Hjälp! Värden på betet...

Thera

Trådstartare
Jag har ett dräktigt sto som ska föla till midsommar. Men nu har jag en liten fundering jag hoppas någon kan svara på, eftersom jag är nybörjare på det här med dräktiga ston.

Saken är den att jag har räknat ut foderstater till de olika stadierna i dräktigheten med hjälp av Hippocampus. Men, när hon är riktigt högdräktig kommer det ju att finnas ordentligt med bete. Frågan är då; hur räknar jag ut vad betet ger?

Enligt Hippocampus ska hon (varmblod) i slutet av dräktigheten ha:

9 kg hö/dag
1,2 kg Hippo Breed
3 hg vetekli
3 hg betfor
+mineraler

Känner jag damen i fråga rätt kommer hon inte röra höet när det finns gräs. Går det att helt enkelt minska ner högivan till noll i takt med att betet kommer och bara ge kraftfodret? Eller blir det för lite?
Och ska jag minska kraftfodret också?
Finns det inga värden man kan programmera in för bete?
Många frågor, hoppas innerligt på hjälp!
 
Sv: Hjälp! Värden på betet...

Du behöver inte räkna. Hästen kommer att sluta äta hö av sig själv. Ett bra tidigt bete ger i de flesta fall allt hon stoet behöver utom mineraler och salt. Där finns mer proteiner än du ger med kraftfodret. Om hästen är i gott hull eller överhull kan du sannolikt trappa ner/ut kraften vid betessläpp. Är hon tunn skulle jag fortsätta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 814
Senast: Roheryn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 330
Senast: LenaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
24 997
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp