fast i marken osv) eller så kommer han testa dig. Då gäller det att du har varit konsekvent med saker redan från början för att han ska lyssna på dig, och det kan du bara vara om du är säker på vad du gör.
Låter kanske enkelt...men det är ganska enkelt egentligen. Istället för att begära att allt ska funka från början så ta lite i taget, ta dig inte vatten över huvet.
Lycka till :)
//Höstmåne
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hmm, okej.

För det första så missbrukar du ordet skena. Han skenade inte, utan han stack. Skulle han skenat skulle han sprängt staketet till paddocken och sprungit för livet.

Sen så tycker jag faktiskt att du ska lämna tillbaka honom. Det är din första häst som du ska känna dig trygg på och lära dig på. HAN ska lära dig, du ska inte lära honom. Det är så himla många som köper aldelles för komplicerade hästar till att börja med. Det är ett stort steg att gå från medryttare till egen häst.

Lämna tillbaka honom och köp en lugnare, kanske lite äldre herre som är en riktig läromästar och inte backar för något. Det är vad jag tycker..
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hej!
Det verkar som om du inte är riktigt redo för honom, vilket inte är konstigt då det är din första häst. På din beskrivning när "det händer" grejer, känns det som om du inte riktigt kan behärska situationen till häst i trafik, och jag kan förstå att det blir mycket svårare när pållen får fnatt också. Så jag håller nog med föreg. talare att du ska satsa på en häst med mindre krut och mer rutin i. Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Till Iso: Hmm. Okej, inte skenade då. :smirk:

Och att lämna tillbaka honom är inget alternativ. Om jag ska göra av med honom är det enda alternativet att sälja honom, och det gör jag inte att göra förrän jag är absolut säker på att vi inte kommer att komma någonvart. Och det är jag inte just nu. Jag hyser god tilltro till att vi ska lösa det här, och jag tänker inte ge upp förrän det inte finns mer att göra.

Och hade han uppvisat minsta lilla tendens till sådant här när vi provred honom hade jag självklart inte köpt honom. Han har ju visat att han kan - vid flera tillfällen, alltså är problemet uppstudsighet.
Han är ingen galen vilde, jag är fullständigt övertygad om att han testar och gör som han vill för att han inte fått gränser. Det är dessa gränser jag vill ha hjälp med att lära mig sätta.

Och du har missuppfattat, jag har inte varit medryttare, utan helfodervärd. Till två hästar innan denna. Vilket jag ser som att jag haft tre egna hästar innan denna, om inte på pappret så i praktiken. MEN de har varit mer lätthanterliga.

Jag tacka för rådet, men det är inget som är aktuellt, jag vill ha konstruktiva råd, inte ge upp förrän jag ens provat.

Höstmåne: Tack. :)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Ellinor* : Förstår inte riktigt vad du menade, men jag antar att du uppfattade det som att jag inte kan hantera ridning i trafik. Jag upplever det inte så. De två förra hästarna jag haft på foder var så trafiksäkra som hästar kan bli, och vi hade inga problem med att rida även i närheten av tung trafik. Denna pållen uppleverjag inte heller som trafikrädd. Han har inte reagerat alls när det kommer bilar, eller ens traktorer och andra bullriga fordon, förutsatt att allt varit okej annars. Upplever inte alls att han blev rädd när incidenten med uteritten inträffade heller. Det samlade blev för mycket bara.

Men som sagt till Iso, tänker inte bara sälja innan jag ens försökt.
Men tack för synpunkten.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Något måste han ju reagerat på, efetrsom han betedde sig så som han gjorde, även ifall det bara var ett busstreck. Och det kan ju hända att både du & han blir påkörda, elelr att han rusar in i bilar som står stilla när ni är ute och rider, då han är lite stökig. Jag tror att det kan finnas risk att han fortsätter att bråka med dig, om någon annan säger till honom hur man får bete sig.
Du skriver också att dina andra hästar har varit mer lätthanterliga, och det kanske är så helt enkelt att denna ponnyn är för mycket? Men jag hoppas att du löser detta, och att han lugnar ner sig lite.
//Ellinor
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

som en annan talare sa här, låt honom lugna ner sig ,ta bort kraftfoder, och var bestämd, det är fruktansvärt viktikgt att du är bestämd ända in i märgen, min häst är en bångstyrig herre och kan ibland göra som din och i hans fall handlar det om ledarskap. om du inte vågar rida så ta promenader det är också då du lättast kan visa vem som bestämmer. jag tycker absolut du ska gå en kurs i horsemanship, jag gjorde det och det gav mig mycket i mitt hanterande av häst. kolla med ridskolor omkring dig för ibland anordnas det såna kurser. även om vi haft/ har våra duster så har vi det underbart ihop också och han är min första häst som jag haft i 13 år nu. han har lärt mig så otroligt mycket i just hur man hanterar häst. skulle aldrig vilja ha det ogjort. önskar dig lycka till och problemet kommer säkert lösa sig!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Följande råd är baserade på att hästen inte har ont. Att ryggen och tänderna är kollade och att utrustningen passar honom.

Dra ner på maten. Börja ridpasset med att longera, då ser du om/vad han reagerar för. Är han explosiv i linan, är han explosiv att sitta på.

Sysselsätt honom när du rider. Bommar, koner, ridvägar. Galoppfattningar, avsaktningar. Håll honom hela tiden koncentrerad på dig. KRÄV att han jobbar. Inte genom att vara hårdhänt, genom att vara konsekvent. Korta men intensiva pass.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Ta det lugnt, det kommer säkert gå jättebra.

Jag gissat att han reagerar på sin nya miljö. Dessutom skriver du att han fick stå hela första veckan, och det gör ju inte saken bättre om han är van att ridas dagligen. Dessutom är det vinter nu, och då får alla hästar mer eller mindre knäppar när de inte kan röra sig som vanligt pga underlaget.

Se till att han får göra en mängd olika saker nu.

Led honom ca 10 min på banan och sen longerar du honom inspänt (så du håller honom mer kontrollerad och balanserad) ca 10-20 min. Därefter rider du på banan. På så sätt får han en chans att sprattla av sig och göra av med den värsta energin innan du kliver upp.

Rid honom varje dag på banan i en vecka el tills du känner att du får grepp om honom.

Innan du rider ut kan du rida ett pass på banan, och sedan rider du ut med sällskap. Med andra ord så kan han gå ett litet pass på ridbanan och efter det kan du kanske skritta ut med en kompis.

Eller så rider du ditt pass på bana och går ut och går (leder) honom en vända efter det, så han får se något annat än ridbanan.

Känner du att du tvekar, be någon du litar på rida honom då och då. Det kan mycket väl räcka med att någon annan rider honom lite för att det ska lossna för dig också.

Jag gissar på överskotsenergi + nytt ställe + vinter har gett en lite för taggad busig ponny, och jag tror det kommer lösa sig.

Glöm bara inte att sysselsätta honom ordentligt och gör sånt du vet fungerar. Försök även ta hjälp av en tränare så att du tidigt kan få hjälp med att lära dig rida honom på banan!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Ta det lugnt! Hästen har precis flyttat, allt är nytt, du är ny för honom, foderstaten omgivningarna ect. Ränka med en lång smekmånad på 6 månader innan ni är riktigt bekanta! Sedan kommer ni att lära känna varandra under hela era liv fortsatta liv =)

Om du känner dig oerfaren - tvinga med dig en erfaren ryttare till stallet! Inget kommer naturlig när det gäller hästar, alla har lärt sig någon gång. Bara för att man är erfaren betyder det inte att man är problemfri, det betyder att man har snabbare lösningar på problemen som uppstår!

Såfort du känner sig trygg i situationen kommer din nya häst att känna sig trygg, garanterat!

Minns när jag köpte min första häst, jag mådde seriöst illa när jag åkte till stallet av nervositet :D
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag har ridit en likande häst,
När jag skulle rida ut tillsammans med ett annat ekipage så blev han så uppspelt och hoppade rakt upp i luften och sköt rygg (kan man skriva så?) jag reagerade med att säga ifrån med arg och bestämd röst och då gjorde han om samma sak, jag sa ifrån igen med argear röst och la även till spöt, han gjorde om det fast änu värre, Tjejen som brukade rida honom sa att jag skulle tala med honom med lugn röst och det fungerade för stunden iaf. Efter en stund började han bocka igen och hoppa rakt upp i luften, då fick jag nog och vände hem, jag skulle precis sitta av och då börjar han att små bocka i säkert 30m, så fort som han slutade hoppade jag av direkt.

Denna häst blir inte riden så mycket ute i skogen då han håller på så här (tjejen som brukade rida honom var gravid.) Han gick på lösdrift väldigt länge och sent inriden och sent kastrerad.
Man uppfattar honom som väldigt tuff och hård. En häst som har övertaget över människor och saknar respekt för ryttaren.

Mitt råd till dig.
Försök få tag på någon NH männsika som skulle kunna komma ut till dig och titta på hästen och ge dig goda råd.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Egentligen tycker jag fatiskt att du klarade av situationen bra. Du verkade tänka hela tiden och fick inte panik. Sådant här har hänt mej och min häst med i början. Det var trams och "gå hem fasoner". Hon kunde backa flera hundra meter, småstegra och tramsa. Förmodligen hade hon fått gå hem om hon gjort så med sin förra ägare. Hon blev "livrädd" för kor i en hage och släpade mej efter sig en bra bit innan jag till slut släppte henne och hon sprang hem, hon reste sig när vi passerade utgången i ridhuset och hon var tvungen att gå ett varv till osv. Men som någon skrev, det blir bättre och bättre.
Han har antagligen inte varit ute och gått själv så mycket. Inte heller kanske gått på ridbanan själv så mycket, ridskolehästar kan verkligen få fasoner. Jag tror inte heller han har ont, då skulle han ha visat det alltid inte bara när det passar herren.
Arbeta mycket från marken och ta promenader i omgivningen, låt honom inte buffla med dej, då får du säja ifrån, var konsekvent. Men äventyra inte ditt liv, se till att ha kontroll på marken först och rid inte de värsta vägarna första gången, kontroll på ridbanan innan naturen och kontroll i naturen innan trafikerade vägar osv. Kan du inte hålla dej från trafik så led honom den biten det är väg först, ha alltid säkerheten i åtanke, ingen häst är värd att man ska riskera livet.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

många utav tipsen handlar om ridning. i min mening så ska man nog börja från backen. horsemanship är jättebra för att lära sig förstå hästen och hur man gör för att bli ledaren.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

låt honom vara ute så mycket som möjligt 12 timmar eller mer,stora hagar många kompisar.
sen är det 0 tolerans som gäller
du skall ha full kontroll redan när du hämtar honom från hagen. när du stannar skall han stanna direkt. full uppmärksamhet.
han skall stå still på gången när du gör i ordning honom. håll inte på för länge så att han blir uttråkad.
han får inte ta ett steg när du sitter upp.han skall vänta på dig.
har du inte det så är det knappt någon idé att rida.
har du inte respekt nu utan att bruka våld så kommer han bara att bli värre.
lär dig stoppa med one rein stop( stavning?) börja från marken.
led honom i skritt och trav i paddocken ,när du stannar skall han tvärnita. du skall kunna stå framför honom och gå emot honom då skall han backa direkt. du kanske inte skall göra allt på samma dag , men innan han kan detta med respekt så ligger du risigt till.
när ni sedan känner varann så kan man ju släppa lite på kontrollen.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

ovannämda övningar är skitbra. men det gäller att va skitbestämd. inget litet halvdant stopp utan ett stopp som kommer med hela kroppen.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Du skrev att om han visade tendenser till sånt när du provred hade du aldrig köpt honom, men du ska också veta att hästhandlare ofta använder sig av lite skumma metoder. En hästhandlare jag känner till rider hästen innan någon ska provrida, och då menar jag inte röra på sig utan riktigt stenhårt pass. Då är hästen klart trött innan, och även folk som ska hämta hästar som dom har köpt rids innan. Man kan ju fråga sig varför. Hästarna rids också oftare hårdare hos hästhandlare än vad dom gör hos oss "vanliga" då dom ska bli tröttare.

Har du ingen bytesrätt? Jag tycker verkligen inte detta låter som ett problem som bara går att lösas hux flux, och det låter verkligen inte som han är trafiksäker. När både han och du är oerfarna så är det ingen bra kombination.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag tror att du ska fortsätta som vanligt, med undantag för skaer som du märker att du absolut inte behärskar då hästen får övertaget... Men målet från hästryggen kan vara att bara sitta kvar... Ett knep är ett stigläder runt halsen att hålla sej i (brukar använda de på bralliga unghästar), trampar man bara ner hälen och håller sej i sitter man kvar.... Var noga me att alltid få sista ordet!!!
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp