HJÄLP! Vad är detta!?

Du kan inte beskriva det istället för att man ska ladda ner en fil till sin enhet?
Jag som är så dålig på att förklara, trodde man kunde se filmen.. men det rörde sig ganska ordentligt vid flanken på min häst. I några minuter.. ganska snabbt , och rätt kraftigt.. typ som muskelryckning fast ändå inte
 
Det ser ut som muskelryckningar eller att hästen fryser. Kanske den stått och spänt sig och därför fått muskelryckningar?
 
Det ser ut som muskelryckningar eller att hästen fryser. Kanske den stått och spänt sig och därför fått muskelryckningar?
Frös gjorde hon inte, hon hade ett tjock täcke och det var varmt ute. Men muskelryckning möjligt, var bara så kraftfullt
 
Är det vart och hon hade täcke kan det vara salt/vattenbrist som orsakar lite kramp precis som hos oss människor (jag har inte laddat ner filmen)
Är det återkommande hade jag kontaktat veterinär.
 
Är det vart och hon hade täcke kan det vara salt/vattenbrist som orsakar lite kramp precis som hos oss människor (jag har inte laddat ner filmen)
Är det återkommande hade jag kontaktat veterinär.
Dricker gör hon mkt, men saltbrist kanske, på senaste har hon börjat slicka på saltsten vilket hon inte gjort under dessa år jag haft henne, ska hålla koll
 
Är stoet dräktigt? Om inte hör tråden inte hemma på avel.

/mod.
Det var ju det jag är tveksam över eftersom detta kändes som sparkar.....
Hästen seminerades i somras men veterinären sa att hon kastade på 60 dygn. Därav blev jag tveksam om hon verkligen kastat.
 
Det var ju det jag är tveksam över eftersom detta kändes som sparkar.....
Hästen seminerades i somras men veterinären sa att hon kastade på 60 dygn. Därav blev jag tveksam om hon verkligen kastat.
Det framgick inte av ditt inlägg :)

Min egen häst fick ryckningar i flanken som jag sett beskrivas som fölsparkar när hon var 27 år och hade kolik. Det är enda gången jag sett sånt, när hon var dräktig såg jag aldrig sparkar men att fostret rörde sig.
 
Det framgick inte av ditt inlägg :)

Min egen häst fick ryckningar i flanken som jag sett beskrivas som fölsparkar när hon var 27 år och hade kolik. Det är enda gången jag sett sånt, när hon var dräktig såg jag aldrig sparkar men att fostret rörde sig.
Ja jag var lite orolig för kolik, men magen lät ordentligt och hon åt och drack som vanligt☺️ Samt verkade inte påverkad av ryckningarna alls. Vet inte om jag bör kolla upp henne igen.. hon har senaste tiden blivit så kelsjuk igen (hon är annars en satmara) och arg/vaktig mot den lilla shettisen som hon går med
 
Det var ju det jag är tveksam över eftersom detta kändes som sparkar.....
Hästen seminerades i somras men veterinären sa att hon kastade på 60 dygn. Därav blev jag tveksam om hon verkligen kastat.
Tycker det satt för högt upp för att vara fölsparkar och fölsparkar brukar inte se ut som intensiva muskelryckningar. Utan mer en rörelse med några sekunder eller mer innan man ser nästa rörelse. Alla fall så har fosterrörelserna på mina ston sett ut så.
 
Tycker det satt för högt upp för att vara fölsparkar och fölsparkar brukar inte se ut som intensiva muskelryckningar. Utan mer en rörelse med några sekunder eller mer innan man ser nästa rörelse. Alla fall så har fosterrörelserna på mina ston sett ut så.
Nej de va ganska intensiva men också orytmiska för att vara muskelryckningar. När jag tröck lite på det stället så kom det en mer hårdare ryckning
 
Nej de va ganska intensiva men också orytmiska för att vara muskelryckningar. När jag tröck lite på det stället så kom det en mer hårdare ryckning
Ja, omöjligt att säga utifrån filmen. För att få svar om du misstänker dräktighet så är de enda alternativet att ta ut vet för undersökning eller helt enkelt vänta och se om det kommer något föl 😊
Men är det ett föl där inne sår det bra att veta det så du kan vaka och förbereda dess ankomst.
 
PSSM?
Detta har hänt en gång under dessa snart 4 år jag haft henne. Hon har redan fått flera föl tidigare utan några defekter 👍🏼
"Hos halvblodet är det däremot så mycket som 8 av 10 hästar med PSSM som har typ 2. Symtomen ses ofta när hästen är kring 10 år och kan visa sig som diffus muskelömhet, svårdiagnosticerad hälta eller ovilja att arbeta, hoppa eller samla sig."

Klipp här ifrån
https://evidensia.se/djurvardguiden/korsforlamning-hos-hast/
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Har fått lyrica mot nervsmärtor . Den hjälper mot smärtan men nu har jag höjt till tre gånger om dagen, 25 mg per gång. Imorse i köket...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 749
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp