Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Bamse

Trådstartare
Sitter och funderar vad jag egentligen gett mig in på...
jag erbjöd mig att ta hand om en hund ett tag. Tog hem han igår vilket är väldigt nyss så jag förväntar mig naturligvis inte att han ska vara perfekt.

Idag alldeles nyss hade vi varit ute på en promenad och tränat på att inte dra i kopplet som han alltid har fått göra förut. När vi kom hem igen efter promenaden blev han väldigt busig så jag tänkte att vi tar med en leksak och går ut på gården och leker lite. Jag började med att kasta iväg den och då gick de bra, han sprang och hämtade den och sprang sen runt och busade lite för sig själv med den. När han sen kom tillbaka så släppte han leksaken och hoppar på mig och börjar dra i min jacka. Han vägrade släppa taget så jag kastade av mig jackan. Då släpper han jackan och hoppar istället upp och tar tag i tröjärmen som han sen lyckas dra sönder helt. Medan hunden hänger i tröjan försöker jag distahera honom genom att ta upp leksaken så han ska ta den istället. Men han hänger kvar i tröjan och vägrar släppa. Jag går då till bilen med hunden fortfarande fast i tröjan och sätter mig där i för att få skydd.
Då förstår han att de inte är roligt längre och jag kan sen ta mig från bilen till huset och ta in honom utan att bli påhoppad igen.

Han är absolut inte elak egentligen utan jag tror att där han varit tidigare har dom lekt med han så att han tror att lek är att hoppa på någon och ta tag. Han har inte haft det allt för bra tidigare och eftersom han är en "kamphundsras" så tror jag dom har försökt göra han till just en kamphund.
Jag visste att han inte haft de så jättebra tidigare då han inte fått tillräckligt med motion och aktivering men trodde inte att de hade gått så här långt.

Hur ska man få bort detta på en hund som lärt sig att lek går till på de viset?

Blir så arg när man förstör en så fantaskiskt fin hund på de här viset, han är så snäll och go annars och det är ju inte hans fel! Det borde införskaffas någon lag på "körkort" till hund så inte vilken idiot som helst ska skaffa en.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Varför har du skrivit kamphund i din rubrik???

Ang att han hänger kvar i dig är brist på respekt! Ta hjälp av en duktig hundtränare och ställ upp i lite kurser! Börja aktivera hunden mentalt, lydnad, spår, sök. Undvik kamp lekar om hunden går igång på det!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Lek inte så vilda lekar. Låt hunden landa lite, skit i träning, utan gör långa promenader med lite lätt vardagslydnad.

Sen ger du hunden uppgifter där den får tänka lite. Gå med i någon klubb som ordnar träningar, delta.

Jag tror inte alls hunden är förstörd.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Tyckte inte jag lekte så vilt med honom när jag kastade iväg en leksak. Såg det också som en positiv grej när han blev busig inne eftersom han egentligen inte är så mycket för att leka. Tränar ingenting annat med han just nu än inkallning
på gården och att kunna gå i koppel utan att dra. Han tänkt prova på lite sök med han men tänkta avvakta till han kommit tillrätta bättre. Har provat slänga ut lika godis på marken så att han ska få tänka lite med huvudet iallafall.
Men jag vill ju gärna kunna slänga en boll åt han utan att jag ska bli påhoppad, biten i armarna och få sönderslitna kläder.

Kan jag köpa en munkorg som han har ute när vi leker nu i början för att kunna tillrättavisa han bätte? Då kan han ju bara hoppa på mig men inte bita mig.

Tror inte alls det är omöjligt att få bort, men de är så tråkigt att han fått lära sig att de är så man leker.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Minns att jag svarade på en annan av dina trådar. 1,5 årig pitbull hane?
Det ÄR ju en kamphund! (någon undrade varför du skrev kamphund i rubriken)
Bannlys all sorts "kamp". Strunta i att kasta leksaker som han dödar om och om igen.
Hunden är inte förstörd, vad jag fattar det som så är den inte aggressiv utan bara leksugen.
Aktivera på alla andra möjliga sätt, låt han arbeta med kroppen, dra saker och tänka! Spår mm.

Hoppas han slutar med sitt beteende, för din skull!!
Ta ett snack med ägaren med... För han ska väl ta tillbaka hunden sen?
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Mukorg ser jag som en sista utväg. Kasta inga bollar alls om han inte kan sköta sig. De är smarta och lär sig!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Sätt på hunden munkorg om du är rädd att han ska bita och inte släppa. Träna byteshandel och lär honom Loss med gott godis. Och sist men inte minst, ta hjälp av en riktigt duktig tränare som är van vid den typen av hundar och träning. Mitt tips är en skyddshundtränare - inga brukar vara bättre på att lära hundar loss :)
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jo precis, 1,5 årig pitbull. Han är absolut inte aggressiv utan bara leksugen som du säger. Tack för tipsen! Ska absolut börja spåra lite med han direkt och dessutom tänkte jag att han ska få börja dra lite bildäck såsmångingom.

Jo det är väl tänkt att han ska ta tillbaka hunden sen men om jag trivs med han så tror jag inte det blir några problem att övertala ägaren att få behålla hunden istället.

Men hur får jag bort att han hoppar på mig när vi leker? Ska jag bara bannlysa lek ett tag? Tänker att jag måste ha en chans att kunna tillrättavisa han att man inte får leka så han är lärd.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Var precis så jag hade tänkt göra nu, hade tänkt leka med han ett tag och sen träna på just Loss med hjälp av lite godis. Hade ingen aning om hur dom hade lekt med honom tidigare och trodde inte det skulle vara några problem. Så det var därför jag också funderade på munkorg för att lära om han att man faktiskt inte får hoppa på någon och även lära han just Loss som var menigen med leken från första början.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag tycker visst att du kan leka med hunden men under kontrollerade former! Ha hunden kopplad i lina så att han ej kan springa iväg med leksaker från dig.
Börja med att skaffa två exakt likadana leksaker. Lek med den ena och låt han gripa och vinna kampen. Ta därefter fram den andra leksaken och försök få honom att greppa den istället (byta leksak). Jobba från hunden och genom att tex dra trasan i marken bort från hunden. Om han drar iväg med den första leksaken så hindra honom med linan. Tänk på att ni ska leka tillsammans på dina vilkor! Om han varvar upp för mycket och börjar bita i dina händer eller tröjan så hade jag gjort klart för honom att det där gör du aldrig om. Börja inte dra i tröjan för då blir det en kamplek (dvs belöning) för honom. Rör dig istället mot honom när du korrigerar detta.
Lär också in "loss" på förväntan, dvs så fort han släpper så får han bita i föremålet igen, det ska löna sig att släppa!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Om han varvar upp för mycket och börjar bita i dina händer eller tröjan så hade jag gjort klart för honom att det där gör du aldrig om.

Har själv liten erfarenhet av just pit bull, men har haft några amstaffar på kurs som tyckte det var lattjo-lajbanlåda om man sa till dem, att motståndet triggade helt enkelt.

Jag hade nog köpt en boomer-ball och låtit hunden ge sig på den tills den inte orkat längre, sen hade jag hållit mig till lydnadsövningar. Detta efter att hunden landat, efter några veckor.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Hur gammal är han? Så gjorde min Beauceron när han var liten och han är ingen kamphund ;-) Min fina, nya dunjacka från England tog slut på ett par sekunder. Även mina svärför'äldrars Schäferhanne gjorde så, som vuxen.

Min hund får absolut inte bete sig så, men han gjorde det inte av elakhet eller nån slags inneboende galenskap. Han älskar fortfarande att kampa, vi fick högsta poäng på Kampen på MT:t men numera kampar han med kampstockar och annat kul. Människodelar och kläder är off limit.

Din hund måste bara lära sig vad han får kampa med och vad som inte är tillåtet. Sen har du en bra fördel i hans kampintresse, du kan använda det när du tränar, som belöning! Att han får kampa en kort stund med en tillåten kampleksak!

Det är inget fel på din hund. Den behöver bara lära sig spelreglerna :-)
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Min valp gjorde så första dagen hemma. Jag sa ifrån skarpt! Trots att man ska ta det lugnt med valpar. Men han vägrade släppa å hängde sig kvar febrilt i jackan å börja morra å dra i mig. Jag vände mig åt han å röt i ett djupt å stadigt Nej! Han släppte å bara tittade på mig å då berömde jag massor.
Han älskar att kampa men det ska ske på rätt sätt. Jag anser inte att hunden "dödar" de ting de kampar å vinner.
Dock är det en instinkt, som kan vakna till om man bara kampar om allt med dem. Spec raser som lätt triggas av kamp å kan få lite överslag av det bör man nog välja andra lekalternativ. Håller med Lena Furberg helt å hållet. Jag använder lite kamp som belöning. Kampa kort stund efter t.ex inkallning e superkul tkr min lille krabat :)
Valpar/Hundar kampar med varann om saker först genom lek å de lär sig vem som styr leken längre fram. Det är också där det måste stanna. Osyldig lek som inte får gå över till hets å för vissa hundar ligger hetsen/stressen i kampen mkt nära å de individerna bör man lugna i stället
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Han är 1,5 år. Och grejen är den att han har verkligen blivit lärd att leka på de viset då ägaren har "hetsat" han för att göra så. Så det är inga småtag han tar i kläder och så utan han sätter sig verkligen fast och vägrar släppa.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag tycker det mest av allt låter som en bångstyrig valp/unghund. Inlägg 12 sammanfattar väldigt bra vad problemet troligtvis handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Nu gjorde han det igen! Var ute och skulle spåra lite med han och på väg hem så blir han väldigt glad och busig och tar tag i mitt byxben och drar omkring mig. Benet fick sig också några bett precis som armen också fick tidigare. Och det är inte heller det lättaste att hålla balansen när en stark hund sitter fast i byxbenet och drar undan benet för en. Kan inte heller inte göra motstånd då han försöker springa iväg samtidigt som han han min byxa i ett supergrepp. Fick han tillslut att släppa och försökte säga åt han så gott jag kunde.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Nu gjorde han det igen! Var ute och skulle spåra lite med han och på väg hem så blir han väldigt glad och busig och tar tag i mitt byxben och drar omkring mig. Benet fick sig också några bett precis som armen också fick tidigare. Och det är inte heller det lättaste att hålla balansen när en stark hund sitter fast i byxbenet och drar undan benet för en. Kan inte heller inte göra motstånd då han försöker springa iväg samtidigt som han han min byxa i ett supergrepp. Fick han tillslut att släppa och försökte säga åt han så gott jag kunde.

Min hund har oxå han hoppat efter armarna när han inte får tag på det så naffsar han efter benet, men nu är det slut med det. Så jag uteslöt det som han blev för upphetsad av om han nu även blev det av något annat så stannade jag upp fort som attan tog tag i halsbandet ställde mig framför och bara stod still och tyst.

Ha ett halsband som är lätt att få tag i och bara stå still. Min hund är själv envis som synden (bullterier) men det gäller att vara ännu envisare. Det har funkat, blir han för upphetsad nu så räcker det oftast att jag ställer mig helt passiv, funkar inte det så räcker det nu att jag tar tag i halsbandet. Innan har jag kunnat fått stått i flera (många) minuter innan han gav sig!

Men skam den som ger sig!! Bara att jobba vidare!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

fick tag i selen tillslut och kunde säga till han! Men det är så sjukt obehagligt när han verkligten tar tag. Speciellt när han råkar bita i mina armar och ben också, det gör ju så sjukt ont. Men som du säger, skam den som ger sig!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

fick tag i selen tillslut och kunde säga till han! Men det är så sjukt obehagligt när han verkligten tar tag. Speciellt när han råkar bita i mina armar och ben också, det gör ju så sjukt ont. Men som du säger, skam den som ger sig!

Jag har vart väldigt blå om mina armar, han var nog inte lika intensiv som din hund verkar vara men min var även bara 6 månader och är idag 11 månader (han är en omplacering).

Jag har ett tjockt läder halsband och det är ju inget som gör ont på hunden när man bara tar tag i den och håller still, det låter kanske futtigt men det hjälper verkligen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 247
Senast: NotlikeI
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 081
Senast: Zewz
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp