Hjälp! Vad för fågel är detta?

Asko

Trådstartare
30765

Jag hittade några bilder på en väldigt tjusig svart fågel med blåa ögon (se bild ovan) som jag blev nyfiken på vad det kunde vara. De ledtrådar som fanns i samband med bilderna var crow och Hong Kong. Men en crow är det nog inte då jag hittar ingen underart som liknar den på bilden. Med hjälp av orden har ändå jag googlat mig tokig i försök att få fram ett namn men jag lyckas inte!
Kan någon annan vara till hjälp här så att jag får frid till sinnet? 😅

Obs, jag tror inte att bilderna är fejkade s.a.s det fanns fyra bilder (varav ovan en av dem) av samma fågel i olika positioner och samma färger.
 
Visa bifogad fil 30765
Jag hittade några bilder på en väldigt tjusig svart fågel med blåa ögon (se bild ovan) som jag blev nyfiken på vad det kunde vara. De ledtrådar som fanns i samband med bilderna var crow och Hong Kong. Men en crow är det nog inte då jag hittar ingen underart som liknar den på bilden. Med hjälp av orden har ändå jag googlat mig tokig i försök att få fram ett namn men jag lyckas inte!
Kan någon annan vara till hjälp här så att jag får frid till sinnet? 😅

Obs, jag tror inte att bilderna är fejkade s.a.s det fanns fyra bilder (varav ovan en av dem) av samma fågel i olika positioner och samma färger.

Kanske är det en svartkråka, enligt Wikipedia har ungfåglar blå ögon :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkråka

Även australisk korp verkar kunna ha blå ögon som ungfågel (australian raven):
https://www.beautyofbirds.com/australianravens.html

Den på bilden verker ha lite längre svansfjädrar iofs..
 
Kanske är det en svartkråka, enligt Wikipedia har ungfåglar blå ögon :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkråka

Även australisk korp verkar kunna ha blå ögon som ungfågel (australian raven):
https://www.beautyofbirds.com/australianravens.html

Den på bilden verker ha lite längre svansfjädrar iofs..
Det är just svansfjädrarna som får mig att tveka till de där fåglarna. Den är lång på bilden i jämförelse med de fåglarna. :cautious: På en av fotona jag fann så skymtar en liknande svans i ena hörnet så det verkar inte vara något specifikt för just den fågeln.
 
@Asko vilken vacker - jag blir också nyfiken!

jag tycker inte näbben ser ut som att den tillhör kråkfåglarna, utan snarare någon art av fågel som äter frön/nötter osv.
 
Det är just svansfjädrarna som får mig att tveka till de där fåglarna. Den är lång på bilden i jämförelse med de fåglarna. :cautious: På en av fotona jag fann så skymtar en liknande svans i ena hörnet så det verkar inte vara något specifikt för just den fågeln.

Om jag kommer ihåg det så kan jag fråga min turguide kompis som är duktig på fåglar, han bor dock i Costa Rica så han är inte vaken nu :D
 
@Asko vilken vacker - jag blir också nyfiken!

jag tycker inte näbben ser ut som att den tillhör kråkfåglarna, utan snarare någon art av fågel som äter frön/nötter osv.
Jo jag funderade på det också, men när jag tittade närmare på foton av kråkfåglar och deras näbbar så såg de ganska kraftiga ut de också. Tex korpen är ett extremt exempel. 🤔
 
Jamen titta! Det är ju dessutom en sorts kråkfågel! Och i rätt område! Känner igen den dessutom, måste ha sett någon bild där den såg mycket mera grön ut och därför tänkt att den kunde det inte vara. Men när jag googlar efter bilder så ser jag ju att det beror väldigt mycket på ljuset också.
:bow::bow::bow:
Du är guld värd! Tack!!!
 
Jamen titta! Det är ju dessutom en sorts kråkfågel! Och i rätt område! Känner igen den dessutom, måste ha sett någon bild där den såg mycket mera grön ut och därför tänkt att den kunde det inte vara. Men när jag googlar efter bilder så ser jag ju att det beror väldigt mycket på ljuset också.
:bow::bow::bow:
Du är guld värd! Tack!!!
Haha jag blev lite smått besatt av att hitta den. Kunde liksom inte vänta, den var ju så fin :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp