Hjälp vad är det för fel?! (långt)

Ajabaja

Trådstartare
Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av svaren har hjälpt. :(
Nu står jag här & väntar på att få tag på en veterinär som kan skriva en remiss så att vi får åka upp till Uppsala & kolla honom då både veterinärer & klinikerna säger att de inte kan ta emot ponnyn då de ej har kunskap om problemet...
Tänkte att någon kanske har en gissning... Kanske bara för att jag ska kunna förbereda mig på det värsta...

Så till situationen:

Magen: Sedan maj 2003, när gräset kom, har magen varit stor & uppsvullen (bukig). Innan betet syntes revbenen, men han var ändå stor. Eftersom detta kunde bero på gräset lät vi honom bara vara & red på som vanligt. Han var precis som vanligt att rida & allt gick framåt & så som det skulle. Han gick ute dygnet runt. Sommarn kom & han blev ännu större & ”gasig” i magen. & någon gång i juli började det gå utför. Samtidigt som allt detta hände höll vi på & provade sadel så det är svårt att veta om det var sadelns fel eller magens att det gick dåligt. I slutet av sommaren började vi samla honom mer (jag red barbacka) & vi kom lite framåt även om magen verkade vara lite ivägen, men inte så jättefarligt.
Hösten kom & vi flyttade hem. Han gick på det gräset som fanns (väldigt lite) & jag red honom som vanligt. Han var fortfarande stor om magen & ibland var det extra jobbigt att arbeta. Sedan började vi sakta stödfodra med hö tills de fick flytta in i början av september eftersom vädret var dåligt & hagen lervälling. De gick kvar i samma hage till slutet av oktober tror jag. I september så fick vi honom att samla sig ganska bra & vi fick några ”halva steg” (förberedelser för piaffen). Efter den gången gick det inte mer. Magen verkade vara ivägen & han gick allt sämre.
Nu i januari kan han nätt & jämt slappna av, men orkar inte bära sig speciellt mycket.
Han har blivit avmaskad tre gånger mellan maj & september. Han har ätit mikrobalans, magtarm, bara fått hö & vatten, & en tid ätit lusern, kli, b-vitamin, magnesium, morötter & hö som han nu äter igen.

Ridningen i nuläget: I ridhuset kan han nästan slappna av. Han lägger gärna huvudet på sned. I vänster galopp dyker han med huvudet, istället för att samla blir han jättelång & låg. I höger galopp är han spänd & huvudet åker helst upp. (Han rids på långa tyglar dvs. jag drar inte ihop honom då vi rider AR) Vid longering händer samma sak. Traven är ganska spänd, men efter en stund kan man få honom att slappna av, men inte arbeta. Det varierar mellan sidorna vilken han går bäst på. Höger sida är nog öppnan bäst i just nu, men slutan sämre & tvärtom i vänster… Skritten går han avslappnat i & kan arbeta lite med öppnorna & slutorna i båda varven. Men huvudet åker gärna på sned & den senaste tiden (månaden) har vi även fått sk kontraböjning, dvs. att han gärna böjer halsen åt andra hållet. Detta har han inte gjort förut.
Ute är han oftast pigg & glad & är det fler hästar med så brallar han gärna & kan busa. Men arbeta orkar han inte. Han orkar heller inte gå någon längre runda som den vi brukar ta på ca 1.5-2mil. Förut har han orkat rundor på 3-4mil utan att bli alltför trött. Han spänner sig lätt när vi rider längre rundor & börjar svettas. Detta även om han känns ganska avslappnad när han rids.
Vissa dagar vill han inte trava överhuvudtaget. Han svarar på hjälpen, men sen saktar han av & vill inte fortsätta. Trots det kan han skritta på i rask takt & verka precis som vanligt. Ingen skillnad mellan om vi går hemåt eller bortåt.
Han snubblar en del. Eller han ställer ner benet, men det ger vika, precis som om han inte får stå på det då det kan ligga nått under foten & han kom på det just när han redan satt ner foten. Det kan ju lätt blandas med att snön försvinner under foten ibland, men snubblandet kan även hända på barmark.
Han har några gånger snubblat med alla fyra benen & nästan gått omkull, men rest sig innan han nått marken.
Två gånger har han också ”tappat” bakbenet så att han ställt ner det fel & hela rumpan sjunker.
När jag stretchat honom & tagit höger framben framför vänster (i kors) har vänster ben vikt sig. Sen tog jag höger bakben snett framför vänsterbakben (i kors) & då har han hållit på att trilla över mig. Båda övningarna brukar vara hans ”favoritövningar”.

Benen: I november (mitten?) blev han svullen i vänster fram, visade ingen hälta, men var varm & gallig. Jag har kylt med kyllera & det brukar lugna sig då. Efter ridningen är han som vanligt igen. Nu för ca en vecka sedan blev han gallig i vänster bak & någon dag även i vänster fram. När han var gallig i båda benen longerade jag honom & då rörde han sig lite staplande & han tappade bakbenet en gång. Men han var pigg & glad & pep till som han brukar göra när han vill busa. Vi har såklart tagit det lugnt under dessa dagar. Efter passet är det ingen större skillnad, fram kan svullnaden gått ner lite.
För några dagar sen var han svullen & varm i vänster fram, det var fortfarande varmare & tjockare än de andra benen efter ridning(skrittpass). Nu är benen torra igen.
Han haltar inte, varken på böjt eller rakt spår.

Vad kan det vara? Min pappa hörde av en bekant att det kunde vara typ njurinfektion. & det går ej att bota! :cry:
Någon som kan gissa?
Fråga på om nått e oklart! Kan återigen säga att jag kontaktat veterinärer, men efter att ha fått helt urblåsta svar börjat jaga klinikerna som hänvisat till Uppsala, vilket känns lite oroande.

:bow: :cry: :bow: :cry: :bow:
 
Jag tycker det låter som nån obalans i nåt organ....en följd av magproblemen...får du inte ut nåt vettigt ur veterinärerna, så tycker jag du kan söka andra vägar(typ alternativterapier) be vet att ta njurprover, urinprov och blodprov som kan visa om nåt är fel...hältor kan uppstå pga obalanser i kroppen(organ)
Magen är A och O för att hästen skall funka, och mitt tips till dig är att prova eggersmans strukturmix och deras mash(har funkat på flera "maghästar")
 
På vilket sätt är magen stor? Är han bukig med tydligt palperbara revben? Eller verkar han ha en vätskeansamling under buken (prova att trycka in fingret under magen och se om ditt avtryck kvarstår (som i modellera). Hur är han i övriga kroppen? Under ganascherna? Kan du titta på slemhinnan (lyft läppen) och jämföra färgen med en annan häst? Är avföringn normal?

Problem med såväl njure som lever kan yttra sig som avmagring och beteendeförändringar. Även balansproblem och koliksymptom omnämns.

Problem med gasig mage kan bla komma sig av fodret, men även av parasiter eller snarare skador av dessa. Blodproppar i krösroten kan orsakas av stora blodmasken och ge problem med tarmmotoriken.

De balansstörningar du beskriver kan också tyda på en neurologisk sjukdom,

De symptom du beskriver kan ju också stämma in på en fästingburen sjukdom, t ex ehrlichios. Under tråden "hur mår era ehrlichiahästar idag" kan du läsa en massa fallbeskrivningar av just denna sjukdom. Som exempel på symptom nämns ryggömhet, ledinflammationer och gallor, balansstörningar mm.

ja, jag vet ju inte alls vad det kan vara, jag bara nämner olika tänkbara alternativ. Hoppas att det går bra för er häst!
 
Det låter som ett ganska knepigt problem som ni har råkat ut för. Skulle vilja rekomendera Huntley gård i ängelholm, en klinik med mkt bra vetrinärer. Jag har själv varit där med min häst så hon hade råkat ut för en olycka. Dem är verkligen superduktiga, mkt bättre än alla andra vetrinärer jag har stött på. Sen kanske det kan vara så att din häst är sned i kroppen? Den kanske är sned i bäckenet, kanske har atlaskotor som sitter fast, nackspärr?? Det finns ju tusen olika saker som kan vara fel. Jag har själv anlitat en mycket duktig kiropraktor/massör har du provat det?
Hoppas du finner problemet och kan lösa det. Lycka till!!! :)
 
Hej!
Magen är hård & spänd. Revbenen syns inte så tydligt, men man kan känna dem bra, precis som det ska vara.
Han är hur fin som helst i övriga kroppen, blank & välmusklad, ej svullen nån annanstans (förutom benen).
Ska kolla smlemhinnan imorgon. Avföringen verkar helt normal. Jag tycker ej att han är avmagrad, har betendeförändring (mer än att han senaste tiden blir lättare trött), ingen koliksymptom har han heller. Men balansproblem kan det ju vara... :confused:
Han är inte gasig i magen längre & jag har ju inte gjort några stora förändringar i foderstaten.

Neurologisk sjukdom kan säkerligen vara orsaken, men alltihopa kan ju hänga ihop oxå.... Det hoppas jag att de på Uppsala kan övgöra. (om vi kommer dit!)

Eftersom vi har haft en ehrlichiahäst från sommarbetet en gång så finns det ju risk att det kan vara det. Även borelia finns på betet... :(

Då de personer som utbildar sig på axelsson knådar på våra hästar under kursen så är han rätt välbehandlad på detta område. Om han hade blivit sned i kroppen borde ju alla problemen kommit på en gång & inte stegvis, eller? :confused:

Vi ska nu åka till kliniken med ett urinprov imorgon (ush kiss på handen :p) i väntan på att få komma upp till Uppsala.

Då klinikerna inte tror de har rätt utrustning & kunskap om ponnyns problem så håller vi bara tummarna att vi får komma till uppsala! Annars vet jag inte vad jag gör!! :cry:

Tusen tack för alla svar & allt annat! :bow: :bow:
 
Behöver du verkligen remiss för att få åka till Ultuna? Ring dem direkt och hör! Mälarkliniken, har du pratat med dem?

Jag hoppas att ni hittar felet och att det är möjligt att behandla. Du kan väl berätta hur det går?
 
Det är väl klart du får komma till Ultuna!

Det enda du behöver göra är att ringa och beställa tid. DET kan dock vara lättare sagt än gjort eftersom de slutat med telefontid där man får prata med en vet, utan har callback-service, dvs en veterinär ringer upp "under dagen". Det kan få en att få spunk när det är något brådskande man vill svara på.

Ibland lyckas man dock beställa tid hos växelhäxan (sorry men hon borde åka på charmkurs) UTAN att ha pratat med vet. Hältutredningar och sånt är bara att boka, och det kan man göra mellan 8-16.

Men RING Ultuna imorgon och beställ tid, varför skulle du behöva en remiss?
 
En distriktare kan ta blodprov på din häst i dag, för att kolla om det är erlicchia eller borelia. Svaret får du om ca. en vecka. Kan vara bra att ha gjort detta innan du åker in på kliniken. Det blir lättare för veterinären om dom kan utesluta dessa sjukdomar
 
Hej

Vi har pratat med både ATG (täby galopp) & solvalla. På solvalla trodde de att det inte satt i benen & ville att vi skulle åka till Uppsala. De trodde även att det behövdes remiss dit.

Vi har fått tid på Ultuna nästa onsdag! :banana:
Så nu håller man ju bara tummarna att de hittar ett fel som går att bota! :( Så samtidigt som man längtar till onsdagen så vill man inte att den ska komma om risken för avlivning finns! :cry:

Jag tar aldrig i livet ut den där j***a (ursäkta mig) distriktsveterinären igen. Hon tycker då att han är fullt frisk, om inte lite tjock. :confused: Så jag tror inte att jag kan övertala henne att göra något blodprov på honom. (Sist gick hon bara in, ställde sig i öppningen till boxen & sa att han var som han skulle vid den åldern & gick ut igen. Massa pengar kostade det för ingenting!)
Men jag ska försöka få ut en annan veterinär som vi haft förut för att ta blodprov.

Jag skriver mer så fort jag vet något!
Tack för allt! :bow:
 
Re: Hej

Jag läste dina inlägg och jag känner igen symptomen från en av hästarna i stallet, hon hade jätte mysko saker för sig och inget var speciellt konsekvent mer än att hon inte fungerade som vanligt :smirk: Hon var också orkeslös vissa stunder för att ibland vara som vanligt. Det hon hade var borrelia - 7 dgr antibotika så var det borta. Det är bara att hoppas att det är något som är lätt botat. Skriv och sg hur det går!
 
Hej! Nu har vi varit på Ultuna!

& han blir kvar där "några dagar". :crazy:
Nja, de kollade allt vanligt, lyssnade på hjärta, lungor & mage & sånt. Men hittade inget fel. Han skulle stanna några dagar för att de ska ta prover & kolla hälta & sånt.

Vi lämnade motvilligt min kära ponny kl halv tolv.
Klockan sju ikväll, när jag precis kommit hem från stallet efter att ha tränat shettisen, ringde veterinärern. Alla blodprov visade ingenting. Allt var i sin ordning. :)
Sen longerade de honom & då visade han hälta på vänster fram & något bakben. Det är framför allt vänster fram som vikt sig, så det stämmer ju. När jag har longerat har jag inte sett någonting & inte när jag ridit på små små volter heller. :confused: Men då har han alltid varit ute minst 8 timmar i hagen innan. Nu var han sist ute klockan åtta kvällen före & han hade väl helt enkelt inte "vant" sig att gå på de onda benen när de longerade. (förstår ni vad jag menar? Jag e lite snurrig idag..) Han är en sån ponny som ALDRIG säger till när han har ont. Förra gången han var halt, var han halt i 3 månader utan att visa något! :eek: Vi upptäckte hältan då vi åkte in med honom till kliniken av annan orsak. :confused:
Tokiga ponny!

Jaja imorgon ska de börja kolla vart hältan sitter exakt & sen ska de fortsätta med buken.
Underbart att de tar allt så seriöst & inte viftar bort det som alla andra skit veterinärer! :bump:¨

Skriver mer imorgon efter nästa samtal!
Tusen tack för allt stöd, tips & gissningar! :bow:

Mvh en glad (för att de hittat ett fel åtminstone) & orolig ponnymamma! :cool:
 
Re: Hej! Nu har vi varit på Ultuna!

Du skriver att hästen gick i en lerig hage och stödfodrades med hö (i hagen, på marken?). Min ena häst visade massor med diffusa och konstiga symtom när hon av just den anledningen byggt upp en lerinpackning i tarmarna: tappade bjudningen, ville inte gå i form vid nedsittning, började vägra på hinder, började grina illa vid sadling/ täckning, började slå mot ena skänkeln. Vet hittade såklart ingenting!
Har man väl fått en rubbning i magen så påverkar det ofta andra delar av kroppen. Behöver inte alls vara det, men man vill ju utesluta allt tänkbart när man är i din situation.
Lycka till!
 
När jag läser igenom det här blir jag fundersam; symptomen snuddar vid en hel del men aldrig fullt ut.Vad jag undrar mest över är; hur ser den här ponnyns historia bakåt ut? Vet du var/hur/vem som fött upp och ev.haft den före dig? En del av det du beskriver kan tydas som om avmaskning och foder varit av bristande sort/kvalite'. Nu hoppas jag att man hittar orsaken till problemen men ibland kan det vara viktigt att man beskriver historiken bakåt om hästen för att veterinär ska kunna ställa en diagnos.
Granulocytär ehrlichios hos häst ger följande symptom;
hög feber - aptitlöshet - svullnad i extremiteter - ovillighet att röra sig.
Borrelios ; svullna leder - hälta - muskelömhet,stelhet - kronisk avmagring - centralnervösa besvär - uveit.
Herpesvirus kan ge rörelsestörningar i en del fall.
Som du ser finns det en hel del att utesluta, det här är bara en mikroskopisk del av sjukdomar där din ponnys symptom kan spåras.
Rent teoretiskt lutar jag åt att det ser ut som om bukigheten kan vara tarmrelaterat, men det behöver ju då göras en ordentlig tarmrtg för att konstatera. Men det stämmer till viss del med snubbling etc - riktigt hur blir lite för långt att utreda på Buke.
Lycka till med din ponny - det löser sig säkert!
 
Re: Hej!

En fråga som snabbt kommer upp i mitt huvud är: Hur fick ni reda på att hon hade lerinpackning i tarmarna om vet. inte hittade nått?

Jag känner att min ponny är i goda händer än så länge & de verkade ta både magen & benen på allvar. Min gissning är att det finns något fel i höften/ryggen/magen eller högt upp i bakbenet som gör att han inte kunnat arbeta ordentligt & därav antagligen fått en kotledsinflammation på fram benet pga överbelastning.
Bukigheten behöver ju inte hänga ihop med snubblandet, men kan ju mycket väl göra det. :confused: Men jag litar på att de kollar igenom honom & verkligen kollar allt & försöker allt. De sa i alla fall inte att han var tjock & viftade inte bort magen, men ville börja med hältan, ett problem i taget.

Men tack för att du berättar det! Jag ska be dem kolla för säkerhets skull! :bow:
 
Ja alla små symptom är så utspridda & nästan omärkliga på något sätt. Den som ser honom & inte känner honom ser inget större fel på honom, lite tjock brukar kommmentaren vara. Men det är han inte!

Han äter bra, är fin i hullet, fin päls, mycket muskler, ömmar ingenstans, har ingen feber, har inte visat hälta förrän nu på Ultuna & är inte konstant svullen i leder (han har dålig blodcirkulation i benen & svullnar därför om han står på gången eller länge inne i boxen).

Så det finns inget riktigt att ta på. Men nu har de ju i alla fall hittat hälta & det förklarar i alla fall snubblandet & även att han varit ovillig att arbeta. Han är mycket pigg & busar gärna i hagen med kompisen.

Jag har inte hört något ifrån kliniken idag, men ska ringa imorgon & kolla hur det går. Saknar min stackar lilla ponny :cry:. Han är ju inte riktigt trygg utan mig... :(

Jag har haft honom i 6år & ägaren innan mig hade honom i 6år. De 6 först åren av hans liv vet vi ingenting om. Han har inte blivit så bra behandlad från marken under de första åren & under de 6 mittersta åren har han varit ohanterlig från ryggen & därför blivit illa behandlad av "beridare" under ca 1 år. Men han har haft det ganska bra hos förra ägaren ändå. Hon var snäll & skötte honom helt ok. Men jag vet att det stallet där han stod med henne har de dålig kvalite på foder & han hade mask en gång under den tiden så att han magrade av kraftigt.

Under mina år har han fått bra kavlite på allt foder & han blir bara tryggare & snällare för varje dag. Men för ca tre år sen på vårt förra stall fick han & shettisen som han delar box med, alldeles för lite mat & magrade kraftigt. Efter ett flertal utskällningar & de fortfarande inte fick mer mat så flyttade vi därifrån (fanns även andra anledningar). Han hade även en tid (andra året jag hade honom) då han var kraftigt deprimerad pga förlorad kompis, men då köpte vi shettisen & allt blev bra igen. :)
Men de tre senaste åren har allt bara varit bra med mat & sådant. Var i lite dåligt hull första året på nya stallet, men vi fick snart upp honom i vikt igen. Han var även halt på hösten pga av att han var deppig & inte ville arbeta & blev då halt med kotledsinflammatin fram. Kvaliten på maten här är suverän! Ägaren är mycket nogrann med all mat & all skötsel av stallet & hästarna.

Jag vet inte så mycket hur historian kan påverka magen, men du kanske får en klarare bild i alla fall.

Jag hoppas de hittar något botligt fel på honom så vi får hem honom snart igen!
Skriver mer när jag pratat med dem!

Tack tack! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp