HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga hallucinationer!

Eh..hjälp? är ordet. Går ut till betet vid 22-tiden för att longera nämnda unghäst (även känd som 'det lilla eländet' pga av hennes otroliga förmåga att skada sig, bli halt, bli sjuk..ja helt enkelt ställa till elände...) för att se hur hon nu ser ut, dessutom med kompisen som medjury, kompisen har sett henne både halt på klinik och fräsch på klinik, och halt hemma och fräsch hemma. Så vi skulle helt enkelt avgöra om det behövs åkas in den 29:e då vi har tid, eller sätta igång henne och åka in senare.

Nåväl, ut till betet och hästarna är längst bort. Jag ropar - tre hästar kommer i galopp. Kele (unghästen) först och full i bus. Såg helt ren ut framifrån iaf, och som sagt en liten busfia. Dock inga bock, skutt, snedtramp eller tvärnitar.

Börjar fylla vatten, och en minut senare ser jag hästen i ögonvrån och tycker 'Ehh, är inte hon HALT?'. Ber henne flytta sig ett steg i skritt och hon är näst intill blockhalt på vänster bakben, verkar som hon inte vill lägga vikt på eller trampa igenom i kotan eller möjligen hovleden. Men lågt. Står och vilar VB och håller benet väldigt konstigt och kotar liksom över samtidigt. Lägger ingen vikt på det men har tån i marken. Känner igenom VB och hittar ingenting utom en svullnad över insidan av kotan. Den syns också tydligt då kompisen ser den utan att få den 'utpekad' för sig. Inte öm, inte varm, inga sår. Inte ett skit. Men svullen över insidan av kotan och strax ovanför. Hård svullnad.

Konstaterar ju snabbt att detta är.. inte bra.. och att jag måste få in henne och ringa ut DV typ NU. Leder henne ett par steg i hagen för att se att hon inte tänker bli blockhalt så vi fastnar på vägen. Efter 5-10 steg så börjar jag som sagt fundera på om jag hallucinerar, då hästen rör sig betydligt bättre, kanske 1½ grad halt i skritt. Stannar och känner på kotan - ingen svullnad?? Ehh, kompisen tycker jag nog hallucinerar ja, och kommer fram och tycker att eh...den är ju..borta??? Hallå? Två människor fattar nada, en häst vilar VB konstigt och äter gräs... Var är den dolda kameran???

Okej, eftersom hästen genomgått en mirakulös förbättring tyckte vi att okej, nervsmäll kanske då? Provar lite försiktigt att trava henne på lina för att se om den värmer ur, och avgöra om jag ska ringa vet nu, imorgon eller avvakta, och ffa om jag ska ta IN henne över natten eller låta henne gå kvar. Blir det sämre av rörelse ska hon ju IN.

Travar gärna och piggt i vänster varv. Är dock tydligt halt på VB, tar markant kortare steg och skyndar sig att lägga över vikt på HB, men det ser dock inte ut som om det är kotan hon försöker spara nödvändigtvis. Trampar igenom normalt, men kortare stund än normalt. Eh, förvirringen ökar.

Byter varv, och samma sak i höger varv. Bryter av till skritt och hon är kanske 1½ grad halt, dvs inte alls så mkt som innan och mindre än i trav.

Står still och kliar mig i huvudet och undrar om jag är full ändock, trots att jag inte ens luktat på alkohol. När jag så ska röra på henne igen efter kanske 1-2 minuters stillastående har hältan ÖKAT igen i skritt. Err..

Okej, rör på henne lite mer försiktigt för att se vad fan det är för röd tråd egentligen. Svullnaden kom INTE tillbaka av trav några varv. Travar glatt, och är lika halt i trav som innan. Beslutar mig helt sonika för att se (jag behöver inga kommentarer huruvida det var dumt eller ej, tack!) vad hon gör om jag ber om galopp. Eftersom hon ju kom i galopp som framifrån iaf såg helt ren ut. Fattar gärna och utan problem vänster galopp. Är inte speciellt halt (errr???) men har en tydlig rörelsestörning på VB. Nu verkar det som om det sitter i bakknäet, som hon gör något.. skumt.. med? Kan inte sätta fingret på vad, men typ vinklar ut det konstigt eller något? Trampar igenom HELT normalt i kotan (och det är en dam med lite veka kotor så hon trampar igenom tydligt och lätt att se avsteg från det normala, mjuka). Bryter INTE frivilligt av galoppen.

Ber om galopp i höger varv och hästen säger fuck off, jag vägrar och eh.. står på bakbenen, bockar och skuttar.. Således tar det rejält emot i det varvet. Tvingade henne såklart inte, och hela 'kollen' tog max fem minuter.

Efter galoppen är hon sämre, mer halt i trav än tidigare och nästan blockhalt igen i skritt. Nu utan att ha stått still emellan. Gick med henne mot öppningen för att ta hem henne och då värmde det ur lite igen, till 1½ grad ungefär. Vilar fortfarande bakbenet lika skumt, trampar inte igenom i kotan och det onda verkar sitta lågt, kotled, hovled, kronled?. Stannar vid grinden för att fånga in polarna som skulle följa med in som barnvakter. Efter att ha stått still i max 1 minut är hon tvärhalt igen? Börjar gå hemåt, och det värmer ur lite.

Jag fattar INTE ETT SKIT. Det blir sämre av stillastående, helt klart. Det förändras inte av trav, dock är hon tydligt halt i trav och vill inte trampa igenom kotan VB och vill inte ha vikt på den mer än så kort stund som möjligt, tar markant kortare steg. Galopperar gärna i vänster varv, dvs med onda benet som INNER BAK, har dock då en tydlig rörelsestörning som INTE ser ut att sitta lågt utan i knäet. Vill/kan inte galoppera i höger varv.
Försämras något efter galopp. Däremot värmer skritten ur från nästintill blockhalt, till lindrig men fullt synlig hälta på kanske 10 steg.

Nu står hon inne, jag försöker få tillbaka fattningen lite, och ska se hur det blir av någon halvtimme inne sådär. Törs inte riktigt ha henne på betet då jag inte är så säker på att hon kommer vara lugn..med tanke på att det verkligen INTE är något fel på varken humör eller energi just nu och hon mycket väl kan tycka tokrejs är en fin ide. Tilläggas ska att hästen INTE är en kinkig/pipig häst och således hitills iaf INTE ynkat en massa för att hon typ råkat stöta emot en sten eller så, ytan hon verkar ha ONT såtillvida att hon är rejält halt, samtidigt verkar hon humörmässig och pigghetsmässigt inte ha ont (om hon har ont brukar hon bli som en valiumdrogad ioråsna och kan med väldigt rejäl uppmuntran tääänkas släpa sig framåt seg som kola i något som kan liknad vid trav..) utan där verkar det mer som om det inte GÅR att göra si eller så och gör ONT just då, men inte annars typ.

Ska snart kolla henne igen, men jag är milt sagt förvirrad och vet fan inte ett skit vad jag eg bör/ska/tycker att jag ska göra. Det här är banne mig det UDDASTE mina hästar nånsin hittat på - och det vill inte säga lite, de har fena på att slå till med ovanliga, skumma grejer. Men ska jag ringa ut DV akut? Vad kan h*n göra, mer än skriva remiss alt säga 'vänta du ett tag och se hur det blir'? Ska jag ringa Strömsholm och säga hjäääälp. Eller ska jag ha is i lilla magen och vänta tills imorgon bitti? Och var ska hon då gå? Och vad i hela helvetet kan det vara som hänt? Här har nervsmäll, vrickat, fraktur, fissur, hallucination och ledpaj utav bara helvete farit genom huvudet, men det är ju ta mig fan inte logiskt någonstans??

Help!
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Jag har sett många konstiga varianter på hovböld,inget sånt som spökar då??
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Tänkte i samma banor... Kan vara problem med hoven. Värt att kolla iaf :smirk:
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Jag antar att du snabbt vill ha kommentarer (eftersom du talar om att ev ringa DV ikväll)n så jag svarar även om jag inte har så mycket kött på benen.
Kan inte uttala mig om vad det kan vara för mystisk åkomma som drabbat din häst.

Tycker du ska ringa DV nu, om inte för hästens skull, så för din egen. Du kommer ändå inte kunna släppa detta under natten (gissar jag) och då kan du lika gärna ringa redan nu ändå. H*n kan förhoppningsvis avgöra om det behövs akuta åtgärder. Säger DV "Nej, vi avvaktar", har du i alla fall den tryggheten. Om du inte känner något förtroende för DV ring både denne och Strömsholm och be om ett omdöme.

Förrestsen: Har du kollat temp och sådär?
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Det kan vara ungefär vad som helst, men det känns somd en mest atypiska hovböld världen skådat då. Okej att de kan vara ruggigt atypiska men de brukar inte gå från tokhalt till nästan ohalt under loppet av minutrar.

Kollat henne igen efter 45 minuter i boxen. Hon låg när jag kom, det borde hon inte ha gjort men kan mycket väl göra utan att det är illa, illa. INTE värre av 45 minuters vila, däremot var vår kompis svullnaden tillbaka på insidan av kotan, i en lightvariant.

Klämt, känt, klääääämt - hittar inte ett skit. Hästen smärtreagerar nada någonstans. Böjt ihop knäet - hästen sa nada. Böjt ihop kotan - hästen sa nada. Tagit benet framåt, tagit benet bakåt - hästen sa nada. MEN, blev sämre av bara att jag böjde ihop, ganska löst jmf med vetböjning tror jag.

Har rejäl hälta vid tvära vändningar med VB som innerben, vill INTE bära vikt på det då. Lite vidare vändning inte lika stora problem. Reagerar även vid vändning med VB som ytterben. RYGGAR utan minsta problem eller minsta synlig hälta. Kan lyfta HB utan reaktion eller konstigheter, kanske inte så villig att lyfta, men det är hon inte alltid normalt heller. Lyfter gärna VB.

Skritt på hårt underlag - lindrig hälta. Trav på hårt underlag - tydlig hälta men inte så mycket, kanske 1½ grad eller nåt. Kotar över och vilar VB himla konstigt fortfarande dock.

Såg ingen större förändring av vila någon minut nu. Svullnaden gick ner direkt av rörelsen. Hästen pigg och glad - dvs uppvisar inte de klassiska tecknen på att hon har ont (och tyvärr har jag ju sett henne ha ont ganska många gånger och det har ALLTID varit väldigt tydligt på piggheten/framåtbjudningen).

Nu får hon stå i boxen till midnatt, så får jag dels se om hon lägger sig igen, dvs helst inte står. Och hur det utvecklas.

Kan endera ringa DV och höra, men möter då antagligen puckoDV som INTE åker ut på det här, utan redan via telefon remitterar till klinik (som ligger fyra fucking timmar bort), eller så är det sommarvikarie, som kommer ut etc men är en vetstud på sista året, som antagligen också remitterar vid minsta tveksamhet - de brukar göra det (vilket jag tycker är bra, hellre det än gissa). Eller så ringer jag Strömsholm och frågar vad fan jag ska göra. Jag tror dock jag vet vad de säger. Att en veterinär på fältet ska titta på det omgående men jag inte ska lasta och åka innan dess. Så jag avvaktar tills efter nästa koll så får vi se.

Ingen värme, ömhet, reaktion eller någonting från hoven btw, och jag hade kunnat köpa hovböld om det inte kommit så AKUT och hon varit så tvärhalt. När de blir tvärhalta av hovbölder brukar det inte gå tillbaka förrän den brister.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Ingen värme, ömhet, reaktion eller någonting från hoven btw, och jag hade kunnat köpa hovböld om det inte kommit så AKUT och hon varit så tvärhalt. När de blir tvärhalta av hovbölder brukar det inte gå tillbaka förrän den brister.

Min pålla var tvärhalt, inte halt, tvärhalt, inte halt, lite halt osv. Dvs det gick fram å tillbaka som sjutton. Tog ut hovis som skott (ny hovis) hittade inget. Lät henne vila en vecka. Halt igen. Tog ut vet. Hittade inget. Hon vilade var bra nästan 1,5 v dvs ingen hälta sen blev hon halt igen. Då åkte vi in till en häst vet som har egen klinik. Hovböld. Jag sa redan från början till pappa ( var ej hemma) att det är nog en hovböld men en hivis å en vet hittade ju inget. Det visade sig till sist att det var ett sömstick som blivit en stor böld (eftersom det gått 5v efter skoningen innan den hittades). Å henne hälta kunde variera på 10 min. T ex när hon skulle in i transporten på vägen dit, inget halt, när vi kom fram lite lite halt, efter 10 min tvärhalt, 10 min senare knappt halt längre. Dock hade hon ingen svullnad.

Hoppas du fick ut nåt av mitt svammel. Ville bara påpeka att på min häst blev tvärhalt och det gick tillbaka även om bölden inte sprack. Å det kom akut.

/Maria - som kanppt fattar sitt eget inlägg :confused:
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

krambanan skrev:
/Maria - som kanppt fattar sitt eget inlägg :confused:

Jodå, jag fattade, och du har ju iaf ett exempel där det (iaf i det senare skedet) varierade med tiominutersintevall vilket är kortare än det man hört om förr (även om det kan variera från ohalt till tvärhalt på minutrar när bölden verkligen ger sig tillkänna så är du den enda som uppevt att det förändras med minutersintervall mer frekvent). Fast om nu K har en hovböld så är det ju typ 2-3 minuter det skiljer mellan.

Glömde tempa damen nu imorse *korkad*, men hon stod upp och var betydligt bättre idag. Svullen där på insidan igen (Vad sitter från strax ovanför kotan oh ner till mitten av den, på insidan egentligen??), HÅRD svullnad, inte speciellt stor, inte varm och inte öm. Dock BETYDLIGT bättre efter 7 h på box (dvs stillastående), hältan minskat markant. Fortfarande inte ren, men har nu snarare än rörelsestörning än hälta i skritt. Vrider ut hela benet i skritt från knäet och ner, tån utåtvriden. Tar mer vikt på den och trampar igenom bättre men skyndar sig fortfarande att väga över och lägga över vikten på motstående bakben igen. Bättre vid snäv vändning men vill fortfarande (om än mindre tvärtydligt) inte lägga över för mycket vikt på det. Inte kollat i trav.

Kliade mig i huvudet och beslöt mig för att okej nu släpper jag UT dem igen. Jag ska iväg och instruera en nykomling på jobbet ang morgonrutinerna ett par timmar här på morgonen. Är tillbaka sen förmiddag igen. Och då ser jag ju om rörelse gör det bättre eller sämre igen. Hon var ju HELT ohalt när hon togs in igår morse, och lika ohalt när hon släppte sut igår kväll. 2 h senare kommer hon i galopp och är sen tokhalt. Så vad gör 4-6 timmar i hagen nu?
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Det är inte en hovböld i alla fall. Hon blir KRAFTIGT sämre bara man böjer ihop benet, reagerar inte av att man böjer ihop, men hältan ökar rejält.

Gick ju ute mellan 6 och 11, var oförändrad i skritt när jag var och hämtade henne. Ingen svullnad, värme eller ömhet. Travade henne och värre än igår men inte så mycket, utan marginellt. Beslöt mig då för att trots ödet ännu mer och be om galopp. Igår funkade vä men inte hö, idag fungerar höger (!) men ser ut som FAN rent uts agt, vänster går inte. Blir sämre i både trav och skritt av rörelse.

Tar in för att se hur hon då reagerar på vila. Ingen skillnad alls efter 5 minuters vila, ingen skillnad alls efter en timmes vila mer än att hon ser nu stel ut med, framförallt i skritt.

Trav rakt fram på grusväg visar mer hälta än dagen innan. Blir sämre i skritten efter trav, trots bara kort travsträcka.

Provar lyfta benet och böja ihop det löst för att se om hon reagerar på det. Ingen reaktion alls, står med öronen framåt och bryr sig inte. Men blir KRAFTIGT sämre bara av det, och är sen rejält halt i både trav och skritt.

Ringder raskt hemmavet då jag INTE gillar att ihopböjning (ej böjprov alltså) ger en sådan kraftig försämring. Hemmavet är inte hemma, men tycker det där är ju svårt att sia om, och man kan nog avvakta tills imorgon bitti, men det är inte fel att åka in alt kolla henne idag eftersom det kan vara så mycket, med varierande allvarlighetsgrad. Han tror definitivt något hänt under den där galoppen. Han kan dock inte komma ut då han är ute och far, och kan inte heller remittera till Ultuna via telefon.

Ringder då DV eftersom JA jag var orolig iom reaktionen på böjning, och där rök ju hovböld som alternativ..

DV kommer, konstaterar att hästen är 1½ grad initialt i skritt, oavsett underlag (hårt/mjukt), inte är varm eller svuullen någonstans. Palpation av senor och leder UA. Reagerar inte för visitertång alls, varken på tryck på sula, hopklämning av trakter etc. Ingen muskelömhet eller annan ömhet.

Springer med henne och initialhalt rakt fram även i trav, något mer än i skritt. Ingen skillnad på underlag.

Blir succesvt sämre av rörelse. Böjer högt med betoning på hasen och hältan ökar till ca 3 grader. Värmer inte riktigt ur den heller utan är lite sämre initialt efteråt. Låter henne skritta lite för att se om vi kan få bort böjreaktionen, och hältan går ner men är ändå förvärrad mot innan. Böjer lågt och ingen skillnad alls. Böjer högt igen med betoning på höften och knäet och hältan ökar till 3 - 3½ grader igen, och går inte helt tillbaka utan initialhältan förvärras ytterligare.

Ytterligare undersökning och palpation av ehh..allt som går att klämma på är UA. Temp 38, dvs fullt normalt för hästen, speciellt id en här väääärmen.

Veterinären kliar sig i huvudet, men tycker att om det vore en skelettskada eller liknande borde hästen vara mer halt. Jag vet inte jag, mina hästar tycks vara masochister och visar inte alltid hälta efter hur de förväntas. Veterinären tycker att det troligen är en muskelskada, men tycker dock det är konstigt att det inte finns palpationsömhet eller annat, och att om det då är underliggande muskler som ej är palperbara som är skadade så är det också lite konstigt att de ska ha åkt på något bara av en till synes harmlös galopp med ett ev feltramp eller ev halkning/slintning.

Tycker att hästen ska vil i box/liten hage med skrittpromenade vid hand ett par dagar och nog ska vara bra på fyra dagar (ehhum säger matte..). Tycker inte jag behöver åka till klinik eftersom citat 'hon borde vara haltare om det är en skelettskada'.

Skulle ju gärna se att det är en muskelskada (eller eh det har vi ju provat förr och dras med sviterna av än.. men..) hellre än en skelettskada, men det känns av någon anledning inte riiiktig klockrent. Hältan känns för stor (jag har ju ändå en muskelskada modell REJÄL på samma dam att jämföra med) och det oroar mig rejält att hon blir såpass sämre av böjning modell liight. Iofs involveras ju musklerna vid en böjning, men att hon ska bli såpass halt och såpass sämre initialt av en böjning light, UTAN att visa minsta lilla obehag av själva böjningen? Samtidigt borde hon ju visa obehag vid böjning av en skelettskada med? Jag blir inte klok. Och det finns fasiken inte en enda spänd muskel någonstans heller vilket även veterinären poängterade vi palpationen.

Men, faktum är att:

Hon är ca 1½ grad initialhalt i skritt rakt fram, lite mer i trav.
Lika halt oavsett underlag. Lite mer halt initialt rakt fram än på böjt spår.
Initialhältan ökar av rörelse, påverkas inte av stillastående i box. (Men blev igår extremt mycket sämre av minsta stillastående)
Ingen värme, svullnad eller ömhet någonstans.
Reagerar inte för låg böjning light.
Reagerar kraftigt för hög böjning light med betoning på hasen, dryga 3 grader.
Reagerar nästan lika kraftigt för hög böjning light med betoning på knä - höft, 3 grader.
Initialhältan förvärras för varje böjning och går inte tillbaka till ursprungsläget av några minuters vila eller några minuters skritt.
Reagerar inte alls på själva hopböjningen av benet.
Har inga spända/ömma/hårda muskler.

Så, jag vet inte om jag vet så mycket mer, jag vet inte ens varför jag inte riiktigt känner att det är en muskelskada? Å andra sidan har jag bara en muskelskada (men samma ben, högt, och samma häst) att jämföra med och där är det verkligen som natt och dag frånd en gången och det här.

/Alexandra - i förvirringens land, men som har världens raraste häst som tåligts tår ut med 'plågeriet'
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

jag säger igen, ta ett nytt borrelia/erlichiaprov...jag har som sagt haft en häst som hade titrar för att vara nollad för att ha höga titrar igen....helt omöjligt borde det vara men så var det, en häst som haft titrar kan inte vara nollad ......

alt 2 ....antingen har du en häst som har otrolig växtvärk, en del hästar kan vara så och det kan sätta sig främst på lederna....

alt 3...en spricka nånstans, men det låter ju osannolikt egftersom det är olika ben.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

martha skrev:
jag säger igen, ta ett nytt borrelia/erlichiaprov...jag har som sagt haft en häst som hade titrar för att vara nollad för att ha höga titrar igen....helt omöjligt borde det vara men så var det, en häst som haft titrar kan inte vara nollad ......

alt 2 ....antingen har du en häst som har otrolig växtvärk, en del hästar kan vara så och det kan sätta sig främst på lederna....

alt 3...en spricka nånstans, men det låter ju osannolikt egftersom det är olika ben.

Alltså, vad finns det för anledning menar du att ta ett nytt B/E-prov. Hon var tvärfräsch, kommer i galopp,s aktar av och är tvärhalt på VB. Och hältan är fortfarande på VB och kraftig. Det har alltså inte bytt ben, och vad det än är som händ henne nu så hände det under/i samband med den där galoppen igår.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

du gör som du vill, en häst skall inte bara bli tvärhalt av att galoppera..och efter alla turer du haft med henne så....jag talar bara om att bara för att hon var nollad så behöver det inte vara så...för jag har själv varit med om att en nollad häst blivit tvärdålig och halt på flera ben....i hennes fall var det borrelia. Det är bara egna erfarenheter och jag måste säga att det borde vara nåt knepigt fel på din häst för jag har aldrig varit med om maken till häst som bara är halt utan "anledning"......
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

martha skrev:
du gör som du vill, en häst skall inte bara bli tvärhalt av att galoppera..och efter alla turer du haft med henne så....jag talar bara om att bara för att hon var nollad så behöver det inte vara så...för jag har själv varit med om att en nollad häst blivit tvärdålig och halt på flera ben....i hennes fall var det borrelia. Det är bara egna erfarenheter och jag måste säga att det borde vara nåt knepigt fel på din häst för jag har aldrig varit med om maken till häst som bara är halt utan "anledning"......

Okej, då fattar jag hur du menar med olika ben etc. Jag ser det dock från en lite annan vinkel, jag ser egentligen inget konstigt med att en häst kan halka/slinta/trampa fel eller liknande under en galopp i hagen och ådra sig en skada. Utan att det finns något underliggande fel.

Och ang hennes andra hältor så innan jag fick se en massa fula röntgenplåtar så kändes det också som 'men det var då självaste fan, det här är ju sjuk hon kan ju inte få ledinflammationer FRAM av en utläkt muskelskada bak som gav knäledsinflammationer bägge bak som ta mig fan är UTLÄKTA'.

Men efter att ha sett bilderna på hennes kotleder fram så förstår jag mycket väl hur hon kunde få dubbelsidig kotledsinflammation fram modell rejäl. Jag har dock svårt att förstå (just pga att jag sett bilderna) hur hon inte ska få det igen, och hur hon ska kunna hålla i full träning. Jag skulle heller inte bli förvånad om hon fick problem med HÖGER bak, vi har ju lite fint på rtg där med.

Så, frågar du mig - som vilket man INTE ska förglömma GÄÄÄÄÄÄRNA skulle se att hon HADE borrelios eller erlichios, det skulle vara en skänk från ovan! - kan tyvärr se en fullständigt logisk kedja av händelser som förklarar. Jag skulle hellre INTE se det...

Men vurpa i hagen pga blanis, kuperat hage och busig unghäst utan skor och brodd. Muskelskada pga fallet, fortsatt oskodd och halt (mitt misstag) och spänner sig och spänner sig och är halt i över en månads tid, och som krydda drar till med att växa snabbt bak får knäledsinflammation bägge bak. Som behandlas och blir bra ihop med muskelskadan. Så långt inga konstigheter men inte kul heller.

Sen trampade hon av sig framskon våldsamt och vrickar till kotan VF, vilket gör att hennes redan innan (fast vi visste det inte innan) utsätts för en extra påfrestning. Addera en dos hovömhet fram med och kotorna börjar jämra sig. Innan de hinner hämta sig så får hon, tack vare att hon kan vara ett lallande, naivt PUCKO i hagen en spark på VB som ger hälta och nu börjar framkotorna som redan är lverbelastade gnyyy. Och packar ihop med redig ledinflammation (förvånande de inte klappat ihop tidigare med de bilderna). Behandlas och blir bra (förvånande) och sen lyckas hennes puckomatte sätta henne i en situation där hon får däng i hagen och blir halt, läker ut det (utan minsta hjälp btw) och firar det med att helt fristående trampa snett eller nåt liknande under en galopp i hagen.

Hon har ett tvärnollat B/E-prov som jag BEKLAGAT mer än en gång, samtidigt har hon - enligt mig, jag vet du har en avvikande åsikt - inte erlichiossymptom, de brukar inte svara på traditionell behandling eller svara för att sen bli dåliga igen, same shit. Men hon har liksom inte en oförklarlig hälta nånstans, det oförklarliga är väl mest att hon inte packat ihop för gott faktiskt och lämnat in brickan. Sen, hon är en vandrande katastrof som borde viras in i bomull och sättas i isolering. Hennes mentor i livet var också en vandrande olycka större delen av sitt liv tills han lärde sig att inte busa FULLT så vilt och hålla liiiite mer koll på sin valpiga kropp och inte vifta med benen som han var spastisk ;)

Men vad som nu hände under galoppen så känns det inte mer 'konstigt' (om än beklagligt) än den häst som släpptes i sin hage på morgonen som vanligt, efter att ha levt 18 år utan en enda skada, galopperar och slår en brall, slinter med bak när han är på två ben och knäcker ena bakbenet med en smäll som ekar över nejden. Det är en risk man har och förutom faktorn som bus och kuperade hagar/springvänliga gör (det här var på plan jädra åkermark dock) varenda gång tar när man släpper ut en häst - oavsetts tatus, historia osv.

Och hon har galopperat mer än en gång förr senaste tiden utan att drabbas av minsta lilla problem.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

martha skrev:
jag har som sagt haft en häst som hade titrar för att vara nollad för att ha höga titrar igen....helt omöjligt borde det vara men så var det, en häst som haft titrar kan inte vara nollad .......


Nu har du fel, en häst som haft titrar kan VISST nolla sen, faktum är att de SKA det. Titrar är antikroppar. Visar att hästen mött borrelios eller erlichios ju, och de kvarstår X tid efter genomgången infektion. Hur lång tid X är vet man inte säkert på häst, men på hund har man visat att de kan kvarstå läääääänge. Men om hunden inte återinfekteras kommer den att bli titerfri, eftersom antikropparna inte finns kvar livslångt.

Och jag vet en hel rad hästar som haft titrar, behandlats eller inte behandlats men iaf klarat av infektionen, och sedan efter olika lång tid haft noll i titer. En del har återinfekterats, andra har det inte. Så din häst är långt från unik och både 2001 när valacken hade erlichios och nu (vänner går igenom eländet) så säger den samlade kunskapen att de kan - och faktiskt ska om de blir helt friska och förbli friska - nolla igen.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Alexandra_W skrev:
Nu har du fel, en häst som haft titrar kan VISST nolla sen, faktum är att de SKA det. Titrar är antikroppar. Visar att hästen mött borrelios eller erlichios ju, och de kvarstår X tid efter genomgången infektion. Hur lång tid X är vet man inte säkert på häst, men på hund har man visat att de kan kvarstå läääääänge. Men om hunden inte återinfekteras kommer den att bli titerfri, eftersom antikropparna inte finns kvar livslångt.

Och jag vet en hel rad hästar som haft titrar, behandlats eller inte behandlats men iaf klarat av infektionen, och sedan efter olika lång tid haft noll i titer. En del har återinfekterats, andra har det inte. Så din häst är långt från unik och både 2001 när valacken hade erlichios och nu (vänner går igenom eländet) så säger den samlade kunskapen att de kan - och faktiskt ska om de blir helt friska och förbli friska - nolla igen.


men denna hästen var nollad 2 månader efter höga titrar..för att sedan ha titrar en månad efter nollningen....vi har inte borrelia hos oss/mig..och det är stört omöjligt att hon skulle ha blivit smittad på en månad här..hästen ifråga gick på unghästbete i stockholmstrakten som ettåring.
efter nollnigen så gick hon i träning, efter treveckor var hon halt igen och då tog vi nytt borreliaprov och hon visade höga titrar ( kommer inte ihåg nu hur höga men kanske om jag har tur kan hitta provsvaren nånstans)
efter 2 månader kan inte en häst vara nollad....

men det är bara en erfarenhet jag har som jag ville delge dig.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

martha skrev:
men denna hästen var nollad 2 månader efter höga titrar..för att sedan ha titrar en månad efter nollningen....vi har inte borrelia hos oss/mig..och det är stört omöjligt att hon skulle ha blivit smittad på en månad här..hästen ifråga gick på unghästbete i stockholmstrakten som ettåring.
efter nollnigen så gick hon i träning, efter treveckor var hon halt igen och då tog vi nytt borreliaprov och hon visade höga titrar ( kommer inte ihåg nu hur höga men kanske om jag har tur kan hitta provsvaren nånstans)
efter 2 månader kan inte en häst vara nollad....

men det är bara en erfarenhet jag har som jag ville delge dig.

Lyx att inte ha B/E hos er btw.

Med så kort intervall är det skummare ja. Annars, en häst med AKUT erlichios nollar på vanligt titerprov t ex, eftersom det inte hunnit bildas antikroppar än. En sådan häst kommer dock vara negativ på det 'andra' prov man kan ta, som inte mäter titrar utan eh..något annat (minns banne mig inte vad det heter). Men intervallet är lite kort för 'din', om det sen beror på klant vid analysen eller liknande eller helt enkelt att hästen de facto var nollad då vet man ju dock inte.

Den dag Kele drar till med minsta lilla symptom som tyder på erlichios/borrelios kommer jag dock ta om provet, men jag ser ingen (och ingen av de veterinärer Kele omger sig med heller btw, och de är rätt behandlingsivrare när det gäller B/E annars) anser det heller. Och jag ser betydligt bättre grejer att lägga pengar på än att lägga en tusenlapp på något ingen inblandad tror på. Men jag kommer vara den första att kräva ett nytt prov såfort hon får minsta symptom jag kan koppla till B/E ens med lite fanatsi. För för MIG skulle det vara en skänk från ovan om hon hade b/E.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Idag ringde jag först hemmavet och frågade 'duuu, tycker du det här låter som en muskelskada??'. Hemmavet konstaterade att 'jag tycker det där låter som en diagnos ställd alldeles för fort och på för lite information'. Han menade att när man böjer så visst får man med muskler, men man kan INTE böja utan att få med lederna liksom. Och att utan yttre tecken alls säga att det inte är led men muskel är inget han skulle våga sig på. Speciellt inte med så kraftig böjprovshälta och att hästen blir SÄMRE av rörelse. Men visst kan det vara musklerna, men lika gärna lederna. Jag undrade om det var vits att han kom ut, om han kunde bli klokare (göra en bättre undersökning iom större kunskap än DV) men han ansåg att han gärna kommer ut men att han inte trodde han skulle kunna ge mer svar, utan det han ansåg var skulle göras och det naturliga nästa steget var att bedöva lederna och se om man släcker hältan (eller minskar den). Det kunde han iofs komma ut och göra, men som han sa 'men släcker/minskar markant hältan med en ledblock så vill du ju röntga aktuell led direkt, och då vill man ju vara på klinik'. Så han tyckte åka in på klinik. Och inte bara röntga, för som han sa 'hur ska man veta VAD man ska röntga?'

Så, Herr 'ett helt kylskåp i magen' tyckte att om det varit hans häst hade han åkt in omgående. Och la till att visst kan det vara 'bara' en rejäl stukning och då är det dyra pengar, men då vet man iaf. Och pengarna skiter jag ganska ärligt talat i, eftersom åka in eller ej inte är någon skillnad i pengar för mig (jo, hundra spänn + bensinen då).

Så ringde MK (jag var väldigt trevlig på jobbet idag, gick och pratade i mobilen stup i kvarten..) men fick inte prata med min vet, dock en djursjukvårdare. Som pratade med min vet och så fick jag ent id på torsdag 9.00 *stööön* hos A.L. Dvs inte min vet, men A.L duger lika bra för mig. De undrade om man kanske inte skulle sätta in smärtstillande, men jag tyckte att 'nä, det tycker jag nog inte just nu iaf'. Hon är ganska oberörd av initialhältan i skritt, och jag ser hellre att hon har lite ont och håller sig lugn än mindre ont och brallar.

Behöver inte stå inne (vilket hemmavet btw ansåg var en IDIOTISK rekommendation vid en misstänkt muskelskada, men ändå inte fel i sammanhanget eftersom man inte kan säga muskelskada än), men får gärna göra det. Huvudsaken var dock att hon höll sig lugn, one way or the other.

Så jag fortsätter som innan och ber en liten bön, dvs inne dagtid, ute på betet nattetid. Och hoppas hon inte springer.

Ingen skillnad på initialhältan i skritt idag, inte kollat traven. Jag får väl kolla den på onsdag kväll dock, kanske blir en klassisk 'jaha, nu ska jag till klinik, men se då är jag BRA' *s*
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Låter skumt.

Hade en häst som ena stunden kunde vara jättehalt, för att några minuter senare vara helt ren. Det påverkades dock inte av ansträngning, böjprov etc. Det visade sig vara en förbroskning som gjorde att nerver kom i kläm emellanåt.

Men det låter ju inte helt likt din, i och med att din verkar påverkas av rörelse, men det kanske beror på hur nerverna ligger etc. Nåja, ville bara nämna det eftersom det ändå finns vissa likheter.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Utdömd var Kele väldigt nära att bli idag. Enda anledningen att hon inte är det är att hon har en ovanligt snäll och tålmodig matte som inte är riktigt riktig..

Kele hade ju en 'akuttid' på MK dag för att kolla det där VB som hon var så halt på i lördags. Initialhältan har succesivt gett sig och JAG såg den inte längre i onsdags, men ville åka in ändå iom att det fanns sådan böjreaktion.

Åker in, till A.L och drar snabbt hästens historia och han skakar på huvudet och tycker 'och bara två år.. ajaj', tittar på hennes journal och säger 'född i april 03 och har varit här TRETTON GÅNGER tidigare??' (två är för vacc dock). Jaja, ut med hästen och skritta. Ohalt. TRava och vet säger inget mn jag tänker att 'hon är väl ohalt då med'. Böjer VB högt sen och jag tyckte hon lät oren men vet sa inget så tänkte att 'jag som hallucinerar'. Sen ville de böja fram och jag har FORTFARANDE inte kopplat utan tycker att 'nu böjer de runt om för att verkligen bevisa att jag är ett hispo och hästen är ren'. Tyckte hon var knackig utav bara fan första stegen men sen hade jag fullt sjå med att springa. Och så böjer de högt andra fram etc.

Jag bara väntar på att de ska säga att jag ska sluta hallucinera och åka hem. Tills de vill ha böjt lågt fram och Kele - just det - ställer sig rakt upp och tycker AAAAAAAAAJ, min led'. De får böja jättelöst och jättekort tid för att få till böjning, och hon är tvärhalt efteråt. Där dog helt ärligt en del av mitt hjärta.. För jag insåg ju snabbt att det är åt helvete i kotorna igen, och att 'nu är det ju kört'.

Summa sumarum så hon var halt redan initialt i trav. Grader som följer:

Initialt: HF ½ gram, VB 1 grad

Högt böjprov VB: 2 grader
Lågt böjprov VB: 2 grader

Högt böjprov HB: markering
Lågt böjprov HB: 0 grader

Högt böjprov HF: 1 grad
Lågt böjprov HF : 1 grad - ÖM (efter 10 sek mesböjprov). Med riktigt böjprov hade hon varit 4 gradigt halt

Högt böjprov VF: 2 grader
Lågt böjprov VF: 2 grader - ÖM (efter 10 sek mesböjprov). Med riktigt böjprov hade hon varit blockhalt.

Där konstaterade vet att 'ja, så ser det ut, och det tycks ju inte fungera så bra att behandla, och hon har ju fått allmän behandling hela tiden som går på alla leder'. Och han frågade om B/E-prov men när det var negativt, så.. Han är en av de mest behandlingsfanatiska jag vet ang B/E, men även han ansåg det HELT onödigt att ta nytt prov. Jag bad honom kolla plåtarna innan han sa något slutgiltigt och gick ut och ringde Starlady och talade om att 'nu är det game over är jag rädd, nu har korthuset rasat igen'.

Vet kollade plåtarna och tyckte inte att det var oroande med bendepressionen på en tvååring, och tyckte man borde ta flera projektioner på POF:en för att kunna säga så mkt om den. Det ser ut som det är friliggande men gårinte säga säkert med den projektionen. Pratade lite om det där att det finns hästar som har problem i ALLA ben UTOM den där det verkliga problemet sitter. ilket jag ju väl vet.. Samtidigt tyckte han att de brukar ha NÅGON reaktion därifrån iaf, om än bara markering, och Kele är och har alltid varit HELT ren. Diskuterade lite fram och tillbaka om vad som kan vara orsaken, och här erbjöds jag första gången utdömning.. Jag tyckte 'ja vad tycker DU att man ska göra då?' och vet kontrade med 'jag tycker det beror på vad DU vill göra?* och tyckte att han lika lite som någon annan kunde säga vad eländet beror på, ge några löften om framtida hållbarhet etc och att det ju blir sämre prognos för varje gång det blir såhär. Så han ansåg att om jag fullt förståeligt var less och inte ville fortsätta mot 'ingenting' och spruta ihjäl min unghäst så var det som sagt FULLT förståeligt och han skulle skriva intyget och kunde garantera att inte ens det mest nitiska försäkringsbolag skulle motsätta sig det. Och att en utdömning nu skulle vara på goda grunder.

Varvid jag pep att: Det är ju min uppfödning och jag är väldigt fäst vid henne, och mer tid kan hon få, men jag vill INTE behandla ihjäl min häst, jag vill inte hålla på och behandla när det egentligen inte finns någon chans mer än guds mirakel etc. Så vad jag ville berodde helt och håller på vad man kan uppskatta prognosen till egentligen?

Varvid A.L tyckte att det KAN bero på bendepressionen, det KAN bero på POF:en, det KAN bero på att jag har en skräphäst som har kass hållbarhet och det KAN bero på att hon växer.. Ehum tyckte jag, växer och går sönder i varje led? Men han menade att hon kan ha hamnat snett redan innan jul, hon fick sin muskelskada och sen gav tillväxt ihop med avlastning första ledproblemen (vilket även A.H var inne på redan då) och sen har det helt enkelt bara snurrat på. låter väl kanske troligt, fast det känns ändå som 'hej, kolla min porslinshäst' och hon HAR ju svarat på behandling för att sen bli dålig igen av att typ snubbla till i boxen (överdrift), men han menade att när du är sådär på marginalerna så är det så otroligt lite som krävs för en redan 'ansträngd' led ska gå åt skogen. Och när en faller så faller alla. Det som jag själv var inne på har hänt EN gång iaf, när hon var TOKFRÄSCH efter cartophenet, trampar av ens ko, blir sen avskodd och har en vecka senare reaktion i kotleden VF med 1 grad. Skos och får vila och en månad senare är hon KNÄPPHALT bägge fram från kotlederna och reagerar även i knäet ena fram. Att det räckte med lite för att förstöra igen, och faller en så faller alla. Känns ju fortfarande som kass hållbarhet men jag fattar hur han tänker.

Och att eftersom Kele växt fort och fortfarande växer så är lederna just sådär himla känsliga. Och att om man vill tro på det, som verkligen inte var någon garanti ALLS, så kunde man ge henne lite tid att växa ikapp sig själv lite. Dvs ge henne tills hon är tre. Fast var det samma visa då så tja..

Pratade även om att ta nya projektioner på POF:en men ändrade oss då A.L inte tyckte man skulle gå in i leden på en häst i hennes ålder som redan har 'känsliga' (snäll omskrivning för kassa tycker jag) leder, eftersom man då kan skapa problem man inte hade. Och okej med en klar indikation, men med en 'tja, kanske'-indikation tyckte han det var för stor risk kontra vinning. Och eftersom vi iaf inte skulle 'göra' något nu, och en miljard projiceringar iaf inte skulle visa 'ojojoj, den här ger SOLKLART problem' så kunde vi lika gärna vänta ett tag (det var kö till rtg med vilket säkert spelade in).

Så efter lite diskussion och jag en miljard ggr tjatat om att jag INTE vill behandla ihjäl henne utan om han anåg att nej nu jäklar var det nog, så SÄG det. Men han tyckte som innan att vill duge upp så är det fullt förståeligt och inte ett problem (och frågade vad jag VILLE och KÄNDE egentligen), samtidigt så lider hon inte av att lalla i sin hage med sina knackiga ben, och hon är bara två så visst fanns det en chans och visst fanns det en anledning att prova igen.

Och eftersom matte älskar sin lille Kelefjant, eftersom matteär 'van' att ha Kelefjant som konvalescent och det faktiskt inte är SÅ stor skillnad mot 'normalt tvårringsliv', matte dessutom får otroligt stora praktiska problem om Kelefjant försvinner så - okej, vi kör. Jag har sagt EN gång till, men sen V vet jag att jag inte ska svära på saker, så, vi tar det ett besök i taget nu.

Får mirakelknarket cartophen igen, ska vila i hage tills sista augusti då det är ÅB igen. Så, ett steg fram och tre tillbaka? Och ett närmare den eviga vilan =/

Säkert glömt en massa nu, men får ta det sen då. Fick nämligen annat att tänka på när jag kom hem.Min FÖRBANNADE HUNDJÄVEL har nämligen mördat en av grannens kattungar idag =/
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Jag tycker det låter vettigt resonerat av A.L. :bow: .

Du har inget att förlora på att försöka ge henne mer tid så länge hon inte bedöms må dåligt av att gå i hagen. Förutom att det kanske ger dig magsår, såklart :crazy: .

Det är en ung, växande häst du har, så om hon är bra om ett år när hon "växt ikapp" sina skador behöver det inte innebära att hon i framtiden ska vara "porslinshäst" - även om hon är det i dagsläget pga olyckliga omständigheter + tillväxt.

Ja, visst är du en ovanligt tålmodig matte - men jag hade gjort precis som du i den situationen om jag hade haft möjligheten ekonomiskt och praktiskt. Min före detta häst lever ett riktigt bra hästliv idag tack vare den inställningen.

Även om inte prognosen att Kele blir helt bra är speciellt god längre så finns det en chans.

Jag önskar dig och Kele all lycka till jag bara kan!

OBS! Jag fördömer inte på något sätt dem som i ett liknande läge väljer att ta bort hästen, det är ett bra alternativ det också.
 
Sv: HJÄLP! Unghästen igen, blockhalt - lite halt - blockhalt.. psyket för matte?

Ja, jag håller med dig i allt du säger. Och lycka till, Alexandra och framförallt Kele.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
933
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp