Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

E

_eeky_

Nu börjar jag bli trött och less på det här! Min blandis kille på 7 månader är så fruktansvärt dålig på att äta! I snart två månader har det pågått och jag sliter mitt hår!
Kort bakgrund om fodret:
när jag fick honom och ca en månad framöver åt han Doggy Junior,
därefter bytte jag till Doggy Professional Valp pga att jag ville ge mer proteiner och fett (denna period åt han med god aptit),
efter några veckor med D. Professional så började det. När säcken sedan tog slut så bytte vi tillbaka till Doggy Junior. Vet sa att han kunde vara kinkig på smaken (Junior = kyckling, Professional = ris & lax).
Första dagarna var aptiten tillbaka och jag andades en lättnadens suck, men sedan var det tillbaka igen!
Jag brukar blöta hälften av ransonen och ge andra hälften torr, men egentligen spelar det ingen roll - inget duger! På mornarna äter han absolut sämst, men vissa kvällar äter han med god aptit. Ibland äter han bara om man matar honom ur handen, och det har jag motvilligt gjort. Vet att det är fel att lära honom det, men han måste ju äta!
Mitt stora problem är att vi är tre stycken om hunden just nu, jag + mamma + mormor och morfar, dessa har honom på dagarna. Jag har försökt vara hård att duger det inte så är han utan, och då äter han ju bättre nästa mål. Men detta går inte på "dagis", en dag åt han "frukost" 16.30! Den första månaden av matvägran ökade han ändå dryga kilot i vikt, men nu den senaste har han bara gått upp 300 g... :crazy: Han växer ju ännu och måste få i sig allt han kan få, han är dessutom väldigt livlig så han förbränner säkerligen rätt bra också...
Är fruktansvärt frustrerande detta och nu ber jag om era kloka råd!
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Vad är det för ras?
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

blandis cockerspaniel/tibetansk spaniel. Väger 8,5 kg i dagsläget.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Alltså, när min valp på 9 v började äta dåligt - så fick hon vara utan.

Trots att hon växte dunderfort då, och fortfarande gör för den delen (Nu 13 v). Äter hon inte maten, så tar jag bort den igen. Samma sak om hon bara äter upp halva portionen och sen börjar gå rundor i huset istället, då ryker den direkt.

Numera så är det extremt sällan som hon äter dåligt, och dom få gånger hon lämnar så är det för att hon är mätt.
Hon har en mycket bättre aptit nu, och är till och med förväntansfull när jag fixar iordning maten :)

Ibland hoppar jag över ett mål mat, kanske en gång i veckan eller en gång varannan vecka. På så vis så hålls aptiten uppe också, när man inte riiiktigt kan vara 100% säker på att maten kommer vareviga morgon/kväll när magen kurrar..

(Hennes pappa är en sjukt kräsen hund, som helst vill bestämma sina mattider själv. På torrfoder kan jag inte svälta honom till att äta ordentligt, utan hans kompromiss blir att äta så att han precis överlever - med följd att han ser ut som en hund tagen ur Animal Cops typ. Men dom flesta hundar är inte så dumdristiga. Nu äter mina färskfoder, och alla hundarna äter upp sin mat morgon + kväll.)

För övrigt så hade jag bytt till ett smakligare och bättre foder. Ingen av mina hundar skulle ta i Doggy med tång ens, det luktar inte gott för fem öre!
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Kan inte annat än hålla med Bebben på alla punkter.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Det är ju detta jag skulle vilja pröva, men det funkar inte när sen hundvakterna smälter för hans bruna spaniel-ögon och han får äta när det passar honom. :grin: De är så oroliga just när han växer, att han får för lite näring i sig osv. Men det kanske inte skulle kräva så många dagar innan han får rutin på ätandet.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Det tog 9 dagar för oss :) Innan hon åt helt normalt, och var spänd när maten skulle till att komma strax.

Hon blev inte synbart smalare, men då hade hon ätit halvkasst i flera veckor innan - men med kullsyskonen hemma så gick det liksom inte att köra på den metoden på samma vis. Så när dom andra åkt fick hon lära det sig den hårda vägen på en gång, för jag vill verkligen göra allt i min makt för att inte få en till hund som hennes far är med maten... Och hon har ärvt hans envishet, så det kändes lika bra att ta det tidigt i livet ;)

Hur länge har du hundvakter om dagarna då, är det tidsbegränsat eller "för alltid"? Om det bara är en begränsad period, så kanske du kan vänta ett tag. Annars hade jag helt enkelt sagt ifrån på skarpen, och förklarat att dom verkligen inte hjälper din hund - utan stjälper. Det ÄR inte kul, lätt eller bra att ha en hund som alltid äter dåligt.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

...och när min hund matvägrade så hade hon en halsinfektion och hon ville inte äta för att det gjorde ont i halsen.

Matvägran beror inte alltid på kräsenhet.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Måste han ha mat hos hundvakterna då?

Min valp äter bra för det mesta men är kinkig i perioder. Jag tar undan maten efter typ 10 min eller så, så får han vänta till nästa gång.

Ibland får han dock mat i aktivitetsboll (ni vet, sån boll med hål där torrfodret ramlar ut när bollen rullar). Det tar ju självklart lite längre tid men då äter han upp.
Har också märkt att han är som matte, vill inte äta direkt när man gått upp på morgonen :p
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Bebben: nej dessa hundvakter kommer bara vara fram till hösten ungefär, sen när jag har honom för mig själv hoppas jag att det kanske ska gå bättre när jag själv kan bestämma. :grin:

Jenka: precis som du skrev om din valp så är min inte heller speciellt hungrig på morgonen, därför måste han äta hos hundvakten eftersom jag åker på jobb.

*kl*
Idag har vi pratat med kostrådgivaren hos vet och de tyckte vi skulle byta foder till ett smakligare så han får upp aptiten igen. Så vi gick till zooaffären och förklarade problemet och de rekommenderade Orijen. Vi köpte valpfodret men nu blir jag osäker... Efter att ha googlat och läst på forum är jag inte alls säker på att det är särskilt bra. T.ex har det 42% proteinhalt, inte ALLS bra kan man läsa sig till. Många hundägare har fått problem med magarna på hundarna på diverse olika sätt. Etc etc... Vi har inte gett någon portion Orijen än, däremot har han smakat några kulor och så klart åt han som bara den.
Hos uppfödaren fick han Pedigree och överväger att gå tillbaka till det, men jag vet inte, är skeptisk till det oxå...

Snälla nån hjälp i denna djungel!

(Vet att man inte kan säga "gör så, gör si", men lite riktlinjer kan man få. T.ex erfarenheter av nämnda foder)
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

När min hund matvägrar får hon ingen mat. Punkt. Hundar är inte så dumma att de skulle svälta sig själva för mycket, en hund klarar sig länge utan mat! Servera hunden sin mat, äter den inte, ta bort maten!

Vovven min äter tidigt på morgonen och sent på kvällen och hon har gått från att vara en mycket kräsen hund till att äta med GOD aptit! Det tog sin lilla tid för mig att bli "bestämd". Men stora söta hundögon ska inte bli serverade vad de vill ha =) Förut hade jag färsfoder till hunden som jag micrade, nu har jag Bozita blötfoder (som finns i en mängd smaker). Var tvungen att göra bytet för att få en proteinfattig diet pga hundens levervärden... (relaterat till sin ålder).

Mitt tips är att be om provpåsar på en mängd märken och se vad hunden tycker om! Vissa torrfoder har smakgaranti och är återlämningsbara...
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Jag känner igen det där! jag har/har haft samma problem med min lilla krabat också. Har fått många bra tips här på buke, vissa saker har fungerat bra - ett tag, sen har han slutat äta igen.

Jag har provat många olika foder, olika sätt att ge fodret - i matskålen, i aktivitetsboll, i petflaska, i gräset/skogen ute på promenader, hällt ut allt på golvet osv -, olika mattider, har provat att "svälta" honom, har provat att ta bort maten efter 10 min osv osv.. Jag har provat ALLT. Men han äter ändå inte. Så jag har "gett upp"...

Nu har jag börjat ge honom fri tillgång på standardt extra. Han äter när han själv vill och känner för det. Han äter ungefär varannan dag. Ibland oftare, ibland lite mer sällan. Och så ger jag honom en klutt färskfoder som jag häller olja på (annars äter han inte färskfoder heller) varje dag. Han verkar nöjd med att ha det så här, så jag har helt enkelt fått acceptera att han inte äter varje dag. Han är snart ett år (på fredag), och vi har tragglat på med det här i ett antal månader nu.. :cool:

Jag har verkligen mått dåligt över att han inte äter och att han är mager, men det börjar ta sig nu. Sakta men säkert.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Det är inte alls farligt med högt protein, en växande valp måste ha det. Det går åt otroligt mycket energi åt bara växandet, och är hunden i sig sen aktiv också går det åt ännu mer.

Man ska ha koll så att ens valp ligger i lagom hull under uppväxten, så att all energi räcker till helt enkelt.

Alla mina hundar och valpar har gått på foder med högt protein (Och fett för den delen), för jag vill inte ha en mager valp som inte kan hålla hullet uppe eller bygga muskler - eftersom allt går åt till att växa.
Detsamma gäller för mina vuxna, dom ska orka med att bygga och underhålla muskler med all träning, ha ett fint hull och bra med energi för våra aktiviteter.

Min nuvarande valp äter färskfoder, som omräknat till 90% TS (Till torrfoder alltså) har en halt på 35,40% protein och 31% fett. Innan när jag kört på torrfoder har det alltid varit ett högenergifoder på 30% protein och 32% fett. Har fungerat klockrent till många olika hundar, av flera olika raser :)
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Min hund får Orijen. De som har djuraffären där vi handlar ger de själva till sina hundar (högpresterande kapplöpningshundar) och de är jättenöjda och rekommenderade detta. Det höga proteininnehållet beror väl på den höga mängden kött.

Har gett färskfoder förut men hon var inte så förtjust i det och så fick hon så mycket tandsten.
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Idag var jag igen till zooaffären, lite bättre påläst denna gång, och nu har jag köpt hem en påse Acana Puppy. Samma företag som tillverkar Orijen men detta har ett mera "normalt" proteinvärde. Gillade de andra ingredienserna i Orijen så därför testar vi nu detta. Prismässigt ligger det en bra bit under Orijen, (som för övrigt är ett av de dyraste på marknaden), alltså passar detta min studerande-plånbok bättre! :) Nu är det bara att vänta och se vad lille herrn tycker om det!
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Min hund var också sådär när han var liten och under hela uppväxten, först med valpfoder (Royal Canin Mini Junior) och sedan vuxenfoder (Royal Canin Mini Adult). Han var också till och från dålig i magen under hela denna period och det var inte förrän vi bytte till Royal Canin Mini Sensible, för hundar med känsliga magar, som alla problem löste sig.
Han provsmakade den nya maten och när han märkte att han mådde bra fortsatte han (tror i allafall jag). Några år senare visade det sig att hans mage inte längre klarade av att äta den maten heller och numera äter han hiskeligt dyrt specialfoder som bara finns att köpa hos veterinären, men det mår han bra av och tycker också om.

Mitt tips är att testa ett annat sorts foder och som de andra säger, ta bort maten efter en stund om han inte äter och isåfall ge honom större portion på kvällen så att han ändå får i sig. Kanske något annat foder än Doggy...?
 
Sv: Hjälp! Vad göra? Matvägrande valp

Som du ser i mitt förra inlägg så har jag nu köpt Acana som vi ska testa. Håller tummarna för att han får aptiten tillbaka!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: Jensa75
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi ger vår golden (5mån) mat från doggy professional extra. Det är uppfödarens rekommendation. Ger 2,5 dl ouppblött 3 ggr/dag. Hunden...
2
Svar
30
· Visningar
2 006
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp