HJÄLP - val av hundras!

I grupp 9 hittar man INTE pinscher o ds tack o lov,dom är inte småhundar. Vad gäller just dv.pinscher så är det en mycket aktiv liten" brukshund" i fel händer är den ett kräk. Och absolut ingen förstagångs hund.
Nä, det vet jag väl ;) men de vill ju både motionera hunden och träna agility med den och det borde både DS och en dvärgpinne vara nöjd med. Vad man som förstagångsägare ”klarar av” beror väl på hur man är som person och hur väl insatt man är i vad man skaffar.
 
Av dina önskemål låter pudeln som det bästa valet. Övriga raser som jag kan rekommendera är bichon havanais (frisk och sund ras, inga mentalitetsproblem i rasen). Om du kan stå ut med lite päls som fäller så finns fler alternativ. Staffen exempelvis. Eller schappendoes.

Jag rekommenderar inte dvärgschnauzer (har 2 st själv) om man vill ha en hund som är tyst och inte skäller. Dvärgschnauzern är avlad för en enda sak - att larma. Och det gör den, högt och ofta :D pälsvården är ganska jobbig också om man inte från börjar är bered på det. Sedan kan dvärgschnauzern, precis som många små terriers, vara ordentligt envis och inte alltid helt lättränad. Det finns betydligt lättare och mer happy go lucky-raser att välja bland.

Lagotto hade jag valt bort av två skäl. Främst att lagotton är en arbetande ras som kräver ganska ordentlig mental stimulans för att må bra, betydligt mer än gängse sällskapshund. Rasen har tyvärr också mentala problem. En mentalt knepig lagotto kan vara en riktig otrevlig hund. Dessutom finns problem med HD i rasen och utvecklingen tycks gå åt fel håll.

Dvärgpinscher är tyvärr offer för sin egen storlek. Den lilla storleken rymmer en hund med ett stort aktivitetsbehov. Dvärgpinschern är ingen lämplig förstagångshund då den kräver en hel del stimulans och arbete. Vet få "pinnar" som skulle nöja sig med endast de aktiviteterna som du beskriver. Rasen är dessutom reserverad och det kan vara svårt att som nybörjare hantera reserverade hundraser i olika situationer.
 
Håller helt klart med om pudel! Superhundar!

Tipsar om bubblare också - kan bedlingtonterrier vara något att titta på, eller pumi kanske? Eller varför inte titta på en ren cocker istället för pudelblandningen och cavalieren? :)
Pumi ❤ Kanske faller på skällig, dock 😜 Annars en tokrolig hundras 😍

Till TS - pudel är annars en ras jag ändrat uppfattning om sen intåget i agilityvärlden, det finns många fina! Kan också tipsa om spansk vattenhund, Perro de agua espagnol, hade det inte blivit en pumivalp till, så hade vi valt en perro!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Av dina önskemål låter pudeln som det bästa valet. Övriga raser som jag kan rekommendera är bichon havanais (frisk och sund ras, inga mentalitetsproblem i rasen). Om du kan stå ut med lite päls som fäller så finns fler alternativ. Staffen exempelvis. Eller schappendoes.

Jag rekommenderar inte dvärgschnauzer (har 2 st själv) om man vill ha en hund som är tyst och inte skäller. Dvärgschnauzern är avlad för en enda sak - att larma. Och det gör den, högt och ofta :D pälsvården är ganska jobbig också om man inte från börjar är bered på det. Sedan kan dvärgschnauzern, precis som många små terriers, vara ordentligt envis och inte alltid helt lättränad. Det finns betydligt lättare och mer happy go lucky-raser att välja bland.

Lagotto hade jag valt bort av två skäl. Främst att lagotton är en arbetande ras som kräver ganska ordentlig mental stimulans för att må bra, betydligt mer än gängse sällskapshund. Rasen har tyvärr också mentala problem. En mentalt knepig lagotto kan vara en riktig otrevlig hund. Dessutom finns problem med HD i rasen och utvecklingen tycks gå åt fel håll.

Dvärgpinscher är tyvärr offer för sin egen storlek. Den lilla storleken rymmer en hund med ett stort aktivitetsbehov. Dvärgpinschern är ingen lämplig förstagångshund då den kräver en hel del stimulans och arbete. Vet få "pinnar" som skulle nöja sig med endast de aktiviteterna som du beskriver. Rasen är dessutom reserverad och det kan vara svårt att som nybörjare hantera reserverade hundraser i olika situationer.

Håller inte med om att dvärgschnauzern är envis!
Däremot larmar de absolut, men de skäller inte annars. Visa såklart mer skälliga än andra men det är inga hundar som står och okynnesskäller eller inte går att träna att vara tysta. Jämfört med till exempel många spetsar som skäller när de är glada, uttråkade, arga, sura, ledsna, hungriga, under träning etc.
Vill man ha en helt tyst hund ska man såklart inte välja en DS.
Och pälsvård absolut, men lämnar man bort för trimning är det ullkamning och borsta skägg och benhår max 15 min en gång per vecka, något som även en barnfamilj skulle hinna.
 
Måste bara rätta detta... pudel är verkligen inte strävhårig!
Pudelpäls är väl visst strävhårig i grunden? Jag är inte expert på genetik men menar att jag läst att det är en strävhårig gen ”i botten” (orkar ej kolla upp).
Den känns ju dessutom sträv!
Oavsett så spelar det ingen roll, för krullig päls fäller knappt och det var ju det som var viktigt för TS.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 712
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 618
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp