Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Lät som en bra idé, det ska jag prova! Och kanske linda armar/ben innan så det inte gör lika ont om han råkar ta tag i mig :) Fick tag i han tidigare med selen på så han släppte och då sa jag nej och avslutade leken och höll han i selen hela vägen in i huset. Han kanske fick någon tankteställare då att man kanske inte får göra så. Det är bara prova och se helt enkelt.

Fast tänkte själv på vad du gjorde där?
Du fick hunden till att släppa precis som du ville? Och det han får tillbaka för att han gjorde som du ville vara att du sa nej och att du ledde honom hem i selen?
Hade du själv velat gör det någon ber dig om när du inte får något för det?

Tänk alltid på att det du belönar får du mer av.
Du fick ju honom att släppa precis som du ville, då måste du komma på vad han tolkar som en belöning så att det ligger närmare tillhands för honom att bjuda dig på det beteendet igen.

/Camilla
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

oj, det tänkte jag inte ens på!
Jag lyckades få ett bra grepp i selen så han inte kunde så tag i mig nå mer, tänkte bara på att han skulle förstå att man inte fick göra så. Jag borde naturligvis ha berömt honom när han släppt och lugnat ner sig.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Vad händer om du blir helt passiv direkt han hoppar upp och börjar slita o dra i kläderna? Jag menar du står helt stilla och är knäpp tyst och tittar rakt upp i trädtopparna. Du säger inte ens aj för att det gör ont, ja det gör ont om de får tag om armen/benet.

En dobermann som gick på samma kurs som jag gick med min hund höll på att slita o dra i sin matte på samma sätt. En gång kom vi båda väldigt tidigt till kursen. Han körde igång och jag såg att hon hade varken kraften att få bort honom eller den mentala styrkan över honom. Så jag bad henne testa att stå helt stilla o tyst bara för att se hur lång tid det tog innan han slutade. Matten protesterade och menade på att då biter han ju henne och jag menade på att han biter mindre om du står helt tyst o stilla. De första två / tre gångerna höll han på en stund, men sen verkade det som om han tyckte att det inte var roligt när matte inte kämpade emot. Redan efter en vecka tog det bara några sekunder innan han släppte och gick ner på alla 4 igen. Inom ett par veckor slutade han i princip helt med dumheterna.

Ju mer man sliter och försöker komma loss och skriker så uppfattar hunden det som att man vill hålla på att kämpa med/mot dem.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag tror du behöver hjälp med att kanalisera din hunds energi och kampglädje (vilka i sig är goda egenskaper!!) mot sådant som är bra, och som är tillåtet. Det är inte alltid så lätt men det går absolut att få ordning på. Tänk positivt! Har du en Brukshundsklubb i närheten? Där finns folk som själva har hundar med JUST de egenskaperna (även om de knappast är av Pitbull-typ...) och de vet hur man styr in hunden på rätt spår. Försök hitta en instruktör där som är positiv till din typ av hund (vilket de alla borde vara, de finns där för alla hundars och ägares skull) och se till att du får hjälp, så du slipper kämpa på egen hand hela tiden.

Tänk positivt!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Vad händer om du blir helt passiv direkt han hoppar upp och börjar slita o dra i kläderna? Jag menar du står helt stilla och är knäpp tyst och tittar rakt upp i trädtopparna. Du säger inte ens aj för att det gör ont, ja det gör ont om de får tag om armen/benet.

En dobermann som gick på samma kurs som jag gick med min hund höll på att slita o dra i sin matte på samma sätt. En gång kom vi båda väldigt tidigt till kursen. Han körde igång och jag såg att hon hade varken kraften att få bort honom eller den mentala styrkan över honom. Så jag bad henne testa att stå helt stilla o tyst bara för att se hur lång tid det tog innan han slutade. Matten protesterade och menade på att då biter han ju henne och jag menade på att han biter mindre om du står helt tyst o stilla. De första två / tre gångerna höll han på en stund, men sen verkade det som om han tyckte att det inte var roligt när matte inte kämpade emot. Redan efter en vecka tog det bara några sekunder innan han släppte och gick ner på alla 4 igen. Inom ett par veckor slutade han i princip helt med dumheterna.

Ju mer man sliter och försöker komma loss och skriker så uppfattar hunden det som att man vill hålla på att kämpa med/mot dem.

Klokt skrivet!!
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jo jag har en brukshundklubb i närheten, tänkte gå någon kurs med honom där. Och jag tror absolut de finns någon som kan hjälpa mig och dela med av sina erfarenheter där också :)
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Provade ditt råd och försökte vara helt passiv när han började. Försökte också hänga med lite dit han gick så att jag inte skulle göra något motstånd. Han slet och bet och slet och bet och hela min handled är nu helt blå och full av bitmärken. Det som fick han att sluta upp med det var att de kom en bil upp på gåden, när han väl släppte så berömde jag. Får kanske hålla på så några gånger så lär han väl sig tillslut.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag lägger min röst på att lära in ett ordentligt "loss" - eller som vi har på vår hund "spott ut", för att skilja från det tävlingsmässiga "loss" som innebär avlämning i handen.
Vi har en rottweiler med stort jaktintresse, föremålsintresse och kamplust. Vi började med att låta henne leka med halvtråkiga leksaker, och när hon släppte dem på kommando så blev det rena julafton där hon fick både korvbitar och fick tillbaka leksaken.
Successivt ökade vi till bättre saker, bollar, kampleksaker och till och med matbitar, som byttes mot gottis och saken åter. Idag är det inga problem att få henne att spotta ut saker ens på avstånd - väldigt praktiskt när hon hittar diverse delikatesser på promenaderna :d

Kamplusten i sig är något du ska vara glad för tycker jag, det är väldigt tacksamt att kunna belöna hunden med kamp, för man har ju oftast något som duger att kampa med - får erkänna att jag lite då och då låter hunden kampa med kopplet i brist på annan belöning :o
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag ska absolut försöka lära in loss. Det är högs upp på listan då jag varken vill offra mina kläder eller kroppsdelar mer ;) Tror vi början lite smått inne så kanske han inte blir så jättejätteglad och förhoppningsvis låter mig vara.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Vi har kommit en liten bit på vägen än så länge.
Har nästan alltid selen på honom när vi är ute och går nu då det är lättare att ta tag i honom om han börjar busa med mina kläder. Om han inte har hunnit bli jättebusig brukar det räcka med att ta tag i selen och säga "nej" och hålla fast han till han lugnat ner sig. När han väl lugnat ner sig berömmer jag och kanske ger en godisbit.
Men när han väl kommit igång med att kampa med mina kläder så går de nästan inte att få han sluta. Han provat att stå still så han får slita bäst han vill men det funkar inte. Jag har provat erbjuda andra saker istället för mina kläder men de funkar inte heller. Loss kommer ta väldigt lång tid att lära in då jag knappt kan leka med honom utan att han börjat bita och dra i kläderna.

På prommenader kan jag inte springa eller vifta med armarna överhuvudtaget för det tycker han är skitkul och hoppar på mig och börjar dra.

Jag kommer börja en kurs med honom på 10 dagar ungeför och de tror jag är bra för oss. Kanske dom har nå bra tips där som jag kan prova.

Vet inte vad jag ville med de här egentligen... bara skriva av mig lite.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Min hund var exakt likadan när han var liten.
Jag testade allt:
Stå stilla
Skrika till
Bli förbannad
Alfarullning (som tur var har det inte gett några negativa konsekvenser)
Spruta vatten

Det enda som fungerade var att ge honom något kommando som sitt eller ligg. Han är väldigt samarbetsvillig och tycker att det är kul att träna, så det funkade för att bryta.
Men det var tillslut hans mognad som gjorde att han slutade. Nu händer det fortfarande någon gång i halvåret, främst när vi tränar lite agility och han blir överexhalterad, men det är väldigt lätt att bryta genom att säga nej och hålla i honom.

Men att sluta kampa skulle jag personligen inte rekommendera. Jag gjorde det med min hund och idag har jag en hund som jag inte kan kampa med alls, han är inte så intreserad.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Det är verkligen frusterande när ingenting funkar. Speciallt när han är så himla stark också att han nästan drar omkull mig.

Jag har försökt kampa med honom med hans leksak och de funkar en liten stund men sen är mina kläder roligare ändå tydligen.
Har provat försöka säga sitt till han när han håller på som värst men de lyssnar han inte på. De funkar bra att sätta han om man har lyckas få tag i han och lugna ner han litegrann då får han sitta en liten stund till jag säger varsågod och så får han springa iväg igen.

Men tror inte det är omöjligt att få bort de då jag tycker vi har tagit ett litet steg framåt, så det är jag väldigt nöjd över :)
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Jag tycker det låter som en helt normal, men ostimulerad och ouppfostrad unghund av ras med mycket kamp :)

Jag har en Amstaffbastard som hade tendenser till liknande beteende i unga år.
Det som hjälpte för mig om leken gick över styr och nafsande/dragande i kläder började var att snabbt bryta henne med ett lätt "obehag" så att hennes fokus på kampandet släppte. Med lätt obehag menar jag typ ett litet nyp i sidan. OBS! Jag menar alltså inte att man ska ta till våld mot hunden, bara få den att reagera och släppa det den håller på med omedelbart.
Så fort hon släppte, fick hon beröm och godis och sen tränade vi passivitet. Jag var bara helt stilla, höll henne ifrån mig och berömde sedan när hon gick ner i varv. Sedan kan man lugnt och försiktigt återuppta leken och upprepa ovanstående om situationen uppstår igen.
Stressar du upp dig och börjar rya och kämpa för att komma loss triggar det bara kamplusten. Jätteviktigt att hålla sig lugn och inte brusa upp/bli rädd.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Använd en ett stryphalsband. Biter han tag i dig så drar då åt ordentligt, inte rycka, men så han inte får tillräckligt med luft. Han måste öppna munnen då för att få in mer luft och då släpper han taget och du är i kontroll igen.

Detta gäller endast för dom gånger du blir påhoppad och tappar kontrollen helt. Står det mellan hund eller människa så måste du alltid prioritera din egen säkerhet.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Använd en ett stryphalsband. Biter han tag i dig så drar då åt ordentligt, inte rycka, men så han inte får tillräckligt med luft. Han måste öppna munnen då för att få in mer luft och då släpper han taget och du är i kontroll igen.

Detta gäller endast för dom gånger du blir påhoppad och tappar kontrollen helt. Står det mellan hund eller människa så måste du alltid prioritera din egen säkerhet.

Det var det dummaste jag läst på länge.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

I sammanhanget ja (hunden förefaller inte vara aggressiv), men om du blir attackerad av en hund kan det vara ett effektivt sätt att få hunden att släppa. Det finns t o m specialdesignade halsband, sk kräksnören, som används för att "lära" hundarna bättre släppanden i skyddet. De fungerar precis på samma sätt.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Lek lugnt. Ha koppel på hunden så du kan kontrollera honom med det om du inte får honom att sluta hoppa.

Låt honom leka av sig med andra hundar.
 
Sv: Hjälp, vad har jag gett mig in på! "Kamphund"

Men oj så hemskt! Inte tänker jag ta på honom någon stryphalsband och dra så han inte får luft.

Han gör det inte heller av aggrisivitet utan för han tycker det är skitkul.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: NotlikeI
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 187
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 279
Senast: Zewz
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp