Hjälp! Tydning av biopsisvar...

mul

Trådstartare
Jag fick ett svar på hudbiopsin på min häst idag och behöver hjälp att tyda det lite närmre:confused: .. Det står så här:

Diffus djupgående inflammatorisk reaktion som domineras av eosinofiler. En inblandning av lymfocyter, plasmaceller och histiocyter kan ses. Ett ödem i ytliga dermis med isärsprängning av kollagena trådar föreligger och en antydan till mer cellularitet perifollikulärt. Sammantaget en eosinofil dermatit. I den insända biopsin ses inga kollagena granulom vilket är karakteristiskt vid eosinofil kollagenolytiskt granulom. Den markanta eosinofilin talar för en överkänslighetsreaktion och insektsbett har diskuterats med eosinofila granulom.

PAD: Eosinofil dermatit.
 
Sv: Hjälp! Tydning av biopsisvar...

Rena grekiskan för mig, du kan inte ringa till veterinären och be om en översättning till svenska!:idea:
 
Sv: Hjälp! Tydning av biopsisvar...

Som sagt, ring veterinären och fråga.
Kan komma med lite info iaf. Diffus och djupgående fattar man. Att inflammationen domineras av eosinofiler betyder att denna typ av vita blodkroppar är flest. De dominerar ibland vid allergiska tillstånd, beroende på vad allergin är mot. Ödem = ökad vätska i huden pga inflammationen. Ytliga dermis = ytliga huden. Kollagena trådar finns under huden i bindväven, de är isärsprängda pga vätskan. Eosinofil kollagenolytiskt granulom vågar jag inte översätta, har ej läst om dem, men de fanns ju inte så det gör väl inte så mycket om jag hoppar över dem ;) .
Sammantaget en allergisk reaktion, som kan bero på insekter.
Diagnosen är eosinofil dermatit, dvs en inflammation i huden där de däringa eosinofilerna dominerar.
Lite bättre...?
Ring du veterinären så får du en heltäckande förklaring. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Tydning av biopsisvar...

Oh, tack! Ska ringa veterinären imorgon och se vad hon säger. Det verkar iaf som om min lilla häst är allergisk mot något. Det verkar bli bättre nu när hon fått gå ute hela tiden. Alltså verkar det vara något som var i förra stallet. Jag har flyttat till ett annat stall. Detta uppkom när jag flyttade henne från en spilta med trägolv till en box med cementgolv.
Kromet i cementen?
Linoljan i väggarna?

Det blev fullt med knölar, ganska hårda som kliade något hemskt. Vi trodde att det var någon ohyra först, ex fotskabb, men det sitter för högt. Nu är det små hårda knölar som känns som små sårskorpor och dom kliar fortfarande, men inte lika mycket och dom är inte lika stora som förut.

Men som sagt, ringer veterinären imorgon och begär en översättning på svenska..;)
 
Sv: Hjälp! Tydning av biopsisvar...

Nej du vännen, det här kan jag inte hjälpa dig med.
Hör av dig när du pratat med veterinären, eller så ses vi på msn.
Hoppas iaf att Malva blir frisk! Kram
 
Sv: Hjälp! Tydning av biopsisvar...

Har pratat med veterinären nu. Hon är allergisk mot något, förmodligen mot något kryp som bitit henne.. Jag ska hålla ett öga på henne och dom kliande knölarna, som ser något bättre ut. Om inte annat så får vi gå vidare och ta reda på vad som hon är allergisk mot. Verkar iaf vara något i stallmiljön, eftersom hon är bättre nu när hon går på bete..
 

Liknande trådar

S
Hästvård Så har då min syster fått en diagnos på sin häst :eek: Jag kan inte förstå hur veterinärer skriver och tror att vi vanliga dödliga ska...
Svar
4
· Visningar
2 490
Senast: seejii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp