Hjälp - världens torraste händer

Behöver tips om vilken salva som är bäst för torra, verkligen TORRA, händer.
Min femåring får nu under vinterhalvåret så torra och röda händer att det stundtals ser ut som att hon har röda handskar på sig.
Det har eskalerat senaste veckan, och jag funderar på att ta kontakt med vården. Men först vill jag vara säker på att vi testat det som kan tänkas hjälpa på den receptfria marknaden.
Salvor som testats är (kommer säkert glömma ngn):
Decubal clinic cream
Locobase repair
Helosan
Elisabeth arden
Miniderm
Nån med ringblomma som jag inte minns namnet på.
Norweigan formula
Eucerin aqaphor

Hon är allmänt en torr typ, så vi kör med babyolja när hon duschar eller badar och försöker att inte duscha för ofta.

Viktigt är att salvan inte svider, då kommer hon ändå inte vilj använda den.

Det här blev en smula svamligt känner jag, men orkar inte formulera om det. Så har du ngt tips om en salva vi inte testat eller tips om torra händer i allmänhet, shoot!

Kanske är helt ute och cyklar, men har ni funderat på om hon reagerar på materialet i sina vantar? En kollega berättade om sitt barn som fått väldiga eksem på händerna, men när de gick över till ullvantar (tror jag att det var, i alla fall ett annat material än innan) försvann allt. Tänkte eftersom du skrev att det ser ut som hon har röda vantar på sig.
 
Kanske är helt ute och cyklar, men har ni funderat på om hon reagerar på materialet i sina vantar? En kollega berättade om sitt barn som fått väldiga eksem på händerna, men när de gick över till ullvantar (tror jag att det var, i alla fall ett annat material än innan) försvann allt. Tänkte eftersom du skrev att det ser ut som hon har röda vantar på sig.

Smart tänkt med vantarna. Men det kan varit så att det var ylle som irriterade. Är man exemig kan ylle reta huden. Men som med allt annat finns det de som klarar ylle bättre än annat och vice versa.
 
Tack alla för råd och tips!
Ska försöka ta till mig och testa det jag tror på.
Men lyckades med konststycket att få feber och ont i kroppen såhär i coronatider, så nu blir det karantän. 😬
 
Jag kom ihåg den här tråden nu när jag smörjde mina krispiga knogar med working hands efter att ha slarvat några dagar igen. Det svider! Mycket! Jag står bara ut för att jag vet att det kommer vara mycket bättre imorgon 😬 om ni inte redan provat den krämen kan det vara bra att veta, tänkte jag
 
Jag kom ihåg den här tråden nu när jag smörjde mina krispiga knogar med working hands efter att ha slarvat några dagar igen. Det svider! Mycket! Jag står bara ut för att jag vet att det kommer vara mycket bättre imorgon 😬 om ni inte redan provat den krämen kan det vara bra att veta, tänkte jag
Tack!

Just nu kör vi med canoderm, miniderm, ringblomssalva och helosan. Och om det är blandningen eller om fsk har skärpt till sig vet jag inte, men händerna är iaf MYCKET bättre.
Det är fortfarande ett par områden på insidan av handleden som är fula, men jag ger dom ett par veckor till innan jag kontaktar vården.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp