Hjälp, Transportproblem!

michaelarotvik

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har förslag på något vi kan prova/göra för nu är våran fantasi slut. :(
När vi förbereder oss för att åka transport så står han inne i boxen först och sedan tar jag ut honom på gången och borstar och fixar med honom. Då brukar min morfar köra fram transporten en bit utanför stallet och så fort han ser den så blir han lite stressad och vankar fram och tillbaka på gången. Sen går vi ut till transporten och han kliver på utan problem, lugnt och fint. Problemet börjar under resan, det är olika efter hur lång tid han börjar leva om där inne. Men de han gör är att han står och sparkar med frambenen på väggen framför, skrapar på golvet och hoppar med frambenen, slår med bakbenen på luckan emellanåt, och har vi mellanväggen i så "lägger" han sig och pressar emot den. Sen när vi lastar ur så är han svettig och lite uppstressad.

Här kommer de vi provat.
* Ha täcke på sig i transporten och att åka utan.
* Ha transportskydd på sig och att åka utan.
* Haft bomull i öronen & mössa och att vara utan.
* Satt på honom halvstängt huvudlag och bara haft grimma.
* Knutit honom kort, långt och även haft honom uppbunden som på stallgången.
* Haft hö åt honom och varit utan.
* Haft mellanväggen i och urtagen.
* Haft honom stått på båda sidorna av mellanväggen.
* Luftventilationen på dörren i fram har varit öppen och halv-öppen.
* Luckan i bak har varit helt stängd och varit öppen lite grann. (inte helt öppen då vi har sulkyn där)
* Haft en annan häst med.
* Haft lampan tänd och släckt.
* Satt fast en hängande gummimatta under bommen som blockerar att han kan slå framåt med frambenen.
De där är vad jag kommer på nu att vi har provat sen finns det säkert mer.

Kom gärna med förslag ! :)
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Är det bara när ni ska starta som ni kör honom i buren?
kan ju helt enkelt vara tävlingsnerver. hästen VET vad som gäller när transporten körs fram. det gör vår märr. helt tokig blir hon ibland och alla tävlingsnerver hon har bara rusar i kroppen.


mitt tips: kör hästen ofta! onödiga turer runt byn, jag tog transporten till ridhuset som är 20 min skritt bort. etc etc. gör det till en helt vanlig vardaglig grej. har funkar någorlunda för oss periodvis. transportera korta sträckor men ofta s a s och sen när dom går bra, utöka dessa turer. tidskrävade ja... men ett schysst sätt att gå tillväga på .

Tålamod, tålamod. och så få hästen att känna att detta är 1 possitivt/säkert 2. något vanligt förekommande

lycka till!
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Ja oftast så är det ju transport till tävling, annars så är det snabbjobb på banan, veterinärbesök eller dyligt. Men som sagt så oftast är det ju tävling och de är nog så som du säger att det är tävlingsnerverna som kryper fram.
Vi har provat någon gång att ta med honom fram på byn för att köpa tidningen och de tog ca 20min och han var genomblöt av svett, men ger man det fler chanser och tid så går det kanske bättre med tiden. Jag själv har ju inget körkort men kan kanske be mormor och morfar att köra. Tack för ditt svar!
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Ja åk ofta, t ex en kort sväng och lasta ur när du är hemma igen. Ha mycket spån så det är inbjudande. Låt honom åka brett, lättare för honom att balansera. När han kommit in och du har stängt bjud honom där på havre och stå kvar utanför o bara prata "skit" med din morfar t ex. Samma när ni kommer till urlastning, ta det lugnt o låt honom vänta medan ni pratar så han vet att han inte ska ut meddetsamma. Kör sakta och försiktigt. Det är bra med övningsturerna för man själv är mer harmonisk när man inte har tid att passa eller oroa sig.

Låt transporten stå ganska nära stallet och gå invid nära t ex till hagen.
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

tja om du inte har körkort så försvårades det lite men tur att du har en snäll mormor och morfar iallafall!

Kom på en till grej! om hästen blir stressad av att transporten blev framkörd så ha den framme en period! Låt han gå in och äta lite kraftfoder i den osv.

vi hade ju en rutin hos oss. transporten kördes fram och märren blev omskodd oftast 2 dojjor. samtidigt som jag borstar och putsar. sen lasta sen iväg på trav.

ett par gånger under de senaste gångerna har samma senario hänt, transporten framme+ skoning+ borstning men sen åkte sadeln på och vi red iväg. detta har hänt oplanerat ett par gånger bara av slump men numera så är hon inte alls lika stressad när transpotens körs fram utan kan stå still på gången ändå. :)
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

De lär sig rutiner fort. Jag tog in min häst (kallblodstravare, fd tävlingshäst) på gången och lindade alla fyra benen. Han sket fyra gånger innan han förvånat glodde på mig när jag lade på sadeln. "Jaha, var det bara det du ville??"

Jag hade alltid bandage runt om i transporten då han tävlade. Nu rids han med bandage och åker finka med låga neoprenboots:D
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

jo det går fort. och vi som har en stresshäst får lov att tänka oss för lite. hon behöver sina rutiner men det får ändå inte bli för självklart.
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Tack så mycket för era tips! Ska pröva att ställa transporten framför stallet, där vi brukar ha den när vi lastar, under tiden jag borstar och gör honom klar för ridturen/körturen eller skoningen. Då kanske han lär sig att koppla av till sist på gången i alla fall, sen är det väl bara att jobba vidare med att få honom att inte se transporten som nå hemskt. Men han har ju en anledning att tycka det, för som unghäst så hoppa han över bommen två gånger så vi fick lyfta tillbaka honom och sen när han stod i träning hos en proffstränare så gick han igenom golvet på deras lastbil. Så ja, han har ju lite hemska minnen som jag tror sitter kvar i honom och att det är därför han "lever om" i transporten.. Men jag vet ju inte hur jag ska få honom att lita på att det inte är farligt mera?! Tänk vad lätt det skulle vara om dom kunde tala om vad som känns konstigt/fel.. :confused:
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

testat att lastat en till, så han får sällskap? en del blir lugnare av det.
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Det har hon redan provat, enligt redogörelsen nedan.

TS: svårt om det är tävlingsnerver. Jag tror också på att försöka minska att han blir stressad redan inför resan, låt trailern stå framme och ta även in honom emellanåt, utan att åka iväg.

en fråga till: får han mat i transporten under resa? Kan annars vara en lugnande lösning om ni har en bra hö-lösning i trailern så han har ngt annat att tänka på som ger lite ro och välbehag dessutom.

svårt när de redan går igång innan. Min egen står som ett ljus i trailern men har inte gillat att lastas. även sen flera år tillbaks när han går bra att lastas, så gillar han ändå inte när han förstår att vi ska iväg, det spelar ingen roll att han inte ens vet att trailern är framkörd bakom knuten, han vet ändå, när man gör iordning och förbereder resa, och blir lite småstressad och trampar runt. De är ganska insiktsfulla djur. Efter din redogörelse för hans transport upplevelser tror jag mer på att det ligger lite trauma minnen runt det hela än att det är ren tävlings stress. men det går ju såklart inte att avgöra eller vara säker på, du är ju den som känner hästen!
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Det har hon redan provat, enligt redogörelsen nedan.

TS: svårt om det är tävlingsnerver. Jag tror också på att försöka minska att han blir stressad redan inför resan, låt trailern stå framme och ta även in honom emellanåt, utan att åka iväg.

en fråga till: får han mat i transporten under resa? Kan annars vara en lugnande lösning om ni har en bra hö-lösning i trailern så han har ngt annat att tänka på som ger lite ro och välbehag dessutom.

svårt när de redan går igång innan. Min egen står som ett ljus i trailern men har inte gillat att lastas. även sen flera år tillbaks när han går bra att lastas, så gillar han ändå inte när han förstår att vi ska iväg, det spelar ingen roll att han inte ens vet att trailern är framkörd bakom knuten, han vet ändå, när man gör iordning och förbereder resa, och blir lite småstressad och trampar runt. De är ganska insiktsfulla djur. Efter din redogörelse för hans transport upplevelser tror jag mer på att det ligger lite trauma minnen runt det hela än att det är ren tävlings stress. men det går ju såklart inte att avgöra eller vara säker på, du är ju den som känner hästen!


Vi ska iväg och starta på måndag så ska rida honom i morgon så ska testa då att ställa transporten på den plats vi brukar och sen sadla och rida iväg för att se hur han reagerar. Självklart hjälper inte de första gången men de är ju en början i alla fall.

Ja han äter jämt hö i transporten, både på dit och hemvägen. Vi har även provat utan men de kvittar hur vi gör.

Ja det är svårt att avgöra, han var också jätte svårlastad från början men de fick jag bort efter ett tags träning och nu går det utan problem. Jag upplever det som att han blir nervös eller orolig för han blir svettig, skakar och går omkring på gången när man gör honom klar inför resan. Sen i transporten blir han helt uppstressad så jag upplever det som att han är "rädd" efter de han gått igenom. Vi vart fast i en kö på vägen hem från Hudik en påskhelg för nått år sedan och då vart han helt galen så jag fick gå in och ställa mig i transporten med honom för att försöka lugna honom men när jag kom in så var han inte kontaktbar ens utan han levde bara i "sin bubbla". Men tillslut så fick jag kontakt med honom och de gick lite bättre men de märktes att han var helt skärrad. :(
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

skulle försöka byta ut trailern mot en boogie.... är hästen obekväm gör det det hela värre med en enaxlad, blir mycket skakigare därinne.....

är vagnen ljus med fönster? det skulle också hjälpa kanske att göra honom mer bekväm.....
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

allt ni har skrivit är bra,men ta ett hö nät sätt in det i transporten,lasta han åk inte utan låt han stå där inne,första gången kanske 10 min,sen ökar du det,gör det varje dag,sen första gången du åker så åker du bara en lite sväng,inte 20 min utan kanske bara en meter eller två står han still då och är lugn så lasta ur han, så får man hålla på det viktiga är att inte lassta ur han när han är stressad utan han måste lugna sig först,dom är inte dumma,dom vet att håller dom på tillräckligt länge så får dom komma ut,han svettas väldigt mycket säger du,han förlorar enormt mycket vätska så,när du har åkt till en tävling så se tull att han dricker,har precis varit hos en vet och lärt mig så mycket om att transportera en häst och vad den förlorar mycket energi i att åka transport om det inte trivs med det.men testa att ta små korta bitar och att han måste vara lugn innan han får gå ut,lycka till
 
Sv: Hjälp, Transportproblem!

Hej !
Själv har jag haft transportproblem och vi upptäckte vad som var problemet när vi testade en ny transport.
Vet inte vad du har för nån transport, men när vi lastade vår förra häst på en vanlig transport med två däck, notera det, så vägrade hon först att gå in, sen så blev hon , precis som din, tok stressad och svettig, hon kunde se ny duschad ut efter endast 10 minuter i transporten.
Sen testade vi en boggie med front inlast och hon gick in på första försöket varje gång och vi kunde åka i ca 1-2 h och hon var helt stilla i transporten och när vi lastade ut var hon lugn på vägen ut och inte det minsta svettig :) mvh Melinda
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 685
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 238
Senast: Soffan74
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Har ett 20 årigt sto som jag är så orolig för. Hon har sista året varit halt 2 gånger och nu verkar hon lite dålig igen: Först i oktober...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp