HJÄLP - val av hundras!

fannypeterssons

Trådstartare
Hejsan!
Vi är en aktiv familj på 6 personer och en katt som vill utöka vår familj med en valp till sommaren 2021. Nu är vi i stadiet att välja ras! Undrar om ni har tips på vad som kan passa oss?
Barnen är 18, 17, 15 och 10.

Vi alla 6 har olika ideer om vad vi vill göra med hunden så det krävs att hunden orkar en del! Vi bor i ett lugnt villakvarter med promenadavstånd till både skog och hav. Exempel på vad vi vill göra med hunden är:
- långpromenader i alla olika slags miljöer, men främst i skog
- lite agility på hobbynivå
- löprundor på morgonen med pappan i familjen
- vara ute i segelbåten
- bada i havet
- lära ut olika tricks
- men mycket mys hemma i soffan också!!

De kraven vi har på rasen (kan vara en blandras också) är:
- inte för stor men inte för liten (ungefär minst 30cm och max 45cm hög)
- att den ska orka mycket men även kunna slappna av hemma
- att den inte ska vara för skällig/hoppig (t.ex raser som har svårt att kontrollera sin glädje)
- att den som VUXEN ska kunna vara själv 3-4h
- att den helst inte ska fälla (inte ett krav men ett stort plus då vi har många i släkten med kvalsterallergi)
- att den ska vara lättlärd, glad och vänlig

Ingen av oss har haft hund innan. Vi har alltid haft mycket hundar runtomkring oss men egentligen har ingen av oss erfarenhet. Vi vill inte ha någon av de svåraste raserna men att den kräver lite gör ingenting.

"Raser" som vi hittills är intresserade av är:
- Cavalier
- Cockerpoo
- Pudel
- Lagotto
 
Slår ett slag för Bichon Havanais- även om ni kanske tycker att den är liten. men allt annat uppfyller den. En frisk ras med mycket fart i. Underbar familjehund som självklart hänger med på löpturer. En del tycker att pälsen är krävande men vi, som var ute i skog och mark jämt, klippte vår (det är han som är pa min avatarbild) och da är det inte tidskrävande alls. Och den fäller inte.
 
Det som du nämner klarar de flesta hundar av.

Cavalier är en sjuk ras, har du/ni läst på om den? Det är inte roligt att få en sjuk hund, ffa om man tänkt sig vara aktiv med sin hund. Men det är trevliga individer så med noggrann efterforskning efter rätt uppfödare och en portion tur så kan man få en jättebra hund.

En ”cockerpoo” är en blandras. Vad lockar med en blandras där du uppenbarligen inte ens (enligt din lista) är intresserad av den ena rasen vilken eventuellt kan slå igenom helt och hållet? :confused:

Pudel är trevliga hundar som lever upp till alla dina listade önskemål. Möjligtvis kanske du tycker den är ”för glad” men det är mycket en uppfostringssak.

Lagotto är trevlig storlek och fällfri päls. Det finns mentala brister och en del HD i rasen. En bra lagotto är en trevlig allroundhund men en dålig lagotto är riktigt otrevlig. Här gäller det också att vara noggrann med uppfödare, gärna någon som mentaltestar sina hundar och framförallt har socialt trevliga hundar.

Visserligen är det alltid bra att vara noggrann med vilken uppfödare man väljer att köpa ifrån men vissa raser med mer känd problematik kan vara något mer noga med..

I övrigt så skulle jag rekommendera dig att kolla upp grupp 9. Dvärgschnauzer? Tibetansk terrier?Löwchen? Pinscher eller dvärgpinscher?
 
Senast ändrad:
Jag hade utan tvekan valt pudel av lämplig storlek (du har ju fyra olika storlekar att välja mellan, så det är ju bara att välja det man tycker verkar passa). Visst blir det lite mer pälsvård med en sådan päls, men det är priset man får betala för en hund som inte fäller.

Pudelkorsningar av olika slag (poo-hundar eller doodle-hundar) får ofta en riktigt jobbig päls, vilket de som jobbar med pälsvård (som alltså klipper och trimmar hundar) kan skriva under på. En pudel har i det sammanhanget ofta en betydligt lättare päls att sköta och dessutom brukar de flesta seriösa pudeluppfödare lära ut hur pälsen ska skötas. En annan sak är ju de hissnande priser som verkar vara för pudelkorsningar.... många gånger minst det dubbla priset jämfört med en SKK-registrerad pudel och då följer ofta dessutom diverse restriktioner med från uppfödaren om att man inte får lov att avla på hunden...
 
Är mycket svårt att få en pudel att alltid ha alla fyra tassarna på marken och en hund skäller mer eller mindre så enkelt är det dom smutsar även ner (och hårar) och ska få vara glada :)
 
Håller helt klart med om pudel! Superhundar!

Tipsar om bubblare också - kan bedlingtonterrier vara något att titta på, eller pumi kanske? Eller varför inte titta på en ren cocker istället för pudelblandningen och cavalieren? :)
 
Jag tänkte pudel innan jag kom till era tankar om raser. Med en liten notis om att en pudel oftast är glad och sprallig hund som visar sin glädje. Men man kan ju såklart uppfostra den att inte hoppa osv. Jag har träffat båda typerna av pudel. En som var glad och trevlig men aldrig hoppade på folk utan hälsade artigt och en som var översvallande glad och överallt och gärna hoppade upp på en. Men som sagt, det går att uppfostra den att inte göra så.

Det går att lära sig att klippa den själv, speciellt om ni inte har nån ambition att ställa ut den.
 
Nästan vilken sällskapsras som helst skulle orka med det du beskriver, men av de på din lista tror jag att pudeln vore det bästa valet. Cavaliern har mycket hälsoproblem, cockerpoo hör till trendblandningarna och lär vara både ohemult dyr som alla "doodles" är, och knappast ha hälsotestade föräldrar eller något annat som är grundläggande för seriösa uppfödare; ge inte dina pengar till sån skitavel. Lagotto upplever jag som något mer krävande aktivitetsmässigt, och det är lite si och så med mentaliteten inom rasen, så den skulle inte heller vara bland mina förstaval.

Jag håller ungefär samma aktivitetsnivå minus löpningen och båtturerna, och jag var själv inne på storpudel (innan min ekonomi satte P för den tanken, men det är en annan historia). Pudeln är en pigg och mycket lättlärd hund som gärna följer med på vad man än hittar på, och kortklippt så är pälsen nästan underhållsfri.

De raser som inte fäller kräver att man håller efter pälsen, så ett visst mått av pälsvård får man acceptera oavsett, men det är väldigt flexibelt både beroende på rasen, hundens pälskvalitet, och vilken frisyr man väljer. Man kan lära sig att frisera själv och uppfödarna brukar vara villiga att lära ut hur man gör.

Att inte hoppa eller skälla är till stor del en träningsfråga; visst är vissa raser mer studsiga eller glappkäftade än andra, men ingen av de du har listat är någon jag själv skulle beskriva som hoppiga eller skälliga rent allmänt.
 
I övrigt så skulle jag rekommendera dig att kolla upp grupp 9. Dvärgschnauzer? Tibetansk terrier?Löwchen? Pinscher eller dvärgpinscher?
I grupp 9 hittar man INTE pinscher o ds tack o lov,dom är inte småhundar. Vad gäller just dv.pinscher så är det en mycket aktiv liten" brukshund" i fel händer är den ett kräk. Och absolut ingen förstagångs hund.
 
Senast ändrad:
Har inte läst övriga svar men Lagotto är en ras som poppade upp i mitt huvud när jag läste vad ni söker.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 489
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 638
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp