Hjälp! Vad är prickarna för något?

Caoimhe

Trådstartare
Jag har fått skumma fläckar på mitt favoritnattlinne... och jag har ingen aning om vad det är! Dessa fläckar har också dykt upp på mitt örngott och på mitt lakan, men inte lika många som på nattlinnet.

dYja0kB.jpg

WUUtQ2p.jpg

JLhr8sU.jpg


Min första tanke var vägglusavföring. :nailbiting::arghh: I ett flertal nätter har jag levt i rädsla för detta, men inga nya fläckar har dykt upp på de sängkläder jag bäddade med efter upptäckten av fläckarna. Det finns inte heller några andra tecken på vägglöss, och de fläckar jag har är ju inte placerade nära sömmar eller så, vilket vägglusavföring tenderar att vara.

Tvätt hjälper inte - fläckarna är kvar ändå.

Vad som gör det extra konstigt är att jag lade undan nattlinnet (efter tvätt) i några dagar, men när jag tog fram det idag så upplever jag att fläckarna/prickarna var många fler! De går ibland att riva bort med lite våld, men smetar inte heller som vägglusbajs ska göra... Jag tog en bild på en fläck som jag lyckats få bort, som liksom är lite hård.

Tyvärr har jag inget förstoringsglas, så jag kan inte se prickarna i detalj. :(

Men vad tusan är det för något!? Är det vägglöss trots allt? Mögel, men i i så fall, varför är bara lite sängkläder och mitt nattlinne samt en tröja jag sover i drabbad? What is going on!? :arghh:
 
Jag skulle gissa på att det kan vara svartmögel.
Troligen pga att något inte blivit helt torrt efter tvätt isf och mögel sprider sig, så om du har mögel på nattlinnet, sover i det så kommer det sporer på sängkläderna som överförs till andra kläder du sover i.

Jag skulle ha tvättat i klorin och se om det hjälper. Det tar nämligen död på mögelsporerna rätt bra om det är sånt.
 
Jag gissar också på svartmögel. Tvätta om allt i ättika det dödar också mögel. Inte med klorin om du inte vill ha än mer fläckar. Även vitt tyg är oftast infärgat idag och klorin bleker färger.
 
Jag gissar också på svartmögel. Tvätta om allt i ättika det dödar också mögel. Inte med klorin om du inte vill ha än mer fläckar. Även vitt tyg är oftast infärgat idag och klorin bleker färger.

Har en dum fråga: när man använder ättika har man i tvättmedel också eller bara ättika?
 
Har en dum fråga: när man använder ättika har man i tvättmedel också eller bara ättika?
Tvättmedel också och sedan ättika i sköljmedelsfacket :) Ättika neutraliserar lukt (tvätten luktar inte ättika efteråt utan bara rent) och tar bort mögel. Ättika fungerar också som sköljmedel, det tar bort statisk elektricitet så man kan använda ättika istället för sköljmedel :)
Jag tar några msk ättika till full maskin i min 7-8 kilos tvättmaskin när jag använder ättika som sköljmedel och något mer när jag vill ha bort lukten från något (hästtäcken te x).
 
Tvättmedel också och sedan ättika i sköljmedelsfacket :) Ättika neutraliserar lukt (tvätten luktar inte ättika efteråt utan bara rent) och tar bort mögel. Ättika fungerar också som sköljmedel, det tar bort statisk elektricitet så man kan använda ättika istället för sköljmedel :)
Jag tar några msk ättika till full maskin i min 7-8 kilos tvättmaskin när jag använder ättika som sköljmedel och något mer när jag vill ha bort lukten från något (hästtäcken te x).

Tack!
 
Du har inte tvättat sängkläderna ihop med något som blir flaggor? Typ något med gummi eller liknande som smulas sönder i maskinen, smälter lite av värmen och sen fastnar på kläderna?
Hmm... Jag tycker ju att de här fläckarna ibland påminner lite om materialet som var på min gamla fejkskinnjacka när det flagade sönder... Men den har aldrig tvättats ihop med dessa tygerna. Jag ska fundera på vad annat jag kan ha som släpper liknande små bitar, för du kan definitivt vara någonting på spåret!
 
Hmm... Jag tycker ju att de här fläckarna ibland påminner lite om materialet som var på min gamla fejkskinnjacka när det flagade sönder... Men den har aldrig tvättats ihop med dessa tygerna. Jag ska fundera på vad annat jag kan ha som släpper liknande små bitar, för du kan definitivt vara någonting på spåret!
Har ni gemensam tvättstuga så kan det ju vara något någon annan har tvättat.
 
Hmm... Jag tycker ju att de här fläckarna ibland påminner lite om materialet som var på min gamla fejkskinnjacka när det flagade sönder... Men den har aldrig tvättats ihop med dessa tygerna. Jag ska fundera på vad annat jag kan ha som släpper liknande små bitar, för du kan definitivt vara någonting på spåret!
Jag hade missat att ta ut en LITEN bit Eggersmans ört-hästgodis från en ficka, den tvätten blev skräpig på ett MYCKET märkligt sätt! :D :angel:
Tog mig väldigt länge att komma på vad tusan det hade kunnat vara som förorsakat skräpet, det var inte ens stallkläder jag hade tvättat!
 
Sjukt, katt har åkt på snarlika fläckar på mitt underlakan. Se bild.

Det liksom "fade:ar" ut mot mörkgrönt ifrån mitten av pricken, som är svart. Just detta tycker jag är hyfsat typiskt för mögel.

Vad tror ni?
 

Bifogade filer

  • IMG_20200919_143639.jpg
    IMG_20200919_143639.jpg
    239,3 KB · Visningar: 175

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp