HJÄLP! Vad är detta!?

PSSM?
Detta har hänt en gång under dessa snart 4 år jag haft henne. Hon har redan fått flera föl tidigare utan några defekter 👍🏼
En genetisk muskelsjukdom
Dom behöver inte ha några symptom alls, min förra har pssm utan att ha symptom, hans mamma med. Det hittades enbart för att hans syster fick korsförlamning och testades
 
Hm nja dom symtomen har inte hon☺️
Dom kan som sagt vara symptomfria
Hade jag haft ett sto som jag skulle avla på, och hon visade ett vanligt symptom (vilket muskelryckningar är), om så bara en gång, på en genetisk sjukdom som man inte ska avla på, så hade jag testat. För att ta mitt ansvar som uppfödare, och för att med gott samvete kunna fortsätta avla.
Skulle jag ej betäcka hade jag ej testat efter bara ett anfall
Det kan mycket väl vara PSSM, tyvärr, även om du bara sett detta en gång under 4 år. Men det behöver absolut inte vara det

Även magnesiumbrist kan påverka musklerna :)
 
En genetisk muskelsjukdom
Dom behöver inte ha några symptom alls, min förra har pssm utan att ha symptom, hans mamma med. Det hittades enbart för att hans syster fick korsförlamning och testades
Jag tror nog
Dom kan som sagt vara symptomfria
Hade jag haft ett sto som jag skulle avla på, och hon visade ett vanligt symptom (vilket muskelryckningar är), om så bara en gång, på en genetisk sjukdom som man inte ska avla på, så hade jag testat. För att ta mitt ansvar som uppfödare, och för att med gott samvete kunna fortsätta avla.
Skulle jag ej betäcka hade jag ej testat efter bara ett anfall
Det kan mycket väl vara PSSM, tyvärr, även om du bara sett detta en gång under 4 år. Men det behöver absolut inte vara det

Även magnesiumbrist kan påverka musklerna :)
Jag skrev till dom som avlat på henne, och hon är testad för det, plus lite mer, och hon har det inte :)

Kontaktade även en veterinär som säger att det inte är något att bry sig i, eftersom de blåste mkt den dagen kunde de lika gärna vara att hon stått och spänt sig och när hon kom in i värmen fick hon ryckningar. Men har bokat så veterinären kommer och kollar om hon är dräktig (vilket jag inte tror att hon är) men när jag ändå hade henne på tråden :)
 
Jag tror nog

Jag skrev till dom som avlat på henne, och hon är testad för det, plus lite mer, och hon har det inte :)

Kontaktade även en veterinär som säger att det inte är något att bry sig i, eftersom de blåste mkt den dagen kunde de lika gärna vara att hon stått och spänt sig och när hon kom in i värmen fick hon ryckningar. Men har bokat så veterinären kommer och kollar om hon är dräktig (vilket jag inte tror att hon är) men när jag ändå hade henne på tråden :)
Skönt! 😊
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
323
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Har fått lyrica mot nervsmärtor . Den hjälper mot smärtan men nu har jag höjt till tre gånger om dagen, 25 mg per gång. Imorse i köket...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 781
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp