Hjälp! Vad hände med mitt hår?!

Brie

Trådstartare
Panik! (Ja, nära inpå i alla fall). Skulle tvätta håret i godan ro. Ställer mig under duschen och märker att håret känns... klibbigt? Och händerna med. Schamponerar flera gånger, det hjälper inte. Tvättar till och med med diskmedel (förlåt håret) — hjälper inte heller. Vad tusan har hänt?! Vad kan göra att håret får som en fet äcklig stripig beläggning?!

Innan helgen gjordes nånting (<— ja, värsta bra koll) med byns vatten som i vanliga fall är järnrik. Tillförsel av kalk? Och duschmunstycket fick en rengöring igår. Det är enda ledtrådarna jag har.

Jag vill inte behöva snagga mig 😫
 
Panik! (Ja, nära inpå i alla fall). Skulle tvätta håret i godan ro. Ställer mig under duschen och märker att håret känns... klibbigt? Och händerna med. Schamponerar flera gånger, det hjälper inte. Tvättar till och med med diskmedel (förlåt håret) — hjälper inte heller. Vad tusan har hänt?! Vad kan göra att håret får som en fet äcklig stripig beläggning?!

Innan helgen gjordes nånting (<— ja, värsta bra koll) med byns vatten som i vanliga fall är järnrik. Tillförsel av kalk? Och duschmunstycket fick en rengöring igår. Det är enda ledtrådarna jag har.

Jag vill inte behöva snagga mig 😫
Har det torkat än? Är det fortfarande en hinna på håret? Över hela eller mer vissa delar? Är det fler i hushållet som fått samma?
 
Har det torkat än? Är det fortfarande en hinna på håret? Över hela eller mer vissa delar? Är det fler i hushållet som fått samma?

Nu när det torkat är det aningens bättre men långt ifrån som vanligt. Känns som att det är vax i håret när det är blött, och lite mer flottigt blandat med torrschampoo som torrt.

Maken tyckte han att han fick samma, klibbiga känsla på händerna av att duscha igår. Han klev in i duschen efter mig och trodde jag svamlade först, men undvek ju att tvätta håret därefter.
 
Kalk torkar ut håret, så det är inte det.

Hmm. Normalt sett så ska området jag bor i ha mjukt vatten (som större delen av Sverige). Google säger att hårt vatten kan fucka upp håret, så hoppades att det var något sådant.
 
Panik! (Ja, nära inpå i alla fall). Skulle tvätta håret i godan ro. Ställer mig under duschen och märker att håret känns... klibbigt? Och händerna med. Schamponerar flera gånger, det hjälper inte. Tvättar till och med med diskmedel (förlåt håret) — hjälper inte heller. Vad tusan har hänt?! Vad kan göra att håret får som en fet äcklig stripig beläggning?!

Innan helgen gjordes nånting (<— ja, värsta bra koll) med byns vatten som i vanliga fall är järnrik. Tillförsel av kalk? Och duschmunstycket fick en rengöring igår. Det är enda ledtrådarna jag har.

Jag vill inte behöva snagga mig 😫
Man blir ju nyfiken, ring vattenverket och klaga? Så kanske du (vi :) ) får reda på vad det är.

Jättemånga ringde och klagade när vi fick väldigt mycket av något som gör vattnet mjukt, det smakade fruktansvärt. De fixade det.
 
Hmm. Normalt sett så ska området jag bor i ha mjukt vatten (som större delen av Sverige). Google säger att hårt vatten kan fucka upp håret, så hoppades att det var något sådant.
Vi har extremt hårt vatten (förstör alla hushållsmaskiner, ledningar, toaletter etc) men det märks inget på håret. Mysko.
 
Nä, hårt vatten brukar inte ge klibbigt hår, snarare brukar det under längre tid ge ett "build up" och det kan ge liknande känsla men då hjälper det att tvätta med just schampo med SLS eller garanterat diskmedel.
 
Man blir ju nyfiken, ring vattenverket och klaga? Så kanske du (vi :) ) får reda på vad det är.

Jättemånga ringde och klagade när vi fick väldigt mycket av något som gör vattnet mjukt, det smakade fruktansvärt. De fixade det.

(svarar flera)

Det är en ”byaförening” som råder över brunnen. I morse var det lite kommentarer på Fejan, nån som tyckte att det luktade konstigt och nån som precis som vi upplevt klibbiga händer. Så jag utgår ifrån att de ansvariga undersöker saken närmare under dagen...

Ska prova @Migo’s förslag på skölj. Är ju noll pepp på att duscha hemma just nu... får åka in till kontoret och duscha imorrn tror jag 😕
 
(svarar flera)

Det är en ”byaförening” som råder över brunnen. I morse var det lite kommentarer på Fejan, nån som tyckte att det luktade konstigt och nån som precis som vi upplevt klibbiga händer. Så jag utgår ifrån att de ansvariga undersöker saken närmare under dagen...

Ska prova @Migo’s förslag på skölj. Är ju noll pepp på att duscha hemma just nu... får åka in till kontoret och duscha imorrn tror jag 😕
Undvik det vattnet så mycket som möjligt just nu tills provsvar kommit.
 
(svarar flera)

Det är en ”byaförening” som råder över brunnen. I morse var det lite kommentarer på Fejan, nån som tyckte att det luktade konstigt och nån som precis som vi upplevt klibbiga händer. Så jag utgår ifrån att de ansvariga undersöker saken närmare under dagen...

Ska prova @Migo’s förslag på skölj. Är ju noll pepp på att duscha hemma just nu... får åka in till kontoret och duscha imorrn tror jag 😕

Aha, där kom ett svar från vattenföreningen. Lite avkortat och anonymiserat, men så här är summan av svaret:

Filtret som skulle ändra ph-värdet togs i bruk igår. Det innehåller en del dammpartiklar och det är möjligt att ni som först använde vattnet drabbades av något kletigt. Detta är helt ofarligt men kan upplevas som obehagligt speciellt som jag hörde att någon tvättade håret.
 
Min spontana tanke är att det är mangan, det gör vattnet ”oljigt”. Men det är normalt inget man plötsligt får höga halter av om det inte är så att man plockat bort ett filter och då luktar det oftast ordentligt illa och färgar dessutom vattnet/ger beläggningar.

Edit: nu såg jag det om filtret...
 
Min spontana tanke är att det är mangan, det gör vattnet ”oljigt”. Men det är normalt inget man plötsligt får höga halter av om det inte är så att man plockat bort ett filter och då luktar det oftast ordentligt illa och färgar dessutom vattnet/ger beläggningar.

Edit: nu såg jag det om filtret...

Mangan låter inte otroligt, en granne nämnde det. Gjorde ett test igår med ett vattenglas och lät det stå. Det blev en hinna på ytan under dagen men vattnet var klart. Mitt på dagen blev det mer gulgrumligt det som kom ur kranen, och mot eftermiddagen vitgrumligt. Klarare mot kvällen.

Needless to say så blev det ingen dusch igår:meh:
 
Det här var morgonglaset som fick en hinna:

190C6ADC-D11C-4FCA-95CE-FED99C04A8D8.jpeg
 
Det där ser ju ut som olja..
Mangan ser enligt mig inte ut så utan mer som partiklar i vattnet..
Blev det vitgrumliga vattnet klart när det fick stå?

Det ser onekligen oljigt ut. Men ytan krackelerar, och så ska inte olja bete sig enligt vad jag läser mig till (men om ni inte gissat det redan så tar jag absolut inte på mig någon experthatt här).

Näe, det fortsatte se grumligt ut. Här är det totala experimentet från igår med morgonglaset till höger, lunch i mitten och em till vänster.

99C5B0A8-86F8-47D9-89F7-1E74977D2F5F.jpeg
 
Skumt. Missfärgat vatten brukar ju vara ytvatten som trängt in...
Jag köper inte förklaringen med dammpartiklar. Damm tror jag inte det är, det är något annat som spolas ut i vattnet.
Vårt filter backspolar ibland för att skölja ut "skiten" så det inte sätts igen. Då kan det ibland ge en mycket kort missfärgning, men det bör inte vara flera timmars vatten. Spolar man två minuter är det borta..
Om det bara vore typ en backspolning av ett filter så borde väl de partiklarna vara borta nu.
Är vattnet likadant nu?
Vad händer om du öppnar kranen på fyllt ös 5 min (vilket ni iofs gjort när ni duschade) innan ni ställer glas som på bilden?

Drick inte innan vattenprover.
Se till att ordna både mikrobiologisk och kemiska prover.
Jag hade inte litat på om vattenföreningen säger att de tagit prov utan att se ett färskt protokoll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp