Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag blev glad när jag läste att du inte genast ville sälja, utan att du har för avsikt att reda ut problemet. :bow:

PM:a mej om du vill komma i kontakt med en mycket duktig hästhanterare i din kommun. H*n är dyr, men fantastiskt bra!

Immer
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hej
Har du möjlighet att få tag på nån av de förra ägarna? Om han har haft det beteendet innan och kanske är såld pga av det så har du nog inga stora chanser att få en trevlig häst att rida ut på och att ha det kul med. Även om du lägger ner massa tid o pengar tränare o metoder. Har själv en vass en som tester gränser dagligen och glädjen med ridningen är borta sen länge men man kämpar på, men nu börjar jag inse att jag får nog sälja efter 5 års envishet! Han blir helt enkelt inte bättre.
Det finns en del knepiga hästar. En bekant sålde sin häst nyligen eftersom hon var helt oregerlig vissa dagar. Dom sa själva att hon var livsfarlig att ha att göra med då. Men hon gick till en tjej som första häst och givetvis informerades inte hon om hennes dåliga dagar utan hon var riden trött när hon kom o prova.
Lycka till och känn dig inte misslyckad om du inte klarar av det. Det är inte lätt att köpa häst!!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hör efter på ridskolan hur han fungerade där och framför allt varför han inte passade in!

Var han ok på ridskolan bara för pigg, kan det vara sällskap han inte klarar sig utan. Försök rid med hästkompisar hela tiden även i paddocken. När du ska träna honom att vara själv led honom med långt grimskaft och handskar/ träns och bygg upp förtroende för dig.

Du har ju flygit av 2 ggr på 3 dagar nu (? ! ) så det är läge för att ta det försiktigt. Han har dessutom visat att han kan få av dig när han vill både ute och i paddock så nu är det läge att ni blir sams och du gör det så lätt för honom som möjligt att inte vilja hiva av dig.

Säger dock ridskolan att han hivade av folk under lektionstid- tja då har du ett allvarligare läge. Men man ska inte ta ut dåliga saker i förskott...
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hästar kan bli väldigt förändrade när de byter miljö, särskilt om de känner sig lite osäkra på vem som bestämmer. Om jag vore du så skulle jag jobba mycket från marken och TA HJÄLP av en bra tränare som kan hjälpa dig att reda ut problemet. Det verkar som att hästen inte har klart för sig att det är du som är ledaren, så var hela tiden mkt bestämd och konsekvent! Ha någon med dig när du rider tills du känner dig säker igen. Men framför allt: be om hjälp av någon mer erfaren!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag tycker du ska ta kontakt med en NH-tränare. Om du skickar mig ett PM så ska jag ge dig en länk till en sida där du kan kolla upp om det finns en tränare i din närhet.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag håller med Iso.

Problem behöver man sällan betala för, de brukar komma ändå.
Och TS har köpt problem.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hej!
Ge inte upp...
Tror du inte att det helt enkelt är så att hästen inte är van att vara ensam?
Jag har själv en häst som innan jag köpte honom stod i ett stall med många kompisar.Han var jätte jobbig till en början gnäggade och skrek hysteriskt så fort jag tog in honom i stallet,ville ut från boxen och var allmänt tjafsig.
Efter några veckor så hade han vant sig att han fick gå in utan sällskap när jag skulle rida osv.
Han var iofs aldrig dum när jag skulle rida men gnäggade och skrek även om jag var nere på ridbanan...
Ge honom lite mer tid så ska du se att det ordnar sig;)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Uppdateringar:

Jag fick hjälp av en tjej att rida honom. Hon är "känd" för att vara "omöjlig att kasta av", och sitter kvar på omöjliga monsterhästar... :) Hon red honom i paddocken, och han skötte sig fint. Dok surade han lite i början, och försökte få av henne en gång, studsade runt och bockade. Men när han inte lyckades, fogade han sig, och gick hur fint som helst efter det. Tjejen ville rida ut en sväng för att se hur det gick, och hon red och jag promenerade med.

Han blev orolig när vi gick förbi hagen, som vanligt, och jag förstår varför han gör det nu, hon drev på honom vänligt men bestämt, och han gick. Han fick lite ångest ett tag, och ville vända hem när det kom två små flickor springande i full rulle, men tjejen drev på honom och tvingade fram honom, och han lugnade ner sig.

Resten av ridturen gick hur fint som helst, han skötte sig exemplariskt. Dock fick vi ett missöde som involverade en fasan (de där j**a fåglarna!!!) och då trillade tjejen faktiskt av! Men det håller jag inte mot honom, han blev rädd, och det var inte konstigt, för det hade vilken häst som helst blivit, den flög upp rakt under honom.
Han KASTADE inte av henne, utan dansade runt så att hon TRILLADE av. Hon sade själv att det var hennes eget fel för att hon hade slappnat av för mycket, då det gick så bra. Dock sprang han hem, busen, och det hade jag väl helst sett att han INTE gjorde, men man kan kanske inte begära för mycket i början.

Fick hjälp av min mycket kunniga kompis att longera honom i paddocken en dag också. Det gick hur fint som helst, och han visade att han hade gjort det förr, minsann... :)
Någon smärre protest när han blev uppmärksam på hästarna i hagen längre bort, men inget värre än så.

Igår blev han riden av tjejen igen, och det gick alldeles smärtfritt, inte minsta problem, han skötte sig superfint.

Jag kom dit på eftermiddagen och han var lugn och harmonisk och trevlig, så vi gick ut och tränade lite grundläggande övningar i NH. (Har suttit och lusläst varenda sida jag hittat om saken... :o :) )
Han var SÅÅÅÅ duktig! Lyhörd, och verkade tycka det var ganska intressant, försökte verkligen vara till lags, och brydde sig knappt om att någon red förbi oss. Vi avslutade med att promenera en sväng i lina, och träffade två ridande personer utan att han gjorde mer än att titta intresserat, en barnvagn och två tjutande ungar, en hund som skällde, och en bil, och han var bara milt intresserad av dem också. Han fick hälsa lite på hunden, och barnen, och skötte sig så fint, så. Vi traskade bort till paddocken och kikade på de två som red där, och han brydde sig knappt om dem heller.
En liten stepp på stället när jag klargjorde för honom att han inte fick gå förbi mig när vi gick, och sedan styrde han snällt in bakom mig och gick några meter bakom mig resten av vägen hem. När det kom en bil gick han upp alldeles bakom mig och väntade snällt tills jag började gå. Det gick så fint, jag var så glad. Man ska vara glad för de små förändringarna! :)

Jag är helt övertygad om att det här går att korrigera med lite jobb och envishet. Tjejen rider honom tre gånger i veckan för att lära honom att ryttare kastar man inte av, utan respekterar. Samtidigt får han ut lite av sin energi. Jag longerar, tömkör, tränar NH med min kompis så ofta jag kan, samt promenerar och kör "bonding" på andra sätt. Han är en väldigt trevlig häst, och mycket fin, kan en hel del.

Det känns väldigt bra, och jag hyser goda förhoppningar om att det ska börja röra på sig snart. :)

Jag tackar för alla synpunkter och alla trevliga pm med råd och egna efarenheter, jag kommer att försöka ta till mig så mycket jag kan och försöka använda mig av era råd i träningen. Tusen tack!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Vad kul att läsa att det löste sig! Tycker du tänker på ett bra sätt och att du gjorde det bästa du kunde av situationerna första gångerna du var ute och red.

Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Vad roligt att det börjar lösa sig för er! Tänk bara på att när du rider, att du rider så likt som den dära tjejen rider. Han kan ju mycket väl lära sig att henne är det ingen idé med, men fortsätter kasta av dig..
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Iso: Jupp, jag tänkte på det också. Men eftersom vi uppenbart har ett ledarskapsproblem mellan oss, han och jag, så tänker jag att det nog är bäst att jag tar itu med det från marken först, och tar det sparsamt med ridningen tills vi etablerat vem som är bossen... Blir så svårt att ta det från sjukhussängen... :rofl:

Så jag tar det så lugnt med att rida honom tills det känns som om vi har fått lite balans på förhållandet oss emellan, så sitter jag upp sen, och ger mig fan på att sitta kvar om han börjar jäklas. :)

Jag försöker titta så mycket som möjligt på när andra rider svåra hästar, för att försöka se hur de bör sig åt. Tittar också när hon rider min häst för att se hur han fungerar närmare, och se hur hans mönster ser ut för när han tänker börja tjafsa.

Han är en snäll häst som antagligen inte blivit satt på plats innan.
Jag är inte helt efterbliven i ridning jag heller, men har inte så stor erfarenhet av problemhästar. Tur man har hjälp av folk som är vana! :)

Sedan tror jag att det till stor del handlar om att vi inte känner varandra och att han testar mig. Men jag tycker det blir små små framsteg varje dag, så om ett tag kanske jag till och med kan rida utan att hamna på sjukan, haha ;)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Du har fått många kloka råd här och jag vill gärna understryka något som många redan påpekat, nämligen havren och foderstaten. Mitt första sto kunde inte äta någon havre alls och inte heller kornkross, faktiskt. När jag höll henne på lucern skötte hon sig hyfsat.

Jag gav bort henne till en tjej som klarade av henne bättre (det gjorde inte jag och påpekade att absolut ingen havre. Det gick bra tills någon berättade för henne att hästar MÅSTE äta havre. Då tillsatte hon havre och fick en häst som inte var klok. Detta efter att ha haft henne och klarat henne i flera år. Hon satt ut havren igen och allt gick tillbaka till det normala. Så uppenbarligen visste i alla fall inte den hästen att det här med att inte tåla havre bara var en myt.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Känns tryggt att denna häst hamnade hos dig :) ...du sköter detta jättebra !
Ett tips bara...denna modiga ryttare som du andvänder dig av...be henne provecera hästen riktigt mkt tills det blir din tur.

Sen är det tyvär så att hennes ridning kommer inte inverka på din så mycket.....hästar lär sig kvickt vem som rider och hur dessa är mer eller mindre *avkastbara*....så ta en rem eller ordenligt med flätat balsnöre (så det håller) och fäst i ringarna i sadeln så du kan ha *bockhjälp* ;)

Fortsätt med att ha väst och det arbetet du gör på backen nu kommer att inverka när du rider oxå men räkna med att hästen kommer att testa dig varjfall.
Ett annat tips är att stenhårt ägna dig åt lydnad ridmässigt sen....se till att alla hjälper alltid går igenom och sök alltid en feedback att det du ber om får genomslag på sekunden.
Emellan ska du ägna dig själv åt kroppskontroll så du INTE ger hjälper du inte menar och driver igenom.

Uppdatera gärna...alltid roligt att följa ett ödmjukt ekipage !
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Stackare, jag vet preicis vad du går igenom. Jag hade liknande problem med min första häst, som i övrigt var världens snällaste. Hade han inte varit så snäll hade jag gett upp för länge sedan. Det tog över ett år innan vi hade lärt oss att komma överens och han slutade att testa mig och accepterat mig som ledare.

Får din häst havre? Jag bytte ut havren på min häst så slutade han i alla fall att få dom där explisonsartade reaktionerna. Kanske i så fall nått att prova, då det hos vissa hästar kan sätta sig i huvudet på dom.
Lycka till och hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Ta det lugnt...ni känner inte varandra, då får ni räkna med bakslag när ni ger er på situationer där båda blir osäkra. För det verkar som där är problemet, att ni båda blir osäkra och ingen vet hur den andra kommer reagera vilket bara skapar ännu mera osäkerhet. Enkel psykologi.

Det är alltid svårt med första egna hästen, har själv egna erfarenheter av det. Hur snäll hästen egentligen är så får man ju problem, men problem är till för att lösas.

Mitt tips till dig är att ta bort allt kraftfoder, låt honom vara och ta det lugnt. Låt honom komma in i rutinerna, gör bara saker som du känner dig säker på med honom. Det kan vara tråkigt i början, men det området kommer utökas hela tiden och du kommer märka dag för dag att du vågar göra mer och mer utan att vara rädd för att något dåligt ska hända. När han känner dig och är van vid dig kommer han också acceptera dina viljor utan att vara osäker(gå hem, frysa fast i marken osv) eller så kommer han testa dig. Då gäller det att du har varit konsekvent med saker redan från början för att han ska lyssna på dig, och det kan du bara vara om du är säker på vad du gör.
Låter kanske enkelt...men det är ganska enkelt egentligen. Istället för att begära att allt ska funka från början så ta lite i taget, ta dig inte vatten över huvet.
Lycka till :)
//Höstmåne

Precis, så tror jag också att det är :idea: Lycka till med hästen! :)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Hej!
Det verkar som om du inte är riktigt redo för honom, vilket inte är konstigt då det är din första häst. På din beskrivning när "det händer" grejer, känns det som om du inte riktigt kan behärska situationen till häst i trafik, och jag kan förstå att det blir mycket svårare när pållen får fnatt också. Så jag håller nog med föreg. talare att du ska satsa på en häst med mindre krut och mer rutin i. Lycka till! :)

håller absolut inte med! Jag tycker som tidigare skrivet att hon klarade sig jättbra och gjorde det bästa av situationen, jag skulla absolut inte gjort det ett dugg bättre själv! ;)

Toppen att ni börjat träna NH också Marika K! Det är aldrig fel :)
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag har läst lite snabbt i din tråd. Och spontant tänker jag att det är inte hästen som har problem med ledarskapet. Den är människan. När du lär dig läsa hästen och lär dig vad du som ledare ger för signaler så kommer relationen att bli rättvis. Ödmjukhet är nyckeln till kommunikation. Ni är två som ska trivas!

Att tro att krubbitning ska upphöra för att hästen sätts på plats genom NH övningar är naivt. Det är något som _eventuellt_ kan lindras genom akupunktur/akupressur. Det är viktigt att man ser på alla delar i hästens tillvaro och anpassa detta.
Många menar att det kommer ifrån magen, att smärtan lindras genom att svälja luft. Om det skulle vara så att din häst har problem med magen så är väl en enkel och anpassad foderstat att rekomendera. Få fodermedel, istället för det du i dag ger.

Jupp, jag tänkte på det också. Men eftersom vi uppenbart har ett ledarskapsproblem mellan oss, han och jag, så tänker jag att det nog är bäst att jag tar itu med det från marken först, och tar det sparsamt med ridningen tills vi etablerat vem som är bossen...
Det är din uppgift som hästmänniska att lära känna din kropp och dina signaler så att du vet vem du är och även hur hästar uppfattar dig. Det är jätteviktigt. Ridning är en relation där glädje bör vara drivkraften inte kontroll eller dominans.

Lär känna din häst. När du känner till varje del av kroppen och lär dig varje minspel och rörelse så kommer du att ändra attityd och kunna vara mer ödmjuk både mot dig själv och hästen.
Jämför din inte med någon annan. Lär dig hitta dig själv. Jämför inte din häst med någon annan. Lär dig hitta hästen.

Han är en snäll häst som antagligen inte blivit satt på plats innan.
Jag är inte helt efterbliven i ridning jag heller, men har inte så stor erfarenhet av problemhästar.
Relationer handlar inte bara om att sätta på plats. Vad blir då kvar? Har du kompisar, syskon och föräldrar som du sätter på plats? Sitter dom fint och väntar på nästa kommando...? :angel:
Hästar är individer som har olika behov. Är du säker på att din personlighet överhuvudtaget stämmer med din hästs personlighet?

Vem är din häst? Vad är dennes svagheter och rädslor? Tar du hänsyn till detta, för att göra din häst mer harmonisk eller bestraffar du din häst i dom ögonblick den är som svagast?
Det kan vara en svår balans gång eftersom du inte tagit dig tid att lära känna hästen och dess behov. Hälsa är viktigast för en sund och harmonisk relation. Du har en häst som visar tydligt att hälsan är i obalans genom krubbitningen. Fixar du detta så kommer du att få en mer harmonisk häst att umgås med.
Fixar du inte detta, men väljer att sätta hästen på plats med olika NH övnignar så kommer problemen fortsatt att finnas kvar inombords. Hästen gör alltid så gott den kan. Alltid. Sedan är det upp till människan att läsa detta och ge förutsättnignar för harmoni.

Sedan tror jag att det till stor del handlar om att vi inte känner varandra och att han testar mig.
Desto större anledning till att lära känna hästen...före du rider. Att ha häst är mer än bara ridning. Att lära känna och förstå personligheten är något av det viktigste vi behöver lära oss, ändå så är det många som inte förstår detta, utan bara hoppar upp och rider. Klart att det då uppstår problem. Det är inga mopeder...
All lycka!
 
Sv: Hjälp! Tokig häst och ganska oerfaren ryttare

Jag undrar (precis som någon tidigare också frågat), vad har han för stam? Några connemarahingstar är ju "kända" för att lämna just detta temperament!!!! Och kan ju tilläggas, detta verkar inte gå över fast de blir äldre och borde bli klokare, det verkar tyvärr inte hjälpa med mycket motion heller. I dessa fall är har den enda lösningen (för stunden) varit en mycket erfaren och duktig ryttare, som helt enkelt klarar av att sitta kvar när dessa "ryck" kommer, ofta helt oförberett. Försäljningsstall brukar ju dock ha den policyn att om man inte passar ihop med hästen brukar man ha "bytesrätt". Jag förstår ändå om du trots allt vill fortsätta kämpa med din häst, men du bör nog fundera på om du med jämna (ojämna?) mellanrum vill fortsätta flyga av honom!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 930
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp