Hjälp! Vad händer med mina hortensior?

Eloise

Trådstartare
I söndags köpte jag och planterade åtta stycken hortensior. Perfekt tidpunkt enligt affären. Jag fick även med mig tre stora säckar med rododendron-jord hem då de skulle trivas i det.
Sen tidigare har jag vanligt blomjord i lådorna som jag blandade upp den nya jorden med.
Efter plantering fuktade jag jorden ordentligt och beundrade mina finfina blommor.
Idag vaknade jag till jättejätteledsna blommor.
Jag bor i Skåne och vädret de senaste dagarna har varit blåsigt med temperatur från 2 till 14 plusgrader.

Det här med trädgård och växter är ganska nytt för mig.. Vad har hänt? Hur räddar jag dom?
Hjälp! 💔
CF7E9B90-7EFC-4FA6-BB17-F9091BEDB288.jpeg
 
@Eloise: Kom de från ett växthus? Är växterna inte vana att stå ute måste man avhärda dem långsamt så här års. Dvs man springer ut och in med krukor på morgonen och kvällen... det är därför det är viktigt att inte ha plantor som är avhärdade i butiken inomhus om man inte kan plantera dem på en gång. Bättre att de får bo på bron tex tills man har tid.

Sedan är vissa växter känsligare än andra, tex får gurka absolut inte utsättas för minusgrader, medan penséer och många lökväxter tål nästan vad som helst.

Edit: Jag kan nästintill inget om hortensia men man ska tydligen inte vattna på blommorna, det tycker de inte om.
 
@Eloise: Kom de från ett växthus? Är växterna inte vana att stå ute måste man avhärda dem långsamt så här års. Dvs man springer ut och in med krukor på morgonen och kvällen... det är därför det är viktigt att inte ha plantor som är avhärdade i butiken inomhus om man inte kan plantera dem på en gång. Bättre att de får bo på bron tex tills man har tid.

Sedan är vissa växter känsligare än andra, tex får gurka absolut inte utsättas för minusgrader, medan penséer och många lökväxter tål nästan vad som helst.

Edit: Jag kan nästintill inget om hortensia men man ska tydligen inte vattna på blommorna, det tycker de inte om.

De stod utomhus men rullades in på natten så jag förmodar att de har härdats... 🤔

Det har väl varit minusgrader inatt i Skåne? De ser ut att ha frusit.

Vi hade 2 grader inatt men med blåsten så har det känts kallare. Är det kört nu så de kommer dö helt? I panik vattnade jag dem igen imorse 🤦🏼‍♀️
 
De stod utomhus men rullades in på natten så jag förmodar att de har härdats... 🤔



Vi hade 2 grader inatt men med blåsten så har det känts kallare. Är det kört nu så de kommer dö helt? I panik vattnade jag dem igen imorse 🤦🏼‍♀️

Inte avhärdade, fullt avhärdade växter står ute hela tiden. Försök att täcka dem över natten och se om de piggar på sig. Är blommorna frusna helt (dvs reser sig inte igen) hade jag tagit bort dem helt och hoppats på att plantan överlever. Vattna mer än nödvändigt gör ingen nytta.

Fråga på stället du köpte dem hur du ska göra. Är det en blåsig växtplats? Jag vet ju inte hur mycket blåst de tål men om de inte gillar blåst vill de ha en skyddad växtplats i lä.
 
Inte avhärdade, fullt avhärdade växter står ute hela tiden. Försök att täcka dem över natten och se om de piggar på sig. Är blommorna frusna helt (dvs reser sig inte igen) hade jag tagit bort dem helt och hoppats på att plantan överlever. Vattna mer än nödvändigt gör ingen nytta.

Fråga på stället du köpte dem hur du ska göra. Är det en blåsig växtplats? Jag vet ju inte hur mycket blåst de tål men om de inte gillar blåst vill de ha en skyddad växtplats i lä.

Tack!
Ska fråga, som de ser ut nu så känns det nästan kört dock ☹️
 
Ringde butiken, de trodde att det antingen kunde vara vädret eller för lite vatten. Om de inte hämtat sig om en vecka eller två och började se piggare ut skulle jag gräva upp dem och ta med till butiken så får jag nya.
Enligt tjejen jag pratade med så skulle de vara avhärdade tillräckligt men natten som var kanske tagit knäcken på dem.

Glad för fint bemötande av butiken åtminstone!
 
Ringde butiken, de trodde att det antingen kunde vara vädret eller för lite vatten. Om de inte hämtat sig om en vecka eller två och började se piggare ut skulle jag gräva upp dem och ta med till butiken så får jag nya.
Enligt tjejen jag pratade med så skulle de vara avhärdade tillräckligt men natten som var kanske tagit knäcken på dem.

Glad för fint bemötande av butiken åtminstone!

Ja, verkligen. Det är sådana butiker man återvänder till :up:
 
OT
Jag planterade ut två hortensior förra året klippte ner dom på hösten och täckte dom med halm
Nu går jag varje dag och tittar om de tänker börja växa eller om de är döda :p tycker mig ana lite grönt men de vete tusan
 
OT
Jag planterade ut två hortensior förra året klippte ner dom på hösten och täckte dom med halm
Nu går jag varje dag och tittar om de tänker börja växa eller om de är döda :p tycker mig ana lite grönt men de vete tusan

Så gjorde jag också med en av mina jag hade sen innan, minus halm, de har börjat komma mycket grönt på dem. Enligt butiken behövde man inte klippa ner på hösten men kunde ansa lite trista kvistar på våren, och efter första blomningen ge dem rhododendrongödning.

Den främre i bild var nedklippt, men inte den i bakgrunden. De har inte fått gödning alls och har stått i flera år.
25D3DD55-E9E4-4735-8CDD-3BAFDA48CFB7.jpeg
 
Jag ar inte sa himla bra att skota blommor och ar tacksam att mina hortensior ser ut att trivas. De har kommit lite langre an @Eloise 's men inte ar det langt. :cautious: Nagot fel gor jag tydligen da grannars och alla andras hortensior har kommit mycket langre an mina. 🙄

Har ar min storsta som jag trodde jag tagit livet av for ett par ar sedan. Sedan nar vi byggde veranda precis dar den vaxte gravde jag upp den och satte den pa Framsidan istallet. Forra sommaren skifta den farg fran bla till rosa ocksa, men det var faktiskt ganska fint. :p
Nu har den fatt godning for bla igen sa jag hoppas den skiftar tillbaka.
IMG_0102.jpeg
 
Jag ar inte sa himla bra att skota blommor och ar tacksam att mina hortensior ser ut att trivas. De har kommit lite langre an @Eloise 's men inte ar det langt. :cautious: Nagot fel gor jag tydligen da grannars och alla andras hortensior har kommit mycket langre an mina. 🙄

Har ar min storsta som jag trodde jag tagit livet av for ett par ar sedan. Sedan nar vi byggde veranda precis dar den vaxte gravde jag upp den och satte den pa Framsidan istallet. Forra sommaren skifta den farg fran bla till rosa ocksa, men det var faktiskt ganska fint. :p
Nu har den fatt godning for bla igen sa jag hoppas den skiftar tillbaka.
Visa bifogad fil 50694

Wow så fin! Älskar att den är både blå, rosa och lila 😍
Har läst nånstans att de ändrar färg när jorden har ett visst pH?
Mina vita på framsidan började efter en säsong att skifta ljusblått och har sen stannat i den färgen..
 
Precis. De blir rosa eller bla beroende pa PH i jorden sa nu kor jag med "blatt hortensia godsel":p Da den alltid varit bla innan forra aret och jag numera vet ungefar hur man fixar "mixen".
Forra aret vattnade jag plantan med de sma rod/vita blommorna pa hoger sida med en "rod godsel" och hortensian brot ihop i fargerna. Sa om alla blommor blir bla i ar gor jag om samma sak. :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 518
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
1 998
Senast: foxy_lejdy
·
Trädgård & Växter Jag och pappa var och köpte en massa växter till hans hus förra helgen och jag hittade en fin blomma till extrapris. När jag kom till...
Svar
6
· Visningar
1 326
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp